PDA

View Full Version : 50Hz brom na checken bias Marshall 6100



svdijk
22 juni 2006, 21:35
Ik heb vandaag bij het checken van de bias (Marshall 6100 30th Anniversary) een kortsluiting gemaakt bij het meten van de anodespanning (pin 3, 455Volt) met pin 2.
Pin 3 en 2 zijn dus even met elkaar doorverbonden geweest.
De hoofdzekering in de versterker is er hierbij uitgeblazen, en na het vervangen van deze zekering was er een 50Hz brom duidelijk hoorbaar in het signaal.
Wat zou hier kapot kunnen zijn gegaan??

Dank je, Stefan.

Frits van Mourik
23 juni 2006, 00:37
Ik neem aan dat je met pen 2 en 3 de buisaansluitingen bedoelt.
Pen 2 is één van de twee gloeidraadaansluitingen.
Zo op het schema te zien is de gloeispanning van de trafo niet geaard.
Dus is -denk ik- de hoogspanning "doorgeslagen" naar de kathode van de buis, die wèl aan aarde ligt. De kathode is een nauwsluitend buisje om de gloeidraad.
De spanning tussen kathode en gloeidraad mag 100 V max. zijn.
Kortsluiting tussen kathode en gloeidraad geeft een aardige brom. Nieuwe buis, dus...

svdijk
23 juni 2006, 15:34
Ik had inderdaad al een nieuw setje eindbuizen geprobeert, twee sets om precies te zijn, maar daar ligt het helaas niet aan.
Ik bedoel inderdaad de buisaansluitingen met pen 2 en 3, pen 2 is kathode, en pen 3 de anode als het goed is.
De brom 'knettert' een beetje, het is dus geen 'diepe' 50Hz brom.

Frits van Mourik
24 juni 2006, 13:20
Sorry, volgens mij zit je ff mis... je hebt toch 5881 eindpitten?
Dan zit de kathode echt op pen 8 en is pen 2 & 7 de gloeidraad.
Overigens zat ook ik mis met m'n aanname van gloeidraad/kathodesluiting:
bij nadere beschouwing blijken de kathodes in de 6100 twee aan twee gezekerd te zijn.
Bij zo'n kortsluiting was je kathodezekering doorgepiept en niet de hoofdzekering.
Er was in dat geval ook een waarschuwings-LEDje gaan branden.
Knetterbrom? Misschien de brugcel van de HSP-voeding verrot?
Tijd voor een "hands-on" inspectie, lijkt mij. Meten = weten.

svdijk
25 juni 2006, 09:23
Klopt Frits, ik heb sluiting gemaakt tussen de de gloeidraad pen(2) en de anodespanning(3).
Als je op het schema gaat kijken kom je via pen 2 uit bij het powersupply printje, waar de gloeidraad z'n 6.3 Volt vandaan haalt, en die heeft dus 450Volt gehad. Daarachter zitten wat elco's en een bruggelijkrichter. Deze ligt er waarschijnlijk uit.
Aangezien de versterker toch een keer door een vakman nagekeken moest worden heb ik hem gisteren naar Arie-Jan Volkerts van Marble-Amps gebracht.
Ik laat jullie nog wel effe weten wat er kapot geweest is!!

Stefan

svdijk
30 juni 2006, 21:15
De versterker is weer gerepareert, het was niet de brugcel, maar R401, een 10 Ohm's weerstand die via de voedingstrafo aan massa ligt, deze was doorgebrand(hoog-ohmig geworden).

Bedankt allemaal, Stefan