PDA

View Full Version : storing door computermonitor



roger
22 juni 2006, 16:53
Hoi,

Als mijn computermonitor aanstaat (CRT) dan heb ik last van storing (brom). Als hij uit staat is de storing weg. Is het zinvol om een tft scherm aan te schaffen om de storing te verminderen?

Grtz Roger

Globetrotter
22 juni 2006, 17:00
Als ik opneem met de PC, dan heb ik dat ook wel een beetje... Gaat echter weg als ik wat verder van mijn PC ga zitten met mijn gitaar (Via POD XT). MEt micro's en USB interface van Tascam heb ik der minder last van, is vooral effect van gehele computer, en niet alleen de monitor, op de Pups van de gitaren. Ga me 1 dezer hoogstwaarschijnlijk een draadloos toetsenbordje en muis aanschaffen, kan ik op een 3tal meterjes van mijn PC blijven zitten in een brom- en interferentievrije omgeving... Tis maar een tip hé!

Cheers,

Bart

White balverine
22 juni 2006, 17:36
Het kan ook best zijn dat je computerscherm reageert op nabije voowerpen. Zoals vele weten kan het best zijn dat als je GSM een bericht binnenkrijgt je scherm/boxen beginnen te kraken enzo. Ook als er nabij je PC bv. een lichtknopje aangeschakeld wordt dat er plots geruis komt.

martinuz
22 juni 2006, 17:44
Hoi,

Als mijn computermonitor aanstaat (CRT) dan heb ik last van storing (brom). Als hij uit staat is de storing weg. Is het zinvol om een tft scherm aan te schaffen om de storing te verminderen?

Grtz Roger

Normaal gezien heb je bena geen storing met een tft scherm, het is idd de crt die voor veel storing zorgt, ik heb ook een laptop, en daarmee heb ik geen last van storing..

Negative K3 fan
22 juni 2006, 20:19
toen ik nog wel eens opnam, zette ik eerst cooledit op record enzo en deed gewoon de monitor uit tijdens de opname, dan is de brom weg. Met een TFT scherm zal de brom ook voor een groot deel verdwijnen.

Ic3gl0vE
23 juni 2006, 00:08
Met een tft is de brom geheel weg. Je gitaar (laten) afschermen verhelpt het probleem ook grotendeels, via de zoekfunctie vind je wel hoe dat moet. Tegen 2 crt schermen kan een afgeschermde gitaar niet op: dat blijft brommen. Ik heb nu 2 tft's en dan is er niks aan de hand (neem op met een jackson-->podXT-->mengtafel-->pc)

guhlenn
23 juni 2006, 10:57
da's normaal, verder van het scherm af gaan zitten helpt. overigesn zschijtn de variax totaal niet te ruisen, mocht je dat een optie vinden. TL buizen geven ook ruis, net als koelkasten en dimmers bijv.

Ic3gl0vE
23 juni 2006, 14:01
en neonlampen! die zijn de hel!

harrie-beton
23 juni 2006, 14:57
Het wordt vaak doorelkaar gehaald en ook hier.

Ruis = ffffffffffffffff
Brom is mmmmmmmmmmmmmm.

Beeldschermen met een beeldbuis zoals een TV of een CRT (cathode ray tube) computer monitor leveren vaak storing (een brom) met een slecht afgeschermde gitaar. Vooral als je er dicht bij zit.
Een TFT scherm is inderdaad stil. Een TFT gebruikt ook veel minder stroom dan een CRT.

Als je geen geld hebt voor een TFT dan moet je tijdens het opnemen het
scherm uitzetten. Dat helpt vaak, verder van je scherm af zitten wil ook helpen.

Echt geweldig is het niet.
Live op een podium zul je dan ook last ondervinden van lichtshows en alle stroomvretende apparatuur.

Een echte oplossing is het goed afschermen van je gitaar. Mijn gitaar kan ik 10 cm van een computer monitor houden en je hoort nog steeds geen brom.
Ik heb humbuckers, met single coils hoor je wel veel meer storing.

De gitarist van Borsato is speciaal op humbuckers overgestapt vanwege bovengenoemde problemen.

guhlenn
24 juni 2006, 12:38
harry, als je dan toch precies wil zijn moet je in frequenties werken, jouw ff en mmm verhaal is hilarisch. :) ruis of brom; is alle signaal wat ongewenst is, hoe je dat ook phonetisch wil weergeven... of mis ik een diepere wijsheid

bert k
24 juni 2006, 17:56
Hilarisch of niet, dit is wel duidlijk. Frequenties noemen zegt niets voor een beginner. Prima uitgelegd, Harry.

guhlenn
24 juni 2006, 18:24
sorry hoor wist niet dat het zo belangrijk was :P ;)

Ic3gl0vE
24 juni 2006, 18:49
harry, als je dan toch precies wil zijn moet je in frequenties werken, jouw ff en mmm verhaal is hilarisch. :) ruis of brom; is alle signaal wat ongewenst is, hoe je dat ook phonetisch wil weergeven... of mis ik een diepere wijsheid

zogeheten white noise zit over het hele spectrum en dat is niet weg te halen met EQ, je kunt het wel shapen met een filter voor leuke effecten (ander verhaal). white noise (fffffffffffffff) kun je gaten, mits het niet te hard is.
Maar goed, aan de frequenties heb je dus niet zoveel... Brom moet je ook gewoon voorkomen in plaats van filteren; je kunt het wel redelijk weghalen met een eq maar dan haal je ook een deel van je gitaarsignaal weg en dat wil je niet.

guhlenn
24 juni 2006, 18:58
damn. idd. da's waar. I stand corrected.

STW
24 juni 2006, 21:22
als je gitaar haaks op de monitor gericht staat heb je ook stukken minder brom trouwens

wat ik doe: sneltoetsen voor opnemen uit het hoofd leren en de monitor uit