PDA

View Full Version : Welke spaanse gitaar raden jullie me aan?



hoofd
18 november 2002, 22:56
Okay, ik wil een spaanse gitaar hebben. Ik wil er voornamelijk bossa nova mee spelen, wellicht ook wel andere Zuid-Amerikaanse muziek. Het budget waar ik aan zat te denken is zo tussen de 200-300 euro. En dan nu de cliche-vraag, welke gitaar raden jullie me aan? Ik ben dus helemaal niet thuis in de wereld van de akoestische gitaren. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben :smile:.

Kjiratsiekoedel
18 november 2002, 23:09
Ik heb een klassieke gitaar (aria ac-8). dit is een voor mij (voorlopig) nog goede gitaar, maar het geluid gaat me steeds een beetje meer tegenstaan als ik de gitaar van mijn leraar hoor. (mijn gitaar=voor mijn verjaardag gekregen niet te duur dus, zijn gitaar=omgerekend nu ongeveer 5000 euro).

Ik raad je in ieder geval aan een geheel massieve gitaar te nemen, dan ben je niet eens veel duurder uit volgens mij. dat is eigenlijk alles dat ik van klassieke gitaren weet.

Gazpacho
19 november 2002, 01:09
Ik heb een Höfner HF-12, 220 EUR bij Conijn incl. redelijk stevige tas. De gitaar heeft massief sparren bovenblad, maar zij en onderblad zijn triplex, zoals te verwachten voor het budget. Gitaar speelt soepel, vanwege de lage actie.

Voor mijn beginnersoren (4 maanden gitaar, 13 jaar piano) klinkt deze gitaar best okay, was anders dan andere gitaren die ik had uitgeprobeed. Heel helder, was eerst heel kil maar nu ik andere snaren erop gezet hebt is ie al een stuk warmer geworden. Maar de klank zit heel erg in de helderheid, en niet in de warmheid zeg maar. Ik vind het persoonlijk mooi klinken.

Enige nadeel van deze gitaar is dat íe ongelakt is.... vergt 1x per jaar ff met wat teakolie eroverheen poetsen. Maar da's een leuk klusje onder het snaren vervangen door.

Arbz
19 november 2002, 16:19
Als je ze kan vinden, probeer eens een Azahar gitaartje uit! Onbekend, maar daarom juist heel veel gitaar voor mensen met jouw budget.

Jose Roderiquez, Alhambra, Yamaha (!!) maken ook leuk spul in jouw prijsklasse.

Als je het iets hoger opzoekt is de Azahar 141 echt heeel fijn! (420 euros)

Succes :wink:

hoofd
20 november 2002, 20:52
Bedankt voor de reacties!

Nu heb ik nog 1 vraagje...hoe herken ik een geheel massieve gitaar?

Luca P
20 november 2002, 21:02
Als je de rand van het klankgat bekijkt kan je bij de triplex gitaren duidelijk de lagen hout zien. Bij een massieve is dat dus gewoon een blad hout.
Een massief achterblad zal minder vaak voorkomen net als de zijkanten. Daar betaal je veel meer voor. Ik heb geen ac. gitaar met een massief achterblad maar ik denk dat de tekening van binnen en buiten dan gelijk is.

hoofd
20 november 2002, 21:18
okay, bedankt!