PDA

View Full Version : Zomaar een idee voor 'power amp saturation' dmv pedalen...



Speeddemon
22 juni 2006, 22:52
Ik heb gister een DOD FX-55 Distortion ontvangen, bijna vintage, rood bakkie met 2 grote Davies knoppen (zoiets: http://resource.harshnoise.com/fx55.jpg )

en dat ding zelf is niet zoveel aan. (is meer voor de collectie)

Maar wat blijkt, zet ik 'm met milde distortion VOOR m'n Tubefactor, dan krijg je dezelfde 'sag' die een Marshall JCM800 op standje 11 (Master welteverstaan!) ook heeft. Wat compressie, meer druk & ballen in 't laag-mid, en een soort 'sag'. Om met de woorden van Stone-Island Maurice te spreken
"best wel vet, je weet toch!"

Dus als er hier (D_H, hint, hint) bouwers rondlopen die het ultieme amp-sim/Marshall-in-a-box willen bouwen, dan is 't misschien geen gek idee om een variabele pre-amp distortion met een enigzins parallel clean pad (beetje zoals bij een TS9, maar minder extreem) VOOR het daadwerkelijke overdrive circuit te zetten.

En voor de rest, kwestie van experimenteren met je 'mwah' distortions... dan blijken ze misschien best wel nuttig! :rockon:

Negative K3 fan
22 juni 2006, 23:04
ik geloof je niet :D

clips :)

vester86
23 juni 2006, 00:41
dat moet je ervaren ;-)

Arnie
23 juni 2006, 08:39
Ik kaap je topic nu een beetje, sorry :sssh:

Maar ik heb ook een beetje gespeeld met het idee om een pedaaltje te maken om eindbuis oversturing te 'simuleren'. Mijn plan is om 2 12AX7 buisjes te gebruiken, 1'tje als ingangsbuffer en de tweede als 'eindbuis' aan te sluiten. Dus de twee helften in een push-pull configuratie.

Het zal natuurlijk niet hetzelfde klinken als echte eindbuizen vervorming maar het moet denk ik wel een aardig eind in de buurt komen.
Of denken jullie daar anders over?

Lucluc
23 juni 2006, 15:16
http://www.stephensonamps.com/stagehog.htm

Vonk
23 juni 2006, 15:28
650 dollar... Wel een mooi dingetje, en slim ingericht.

Dirk_Hendrik
23 juni 2006, 17:00
(D_H, hint, hint)

Dude!
Happy reversing!
;)

Lekker op een grieks strand ofzo?

Mitch
23 juni 2006, 19:24
http://www.stephensonamps.com/stagehog.htm

Juist, ik wist dat ik een keer iets in die geest had gelezen. Wat een geweldige bak aan features in dat kastje. Hulde voor de bouwer. Lijkt me echt geweldig om zo'n mini-bakje mee te nemen tijdens een sessie of zo.

"Dude, waar is je amp ?"
"O, ik plug deze in de 4x12, niks aan de hand...."

En dan die gezichten :seriousf:

Speeddemon
24 juni 2006, 13:18
"Dude, waar is je amp ?"
"O, ik plug deze in de 4x12, niks aan de hand...."

En dan die gezichten :seriousf:

Dat 'gezichten' gedoe lijkt me heerlijk als ik met m'n '68 RI Strat en een DOD FX59 Metal Maniac (!!!) naar een blues-jamsessie ga!

Ik heb nl. (i.c.m. een MXR ANalog Delay) een zeer overtuigende blues-sound uitgetoverd in 't verleden.

Negative K3 fan
24 juni 2006, 13:36
http://www.stephensonamps.com/stagehog.htm

haha wat een bak, zal vast ook wel een paar centjes kosten...

maar aan die foto's van de ingewanden te zien lijkt me dat het pedaal niet voldoet aan de europese veiligheidseisen, ik vraag me af of zoiets zomaar verkocht mag worden hier.....

almarvk
26 juni 2006, 09:17
Maar wat blijkt, zet ik 'm met milde distortion VOOR m'n Tubefactor, dan krijg je dezelfde 'sag' die een Marshall JCM800 op standje 11 (Master welteverstaan!) ook heeft. Wat compressie, meer druk & ballen in 't laag-mid, en een soort 'sag'. Om met de woorden van Stone-Island Maurice te spreken
"best wel vet, je weet toch!"


Dat doe ik thuis met een T-Rex Mudhoney met daarvoor een ProCo Rat. Daarmee krijg je ook dat vette effect.

Scali
27 juni 2006, 10:02
Maar ik heb ook een beetje gespeeld met het idee om een pedaaltje te maken om eindbuis oversturing te 'simuleren'. Mijn plan is om 2 12AX7 buisjes te gebruiken, 1'tje als ingangsbuffer en de tweede als 'eindbuis' aan te sluiten. Dus de twee helften in een push-pull configuratie.

Dat doen Vox en Zoom ook in hun modelers, en Koch doet het soms op de recording output.
Werkt best goed, je krijgt iig door het push-pull effect alleen de oneven harmonischen in de vervorming, dus krijg je wel dat 'grommende' geluid... Maar dan moet je die 'eindbuis' wel in de effectloop van je versterker stoppen.. het lijkt me niet zo goed werken als je deze vervorming voor 'gewone' vervorming krijgt.

telecastermaster
27 juni 2006, 17:36
Dat doen Vox en Zoom ook in hun modelers, en Koch doet het soms op de recording output.


En voor hun, Hugh & Kettner (Cream Machine, Crunch Master), ADA Ampulator, Lexicon 284, en Mesa/Boogie Formula.