PDA

View Full Version : Vervanging Goldback speaker van Valvestate amp



MarkS
22 juni 2006, 21:45
Vergelijkbaar met het "nieuwe speaker in Fender Blues Junior" topic.
Maar om andermans topic niet te willen kapen met een offtopic vraag tussendoor, heb ik deze maar in het leven geroepen.

1 van de 2 Marshall/Celestion Goldbacks uit mijn VS230 is stuk. (10"/30W/4 Ohm).
Nu zit ik wat te dubben qua vervanging.

1) Weer een Goldback er in.
Voordeel: mocht ik later eens de versterker willen verkopen, dan is deze weer "origineel". Heeft toch een bepaalde toegevoegde waarde.
Nadeel: zo heel erg geweldig zijn die Goldbacks nou ook weer niet.

2) Een andere speaker er in. Ben zelf niet zo thuis in speakers/klank.
Moet ook niet teveel kosten, want dat is de VS230 me ook niet echt waard/overkill. Laten we zeggen: 75 euro max.
8 Ohm ipv 4 Ohm zal volgens mij geen probleem zijn, behalve vermoedelijk een verwaarloosbaar verschil in volume.

Opties:
Celestion Tube 10
Celestion Vintage 10
Eminence
Jensen
andere?

Het "voordeel" van een andere speaker dan een Goldback is mogelijk een bredere/meer ruimtelijke/dikkere klank. Maar kan qua match ook wellicht helemaal verkeerd uitpakken. Om die reden zal een Jensen waarschijnlijk al afvallen. Correct me if I'm wrong.

Input is van harte welkom, evenals een globale schets van het karakter van bovengenoemde alternatieven.

(ps: ik zou de versterker ook als "as is" kunnen verkopen, maar dan krijg ik er waarschijnlijk een klein rotbedrag voor terug....)

Mitch
23 juni 2006, 09:20
8 Ohm ipv 4 Ohm zal volgens mij geen probleem zijn, behalve vermoedelijk een verwaarloosbaar verschil in volume

Vergis je niet, het gaat hier om een transistor eindtrap. Die reageert net effe anders op een andere impedantie dan een buizenbak !

Scali
23 juni 2006, 11:39
Ik zou gewoon weer een Goldback erin zetten.
Niet duur, geen matching-problemen, en die dingen werken best goed.
Hou er rekening mee dat het 10" is, en dus niet klinkt zoals je gewend bent van 12" speakers... wat je er ook instopt, het zal niet klinken als 12". Voor 10" speakers zijn die Goldbacks naar mijn mening helemaal niet slecht.

Ik heb zelf ook een VS230, en heb er een stereo fx loop in laten bouwen.
Ik speel er met een modeler/multifx over, en gebruik dus de preamp van de VS230 niet. Dan klinkt ie verrassend dik en zwaar (het clean-kanaal doet dat op zich ook wel, maar de distortion is niet echt 'vernietigend'... die van m'n modeler/multifx zijn dat wel, als het moet).
Het verschil met m'n 6101 (met 12" Celestion Gold) is helemaal niet zo groot. Ik merk vooral dat die 2x10" wat directer is dan de 1x12". Maar het klinkt ongeveer net zo dik, en net zo zwaar. Het gaat alleen niet zo hard, natuurlijk.

Ik denk dus dat je er niet zo gek veel op vooruit gaat met een andere speaker. Misschien zelfs achteruit, als de match slecht blijkt te zijn. En twee speakers vervangen wordt weer erg duur.. Die amp is niet meer dan 250e-300e waard in goede staat.

MarkS
23 juni 2006, 12:14
Ik zou gewoon weer een Goldback erin zetten.
Niet duur, geen matching-problemen, en die dingen werken best goed.
Hou er rekening mee dat het 10" is, en dus niet klinkt zoals je gewend bent van 12" speakers... wat je er ook instopt, het zal niet klinken als 12". Voor 10" speakers zijn die Goldbacks naar mijn mening helemaal niet slecht.

Ik heb zelf ook een VS230, en heb er een stereo fx loop in laten bouwen.
Ik speel er met een modeler/multifx over, en gebruik dus de preamp van de VS230 niet. Dan klinkt ie verrassend dik en zwaar (het clean-kanaal doet dat op zich ook wel, maar de distortion is niet echt 'vernietigend'... die van m'n modeler/multifx zijn dat wel, als het moet).
Het verschil met m'n 6101 (met 12" Celestion Gold) is helemaal niet zo groot. Ik merk vooral dat die 2x10" wat directer is dan de 1x12". Maar het klinkt ongeveer net zo dik, en net zo zwaar. Het gaat alleen niet zo hard, natuurlijk.

Ik denk dus dat je er niet zo gek veel op vooruit gaat met een andere speaker. Misschien zelfs achteruit, als de match slecht blijkt te zijn. En twee speakers vervangen wordt weer erg duur.. Die amp is niet meer dan 250e-300e waard in goede staat.

@Scali:

Ik neig idd gewoon naar de Goldback. Wellicht de meest logische en eenvoudige oplossing.
2 andere speakers is idd geen optie.
Op zich ben ik best tevreden over de VS230 voor thuisgebruik. Vooral het clean-kanaal vind ik tamelijk on-Marshall, en door wat fx er voor te hangen (welke ik nog niet heb) kan ik er denk ik wel mee leven.
(wat kost dat trouwens om een fx-loop in laten bouwen? Door wie?)
Nadeel van het leadkanaal is voor mij het alles-of-niets geluid.
Een lichte crunch krijg ik er niet uit. Of dit een beperking van het leadkanaal is, of dat de HB's in mijn RG te heet er voor zijn weet ik niet.
Vanaf standje 5 is er nauwelijks meer verschil in gain.

Scali
23 juni 2006, 12:29
Vooral het clean-kanaal vind ik tamelijk on-Marshall, en door wat fx er voor te hangen (welke ik nog niet heb) kan ik er denk ik wel mee leven.

Ja, met die stereo-chorus eroverheen heb je eigenlijk een soort Roland JC-geluid. Ik ben er altijd wel fan van geweest. Toen ik nog geen effectloop had, speelde ik dus met een multifx over het clean-kanaal, dat werkte ook prima.

Ik heb de effectloop bij Adesign laten inbouwen, in Den Haag. Kostte 40e dacht ik (hele simpele seriele loop, niet eens een effect/master-regeling... wel even oppassen dus als je er een effect in steekt).
De reverb blijkt ook niet 100% uit te kunnen. Je hoort hem een klein beetje als ie hard staat. Dat wil ik nog modden door gewoon het signaal naar de reverb te onderbreken met een schakelaartje.


Nadeel van het leadkanaal is voor mij het alles-of-niets geluid.
Een lichte crunch krijg ik er niet uit. Of dit een beperking van het leadkanaal is, of dat de HB's in mijn RG te heet er voor zijn weet ik niet.
Vanaf standje 5 is er nauwelijks meer verschil in gain.

Het leadkanaal is juist zo dynamisch als de pest, je kunt er alle kanten mee op. Het nadeel is dat je maar 1 kanaal hebt, zodat de gain lastig in te regelen is, hij gaat al gauw ver open. Op standje 0,001 heb je wel een goede crunch, maar je moet dat dus echt met een pincet instellen.
De oplossing is heel simpel: gebruik het volume op je gitaar. Ik heb zelf een RG570CT, en daarmee kun je prima crunchen, of zelfs praktisch clean spelen. Meestal laat ik gewoon de gain op 10 staan, en regel ik alles met m'n gitaar.
Dan krijg je bv dit: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3604396

MarkS
23 juni 2006, 17:11
Vanmiddag even langs een muziekhandel gereden en prijsopgaaf voor een Goldback opgevraagd (konden ze me niet 1-2-3 zeggen, ook voor een Celestion Tube 10 en Vintage 10 als evt. alternatief), en heb meteen in een licht impulsieve bui (with a little cash burning in my pocket) een Korg AX1500G gekocht.
Genoeg variaties in scheur- en andere geluiden dus :-).
De wens voor een stereo fx-loop is daarmee meteen een stuk dichterbij gekomen.
Afgaande op Scali's beschrijving van een vrij basic loop, en naief als ik soms ben, heb ik bij drtube.com de schematics van de VS230 en de VS265 gedownload om te zien of zoiets niet zelf te maken is.
Beide amps verschillen echter behoorlijk van interne opbouw, dus heb ik ze maar even aan een meer onderlegde vriend gemaild. Ben benieuwd.
Naar Den Haag is toch ff een aardig stukkie op en neer...

Scali
23 juni 2006, 17:18
In principe is het heel simpel... in mijn geval dan.
Het signaal wordt onderbroken tussen preamp en poweramp, net na alle effecten (dat moest, omdat het signaal pas stereo wordt door de chorus, de preamp is mono, en ik wilde een stereo loop).
Dan een simpel schakelingetje dat ie op bypass gaat als je geen pluggen in de loop hebt, zodat je amp nog steeds werkt als je niks aangesloten hebt.
Je zou er nog een master-volume op kunnen zetten (de versterker heeft geen master, alleen twee channel-volumes). Maar dat wordt al wat lastiger. Gewoon een volumepedaal in de loop werkt ook. Of gewoon een effect met mastervolume, zoals mijn Zoom 8080 en G9.2tt dat hebben.
Je hoeft vast niet helemaal naar Den Haag. Iedere handige jongen die een beetje versterkers kan repareren, die moet dit voor je kunnen inbouwen. Er zitten er vast genoeg hier op het forum die het voor je zouden willen doen.

BlackSun
23 juni 2006, 18:11
Lol, heb dezelfde setup als jou gehad (Vs met Korgax1500G).

Je kan er hele gave geluiden uitkrijgen, vooral voor lead klinkt de valvestate best wel goed(met Goldbacks).
Ik heb hem echter weggedaan omdat ik de speakers op hoog volume nogal schel vond klinken. Ook de bas werd erg onstrak. Vooral met gewoon riffwerk vond ik dat erg vervelend. Solo's klinken op hoog volume er echter weer heel lekker door en snijden goed door de mix heen.

Maar als je een betere amp hebt merk je toch wel dat de valvestate een aardig dingetje is, maar niet meer dan dat..

Als je een andere speaker erbij zet, zorg dan wél voor de goeie impedanties. Als je denkt dat het volumeverschil wel meevalt, moet je er maar even aan gaan rekenen;)
De speaker met de laagste impedantie zal 2x zo hard klinken dan de andere...

BlackSun
23 juni 2006, 18:14
---------------------------------------

Scali
23 juni 2006, 18:23
Maar als je een betere amp hebt merk je toch wel dat de valvestate een aardig dingetje is, maar niet meer dan dat..

Is dit weer zo'n plichtmatige inhoudsloze uitspraak, of zit er ook wat achter?
Wat is volgens jou een 'betere amp', en waaraan merk je dat dan precies?

MarkS
23 juni 2006, 21:06
Ik heb hem echter weggedaan omdat ik de speakers op hoog volume nogal schel vond klinken. Ook de bas werd erg onstrak
Ik heb 'em begin van de week even meegenomen naar mijn werk. Daar had ik tenminste de mogelijkheid om 'em even los te trekken. Werd ik idd niet blij van (scherpte enz) . Maar voor thuisgebruik (daar is ie voor) vind ik hem eigenlijk wel goed zo. Via de AX1500G komt er een lekker portie extra laag bij, iets wat ik wel miste op beide kanalen van de VS zelf.

Scali
23 juni 2006, 21:40
Ik heb hem echter weggedaan omdat ik de speakers op hoog volume nogal schel vond klinken.

Hoe weet je of dat aan de speakers ligt of aan de eindversterker?
Ik zou zelf de eindversterker vermoeden, omdat oversturende speakers meestal van die lage resonanties krijgen... schel geluid lijkt mij een oversturende versterker.

BlackSun
24 juni 2006, 19:09
Nee want met een v30 cabinetje erbij klonk het al een stuk beter.
Je kon gewoon horen dat het de speakers waren. Lastig uit te leggen.

BlackSun
24 juni 2006, 19:12
Is dit weer zo'n plichtmatige inhoudsloze uitspraak, of zit er ook wat achter?
Wat is volgens jou een 'betere amp', en waaraan merk je dat dan precies?

Ik doelde op een versterker uit de duurdere prijsklassen met betere speakers.
Ik ga uit van mijn eigen ervaring.

EN nu zal jij vast wel weer aan komen zetten met je ervaring over goedkope versterkers versus dure. Ik bedoelde gewoon dat ik de vs leuk vind als oefenversterker, maar ik het evrder ook neit meer dan dat vind.

Scali
24 juni 2006, 19:15
Nee want met een v30 cabinetje erbij klonk het al een stuk beter.
Je kon gewoon horen dat het de speakers waren. Lastig uit te leggen.

Begin eerst maar eens met uitleggen hoe je dat cabinetje dan aan hebt gesloten.
Er zitten namelijk geen conventionele jack-aansluitingen op de VS230. Je kunt niet zomaar even een cabinetje eraan hangen. Daarvoor moet je eerst even wat gaan solderen etc. Niet iets dat je even in het oefenhok doet dus.
Ik twijfel dus zeer aan je geloofwaardigheid in deze.

Scali
24 juni 2006, 19:19
Ik doelde op een versterker uit de duurdere prijsklassen met betere speakers.
Ik ga uit van mijn eigen ervaring.

Welke dan?
Zoals ik al aangeef, vind ik het verschil met m'n 6101 niet zo groot. En de 6101 is een topklasse-versterker met bijbehorende topklasse-speaker.
De 6101 is redelijk vergelijkbaar omdat het ten eerste een Marshall is, uit ongeveer dezelfde periode, en een gelijkaardige voicing heeft, en ten tweede omdat het ook een open-back combo is.
Dat een versterker van een ander merk anders klinkt, zeker als het ook nog eens geen (open-back) combo is, geloof ik graag, maar ik bestrijd dan dat dat puur door de speakers komt.
Dat V30-cabinet was zeker ook gesloten?

BlackSun
24 juni 2006, 19:23
Nog vergeten te melden dat het bij mij om een VS265 ging. DIe 2 zullen vast niet ver uit elkaar liggen kwa geluid, daa rben ik iig vanuit gegaan, en durf ik ook te stellen dat de vs265 niet slechter zal klinken dan de vs230

De vs256 heeft wel cabinet aansluitingen, waaran ik dus gewoon een 2x12 cabje emt v30's heb gehangen. Wat ik een stuk aangenamer geluid vond dan de goldbacks.

En een jackje aan 2 draadjes solderen is binnen 5 minuutjes gedaan. Nee niet dat ik dat in het oefenhok zou gaan doen, maaar..wat dacht je van thuis? geniaal...

BlackSun
24 juni 2006, 19:27
Allemachtig Scali, nu snap ik waarom de rest op het forum zo'n hekel aan je heeft :P

De vs265 voldeed niet aan mijn wensen wat betreft warme volle grootse sound met ballen. Rond halvewerge het volume begon het ding mee te resoneren etc etc etc, niet lekker gewoon. Je merkte dat de speakers het nog maar net trokken, het laag werd flubberig etc etc

Misschien zul je er prachtige jazz of weetik et uit kunnen halen, maar dat speel ik niet....

Ik merkte gewoon een verschil aan kwaliteit tussen duurdere amps en die vs. De vs voelt lekker aan op laag volume, maar als je hem opentrekt ben je soms bang datie na een tijdje zal gaan roken bij wijze van spreken.
De valvestate is in zijn prijsklasse ook best een goed ding, hij is niet voor niets zo populair. Ik heb er ook met plezier op gespeeld verder.

Scali
24 juni 2006, 19:31
Nog vergeten te melden dat het bij mij om een VS265 ging. DIe 2 zullen vast niet ver uit elkaar liggen kwa geluid, daa rben ik iig vanuit gegaan, en durf ik ook te stellen dat de vs265 niet slechter zal klinken dan de vs230

Je kunt weinig conclusies verbinden aan ervaringen met de VS265, omdat die 12" speakers heeft, en geen 10" speakers.
De versterker van de VS265 is ook compleet anders... Inderdaad is het resulterende geluid wel redelijk vergelijkbaar, maar de manier waarop deze tot stand is gekomen, is compleet anders. Dus ook het moment van vervormen, en de manier waarop, is heel anders.
Afgezien daarvan heb je ook veel minder keus met 10" speakers dan met 12" speakers. Een V30 is misschien beter dan een 12" Goldback... maar die is 12" en past dus niet in een VS230, en er is ook geen 10" versie van (en als ie er al was, is het nog maar de vraag in hoeverre de verhouding V30-Goldback hetzelfde is met als met 12"), dus heb je verder weinig aan het gegeven.


En een jackje aan 2 draadjes solderen is binnen 5 minuutjes gedaan. Nee niet dat ik dat in het oefenhok zou gaan doen, maaar..wat dacht je van thuis? geniaal...

Knap van je hoor... Maar mijn punt was dus dat je het niet over een VS230 had, en blijkbaar had ik gelijk. Wil je voortaan duidelijk vermelden dat je het over een andere versterker hebt? Je doet nu net alsof je er alles van weet, en probeert iemand te adviseren om een ingrijpende verandering aan z'n versterker te doen, en nu blijkt dat je eigenlijk die versterker nooit van dichtbij hebt gezien, alleen een versterker met hele andere speakers.

BlackSun
24 juni 2006, 19:40
Lees mijn allereerste post in dit topic nog maar eens. Ik probeer nergens hem te overtuigen veranderingen te doen, ik gaf advies over de impedantie (waar ik wél wat van weet) en gaf mijn ervaring met de Goldback speaker.
Daarnaast heb ik ook ervaring met de vs230 alleen heb ik die niet in bezit gehad.

Nu zal ik niet verder op je vreemde uitspraken ingaan, aangezien jij er alleen maar op uit bent om je gelijk te halen op welk gebied dan ook. Van mij mag je.

Scali
24 juni 2006, 19:45
en gaf mijn ervaring met de Goldback speaker.

Dat is dus de fout die je maakt. Je kunt niet spreken over 'de' Goldback speaker, omdat er meerdere varianten zijn. Sowieso heb je dus 10" en 12" varianten. En misschien dat er door de jaren ook meerdere varianten van geweest zijn. Volgens mij wordt de 10" Goldback van de VS230 momenteel nog oa in de MG30DFX gebruikt. Vond ik een leuk versterkertje trouwens, eigenlijk gewoon een mono-uitvoering van de VS230, maar dan met een goede digitale reverb ipv het lelijke Accutronics tankje van de VS230.

BlackSun
24 juni 2006, 19:49
Dat weet ik.Ik ging van het feit uit dat 12" voller klinkt dan 10", en nog mistte ik dat bij de Goldback12"
Logisch redeneren bracht me erbij aan te nemen dat de 10"variant niet ineens een stuk beter dan de 12" versie zal klinken.

Scali
24 juni 2006, 19:58
Dat weet ik.Ik ging van het feit uit dat 12" voller klinkt dan 10", en nog mistte ik dat bij de Goldback12"
Logisch redeneren bracht me erbij aan te nemen dat de 10"variant niet ineens een stuk beter dan de 12" versie zal klinken.

Dat is allemaal veel te kort door de bocht.
Marshall plakt er wel leuk zo'n Goldback labeltje overheen, maar je hebt geen idee waar het eigenlijk vandaan komt. De kans is groot dat de 10" speakers niet eens door dezelfde fabrikant gemaakt zijn als de 12" speakers. Waardoor enige relatie in het ontwerp en productie van de 10" en 12" speaker eigenlijk volkomen toevallig is. En dus ook enige overeenkomst in geluid, oversturingskarakter etc.
Afgezien daarvan had ik al aangegeven dat de versterker zelf ook heel anders is.

Kortom, veel te veel onbekenden om enige conclusies eraan te verbinden tov de speakerkeuze.

Johannes
24 juni 2006, 20:07
Gasten...... voeg elkaar gewoon ff toe op msn.....