PDA

View Full Version : Fender Strat, van snaardikte .09 naar .010



Mienmachine
22 juni 2006, 13:17
Fender Strat, van snaardikte .09 naar .010 moet ik iets aanpassen of kan dat zonder problemo.

FruscianteFan
22 juni 2006, 13:19
kan zonder problemen. Alleen wel letten op de intonatie.

Herman
22 juni 2006, 13:57
Misschien ook even veren van de tremolo bijstellen, want toen ik over ging naar 0.10 is m'n brug wat omhoog komen zetten, maar met extra veer is dit snel genoeg weer verholpen...

Anders Destium
22 juni 2006, 14:27
Of een extra veer er bijzetten of je schroeven iets verder de body in, kan allebei.

Herman
22 juni 2006, 14:46
*in mijn geval niet, schroeven wilden niet verder :)

shamehair
22 juni 2006, 14:56
gewoon een 0.11 opzetten, klinkt vele beter maar is wel harder werken! Best wel gitaar laten aanpassen

FruscianteFan
22 juni 2006, 15:00
het lijkt me beter om daar nog mee te wachten. van .009 naar .010 lijkt me wel genoeg om mee te beginnen. .011 op een Strat kan ook net iets teveel zijn.

iwamoto
22 juni 2006, 15:09
gewoon een 0.11 opzetten, klinkt vele beter maar is wel harder werken! Best wel gitaar laten aanpassen
0.11? sorry hoor, maar bij 0.10 krijg ik al pijn aan mn vingers, echte shredders pakken gewoon 0,09 voor een rede :p

Anders Destium
22 juni 2006, 15:14
Wat ik vaak lees is dat setjes 0.11 beter zouden moeten klinken dan dunnere, en dat setjes 0.13 nóg weer beter klinken dan setjes 0.11. Ik heb daar zelf altijd maar bar weinig van gemerkt, ik heb setjes tussen 0.09 en 0.11 gebruikt door elkaar heen. Tegenwoordig heb ik eigenlijk altijd 0.10, omdat ik dat het fijnst vind spelen.

Ik zou het cool vinden als iemand een paar keer hetzelfde deuntje op dezelfde gitaar, zelfde versterker, zelfde settings zou spelen met verschillende diktes snaren. En dat mensen moeten raden welke snaren er op zaten bij de verschillende clips. Als het veel beter klinkt dan zou je dat natuurlijk moeten kunnen horen. Of als je een gitaar hoort, dat je dan weet wat voor dikte snaren er op zitten ;)

shamehair
22 juni 2006, 15:54
Ik speel al een hele tijd op 0.11 op al mijn gitaren (strats en tele) en vind dat best ok. Mits de gitaar goed is afgesteld kun je zelfs makkelijker akkoorden pakken dan met een 0.10. Soleren is dan weeral een pak moeilijker, maar oefening baart kunst. Met 0.11 heb je meer 'tone', maar 0.10 is eigenlijk ook best ok.

vasnd
22 juni 2006, 16:14
ik ben ook van plan om mijn charvel strat .10 of .11 te zetten, er zit nu al een tijdje .09 setje op maar ik begin het nu echt minder te vinden. En ik wil ook een gitaar hebben die drop c staat gestemd en dat ga ik niet proberen met een .09 setje. Hoe erg zal ik de halspen moeten aanpassen denken julle ?

nu staat de actie redelijk hoog maar om bij de halspen te komen moet ik de hals loshalen dus het liefst doe ik dit dus van tevoren

Mienmachine
22 juni 2006, 16:28
Andere dikte, denk dat het voor de sustain wel kan uitmaken.

Ik wil wat dikker dan .009 omdat ik ook akoestisch speel (.012)
en .09 op elektrisch voelen dan aan als elastiekjes, oftwel ik voel er niets van.

Die veren verkopen ze ook bij Verspuy Rotterdam of moet dat uit de USA komen?

(1 veer is genoeg?)

TX

FruscianteFan
22 juni 2006, 17:17
mensen, mensen toch. het is .010, .009 of .011 en niet 0.10, 0.09 of 0.11!

DarknessAwaits
22 juni 2006, 17:20
Dat is een beetje erin gegroeid omdat dat wat lekkerder bekt. Iedereen, ook jij weet toch wat ze bedoelen?

Verder klinkt dikker niet altijd beter. Het verschil tussen 0.(0!)09 en 0.10 is bijna wel altijd positief naar de dikkere kant toe maar het ligt helemaal aan de gitaar of er met verdere diktes een beter resultaat wordt behaald.

FruscianteFan
22 juni 2006, 17:29
Dat is een beetje erin gegroeid omdat dat wat lekkerder bekt. Iedereen, ook jij weet toch wat ze bedoelen?

Verder klinkt dikker niet altijd beter. Het verschil tussen 0.(0!)09 en 0.10 is bijna wel altijd positief naar de dikkere kant toe maar het ligt helemaal aan de gitaar of er met verdere diktes een beter resultaat wordt behaald.Ik weet wat ermee bedoeld wordt, maar het leest een beetje irritant vind ik.

Verder zeg ik zelf meestal "nulnegen", "nultien", etc. Volgens mij is dat vrij gebruikelijk.

Van .009 naar .010 is altijd goed. .010 naar .011 ligt aan de gitaar, en aan je speelstijl natuurlijk. .010 op een Strat en .011 op een Les Paul vind ik zelf het fijnst.

Anders Destium
22 juni 2006, 17:58
mensen, mensen toch. het is .010, .009 of .011 en niet 0.10, 0.09 of 0.11!

Ik dacht al, wat zijn mijn snaren toch altijd dik vergeleken bij die van anderen ;)

Klopt helemaal wat je zegt.

strat58
22 juni 2006, 18:37
Randy Rhoads, Zack Wylde en Jake E.Lee spelen met 0.11 en die hebben een te gekke sound alleen wat doen ze allemaal 1/2 toon naar beneden stemmen.
Dus Eb klinkt je gitaar gelijk wat zwaarder. Moeten natuurlijk wel alle snaar spelers in de band het zelfde doen. Ik zelf speel met 0.11 met normale stemming en als mijn vingers het die dag niet aankunnen pak ik een strat met 0.10.
Peace Strat58

BartL
22 juni 2006, 19:05
Ze zeggen altijd dat dikkere snaren beter klinken omdat ze meer lucht in beweging zetten. Ik vraag me dat toch af, aangezien een dikkere snaar ook een stuk strakker staat (en dus veel minder beweegt)...

FruscianteFan
22 juni 2006, 20:32
dikkere snaar = meer oppervlakte

drap
22 juni 2006, 20:37
0.11 went vrij vlot hoor. Ik hoorde op m'n strat ook absoluut het verschil toen ik overging van 0.10 naar 0.11. Misschien dat dat ook beter hoorbaar is met enigzins clean spelen met singlecoils?

frekie
22 juni 2006, 20:38
"Randy Rhoads, Zack Wylde en Jake E.Lee spelen met 0.11 en die hebben een te gekke sound alleen wat doen ze allemaal 1/2 toon naar beneden stemmen."

Deed Jimi al in de 60s. Of nog een halve noot lager naar D in Voodoo Chile deel 1. Ook zijn navolgers als Robin Trower en SRV natuurlijk. Bassisten hebben er altijd wat moeite mee :)

LaurentB
22 juni 2006, 23:53
Ze zeggen altijd dat dikkere snaren beter klinken omdat ze meer lucht in beweging zetten. Ik vraag me dat toch af, aangezien een dikkere snaar ook een stuk strakker staat (en dus veel minder beweegt)...

Nee, dat kan nooit met de hoeveelheid bewegende lucht om de snaar te maken hebben. De trillingen in de lucht die je echt hoort zijn een gevolg van een trillende luidsprekerconus bij een elektrische gitaar en van het trillende bovenblad (grotendeels) bij een akoestische gitaar.

Het heeft, denk ik, voornamelijk te maken met de boventonen (hogere frequenties dan die van de basistoon) die aanwezig zijn in een trillende snaar. De verhouding in volume tussen de verschillende boventonen zijn bij een dikkere snaar anders dan bij een dunnere snaar. Dat betekent dat de klankleur anders zal zijn.

Mienmachine
23 juni 2006, 07:52
Dus als je van 0.09 naar .010 gaat dan moet je een 1 veer bijplaatsen in het tremoloblok.

TX

Hector_Tsolodimos
23 juni 2006, 11:36
Wat ik vaak lees is dat setjes 0.11 beter zouden moeten klinken dan dunnere, en dat setjes 0.13 nóg weer beter klinken dan setjes 0.11. Ik heb daar zelf altijd maar bar weinig van gemerkt, ik heb setjes tussen 0.09 en 0.11 gebruikt door elkaar heen. Tegenwoordig heb ik eigenlijk altijd 0.10, omdat ik dat het fijnst vind spelen.

Ik zou het cool vinden als iemand een paar keer hetzelfde deuntje op dezelfde gitaar, zelfde versterker, zelfde settings zou spelen met verschillende diktes snaren. En dat mensen moeten raden welke snaren er op zaten bij de verschillende clips. Als het veel beter klinkt dan zou je dat natuurlijk moeten kunnen horen. Of als je een gitaar hoort, dat je dan weet wat voor dikte snaren er op zitten ;)
koop jij dan even een paat setjes snaren voor me? :P

Anders Destium
23 juni 2006, 11:43
Ik beweer niet dat het beter klinkt met dikkere snaren, ik zou verwachten dat mensen die daar wel van uitgaan dat ook echt goed hebben getest. Anders kun je er geen harde uitspraken over doen.

Hector_Tsolodimos
23 juni 2006, 12:01
ik hoor duidelijk een verschil
vooral als je blues speelt, als je dan een toonladdertje als deze af gaat:
3 0 (e)
3 0
3 2 0
2 0
2 1 0
3 0 (E)
dan hoor je al helemaal veel verschil, ik vind dikke snaren voller klinken, en ik moet zeggen: meer controle, net als bij gebruikt van een stevige plectrum (zoals medium), veel meer controle bij riffs/licks dan met een nylon plactrum

drap
23 juni 2006, 18:22
Ik beweer niet dat het beter klinkt met dikkere snaren, ik zou verwachten dat mensen die daar wel van uitgaan dat ook echt goed hebben getest. Anders kun je er geen harde uitspraken over doen.

Heb ik gedaan. Ik ben van 0.09 naar 0.10 gegaan en zo op den duur naar 0.11. Ik heb zelfs nog even 0.12 op m'n les paul gehad, maar dat vond ik geen meerwaarde in het geluid, dus nu al weer een tijdje 0.11. Voor mij de beste compromie. Vetter geluid, lekkerder bespeelbaar dan dunne snaartjes wat mij betreft. Met een vette laag distortion hoor je het minder, dat moet ik toegeven. Maar als ik m'n brugelement op m'n stratje inschakel en m'n versterker op clean met een randje, dan hoor ik duidelijk verschil tussen bijv. een 0.09 setje of 0.11. Bij m'n les paul kon ik het verschil gek genoeg horen als ik 'm een halve toon omlaag stemde + een bak distortion, maar weer niet in concertstemming