PDA

View Full Version : Expertise gezocht voor een nieuw brugelement



Daniël
23 juni 2006, 15:31
Ik ben voor één van mijn gitaren, een Jackson dk-2, op zoek naar een nieuw brugelement. De huidige elementen zijn van Duncan (hb - sc - sc). Ik moet toegeven dat ik niet erg veel verstand heb van de kwaliteit van elementen, maar ik heb mijn oog laten vallen op de EMG81 of een DiMarzio. In mijn Ibanez prestige heb ik ook DiMarzio elementen zitten en die bevallen me uitstekend.

Wat ik zoek is een brugelement met een lekkere krachtige distortion, maar tegelijkertijd goed genoeg voor solo en melodie. De muziek die ik met mijn band maak laat zich denk ik het beste omschrijven als gothic rock/metal in de stijl van Nightwish/After forever met af en toe een wat progressieve tint.

Zijn de EMG81 elementen werkelijk zo goed als mensen me vaak vertellen? Ik heb gehoord dat het actieve elementen zijn, dus ik vraag me ook af of het aan te raden is als ik de twee passieve singlecoil elementen van Duncan erin laat zitten. Alle aanbevelingen zijn welkom. Alvast bedankt!

Orpheo
23 juni 2006, 15:35
Ik ben voor één van mijn gitaren, een Jackson dk-2, op zoek naar een nieuw brugelement. De huidige elementen zijn van Duncan (hb - sc - sc). Ik moet toegeven dat ik niet erg veel verstand heb van de kwaliteit van elementen, maar ik heb mijn oog laten vallen op de EMG81 of een DiMarzio. In mijn Ibanez prestige heb ik ook DiMarzio elementen zitten en die bevallen me uitstekend.

Wat ik zoek is een brugelement met een lekkere krachtige distortion, maar tegelijkertijd goed genoeg voor solo en melodie. De muziek die ik met mijn band maak laat zich denk ik het beste omschrijven als gothic rock/metal in de stijl van Nightwish/After forever met af en toe een wat progressieve tint.

Zijn de EMG81 elementen werkelijk zo goed als mensen me vaak vertellen? Ik heb gehoord dat het actieve elementen zijn, dus ik vraag me ook af of het aan te raden is als ik de twee passieve singlecoil elementen van Duncan erin laat zitten. Alle aanbevelingen zijn welkom. Alvast bedankt!

de 81 is inderdaad actief, en ik vind zelf de 81 voor solo's veel te schel, voor rhythm is ie ok. voor lead echt klote. vind ik. ik raad aan de dimarzio superdistortion, dimarzio tonezone of de x2n. heel veel power, alle 3, veel karakter, en heel veel ballen, voor lead heerlijk en voor slag idem! je jackson is volgens mij van alder, en de x2n in alder klinkt echt superbruut. de superdistortion ook trouwens, de tonezone ken ik alleen van naam, en raad ik aan a.d.h.v. de specs en de verhalen die ik ervan ken.

succes!

p.s.: je kan ook eens kijken naar seymour duncan; de JB schijnt in alder ook superlekker te klinken! ik ben er zelf echter niet zo dol op; teveel highs erin, niet lekker brullend, en iel vergeleken bij de superdistortion en x2n, maar ja, smaken verschillen! vandaar dat ik 'm noem :)

G.G.
24 juni 2006, 02:34
ik raad aan de dimarzio superdistortion, dimarzio tonezone of de x2n. heel veel power, alle 3, veel karakter, en heel veel ballen, voor lead heerlijk en voor slag idem! je jackson is volgens mij van alder, en de x2n in alder klinkt echt superbruut. de superdistortion ook trouwens, de tonezone ken ik alleen van naam, en raad ik aan a.d.h.v. de specs en de verhalen die ik ervan ken.

succes!

p.s.: je kan ook eens kijken naar seymour duncan; de JB schijnt in alder ook superlekker te klinken! ik ben er zelf echter niet zo dol op; teveel highs erin, niet lekker brullend, en iel vergeleken bij de superdistortion en x2n, maar ja, smaken verschillen! vandaar dat ik 'm noem :)

Ik heb in een strat met elzen body een JB in de brug zitten en in een andere strat met elzen body een Tone Zone in de brug zitten.

Beide elementen hebben veel power, maar weer niet te veel voor clean.

De JB is scheller dan de TZ (veel hoog), de JB klinkt iets strakker dan de TZ, maar de TZ is gewoon lekker warm en klinkt naar mijn mening gesplit lekkerder dan de JB, die wordt te schel en het volume is in singlecoil-stand erg laag. De JB verdoezeld geen slordigheden maar laat alles duidelijk horen en heeft meer dynamiek dan de TZ.

BTW de strat met de TZ heeft een esdoorn hals en de strat met de JB heeft een rosewoodhals, dus in een identieke gitaar zal het verschil nog ietsjes groter zijn.

Hoop dat je er wat mee kan

iwamoto
24 juni 2006, 03:37
ik heb niet zo lang geleden mijn tonezone voor een Evolution vervangen, en ik moet zeggen dat die Evo ook wel verdomde fijn is, lekker stevig geluidje, niet teveel ruis, echt een top element :D

Orpheo
24 juni 2006, 04:03
ik heb niet zo lang geleden mijn tonezone voor een Evolution vervangen, en ik moet zeggen dat die Evo ook wel verdomde fijn is, lekker stevig geluidje, niet teveel ruis, echt een top element :D

in een basswood gitaar toch? ik vind de evo zelf te agressief..