PDA

View Full Version : Floyd Rose ontstemming brug



guitarchris
22 juni 2006, 17:21
Hey hallo,

ik geloof dat hier wel wat mensen wat van gitaren afweten;) dus hier mijn probleem, ik heb een ibanez js100 met een trs II tremelo, deze is op zich niets mis mee totdat ik me pookie ga gebruiken(satriani vai). Het probleem is dat als ik deze weer los laat dat de gitaar geheel ontstemd is, als ik dan het pookje aandruk dus eigenlijk de brug achterover druk dan staat dit weer goed..

ik vraag me af wat dit zou kunnen zijn, ik denk zelf dat t miss aan de veren kan liggen dat die af zijn.. of kan het ook ergens anders aanliggen?
alvast bedankt

Wizz
22 juni 2006, 22:44
Het zou ook wel eens aan de twee bouten waar de brug in hangt kunnen liggen. Dit probleem is door Ibanez onderkend, en te verhelpen met het vervangen van de bouten voor een verbeterd type.

Wizz

guitarchris
23 juni 2006, 12:18
ok ik zal dat eens proberen want het is echt heel irritant

Scali
23 juni 2006, 13:32
Sowieso komt de brug meestal niet 100% in dezelfde positie terug bij optrekken tov neerdrukken.
Ook met de meest luxe Floyd Roses heb je dat probleem.
Je moet je gitaar in 1 positie stemmen, en altijd de gitaar in die positie terug laten komen.
Ik gebruik zelf altijd de 'beneden'-positie (RG570CT met LoPro Edge).
Ik druk meestal naar beneden, dus dan komt ie automatisch goed terug.
Wanneer ik optrek, laat ik hem niet 'hangen' als ik loslaat, maar geef ik nog even een klein tikje naar beneden (doe je dit niet, dan trek je hem vanzelf wel weer naar beneden met bends/vibrato, dus het komt uiteindelijk altijd goed).
Als je dit een beetje oefent, kun je het heel subtiel doen, en wordt het een soort automatisme.
Alternatief is om een Hipshot TremSetter of soortgelijk systeem te monteren. Die heeft wel een echte 'middenpositie'.

guitarchris
24 juni 2006, 13:58
Ik zet de brug altijd helemaal recht als ik er nieuwe snaren op set..dat hij gelijk is aan de body.. Maar dat optrekken bedoel ik als ik m neergedrukt heb dat ik hem daarna weer iets optrek om weer goed te staan net zoals je dat zei.. Maar mn andere ibanez heeft daar geen last van die kun je gewoon loslaten en die ontstemd niet en dat is de standaard ibanez floyd rose

fred dons
29 juni 2006, 10:05
de Ibanez trems hebben zwakke messen en zwakke studs en als 1 van de 2 versleten is komt hij nog minder terug op nul dan dat hij al deed
de hipshot tremsetter lost dit probleem ook niet op (helaas) (tremelno is a een stuk beter)
Als de messen nog goed zijn zou je in ieder geval de studs kunnen vervangen voor schallers, deze hebben ecjter wel een grotere diameter dan de standaard ibbi's en je zult dus wel moeten boren

sterkte

Marcel61
9 juli 2006, 01:05
de Ibanez trems hebben zwakke messen en zwakke studs en als 1 van de 2 versleten is komt hij nog minder terug op nul dan dat hij al deed
de hipshot tremsetter lost dit probleem ook niet op (helaas) (tremelno is a een stuk beter)
Als de messen nog goed zijn zou je in ieder geval de studs kunnen vervangen voor schallers, deze hebben ecjter wel een grotere diameter dan de standaard ibbi's en je zult dus wel moeten boren

sterkte

Fred: waarom is de tremelno een stuk beter als the hipshot tremsetter ?
Tremelno doet namelijk NIETS om je tremolo naar nul te laten terug keren (dit is ook te lezen op de tremelno site). Het lijkt mij dat Tremsetter dit juist wel doet omdat daar een drukveer in zit die daar voor kan zorgen...ben het absoluut eens met je conclusie van (sommige, niet alle) zwakke Ibanez tremolo's waar het gaat om messen / studs om deze te vervangen voor betere!

Tip: rek nieuwe snaren op als je oude hebt vervangen, dit geeft een veel betere stemstabiliteit!

fred dons
9 juli 2006, 15:59
ik vind de tremelo wat beter omdat hij constanter werk, met de hipshot heb je te veel bewegende onderdelen die regelmatig afgesteld moeten worden
maar je hebt gelijk het begint met een goede trem met goede messen als dat niet goed is helpt een stabilizer ook niet meer

Trocar
9 juli 2006, 18:39
ik vind de tremelo wat beter omdat hij constanter werk, met de hipshot heb je te veel bewegende onderdelen die regelmatig afgesteld moeten worden
maar je hebt gelijk het begint met een goede trem met goede messen als dat niet goed is helpt een stabilizer ook niet meer

Maar een TremelNo is toch alleen om je tremelo 'aan' of 'uit' te zetten (als in: zwevend of geblokeerd) en niet om hem stabieler te maken door hem goed naar het nul punt te laten komen (wat een Tremsetter wel doet)?
Bedoel je niet een Goldo Backbox ipv een TremelNo?

Marcel61
9 juli 2006, 23:28
[QUOTE=Trocar]Maar een TremelNo is toch alleen om je tremelo 'aan' of 'uit' te zetten (als in: zwevend of geblokeerd) en niet om hem stabieler te maken door hem goed naar het nul punt te laten komen (wat een Tremsetter wel doet)?

Klopt als een bus!

Dus Fred, als jij zegt "ik vind de Tremolno wat beter omdat deze wat constanter werkt" wat bedoel je dan...mij een raadsel.

fred dons
10 juli 2006, 07:59
sorry Ik ben misschien niet duidelijk geweest, ik gebruik de blackbox (dus niet backbox) en de gebruikte vroeger de tremsetter om een aantal trems "semi" dive only te zetten en hoewel ik de blackbox al veel prettiger (en beter) vind dan de tremsetter komt die ook niet altijd terug naar 0 omdat beiden met veren werken en er altijd een beetje speling is
Ik heb 1 tremelno gehad om te testen en die deed dat dus wel, overigens heb ik tegenwoordig voor dive only floyds een blockje met een verstelbare imbus (die bij de floyd speedloader wordt geleverd) en die je floyd ook naar 1 kant blocking klem zet, dit samen met de sureclaw van schaller (waardoor je je 3 veren van je trem met een imbus in 1 keer afsteld ipv dmv 2 schroeven aan te draaien) zorgt er voor dat als gevolg van bijvoorbeeld flinke temperatuur verschillen mijn trem toch iets naar voren komt, ik hem snel en gemakkelijk weer op de juiste plek heb
De enige tremelo die ik heb heb die altijd perfect naar 0 terug komt bij een zwevende afstelling is de steinberger transtrem maar die heeft weer andere handicaps waardoor ik nog niet de behoefte heb gehad om al mijn trems te vervangen voor een transtrem

cardinal
30 september 2006, 13:54
ik heb een supergitaar met een supertrem en die ontstemt ook, welliswaar licht. Ik denk dat het wel een beetje bij een trem hoort, zeker als je hard loopt te janken aan je pook.

sandra-kane
30 december 2006, 19:44
je hebt wel DE gitaar waar ik van droom :P
ik heb bij mijn ouders gezeurd maarja die werken niet echt mee!
sandra

Vince van Miss November
6 april 2007, 13:43
Ik heb een Ibanez RGT42FM en daar zit een edge pro II op volgens mij.. nu wil ik deze vervangen door een Schaller of Gotoh Floyd Rose.. maar zijn deze uitwisselbaar, of moet ik alleen boren, of moet ik mijn body uitfrezen?
Heeft iemand dit al een keer gedaan, want ik hoor allemaal tegenstrijdige dingen.

fred dons
6 april 2007, 16:57
hij is 1 op 1 te vervangen maar je trem komt iets verder te staan (wel te corrigeren met het intoneren van de zadels
anders om (van gotoh/schaller naar ibbi ) levert wat meer problemen op
wel even kijken welke trem je precies neemt omdat bijvoorbeeld het onderblad van de gotoh iets groter is dan schaller (maar volgens mij nog wel past)