PDA

View Full Version : het "Ohm" topic



axtion henk
23 juni 2006, 14:52
Regelmatig komt het voor dat ik mijn Marshall versterker moet aansluiten op een andere backline. Nu maak ik de meest uiteenlopende speakerkasten mee.

Kan iemand mij nogmaals het "Ohm-verhaal" uit de doeken doen? Mijn marshall kan ik op 4, 8 en 16 ohm schakelen. Tevens heb ik een peavey 5150 kast die 16 ohm is. Marshall kasten zijn vaak 8 of 16 ohm.

Wat is nou het beste en wat mag vooral NIET?

Negative K3 fan
23 juni 2006, 17:23
het beste is gewoon precies gelijk, 16->16 8->8 etc.

als je dan toch fout wil zitten, moet je amp maximaal 1 stapje hoger zitten dan de cab, dus amp 16 -> cab 8, dat is het veiligst.

BlackSun
23 juni 2006, 18:04
Let op, de post hierna gaat iemand zeggen dat het precies omgekeerd is :P

Puur theoretisch gezien ga ik met Neg mee.

Lord Abortion
23 juni 2006, 19:11
Nog een vraagje dat hiermee verband houdt ...

Stel dat je twee cabinets hebt, qua constructie volledig gelijk. In de ene steek je V30's van 8 Ohm, in de andere V30's van 16 Ohm. Je sluit deze zo aan dat je dus één cab hebt die op 8 en één op 16 Ohm staat. Op elke kast zet je een identieke versterker, met de impedantieschakelaar op hetzelfde als de cab waarop ze staan. Wat is het verschil in geluid?

hadv
24 juni 2006, 00:18
nee black sun, er zat een bericht tussen, maar het is dus wel inderdaad precies krek exact fundamentalemente andersom

Dolf
24 juni 2006, 00:29
hadv heeft gelijk voor transistorversterkers, aangezien de weerstand van de speaker te laag is zal deze teveel stroom trekken en zal zo de eindtrap opgeblazen worden. Dus bij transistoramps moet de impedantie van de speaker groter zijn, of gelijk zijn aan de impedantie aan de uitgang van de amp

Nu heb ik gehoord dat bij lampenamps het idd omgekeerd is, dus dat NK3 toch gelijk heeft. Maar nu zou ik hiervoor wel eens een verklaring voor willen weten. Waarom gaat bovenstaand principe dan niet meer op?

future2future
24 juni 2006, 00:30
Volgens mij maakt het in principe niet veel uit of het 4,8,16 ohm is. Het verschil in geluid is nihil, als je gewoon goed speelt en een goeie sound in je vingers hebt dan helpt goede apparatuur wel, maar dan maken zulke kleine details niet veel uit

djgitarist
24 juni 2006, 08:50
Ik snap het eerlijk gezegd ook nog niet helemaal precies van het ohms verhaal, maar ik weet wel als je weerstand van speakers en versterker niet matcht, zal er wel geluid uit komen, maar aan het eind van de avond wil je versterker en dan nog wel eens mee ophouden.

hoofd
24 juni 2006, 11:38
Wat ik mij afvraag, en dat is misschien een hele domme vraag, maar ik stel 'm toch... Bestaat er niet iets als een Ohm transformator? Dus een kastje dat bijvoorbeeld van 4 Ohm 16 Ohm maakt, en omgekeerd, en met andere waardes, zodat je altijd een perfecte match hebt tussen top en kast?

DarknessAwaits
24 juni 2006, 11:53
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=668962&postcount=28

DaveItUp
24 juni 2006, 12:08
Matchen is het beste idd.

Mij is altijd verteld dat je je amp altijd gelijk aan of lager dan de impedantie van je kast moet hebben. Fout dus? If so, de tering, waarom zeggen zoveel "ervaren" mensen dat dan??!!

Transistor maakt niet uit, zolang je niet onder minimum load komt. Dus geen 2 ohm hangen aan een 4 ohm amp. Hogere impedantie maakt niet uit, kost je alleen vermogen.

DarknessAwaits
24 juni 2006, 12:18
Dus: bij TRANSISTORVERSTERKERS moet de totale impedantie van de kasten HOGER zijn dan de impedantie van de versterkeruitgang.
Dit om overbelasting van de versterker te voorkomen.

Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker.
Dit om hoge signaalpieken in de uitgangstransformator te voorkomen waardoor je de uitgangstransformator kan opblazen.

1234567890

Negative K3 fan
24 juni 2006, 12:38
Nog een vraagje dat hiermee verband houdt ...

Stel dat je twee cabinets hebt, qua constructie volledig gelijk. In de ene steek je V30's van 8 Ohm, in de andere V30's van 16 Ohm. Je sluit deze zo aan dat je dus één cab hebt die op 8 en één op 16 Ohm staat. Op elke kast zet je een identieke versterker, met de impedantieschakelaar op hetzelfde als de cab waarop ze staan. Wat is het verschil in geluid?

het geluidsverschil hangt van de apparatuur af, ik denk dat de ontwerpers dat soort verschillen minimaal te houden, hoe dat zich in de prakltijk uit weet ik niet.

Negative K3 fan
24 juni 2006, 12:40
Wat ik mij afvraag, en dat is misschien een hele domme vraag, maar ik stel 'm toch... Bestaat er niet iets als een Ohm transformator? Dus een kastje dat bijvoorbeeld van 4 Ohm 16 Ohm maakt, en omgekeerd, en met andere waardes, zodat je altijd een perfecte match hebt tussen top en kast?

dat is precies wat de uitgangstransformator in je buizenversterker doet... die zorgt voor een perfecte match voor de optimale weerstand die de eindbuizen graag willen zien.

Negative K3 fan
24 juni 2006, 12:44
Nu heb ik gehoord dat bij lampenamps het idd omgekeerd is, dus dat NK3 toch gelijk heeft. Maar nu zou ik hiervoor wel eens een verklaring voor willen weten. Waarom gaat bovenstaand principe dan niet meer op?

dit is wat ik destijds van de uitleg van de deskundigen op dit forum heb begrepen:

als er een te lage impedantie aanhangt zal er een grotere stroom moeten gaan lopen, bij transistoren is dit dodelijk, buizen begrenzen zichzelf tot op een zekere hoogte, die zijn daar beter tegen bestend. Als je bij buizen een te grote impedantie eraan hangt kunnen de buizen de door hun geproduceerde stroom niet kwijt en zullen er dus via de wet van ohm in lineair verband hoge spanningen aan de primaire kant van de uitgangstransformator ontwikkelen, een beetje transformator kan wel wat hogere spanningen aan, maar vergeet niet dat het bij een mismatch van 16 ipv. 8 ohm al om een volt of 800(!) kan gaan... de kwaliteit van de uitgangstrafo bepaalt dus hoe goed de versterker er tegenkan.

Een nieuw setje eindbuizen is trouwens een heel stuk goedkoper dan een nieuwe trafo

hoofd
24 juni 2006, 12:49
dat is precies wat de uitgangstransformator in je buizenversterker doet... die zorgt voor een perfecte match voor de optimale weerstand die de eindbuizen graag willen zien.

Ja, dat begrijp ik. En er zal vast ook wel een reden zijn dat amps en cabs verschillende impendanties hebben. Maar mijn vraag is, is er een kastje dat de uitgangsimpendantie van een amp gelijk kan maken met die van een cab met een andere impendantie? Zou dat uberhaupt mogelijk zijn? Want er kan nogal wat verschil zitten tussen het Ohmage van een amp en een cab, positief of negatief, wat een perfecte match tussen die twee onmogelijk maakt. Maar als er een kleine box was die dat aanpassen...

Lul ik nu veel onzin of wat?

DarknessAwaits
24 juni 2006, 12:54
Ja, dat begrijp ik. En er zal vast ook wel een reden zijn dat amps en cabs verschillende impendanties hebben. Maar mijn vraag is, is er een kastje dat de uitgangsimpendantie van een amp gelijk kan maken met die van een cab met een andere impendantie? Zou dat uberhaupt mogelijk zijn? Want er kan nogal wat verschil zitten tussen het Ohmage van een amp en een cab, positief of negatief, wat een perfecte match tussen die twee onmogelijk maakt. Maar als er een kleine box was die dat aanpassen...

Lul ik nu veel onzin of wat?

Je kan er wellicht een loadbox bij kopen, maar dan geef je wel wat vermogen erbij op.

chennie
24 juni 2006, 12:59
Ik zou zeggen lees de handleiding van je versterker door.
Ervaring heeft me nu geleerd dat er geen universele regel bestaat voor acceptabele mismatch voor ale versterkers, ongeacht voor buizen of transistoren.

Niet dat ik Negk3 of nico(verduin)'s verhaal belachelijk vindt maar het staat haaks op wat er als richtlijn van mn eigen versterker staat vermeld.

Zowieso is er nog een aspect, elk versterker model, heeft een andere aansluiting intern. Ik heb bv oa 2x4Ohm uitgangen, maar die moet je met 2x8 ohm belasten, dit staat expliciet vermeldt. (er zijn natuurlijk nog meerdere aansluitingen en mogelijkheden, maar dit is niet van belang). Het punt van mijn verhaal; praktijk komt niet overeen met de theorie.

Als laatste: Bij mij was het verschil tussen een matched en mismatched cabinet duidelijk te horen. De eerste klonk doffer en donkerder, alsof de speakers zaten weggemoffeld in de kast, de tweede klonk het een stuk helderder en duidelijker, alsof de speaker werkelijk naar voren zaten te blazen.

@Hoofd: er bestaan impedantie omschakel kastjes. Voobeeld is de tuner ingang van de tv waarbij de ene kant de impedantie moet hebben van de coax kabel en de andere kant de impedantie moet hebben van je signaal processing ding. Ik ben er niet bekend mee, maar er zal vast wel iets zijn wat ook voor audio werkt, maar of wij gitaristen nou veel aan hebben (denk aan de pagina's over tonesuck wat je zal krijgen!)

Negative K3 fan
24 juni 2006, 13:06
Ja, dat begrijp ik. En er zal vast ook wel een reden zijn dat amps en cabs verschillende impendanties hebben. Maar mijn vraag is, is er een kastje dat de uitgangsimpendantie van een amp gelijk kan maken met die van een cab met een andere impendantie? Zou dat uberhaupt mogelijk zijn? Want er kan nogal wat verschil zitten tussen het Ohmage van een amp en een cab, positief of negatief, wat een perfecte match tussen die twee onmogelijk maakt. Maar als er een kleine box was die dat aanpassen...

Lul ik nu veel onzin of wat?

kan prima, maar dat komt neer op een 2e uitgangstransformator... het zal naast een groot gewicht en een hoge prijs ook een invloed op t000ne hebben.

een betere oplossing kun je zoeken in het rewiren van de speakercab of het vervangen van de uitgangstransformator.

chennie
24 juni 2006, 14:04
Neg3k

met een transistor kan je ook impedantie omzetten, bv met een gemeenschappelijke gate schakeling. Heb je een stroom buffer met aan de in en uitgang verschillende impedanties. Met een terugkoppel/regellus zul je hem vast wel adapterend kunnen maken.

tijs12
24 juni 2006, 14:42
is het niet amp 8 cab16 ? ik dacht altijd dat je wel meer mocht.. maar niet minder omdat er dan meer stroom lopen ... meer warmte...

?

BlackSun
24 juni 2006, 14:47
nee black sun, er zat een bericht tussen, maar het is dus wel inderdaad precies krek exact fundamentalemente andersom

Niet echt ;)


De uitleg van Negk3 etcs klopt.
Is ook de reden waarop op transistorversterkers altijd de minimum impedantie staat aangegeven. Hoger maakt de versterker niet uit, je verliest er alleen wel volume mee.

Negative K3 fan
25 juni 2006, 14:43
Neg3k

met een transistor kan je ook impedantie omzetten, bv met een gemeenschappelijke gate schakeling. Heb je een stroom buffer met aan de in en uitgang verschillende impedanties. Met een terugkoppel/regellus zul je hem vast wel adapterend kunnen maken.

owja, als jij het zegt, maar maakt dat het vermogen niet uit?? en laat zo'n ding de klank identiek?

PeeVee
25 juni 2006, 21:25
dit is wat ik destijds van de uitleg van de deskundigen op dit forum heb begrepen
Goed begrepen, het verhaal klopt als een zwerende vinger!

De hoge spanningen aan de primaire kant ontstaan doordat de conus van de speaker ook weer "terugveert"; dat wekt ook een inductiespanning op natuurlijk aan de secunaire kant; transformator werkt twee kant op natuurlijk. Uitgaande van een B+ van 450 of hoger zou je al bij een te 100% te hoge belasting secundair inderdaad al pieken van 600 - 800 VDC kunnen verwachten. Niet alleen kan dat gaan "vonken" in je OT, maar ook kans dat je filtercaps "poffen" met alle ellende van dien.

Fender sluit standaard de speaker uitgang kort naar aarde (lees: ZEER lage belasting). Dat is denk ik wel het ultieme bewijs dat te lage load (0) minder schadelijk is dan te hoge (zonder die schakeling zou impedantie oneindig hoog zijn).

Nog maar een keertje op herhaling; liever netjes matchen maar als je noodgedwongen moet mismatchen, dan voor een buizenamp een lagere load dan de uitgangsimpedantie van de amp, voor een transistor amp precies andersom.

BlackSun
26 juni 2006, 16:35
Amen!
Heel mooi uitgelegd :)

chennie
26 juni 2006, 19:44
owja, als jij het zegt, maar maakt dat het vermogen niet uit?? en laat zo'n ding de klank identiek?

En dat bedoelde ik dus, opzich zijn er mogelijkheden over om een impedantie omzetter te maken, maar wedden dat elke tone snob er eerst 100 pagina op een forum moeten schrijven.
En wie zit daar nou op te wachten?

Negative K3 fan
26 juni 2006, 20:08
probeer het eens :D

cosmos
10 juli 2006, 15:44
En dat bedoelde ik dus, opzich zijn er mogelijkheden over om een impedantie omzetter te maken, maar wedden dat elke tone snob er eerst 100 pagina op een forum moeten schrijven.
En wie zit daar nou op te wachten?

Bedoelen jullie niet gewoon dit?

https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/zmatch.htm