PDA

View Full Version : Welke celestions zijn nog made in England



hanzeman
22 juni 2006, 19:50
Worden behalve de Blue Alnico's alle andere Celestions inmiddels in China gemaakt? Of zijn er nog andere Celestions die echt Made In England zijn?

Globetrotter
22 juni 2006, 19:55
De oude? :)
















Nee, 'k zou 't echt niet weten (en zou dan misschien beter mijn mond eens leren houden...)

Cheers,


Bart

hanzeman
22 juni 2006, 20:20
Hehe, ja dat wist ik...

Maar welke nieuwe.


Heb trouwens een paar jaar geleden een houten cabinetje gehad dat mijn vader vroeger ooit zelf in elkaar had geschroefd met een vintage Celestion luidspreker uit de zestiger of zeventiger jaren erin. Ik dacht dat ik daar niets meer aan zou hebben (had een prima versterker), het ding stond in de weg en ik heb dat ding op een dag met de vuilnisman meegegeven. Heb ik nu toch een partij spijt van! Was gvd een prachtige 12" originele Celestion...

maar ja.. heb ik nu weer wat te doen in ieder geval...

emiel
22 juni 2006, 21:18
Worden behalve de Blue Alnico's alle andere Celestions inmiddels in China gemaakt? Of zijn er nog andere Celestions die echt Made In England zijn?
made in China is per definitie niet slecht, made in usa of england staat natuurlijk cool.

vinni
22 juni 2006, 21:51
Lekker belangrijk waar ze gebouwd worden.

Klank en kwaliteit daar gaat het om!

Gegarandeerd dat je niet het verschil kunt horen.

Vaak snobisme ten top.

Vinni

ziggie
23 juni 2006, 00:05
Lekker belangrijk waar ze gebouwd worden.

Klank en kwaliteit daar gaat het om!

Gegarandeerd dat je niet het verschil kunt horen.

Vaak snobisme ten top.

Vinni

Snobisme of niet. Ik heb hier 2 G12H's in gebruik uit 1976 en die klinken top. Voordat ik ze kocht heb ik die Chinese G12H's getest en geloof me: ze klinken waardeloos (schel, geen diepte, geen definitie).

vinni
23 juni 2006, 09:40
Yep.....

En echte Rola's klinken gegarandeerd nog beter....(lees met enig cynisme)

Vinni

hanzeman
23 juni 2006, 09:42
blijft dan alleen nog de vraag wat ze doen over 20-30 jaar.


Bedoel je de Chinese?

Chris Winsemius
23 juni 2006, 10:20
Made in England:
Heritage M20, H30 en 65
Alnico Blue en Gold

maestro_nl
23 juni 2006, 15:05
Zelfs tussen 'gelijke' nieuwe speakers heb ik altijd nog verschil gehoord.
(stereo setup is ideaal om te vergelijken)
Het betrof o.a. de EV200, Celestion V30, Eminence The Governor.
Bij oudere speakers gaat de mate van belasting natuurlijk ook meespelen.

Neals
23 juni 2006, 16:30
Oude speakers klinken lekker :S

Mijn ervaring is dat speakers na een jaartje of 10/15 toch echt wel aan vervanging toe zijn.

Tristan
23 juni 2006, 16:37
@Ziggie: met welke amp(s) heb je die G12H anniversary (Classic serie, Chinees) eigenlijk getest? Ik heb ze getest met een handwired Marshall en een Vox achtige amp (Matchless) en was er toen ook absoluut niet van onder de indruk, maar het schijnt dat ze het wel goed doen in Fender type amps...
@Hanzeman: wat Chris zegt klopt, de Heritage serie van Celestion komt uit Engeland en de Alnico Blue, en Gold Bulldog komen volgens mij ook uit Engeland, de Classic serie komt uit China...

ziggie
23 juni 2006, 19:21
@Ziggie: met welke amp(s) heb je die G12H anniversary (Classic serie, Chinees) eigenlijk getest? Ik heb ze getest met een handwired Marshall en een Vox achtige amp (Matchless) en was er toen ook absoluut niet van onder de indruk, maar het schijnt dat ze het wel goed doen in Fender type amps...

Zowel de oude (Rola Celestion) G12H's als de nieuwe (chinese) G12H's heb ik getest met een Fender Deluxe Reverb uit 1965 (geen re-issue, maar een originele blackface).

Ik heb verder getest: de Weber C12N en de originele Oxford uit de Fender. Voor mij komen de Rola Celestions er als allerbeste uit voor deze amp.

Een an ander heeft natuurlijk ook met muziekstijl en gewenst geluid te maken. Ik hou van een vintage achtige (blues)rock sound. En daar zijn die Rola's erg goed in vind ik.

De amp houdt zijn open Amerikaanse karakter, maar krijgt toch een beetje Britse strakheid mee. Best of both worlds voor mij.

Tristan
23 juni 2006, 19:35
Waren die oude Rola's dan High Resonance (net als de chinese G12H), of waren deze Low Resonance, want in dat geval kan je ze beter vergelijken met de Engelse G12H low resonance uit de Heritage serie...
Ik was ook totaal niet onder de indruk van de Chinese G12H speaker, Mr. Jay vond het ook niets geloof ik... Het zijn vooral de mensen die wel eens posten in Vintage Amps die die Chinese G12H's niet goed vinden, de andere mensen zijn er meestal erg positief over... Ik weet het niet, ik vond het laag wel lekker, maar het tophoog vond ik heel sisserig en als je in de crunchzone van de versterker komt wordt het hoog ook krasserig en als je de amp (Marshall, Vox) behoorlijk openschroeft krijg je een lelijke rafel/gruis in je crunch die er niet uit te draaien is... Zijn jouw ervaringen i.c.m. de Fender ongeveer gelijk?

ziggie
23 juni 2006, 20:28
Waren die oude Rola's dan High Resonance (net als de chinese G12H), of waren deze Low Resonance, want in dat geval kan je ze beter vergelijken met de Engelse G12H low resonance uit de Heritage serie...
Ik was ook totaal niet onder de indruk van de Chinese G12H speaker, Mr. Jay vond het ook niets geloof ik... Het zijn vooral de mensen die wel eens posten in Vintage Amps die die Chinese G12H's niet goed vinden, de andere mensen zijn er meestal erg positief over... Ik weet het niet, ik vond het laag wel lekker, maar het tophoog vond ik heel sisserig en als je in de crunchzone van de versterker komt wordt het hoog ook krasserig en als je de amp (Marshall, Vox) behoorlijk openschroeft krijg je een lelijke rafel/gruis in je crunch die er niet uit te draaien is... Zijn jouw ervaringen i.c.m. de Fender ongeveer gelijk?


Ik neem aan mijn Rola's high resonance speakers zijn. Er staat op: Bass Resonance 75 Hz. Is dat high of low?

Qua sound vind ik dat de speakers (in mijn Deluxe Reverb) als volgt klinken.

- Open als een originele Fender/Oxford speaker uit 1965.
- Mooiere dieper bas dan de Oxford.
- Tevens meer belletjes als je clean speelt met een Strat.
- Veel betere sustain/zingende toon met solo's dan de Oxford en de Weber.
- De Weber is vooral donkerder en mist het meest van allen de belletjes.

Ik heb de Rola's pas ruim een maand in mijn amp. Ik heb hem nog niet op extreem hoog volume getest. Wel veel gewerkt met boosters er voor en overdrive pedalen. Klinkt allemaal erg goed en zeker niet rafelig. Wel heeft de speaker dat "vintageachtige". Bedoel je dat met rafelig.

Hij klinkt warm en open. Niet zo helder, strak en bright als veel moderne speakers. Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt voor sound. Voor mij en deze amp heb ik niets beters kunnen vinden.

Overigens kan de klank al flink verschillen, afhankelijk van hoe je de spaekers monteert, heb ik ontdekt. In 1 van mijn amps had ik een G12H (Rola) geplaats met vrij massieve ringen en moeren. In de andere amp (ook een DLR) had ik mijn andere Rola G12H gemonteerd met vrij dunne kleine ringetjes en kleine moeren. Dat gaf al een enorm klankverschil. Toen ik beide met goede ringen en moeren had gemonteerd klonken ze min of meer gelijk.

hanzeman
23 juni 2006, 20:39
eh en waar haal je die Rola's?

ziggie
23 juni 2006, 20:48
Heel goed zoeken. Ik heb de mijne gekocht in Engeland via Ebay. Inclusief verzendkosten was ik 200 euro kwijt voor 2 stuks. Die Chinese crap kost nog meer.....

Tristan
24 juni 2006, 01:25
Ik denk dat je dan inderdaad de High Resonance versie hebt...
Mijn opmerking over de rafel/gruis en het sisserige/krasserige hoog ging op voor die Chinese remake van de G12H high resonance, dus niet voor de oude, want die heb ik nog nooit gehoord...
Met die rafel bedoel ik gewoon een kraak/ruis/gruis in het (mid)hoog die je niet weg kan draaien... Met die Chinese G12M Greenback remake was dat er helemaal niet, dan had ik gewoon een mooie vloeiende crunch, zonder de rafel, zelfs als ik de amp helemaal openschroefde... Overigens was het nog beter te horen met mijn ES335 dan met mijn Strat, mijn ES335 kwam ook helemaal niet meer door de mix, het geluid werd te ongedefinieerd...

hansies
24 juni 2006, 13:24
Snobisme of niet. Ik heb hier 2 G12H's in gebruik uit 1976 en die klinken top. Voordat ik ze kocht heb ik die Chinese G12H's getest en geloof me: ze klinken waardeloos (schel, geen diepte, geen definitie).
ik heb me zopas en paar vintage 30 celestions aangekocht en der is helemaal geen verschil tussen chinese-made of engels-made spul, hoe kan het ook anders.........ze worden exact volgens dezelfde specificaties gemaakt of dit nu in China of Engeland is.Wat een vooroordelen heeft men hier toch tegenover China......ik zeg het nogmaals, binnenkort komt alles uit China...........met nog veel betere kwaliteit als de Europese en USA spullen.
slot
greetz

Tristan
24 juni 2006, 15:05
Wat je zegt klopt deels, maar er zijn meerdere mensen op dit forum, waaronder ik, die die Chinese G12H anniversary echt compleet ruk vinden...
Die Chinese Vintage 30's en G12M Greenbacks enzo vind ik verder ook prima hoor, dus het gaat mij met name om de Chinese G12H anniversary...
Die nieuwe Vox AC serie komt ook uit China en dat zijn geweldige amps i.m.o...
Overigens zijn er ook een heleboel mensen op dit forum die die Chinese G12H's weer wel goed vinden klinken...

ziggie
24 juni 2006, 15:43
Mijn opmerking over de rafel/gruis en het sisserige/krasserige hoog ging op voor die Chinese remake van de G12H high resonance, dus niet voor de oude, want die heb ik nog nooit gehoord...
Met die rafel bedoel ik gewoon een kraak/ruis/gruis in het (mid)hoog die je niet weg kan draaien... Met die Chinese G12M Greenback remake was dat er helemaal niet, dan had ik gewoon een mooie vloeiende crunch, zonder de rafel, zelfs als ik de amp helemaal openschroefde...

Dat wat je ervaarde met die Chinese G12H's komt aardig overeen met de Chinese G12H's die ik heb getest. Ik vond ze schel klinken, weinig diepte en veel minder goed dan de Weber C12N en de Oxford.

Wat anderen ook blijven beweren die oude Engelse Celestions zijn toch echt HEEL veel beter dan de Chinese. En wat betreft door de mix komen met die Rolá's. Zelfs op heel laag volume ben ik nog perfect te horen.

Tristan
24 juni 2006, 20:17
Tsja, ik vind het ook wonderbaarlijk dat andere mensen die ervaring niet hebben met de Chinese G12H's, maar minstens even wonderbaarlijk vind ik het dat die andere typen Chinese Celestions die ik heb geprobeerd, dat probleem mijns inziens niet hebben...
Ik dacht ook dat het voornamelijk aan de combinatie Marshall/Vox achtige amp en Chinese G12H lag, maar als jij zegt dat je hetzelfde kon horen met een oude Blackface Fender Deluxe, dan ben ik wel geneigd je verhaal te geloven, mede ook omdat ik hetzelfde heb gehoord, alleen dan in combinatie met andere amps...

ccc
25 juni 2006, 21:25
Een jaar of twee geleden kocht ik nieuwe V30's in Engeland. Die waren wel nog "made in England". Sinds wanneer is die productie dan verhuisd ?
En is er een waarde verschil ?

hansies
26 juni 2006, 08:09
Dat wat je ervaarde met die Chinese G12H's komt aardig overeen met de Chinese G12H's die ik heb getest. Ik vond ze schel klinken, weinig diepte en veel minder goed dan de Weber C12N en de Oxford.

Wat anderen ook blijven beweren die oude Engelse Celestions zijn toch echt HEEL veel beter dan de Chinese. En wat betreft door de mix komen met die Rolá's. Zelfs op heel laag volume ben ik nog perfect te horen.

"Een goed gedacht is al véél"