PDA

View Full Version : Duesenberg



Dolf
22 juni 2006, 23:08
Hoihoi,

Omdat ik deze vakantie van plan was een nieuwe gitaar te kopen (budget 1250 eur), had ik een beetje zitten rondkijken op't net en was ik een beetje verliefd geworden op deze gitaar:

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/hb_starplayer_bs.jpg

Beter gekend als de Duesenberg Starplayer TV.
Ik heb er enkel nog maar positieve dingen over gelezen. Ik heb ze echter nog nooit in mijn handen gehad. Ik wil ze dus ook eerst nog es testen.

Budget van 1250 euro ligt vast en doorsparen is gn optie want het komende jaar kan ik geen geld verdienen, wel is er een marge van +/- 150 eur.

Nu de examens gedaan zijn spring ik de lokale gitaarshop binnen, en vraag ik of ze soms Duesenberg binnen doen. De gitaarboer zegt dat hij ervoor gekeken heeft bij de verdeler en dat hij ze niet wou binnen doen omdat ze te goedkoop aanvoelden. Hij begint daarna onmiddellijk te vergelijken met een Gretsch en zegt dat er een wereld van verschil is tussen de twee. Het prijsverschil is dan ook wel navenant.

Nu is mijn vraag of er mensen ervaringen hebben met die Duesenbergs, en eventueel kan bevestigen dat het niet veel soeps is of niet. Ik heb al ff gezocht op het forum en vond alleen maar positieve commentaren, maar deze waren meestal niet echt genuanceerd/gefundeerd. Ook harmonycentral is lovend (9.8 voor sound).

Ik zal nog ff zoeken naar een shop waar ik ze wel ff kan bespelen. Maar moest het niets worden, zin er dan nog veel andere opties in dit genre gitaren?

Rickenbacker staat ook nog op mijn lijstje om nog es te testen (alhoewel net weer boven mn budget)...

Alle hulp is welkom.

Dolf

Bouke
23 juni 2006, 00:10
Kijk hier eens:

http://www.gitaarnet.nl/magazine/gitaartests/duesenberg/duesenberg.php3

een hands-on test van een gitaarbouwer, helpt weer een beetje in je beeldvorming van de gitaar.

Ik vind het ook mooie gitaren, maar ik heb er ook nog geen in handen gehad. Als ik er een zie hangen, ga ik hem meteen proberen, da's zeker.

Succes!

Bouke

Bluesbreaker
23 juni 2006, 00:12
Mn lokale zaak (Music Inn te Emmen) is officieel ook dealer, maar ik heb er nog maar 1 keer een zien hangen, zon solidbody, zag er zeker net zo goed uit als de fotos op de site, maar ik heb er niet op gespeeld. De laatste tijd valt de hoeveelheid gitaren die ze daar hebben staan wat tegen en heb al een hele tijd geen Duesenberg meer gezien maar als ze ooit weer een hebben staan ga ik hem zeker proberen, vind het erg mooie gitaartjes lijken!

schizo910
23 juni 2006, 00:14
Ik kom regelmatig in Sound Plaza in Amsterdam, daar verkopen ze ze. Ik ben al tijden gek op de Ron Wood signature.

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/hb_ronwood_pt.jpg

Echt, Duesenberg is gewoon erg goed, punt uit. De looks, daar moet je van houden, maar de bespeelbaarheid en sounds zijn gewoon heel, heel, heel erg goed.

Globetrotter
23 juni 2006, 00:57
Zijn inderdaad prachtige gitaren... vooral de Gibson modellen... pure stijl. Doen me qua stijl een beetje denken aan Italia gitaren, hoewel die helemaal fancy zijn... Italiaans Design, der gaat toch niks boven! (Dan hoeven ze zelf nog niet zo héél goed te spelen of klinken)
Cheers,

Bart

http://www.italiaguitars.com/images/GUITAR_6_front.jpg of http://www.italiaguitars.com/images/GUITAR_14_front.jpg

Prachtig toch?

Mienmachine
23 juni 2006, 07:29
Je ziet er regelmatig leden van de Rolling Stones mee rondhobbelen,
zal toch niet helemaal slecht zijn.

Wimvdb
23 juni 2006, 07:53
Er staat een artikel van een Duesenberg '49 in de gitarist ( hij staat ook op de cover )

Hendriks
23 juni 2006, 09:01
Ik heb nog geen Duesenberg in handen gehad , ik heb wel een setje Duesenberg elementen op mijn Epiphone Dot gemonteerd en deze zijn gewoon erg goed.
Koop de laatste Gitarist zou ik zeggen , alleen lof over deze gitaar.

Mitch
23 juni 2006, 09:16
De Duesenberg die in het artikel beschreven wordt door De Gier heb ik zelf ook in ijn handen gehad en he was absoluut geen rommel ! Zelf heb ik momenteel een Duesnberg-tremolo op mijn gitaar en ik durf te stellen dat die beter is dan een echte Bigsby.
DIe Italia Mondial heb trouwens ook eens bespeeld en dat was dus wel pure rommel. Op de plaatjes ziet het er wel tof uit, in het echt al een stuk minder, maar de bespeelbaarheid en afwerking zijn schandalig slecht.

marc_o
23 juni 2006, 10:13
Ik zou ook absoluut voor een Deusenberg gaan, zoals die '49. Heb er een paar bespeeld en geloof mij, je zult er een prima koop aanhebben en het geeft direct stof tot nadenken over het asociaal hoge prijskaartje van de Gibson Les Paul. Nee, het is geen Les Paul, maar wel een heel goed alternatief, zoek het een beetje tussen de les Paul en de Gretsch duo-jet, en dan met feitelijk net zulke coole looks. Mocht ik ooit weer een nieuwe LP-achtige gitaar kopen, dan werd het absoluut een Deusenberg.

koen_V
23 juni 2006, 10:30
Bij Leo Caerts in Leuven hebben ze er een hoop hangen, kan je ze zelf eens testen.

Captain Badass
23 juni 2006, 10:31
Ik heb zo een Starplayer TV zoals op de foto, maar dan in het wit.
Als je specifiek naar die blauwe kleur wil gaan, staar je dan niet blind op de foto's ervan. Ik heb zo een blauwe bespeeld als ik ze gaan testen ben en in het echt zien ze er toch wel anders uit.

Ze voelen helemaal niet goedkoop aan hoor. Ik zou de afwerking geen 10 op 10 geven, maar er is eigenlijk niet echt iets mis mee.

Je mag ze hier altijd eens komen testen als je wil. Gent is een klein half uurtje rijden van Ninove.

goeroezeboe
23 juni 2006, 10:46
Ik vind vooral hun nieuwe solidbodies fantastisch.
Prachtig gitaren, hele goeie sound, goeie afwerking en aanvaardbare prijs.

Het is natuurlijk een prijsklasse waarin er zeer veel goede gitaren te vinden zijn, dus je moet je vooral laten leiden door je persoonlijke voorkeur. Maar aan zo een duesenberg doe je zeker geen miskoop

ps. Voor de duidelijkheid, ik heb er dus geen. Maar moest ik het geld hebben waarschijnlijk wel :p
pps. Ik vind het ook bijzonder leuk aan die duesenberger's dat ze een redelijk klassiek uiterlijk hebben maar toch net dat tikkeltje anders zijn.

Mienmachine
23 juni 2006, 11:38
Wat ik nou niet snap is dat als je een rondje googled Nederland weer als duurste uit de bus moet komen met Duesenberg. Zelfs in Londen zijn ze goedkoper..

Vraag maar bij Dophin Music UK of Schmidt De.

Letsgo21
23 juni 2006, 11:43
Hoewel ik een stratlover ben moet ik zeggen:

Dit zijn de knapste gitaren ever!!! Oh zo knap!!!!! vooral die starplayer in't blauw!!
Bij Leo Caerts hebben ze der verschillende idd.

Dolf
23 juni 2006, 14:46
Je ziet er regelmatig leden van de Rolling Stones mee rondhobbelen,
zal toch niet helemaal slecht zijn.

Als je naar hun Amerikaanse site gaat kan je zelfs zien dat de leden van Velvet Revolver het ook wel niet slecht vinden.

Dolf
23 juni 2006, 14:49
Ik heb zo een Starplayer TV zoals op de foto, maar dan in het wit.
Als je specifiek naar die blauwe kleur wil gaan, staar je dan niet blind op de foto's ervan. Ik heb zo een blauwe bespeeld als ik ze gaan testen ben en in het echt zien ze er toch wel anders uit.

Ze voelen helemaal niet goedkoop aan hoor. Ik zou de afwerking geen 10 op 10 geven, maar er is eigenlijk niet echt iets mis mee.

Je mag ze hier altijd eens komen testen als je wil. Gent is een klein half uurtje rijden van Ninove.

Kleur is niet het belangrijkste, maar als ik moest kiezen zou ik toch wel de blauwe nemen.

Bedankt voor het aanbod, is zeer vriendelijk maar ik heb gn auto.

Dolf
23 juni 2006, 14:51
Bij Leo Caerts in Leuven hebben ze er een hoop hangen, kan je ze zelf eens testen.

Weet er iemand of dit gemakkelijk te doen is met de trein, als ik zo op mappy kijk ligt het te midden tussen twee verschillende stations, zal dus wsl eindje wandelen zijn? Ik ken namelijk Leuven niet echt goed.

Dolf
23 juni 2006, 14:52
Wat ik nou niet snap is dat als je een rondje googled Nederland weer als duurste uit de bus moet komen met Duesenberg. Zelfs in Londen zijn ze goedkoper..


Mijn ervaring is dat België altijd nog een stuk duurder is dan Nederland, dus heb je niet veel te klagen.

Mienmachine
23 juni 2006, 14:54
Ik zou het verschil wel eens tussen de Starplayer TV en de '49 willen horen.

Welke zou het best zijn voor vette Blues en Blues-Rock?

marc_o
23 juni 2006, 15:01
Ik zou het verschil wel eens tussen de Starplayer TV en de '49 willen horen.

Welke zou het best zijn voor vette Blues en Blues-Rock?


Dat zal op beide wel lukken natuurlijk, je speelt het, of je speelt het niet, en zo kun je iedere gitaar wel voor blues gebruiken...

Dolf
23 juni 2006, 15:03
De 49'er is een solidbody en komt qua eigenschappen meer overeen met de Starplayer Special. Heeft een mahonie body, dus denk dat hier meer dat donkere/zingende geluid van een Les Paul-achtige overeenkomt.

De Starplayer TV is dan meer semi-hollowbody, wat net weer dat meer scherpte geeft (meer richting Gretsch).

(Ik ga hier zuiver op de specs en evt reviews af, heb nog op geen van beide gespeeld)

ronalt
23 juni 2006, 15:47
Ik had er 1 en speelde gewoon goed! Mooi geluid, alles stevig, nix mis mee.
Heb hem besteld bij www.rockshop.de, had hem binnen een week en kostte me 1200 euro. Gitaren worden in Korea gemaakt en in duitsland afgesteld. Alles is goed doordacht en doet niet onder voor een Amerikaan.

goeroezeboe
23 juni 2006, 17:03
Weet er iemand of dit gemakkelijk te doen is met de trein, als ik zo op mappy kijk ligt het te midden tussen twee verschillende stations, zal dus wsl eindje wandelen zijn? Ik ken namelijk Leuven niet echt goed.

heel gemakkelijk te vinden en ook niet echt ver

Je loopt gewoon de bondgenotenlaan af (grote straat die uitgeeft op het station van leuven) tot je aan de grote markt komt (met daaraan ons mooie stadhuis :p). Op het plein sla je de straat rechts van het stadhuis in (de naamsestraat) en je blijft die volgen tot je na ongeveer 500 meter op de rechterkant een winkel ziet, genaamd caerts :p

Ik denk dat het ongeveer 1.5 tot 2 kilometer van het station gelegen is, goed te doen dus :p.

Luigi
23 juni 2006, 22:13
@ Ronalt; in Korea gemaakt? Dagget niet hoor; de mijne is gewoon in Duitsland gemaakt volgens mij. Ik heb een Starplayer TV+ en het is het beste wat ik ooit gehad heb.
Ik was laats in de gelegenheid om 'm qua afwerking met een Gibson Les Paul (90er ofzo) te vergelijken; die Paul bleef daarbij mijlenver achter.

Rockmo(ther)
23 juni 2006, 22:20
Ik kom regelmatig in Sound Plaza in Amsterdam, daar verkopen ze ze. Ik ben al tijden gek op de Ron Wood signature.

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/hb_ronwood_pt.jpg

Echt, Duesenberg is gewoon erg goed, punt uit. De looks, daar moet je van houden, maar de bespeelbaarheid en sounds zijn gewoon heel, heel, heel erg goed.

Die is idd ook gaaf, Gio!

Er stond over de 49er ook een uiterst positief verhaal in de Gitarist. 't Is dat ik nog niet zo lang en goed speel (en nog even wil sparen), anders was ik meteen naar de winkel gerend om hem uit te testen.
Dat stuk op internet over de Starplayer TV heb ik ook gelezen, ook erg positief.

Micro-e
23 juni 2006, 22:24
Ik heb hem ook bij keymusic in rotterdam zien hangen.
En hij speelt net zo goed als hij eruit ziet :soul:

Vetzak
24 juni 2006, 12:34
heel gemakkelijk te vinden en ook niet echt ver

Je loopt gewoon de bondgenotenlaan af (grote straat die uitgeeft op het station van leuven) tot je aan de grote markt komt (met daaraan ons mooie stadhuis :p). Op het plein sla je de straat rechts van het stadhuis in (de naamsestraat) en je blijft die volgen tot je na ongeveer 500 meter op de rechterkant een winkel ziet, genaamd caerts :p

Ik denk dat het ongeveer 1.5 tot 2 kilometer van het station gelegen is, goed te doen dus :p.

En daarna ene gaan drinken op de nieuwe aanwinst in de libertad of de fak letteren ;)

koen_V
24 juni 2006, 12:49
heel gemakkelijk te vinden en ook niet echt ver

Je loopt gewoon de bondgenotenlaan af (grote straat die uitgeeft op het station van leuven) tot je aan de grote markt komt (met daaraan ons mooie stadhuis :p). Op het plein sla je de straat rechts van het stadhuis in (de naamsestraat) en je blijft die volgen tot je na ongeveer 500 meter op de rechterkant een winkel ziet, genaamd caerts :p

Ik denk dat het ongeveer 1.5 tot 2 kilometer van het station gelegen is, goed te doen dus :p.

Inderdaad, zeer goed te doen. Een kwartier of 20 minuutjes wandelen. Ik heb een kot kort bij Caerts en ga vaak te voet naar het station. Geen enkel probleem!

Mienmachine
24 juni 2006, 13:29
keymusic, waar zitten die in Rotjeknor, tegenover Harrolds?

tmcm
24 juni 2006, 14:22
@ Ronalt; in Korea gemaakt? Dagget niet hoor; de mijne is gewoon in Duitsland gemaakt volgens mij. .

hmmjaa, duesenberg is gewoon rockinger -duitsland- die, net zoals elke manufacturer, erachter kwam dat het goedkoper is je gitaren in Korea door Samick te laten maken dan zelf met de draaibank in de weer te gaan.
Volgens eigenaar Harry van gitaarzaak Sacksioni -die duesenberg's verkoopt- is de kwaliteit vergelijkbaar met de duurdere epi's, de hardware is wel beter.

Hendriks
24 juni 2006, 14:30
Volgens mij word hij volledig in Duitsland gemaakt

tmcm
24 juni 2006, 14:51
Volgens mij word hij volledig in Duitsland gemaakt

Exclusively our own designed parts - specially made for Duesenberg in various leading countries in the field of guitar building - are processed.

staat op de site van duesenberg.de zelf...

Mienmachine
24 juni 2006, 16:07
Dan moet ik hem niet.

tmcm
24 juni 2006, 16:36
Doen me qua stijl een beetje denken aan Italia gitaren, hoewel die helemaal fancy zijn... Italiaans Design, der gaat toch niks boven! (Dan hoeven ze zelf nog niet zo héél goed te spelen of klinken)


designed by trevor wilkinson, net zo italiaans als de pizza's van dr. Oetker en komen ook trouwens uit den azie..

90% van de gitaar produktie komt uit Korea, China en Indonesie en andere derde wereld landen, zelfs veel japanse gitaren komen uit die fabrieken (sinds begin tachtig al)
is niks mis mee trouwens. Je kijkt naar een markt, budgetteert een gitaar en laat in een fabriek een oem produkt samenstellen... dit pickupje, deze tuners enz.
Dan plak je er een merk op. Epiphone of Stagg bijvoorbeeld. Of duesenberg. Of je eigen naam desnoods. Misschien nog een bekende endorser erbij. En hup, een nieuwe lijn voor zolang het duurt. Sommige merken brengen een low budget uit als ondermerk bijv PRS SE of G&L tribute of Fender classic. Bij Duesenberg heet het lowbudget merk Diego. Duesenberg gitaren zijn relatief duur omdat na produktie alles weer naar Duitsland shipped for final assembling & adjusting. dat dan weer wel.

Dolf
24 juni 2006, 16:47
Dan moet ik hem niet.

Wat voor verschil maakt het wie wat waar heeft gemaakt?
Zolang de kwaliteit goed is...

Beste voorbeeld: Waar staat de Gretsch fabriek?

ACSlater
24 juni 2006, 17:08
Man deze gitaren zijn echt gigantisch mooi. Ben al een tijdje op zoek naar een hollowbody. Mijn oog viel op de Imperial, meteen ook weer de duurste uiteraard (+-1800,-)
Ik denk dat ik binnenkort het Carl Carlton model eens ga uitproberen. Geen idee wat voor muziek hij speelt maar dat maakt niet uit. Zijn model heeft de beste prijs. (+-1230,-)

tmcm
24 juni 2006, 17:08
Beste voorbeeld: Waar staat de Gretsch fabriek?

Is dit een vraag?
er is geen gretsch fabriek meer. Gretsches komen uit Japan, Korea en China. Toen Gretsch nog eigenaar was kwamen de Gretsches sinds begin 90 uit Terada, sinds Fender de eigenaar is is de produktie verschoven naar Fuji Gen Gaki -die er trouwens mee ophoud, gitaren maken.

tmcm
24 juni 2006, 17:13
Ik denk dat ik binnenkort het Carl Carlton model eens ga uitproberen. Geen idee wat voor muziek hij speelt maar dat maakt niet uit. ,-)

Ik ken Carl Carlton uit de tijd dattie in Arnhem woonde en toen nog gewoon Karl Buskohl heette en in plaatselijke bandjes speelde als Turbo. Toen ie terug ging naar Duitsland zag ik hem ineens bij Udo Lindeberg in het zadel. Goeie gitarist wel.

ACSlater
24 juni 2006, 17:19
Tsja dat "Carlton" geeft je het idee dat hij bekend is waarschijnlijk omdat de naam Larry Carlton zo'n begrip is.

Dolf
24 juni 2006, 17:50
Is dit een vraag?
er is geen gretsch fabriek meer. Gretsches komen uit Japan, Korea en China. Toen Gretsch nog eigenaar was kwamen de Gretsches sinds begin 90 uit Terada, sinds Fender de eigenaar is is de produktie verschoven naar Fuji Gen Gaki -die er trouwens mee ophoud, gitaren maken.

Was eerder retorisch bedoeld.

Het zijn top gitaren maar ook helemaal niet van Amerikaanse bodem zoals velen denken. Dat was zo een beetje mijn punt. Zolang de kwaliteit goed is doet het er niet toe van waar ze komen.

7okai
18 april 2007, 22:06
je vergist je hoor .

De duesenberg gitaren worden gewoon in duitsland gemaakt.
Zowieso staat er ook in mijn duesenberg dat hij in duitsland gemaakt is . (dit mag je er zowieso niet inzetten als hij gemaakt is in korea)

Ik heb net nog even in het Blue book gekeken en daar staat ook dat ze gewoon in duitsland gebouwd worden er wordt met geen woord gesproken over Korea.
En als het in het Blue book staat kun je daar ook 100% vanuit gaan.

Mischien de diego gitaren dat die in korea gemaakt worden?

Deze diego gitaren worden ook in duitsland gemaakt dus die ook niet in korea.(staat ook in blue book)


Duzzzz

Pepe
18 april 2007, 23:56
je vergist je hoor .

Ik heb net nog even in het Blue book gekeken en daar staat ook dat ze gewoon in duitsland gebouwd worden er wordt met geen woord gesproken over Korea.
En als het in het Blue book staat kun je daar ook 100% vanuit gaan.

Mischien de diego gitaren dat die in korea gemaakt worden?

Deze diego gitaren worden ook in duitsland gemaakt dus die ook niet in korea.(staat ook in blue book)


Duzzzz

en ja, als het in de bluebook staat dan zal de website van Duesenberg het wel verkeerd hebben natuurlijk....

Pepe
18 april 2007, 23:59
Tsja dat "Carlton" geeft je het idee dat hij bekend is waarschijnlijk omdat de naam Larry Carlton zo'n begrip is.

Carlton slaat op Carl Carlton oftewel Karl Buskohl, ken ik nog uit de tijd dattie in Arnhem woonde, ging daarna terug naar Duitsland om bij der Udo te pingelen

Negative K3 fan
19 april 2007, 01:09
ik heb op de duesenberg van 7okai gespeeld en daar was ik erg van onder de indruk, de tussenstand sound vond ik echt prachtig.

Harry
19 april 2007, 09:27
Carlton slaat op Carl Carlton oftewel Karl Buskohl, ken ik nog uit de tijd dattie in Arnhem woonde, ging daarna terug naar Duitsland om bij der Udo te pingelen

hij is in Nederland vooral bekend omdat hij een paar jaar in Vitesse heeft gespeeld. (voor de analfabeten; de band, niet dat ballenclubje)

Bluesbreaker
19 april 2007, 10:10
Heeft Diego ook een site eigelijk?

Dit vind ik echt een geweldige gitaar:

http://www.gitarrentotal.ch/cfm/boerseImages/DiegoTeleCandyApple.jpg
http://www.gitarrentotal.ch/cfm/boerseImages/DiegoTeleCandyAp.Body.jpg

7okai
19 april 2007, 10:26
Ze hebbenm niet echt een site alleen deze link vind ik steeds voor diego Diego (http://www.goeldo.de/gshop.php?p=company)


Wat wel zo is is dat de Klusson fabriek staat in korea dus de hardware zou daar wel vandaan kunnen komen natuurlijk ,dat zullen ze ook wel bedoelen .

Maar de gitaren zelf worden gewoon in duitsland gemaakt.