PDA

View Full Version : peppers pikken



B_2_the_a
22 juni 2006, 11:49
http://www.jared-morris.com/blog/petty.mp3


hier wordt dani california vergeleken met een nummer van mr. petty uit 92 of 93

erg gelijk vind je niet??

waix
22 juni 2006, 12:28
slechte artiesten lenen, goede artiesten jatten.

White balverine
22 juni 2006, 13:52
Ik had er ook al van gehoord dat de melodie van Dani California van de red hot chili peppers erg geleek op een ander liedje dat wat ouder is. Dit is het bewijs. Bewijst al weer maar eens dat niet alle artiesten zo goed zijn als je denkt. :hippie:

paulusdeBKB
22 juni 2006, 15:33
Het aantal muzikale permutaties is niet oneindig. Niet vreemd dat meerdere bands onafhankelijk op hetzelfde idee komen. Maar dit gaat wel ver, want Pom Tetty (voel je 'm?) en RCHP kennen elkaars werk uiteraard. "Last Dance with Mary Jane" van Tom Petty is trouwens ook een hit geweest.

Grappig dat beide teksten beginnen met het opgroeien van een meisje.

Kan allemaal op een misverstand berusten, maar van de Pepperts had ik dit niet verwacht. Hebben ze er zelf al iets over gezegd?

sugarfish
22 juni 2006, 15:47
Beter goed gejat, dan slecht bedacht!:cooler:

paulusdeBKB
22 juni 2006, 16:40
Ze hadden het natuurlijk ook kunnen coveren, of van het begin af aan zeggen dat het "geinspireerd is op". Niets mis mee.

B_2_the_a
22 juni 2006, 17:17
mr. petty heeft de peppers aangeklaagd,

de peppers hebben zelf geen commentaar gegeven

Reigor
22 juni 2006, 17:49
Hoe heet het liedje dan?

Globetrotter
22 juni 2006, 18:03
Dit is al eens gepasseerd... Der zijn blijkbaar nog nummertje op Stadium Arcadium die wel sterk gelijken op bestaande nummers. Achja, zoweinig akkoorden en zoveel artiesten, der zal altijd wel iets van een ander in zitten... al zijn de gelijkenissen tussen Dani California en Mary Jane's last dance wel heel frappant!
Cheers,

Bart

White balverine
22 juni 2006, 18:46
Een aanklacht tegen RHCP? Jah, ze hebben de melodie overgenomen dat wel. En inderdaad er zou niets mis zijn met het vermelden van de band waarvan het overgenomen is en ook DAT ze het overgenomen hebben. Nu kan ik wel best begrijpen als ze een aanklacht doen. Stel je voor dat je een coole song/tune maakt en iemand neemt die zomaar zonder meer over? Ik zou ook niet blij zijn zunne.

paulusdeBKB
22 juni 2006, 19:00
Niet alleen de melodie, ook het akkoordenschema en de groove (al is die wel verpeppert).

drap
22 juni 2006, 19:14
mr. petty heeft de peppers aangeklaagd,

de peppers hebben zelf geen commentaar gegeven

Het laatste wat ik er over gehoord heb is dat Tom Petty het in overweging neemt om er een zaak van te maken. Hij heeft dus, voor zover ik weet, nog niemand aangeklaagd. Het enige wat feitelijk overeen komt is het akkoordenschema van de hoofdrif en het thema van de tekst. That's all. Hier zou de heer Petty niet erg sterk staan in ieder geval. Maar ja, Amerika he.

Emocide
24 juni 2006, 18:08
ik ergerde me al helemaal kapot aan deze band
ik bedoel,, kijk alleen die clip heeft zo'n band het nou echt nodig om andere bands belachelijk te maken? terwijl het zelf de grootste apen zijn

Reigor
24 juni 2006, 20:51
ik ergerde me al helemaal kapot aan deze band
ik bedoel,, kijk alleen die clip heeft zo'n band het nou echt nodig om andere bands belachelijk te maken? terwijl het zelf de grootste apen zijn
Het is volgens mij niet echt de bedoeling om de bands belachelijk te maken?

drap
24 juni 2006, 20:59
ik ergerde me al helemaal kapot aan deze band
ik bedoel,, kijk alleen die clip heeft zo'n band het nou echt nodig om andere bands belachelijk te maken? terwijl het zelf de grootste apen zijn

De bands die ze in die clip nadoen zijn juist de bands die hun beinvloed hebben. Juist een soort ode dus, maar dan op een grappige manier. Ik kon 'm wel waarderen

Nickname
28 juni 2006, 13:33
Hoe heet het liedje dan?

Mary jane's last dance geloof ik van tom petty :)

sembo
28 juni 2006, 17:40
kunnen de peppers niet eens een eigen nummer zelf verzinnen.
dat had ik nou echt niet gedacht

trouwens ik vin de nieuwe cd van hun ook heel erg slecht

B_2_the_a
28 juni 2006, 17:44
dani california springt er wel uti inderdaad

maar opzich, het is achtergrond muziek.. in verhouding met de andere nummers(hits ook wel) is het matig, het is niet muziek om echt voor te gaan zitten maar voor een relax avondje met mensen is het wel fijn op de achtergrond

jaspie
28 juni 2006, 18:09
dan is het refrijn van "keep on rocking in the free world" van neil young ook gejat van bob dylan

drap
28 juni 2006, 18:15
kunnen de peppers niet eens een eigen nummer zelf verzinnen.
dat had ik nou echt niet gedacht

trouwens ik vin de nieuwe cd van hun ook heel erg slecht

Wat een bullshit man. Kunnen de Peppers niet eens zelf een eigen nummer verzinnen... Dat zou dus betekenen dat de overige 27 nummers ook niet zelf geschreven zijn? De nieuwe cd is trouwens verre van slecht, het is alleen je voorkeur niet. Muzikaal gezien is het hun beste album dat ze tot nu toe uit hebben gebracht. Dit album springt sowieso ver boven heel veel andere albums uit van vele andere bands en ontspringt behoorlijk de hele grote middelmaat. Of je d'r nou van houdt of niet. Ik zeg trouwens nog steeds dat alleen het akkoordenschema van de hoofdriff overeen komt van Dani California. Maar what the fuck, dat is gewoon een klip en klare akkoordenschema dat al door zoveel bands is gebruikt

DOc
28 juni 2006, 19:03
hmm, wat maakt het uit, zal alleen wel wat netter geweest zijn als ze vermeld hadden dat het bestaande melodie is 8-).

btw. top nummer :hippie:

Richwoodje
28 juni 2006, 22:57
dit gedoe stelt de opmerking van Anthony - over de creativiteit waarmee John het refrein heeft geschreven en dat ie dat zelf nooit zo zou kunnen - in een heel ander licht :D

G.G.
29 juni 2006, 19:16
Valt me nog mee dat niemand zegt dat dat loopje op Purple Haze lijkt.

huskey
29 juni 2006, 20:40
Valt het niemand op dat het tempo van de twee nummers zo goed als hetzelfde is. Een beetje te toevallig lijkt mij

B_2_the_a
29 juni 2006, 20:58
dat nummer van tom petty hebben ze versneld om beter te horen dat het gejat is :P origineel is een tikkie langzamer

huskey
30 juni 2006, 02:09
Ahh, owkeej, dat had ik nog niet door.

tmcm
30 juni 2006, 02:26
kunnen de peppers niet eens een eigen nummer zelf verzinnen.
dat had ik nou echt niet gedacht


ik denk dat de peppers wel meer credit verdienen dan dat

doet me denken aan een uitspraak van Nick Lowe
die zei "als iemand zegt, waar ken ik dat van".... dan denk ik, okee, back to the drawing board.

iedereen die liedjes schrijft of uberhaupt iets maakt zal dat herkennen

ACSlater
30 juni 2006, 18:48
Man wat wordt er hier enorm afgegeven op de Peppers. Ik ken beide nummers goed en vind het totaal geen plagiaat. Het rifje lijkt wat op dat van Tom Petty maar die was ongetwijfeld niet de 1e die de akkoorden zo rangschikte. Wat ik verschrikkelijk vind in de hedendaagse muziek is autoplagiaat zoals Nickelback die steeds maar weer "How You Remind Me" op single uitbrengt onder een andere naam.
Tippie voor een vergelijkend waren onderzoek: Anouk - R U Kiddin Me en The Police - So Lonely. Erg leuk gedaan van Anouk en ook helemaal niet erg dat je een ander nummer als basis voor je eigen nummertje gebruikt.

drap
2 juli 2006, 01:23
Het laatste wat ik heb gelezen over deze zaak is dat Tom Petty de Peppers niet gaat aanklagen. Ook hij vindt dat de overeenkomst van akkoorden zo vaak gebeurt en niet met opzet is gebeurd. Hier het nummer van Petty. Ik vind 'm er voor geen meter oplijken persoonlijk

http://www.youtube.com/watch?v=5JAVMy_gBvI

Djennik
2 juli 2006, 12:56
Kijk je kan niet zomaar nieuwe reeksen akkoorden blijven uitvinden. Want dan wordt de muziek te ingewikkeld en enerverend. Kijk naar Eagle Eye Cherry (save tonight) en Iggy pop (the passenger). Zelfde akkoorden, heel het liedje door. Ooit al iemand gehoord die vond dat dat plagiaat was.

De peppers zijn inventief genoeg om geen nummers te rippen. En het zou vrij dom zijn omdat te doen. Ze zijn goed bezig, hun nieuwe album is zalig, ... Nee serieus ik vind dat er velen onder jullie gwn naar het minste grijpen om met een beschuldigende vinger te wijzen.
Ge zou is moeten weten hoeveel telefoons die manne krijge van mense die zeggen dat ze hun melodie gestolen hebben. En niet alleen de peppers. Hier in België heeft onlangs iemand Madonna aangeklaagd om dat ze vond dat een melodie in een liedje van madonna gestolen was uit een eigen lied.
En zoals drap zegt, Tom Petty heeft nie echt veel om recht in zijn schoenen te staan. En btw er is veel plagiaat dat niet eens ontdekt wordt; Liedjes die gwn herschreven worden.

Nog eens, alsmaar nieuwe akkoorden reeksen vinden gaat niet meer, zelfs mensen als de peppers, madonna, ... kunnen dat niet. Dus voor je met een vinger wijst naar iemand...

tmcm
2 juli 2006, 13:17
Tom Petty heeft nie echt veel om recht in zijn schoenen te staan...... Nog eens, alsmaar nieuwe akkoorden reeksen vinden gaat niet meer, zelfs mensen als de peppers, madonna, ... kunnen dat niet. Dus voor je met een vinger wijst naar iemand...

toe maar
Tom Petty is een coole guy die meer mooie liedjes en wereldhits geschreven heeft dan alle belgen bij mekaar haha

kijk, natuurlijk kan je nieuwe akkoordreeksen maken. Nooit gehoord van John Cage, Zappa, Andriesen, Stockhausen?. Maar ja. Dan krijg je muziekstukken waar maar een enkeling iets van snapt. En popmuziek, het woord zegt het al, is voor grote groepen bedoeld. Dus moet je reeksen gebruiken waar grote groepen aan kunnen refereren. Das de kunst, bekende reeksen gebruiken met toch een inventieve twist er in. En soms gaat dat mis. Da's niet erg natuurlijk maar het mag best gezegd worden.

Ik denk dat Petty die rechtszaak heeft laten zitten omdat hij van nabij meegemaakt had hoe zijn vriend George Harisson jaren lang om zo'n vermeend gevald gesued werd. Niet bewust gejat maar toch hetzelfde. Dat kan.

drap
2 juli 2006, 13:21
Ik denk dat Petty die rechtszaak heeft laten zitten omdat hij van nabij meegemaakt had hoe zijn vriend George Harisson jaren lang om zo'n vermeend gevald gesued werd. Niet bewust gejat maar toch hetzelfde. Dat kan.

Nee hoor. Tom Petty is er gewoon niet van overtuigt dat er enige opzet in het spel is. Staat een artikel in de Oor hierover

tmcm
2 juli 2006, 13:32
Nee hoor. Tom Petty is er gewoon niet van overtuigt dat er enige opzet in het spel is. Staat een artikel in de Oor hierover

Dat is dus precies wat ik zeg drap. Niet bewust maar toch hetzelfde.

Niettemin kan je daarom rustig sue'en. Copyright schending heeft niks te maken met bewust of onbewust, alleen of het wel of geen schending is.

Dat Petty niet sued is omdat hij een coole guy is en bepaald niet de typische amerikaanse dollar mentaliteit heeft. Hij is trouwens al een paar keer miljonair, dat helpt ook.

Djennik
2 juli 2006, 14:28
toe maar
Tom Petty is een coole guy die meer mooie liedjes en wereldhits geschreven heeft dan alle belgen bij mekaar haha

Idd belgen sucken in het maken van wereldmuziek. Nog nooit iemand echt doorgebroken. Hoewel Nailpin het niet slecht doet...

stefke_m
17 juli 2006, 16:45
Idd belgen sucken in het maken van wereldmuziek. Nog nooit iemand echt doorgebroken. Hoewel Nailpin het niet slecht doet...

Nailpin... hoe durf je. Ok... Jacques Brel vernoemen is misschien ook wat ver naar het verleden gegrepen, MAAR op Werchter 2006 was er de zondag ongelooflijk veel volk op de camping gebleven. Nailpin opende die dag, de perfecte kans om uit te slapen!!!!

Toch handig als het lief van de lead-singer bij een van de belangrijkste sponsors werkt van een evenement.

Johnny V
17 juli 2006, 19:17
idd qua doorbreken is België niet echt top, maar denk eens aan de Dewaele gebroers, deze zijn toch wel vrij beroemd ze. En dan nog, qua muziek vind ik België toch nog een trap hoger staan dan Nederland hoor. Denk maar eens aan:

dEUS, Soulwax, Millionaire, A Brand, Hooverphonic,Buscemi, Arsenal, Funeral Dress, Novastar, Sioen, Gabriel Rios, Nailpin, Magnus, Zornik, An Pierle...

Terwijl ik van de Nederlandse groepen eigelijk enkel deze ken:

Anouk, Heideroosjes, Krezip, Blof, Kane, Within Temptation, Spinvis

Bram+
17 juli 2006, 19:19
idd qua doorbreken is België niet echt top, maar denk eens aan de Dewaele gebroers, deze zijn toch wel vrij beroemd ze. En dan nog, qua muziek vind ik België toch nog een trap hoger staan dan Nederland hoor. Denk maar eens aan:

dEUS, Soulwax, Millionaire, A Brand, Hooverphonic,Buscemi, Arsenal, Funeral Dress, Novastar, Sioen, Gabriel Rios, Nailpin, Magnus, Zornik, An Pierle...

Terwijl ik van de Nederlandse groepen eigelijk enkel deze ken:

Anouk, Heideroosjes, Krezip, Blof, Kane, Within Temptation, Spinvis
Ik als Nederlander moet jou 100% gelijk geven. In Nederland is het een uitzondering als een bandje 'internationaal' klinkt en het is dikwijls een kloon van een al bestaande amerikaanse band. Belgische bandjes weten juist vaker iets origineels te brengen, en worden daarvoor ook geprezen door de internationale pers.

tmcm
17 juli 2006, 20:15
Soulwax, ai you got me there

niettemin, kwa internationale allure
van Schokking Blue tot vogeltjedans...

(daartussen in zit o.a 2Unlimmited, Golden Earring, Focus, Dance Squad, George Baker, Smurfen, Vengaboys...)

JohnFrusciante
13 november 2006, 18:02
raar... want John Frusciante (gitarist van rhcp) zei in een intervieuw dat hij zelf het beginrifje heeft bedacht en dat ze daarmee verder zijn gegaan

sickpunk
13 november 2006, 18:14
ik vind het nummer er echt super op lijken, maar ook qua text(lay-out).
de basslijn in dit nummer heeft echt heel veel weg van de peppers... het is niet iets wat ze zelf hebben verzonnen en wat er "toevallig" op lijkt.... dat je toevallig dezelfde accoorden hebt, maar ook nog dezelfde flow in een bassline...

up-guitarman
17 november 2006, 20:27
idd qua doorbreken is België niet echt top, maar denk eens aan de Dewaele gebroers, deze zijn toch wel vrij beroemd ze. En dan nog, qua muziek vind ik België toch nog een trap hoger staan dan Nederland hoor. Denk maar eens aan:

dEUS, Soulwax, Millionaire, A Brand, Hooverphonic,Buscemi, Arsenal, Funeral Dress, Novastar, Sioen, Gabriel Rios, Nailpin, Magnus, Zornik, An Pierle...

Terwijl ik van de Nederlandse groepen eigelijk enkel deze ken:

Anouk, Heideroosjes, Krezip, Blof, Kane, Within Temptation, Spinvis

Hahaa, Belgische bands ruleren !!!

Zita Swoon staat nog niet in je lijst ;) Wat imo toch wel één van de beste belgische bands is !!!
Absynthe minded is ook upcoming !!!

En wat dat plagiaat van de peppers betreft. Volgens mij een ongelukkig toeval.
Nieuwe plaat is wel redelijk OK, veel beter dan "by the way". Hoewel deze "Californication" en "blood sugar sex magik" toch niet overtreft ...

sickpunk
17 november 2006, 21:09
"En wat dat plagiaat van de peppers betreft. Volgens mij een ongelukkig toeval."

zelfde accoorden en zelfde basslijn en zelfs qua onderwerp van de text heeft et wat van elkaar weg... mwa ongelukkig toeval lijkt me niet...

B_2_the_a
17 november 2006, 21:51
idd qua doorbreken is België niet echt top, maar denk eens aan de Dewaele gebroers, deze zijn toch wel vrij beroemd ze. En dan nog, qua muziek vind ik België toch nog een trap hoger staan dan Nederland hoor. Denk maar eens aan:

dEUS, Soulwax, Millionaire, A Brand, Hooverphonic,Buscemi, Arsenal, Funeral Dress, Novastar, Sioen, Gabriel Rios, Nailpin, Magnus, Zornik, An Pierle...

Terwijl ik van de Nederlandse groepen eigelijk enkel deze ken:

Anouk, Heideroosjes, Krezip, Blof, Kane, Within Temptation, Spinvis


en hoeveel van die belgische bands zijn groot in nederland? ;)

up-guitarman
18 november 2006, 13:06
en hoeveel van die belgische bands zijn groot in nederland? ;)

Meer dan dat er Nederlandse bands groot zijn in België ;)

Waarmee ik overigens niets wil zeggen over Nederlandse muziek.
Er zijn bands a la kane die echt zwaar zuigen imo maar Spinvis om maar een vb. te noemen vind ik echt geweldig !!!

JimiDylan
18 november 2006, 13:40
Wat ik wel grappig vind is dat jij 7 nederlandse bands weet op te noemen, waarvan ik er 2 niet ken, en dat van de belgische bands die jij op noemt, ik er van geen een ooit iets gehoord heb, dus wat dat betreft heb je zojuist je eigen val gezet.

B_2_the_a
18 november 2006, 13:50
@jimi

onder welke steen woon jij??

sickpunk
18 november 2006, 13:54
ja dat zijn toch vrij bekende bands allemaal...

up-guitarman
18 november 2006, 15:12
Hahaha, ik als Belg ken die 7 Nederlandse bands zelfs !!!
Dude, in welk jaar ben jij blijven hangen ???

Btw, die opgesomde bands kwamen niet van mij maar van 'Johnny V'

Balthazar
28 januari 2008, 14:55
tom petty zou ook geen poot om op te staan hebben. omdat het coupletje toevallig kwa akkoorden en baslijn sterk overeenkomen. laatst een sound-a-like moeten maken van iets en het schijnt dat de zanglijn cq melodie en zoiezo het refrein toch wel wat moet afwijken dan is er niets aan de hand. vind wel dat het duidelijk aangeeft dat RHCP nooit zulke slechte muziek heeft gemaakt als nu. van een van de beste funk bands ter wereld naar een band die liedjes maakt die exact lijken op die van een songwriter die 4 akkoorden kent... zeker geld nodig ofzo

Pepe
28 januari 2008, 15:10
Ik moest die post even 3 keer lezen maar enniewee, ik begrijp dat je Tom Petty een songwriter noemt die maar 4 akkoorden kent.
Nou schrijft Petty al sinds de jaren zeventig prachtige klassiekers incl. Emmy's en billboard top tiens maar meneer Balthazar vindt dat we dat verkeerd zien.

Nou wordt ik toch wel heel erg benieuwd naar jouw songs he.

Balthazar
28 januari 2008, 18:25
niet mijn intentie geweest om tom petty zwart te maken, maar ik vind zijn sterkste punten zijn teksten, en zijn liedjes, veel meer dan zijn ritmische, technische vaardigheden.

drap
28 januari 2008, 18:53
Het blijft knap dat er elke keer weer oelewappers zijn die een topic bumpen waar al meer dan een jaar niet meer op gereageerd is, het onderwerp vreselijk gedateerd is en eigenlijk alles al gezegd is. Kundig! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Borus van den Brand
28 januari 2008, 23:38
Het blijft knap dat er elke keer weer oelewappers zijn die een topic bumpen waar al meer dan een jaar niet meer op gereageerd is, het onderwerp vreselijk gedateerd is en eigenlijk alles al gezegd is. Kundig! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Tja... Blijkbaar wil er toch nog iemand wat over zeggen, dat er daarover een topic is waar al zo lang niet meer op is gereageerd, dat moet dan maar...

Parasite
29 januari 2008, 20:20
ik zeg altijd maar beter goed gejat dan slecht bedacht! (geintje he) :hippie:

Harry
29 januari 2008, 23:29
niet mijn intentie geweest om tom petty zwart te maken, maar ik vind zijn sterkste punten zijn teksten, en zijn liedjes, veel meer dan zijn ritmische, technische vaardigheden.


ehm, wat bedoel je dan met dat laatste?

Pepe
30 januari 2008, 00:05
ehm, wat bedoel je dan met dat laatste?

Wat ie zegt is dat Petty maar vier akkoorden kent maar dat zijn sterkste punten zijn teksten en liedjes zijn...

euh...

Harry
30 januari 2008, 17:46
tja, zou kunnen inderdaad. Maar daarom is hij de zanger en de liedjesschrijver zou ik zeggen....

Balthazar
30 januari 2008, 20:15
precies, en daarom vind ik het niet superbriljant van de peppers dat ze een liedje met exact die akkoorden en ritmes, al dan niet gejat, omdat de peppers toch de funk ritme mannen zijn. maar dit dus niet laten zien, maar ook niet de structuur of opbouw en ijzersterke lyrics hebben die tom petty heeft. en oké dat ie maar vier akkoorden zou kennen was wellicht denigrerend maar bedoelde er vooral mee te zeggen dat tom petty het nou niet moet hebben van een ingewikkeld akkoordenschema en een gruwelijk solo ofzo maar meer structureel compositorisch en tekstuele vaardigheden

Harry
31 januari 2008, 15:30
aha, op die manier. Inderdaad, erg inventief is het niet. De Peppers versie dan. Ik vind trouwens die hele Stadium Arcadium geen zak aan.

drap
31 januari 2008, 15:58
U bent zojuist twee treden gezakt op mijn lijst van waardering... :sneaky:

Zonder gekheid, je moet het filmpje op YouTube eens bekijken, waar Frusciante de ins en outs verteld over het nummer, met al de studio geheimpjes erbij. Dan is het toch een wat gecompliceerder nummer dan je in eerst instantie op het gehoor zou denken.

edit: Deze dus: http://nl.youtube.com/watch?v=eE3dUUj4_4Q En deel twee kun je onder het clippie aanklikken.

Balthazar
31 januari 2008, 16:19
vet filmpje, en het blijven idd goede muzikanten, zelfs als ze een slechte plaat uitbrengen

Kim Wilson
31 januari 2008, 16:23
...
Zonder gekheid, je moet het filmpje op YouTube eens bekijken, waar Frusciante de ins en outs verteld over het nummer, met al de studio geheimpjes erbij. Dan is het toch een wat gecompliceerder nummer dan je in eerst instantie op het gehoor zou denken.

...
Da's dom. Heel moeilijk doen over een simpel nummer... :chicken:

drap
31 januari 2008, 16:41
Da's dom. Heel moeilijk doen over een simpel nummer... :chicken:

Ja haha, speel het maar. Dat Hendrix-achtige riffje met die hammer-ons en pull-ofs zit toch wat ingewikkelder in elkaar dan je zou denken (tipje van de sluier, veel duimwerk op de laagste snaar). Het hoofd accoorden schemaatje is inderdaad niet zo moeilijk. Dat vind ik ook het leuke aan Frusciante, hij speelt iets en je denkt, dat kan in principe iedereen. En ineens doet ie iets dat je echt ff met luisteren van 'he?' Ergo, het interesseert hem geen bal of het technisch hoogstaand is of niet, de muziek gaat voor en dat kan ik enorm waarderen.

Kim Wilson
31 januari 2008, 16:43
Het was ook een grapje. :satisfie:

Nee, ik ben het zeker met je eens dat het een kunst is om zoiets zo simpel te laten lijken/klinken. Dat is wel een groot talent. :)

Harry
31 januari 2008, 17:29
U bent zojuist twee treden gezakt op mijn lijst van waardering... :sneaky:

..................................

auw! Maar dan sta ik nog best hoog, toch? Toch? :nervous:

Ook zonder gekheid, ik kan het filmpje hier niet bekijken, maar ik vind het een saaie plaat. Er staan een paar leuke nummers op, maar de rest vind ik niet Pepperswaardig eigenlijk........

Balthazar
31 januari 2008, 17:49
Ja haha, speel het maar. Dat Hendrix-achtige riffje met die hammer-ons en pull-ofs zit toch wat ingewikkelder in elkaar dan je zou denken (tipje van de sluier, veel duimwerk op de laagste snaar). Het hoofd accoorden schemaatje is inderdaad niet zo moeilijk. Dat vind ik ook het leuke aan Frusciante, hij speelt iets en je denkt, dat kan in principe iedereen. En ineens doet ie iets dat je echt ff met luisteren van 'he?' Ergo, het interesseert hem geen bal of het technisch hoogstaand is of niet, de muziek gaat voor en dat kan ik enorm waarderen.

nadeel van die nieuwe plaat is, en in zekere mate ook de vorige, dat de muziek niet helemaal voor gaat. de muziek is commercieel, goed in het gehoor liggend, en pop. niet dat ik dat per definitie verkeerd vind, maar ik betwijfel dat dit echt de muziek is die ze het allerliefst maken, en denk dat bij het schrijven van de liedjes toch ook wel andere factoren door hun hoofd gingen dan ; boeiend als ik het maar vet vind. wat ik me prima kan voorstellen, maar wel jammer vind.

drap
31 januari 2008, 17:57
nadeel van die nieuwe plaat is, en in zekere mate ook de vorige, dat de muziek niet helemaal voor gaat. de muziek is commercieel, goed in het gehoor liggend, en pop. niet dat ik dat per definitie verkeerd vind, maar ik betwijfel dat dit echt de muziek is die ze het allerliefst maken, en denk dat bij het schrijven van de liedjes toch ook wel andere factoren door hun hoofd gingen dan ; boeiend als ik het maar vet vind. wat ik me prima kan voorstellen, maar wel jammer vind.

Ook drie hitjes gehoord? Dit album is de Peppers ten voeten uit man.

rickert
31 januari 2008, 18:12
nadeel van die nieuwe plaat is, en in zekere mate ook de vorige, dat de muziek niet helemaal voor gaat. de muziek is commercieel, goed in het gehoor liggend, en pop. niet dat ik dat per definitie verkeerd vind, maar ik betwijfel dat dit echt de muziek is die ze het allerliefst maken, en denk dat bij het schrijven van de liedjes toch ook wel andere factoren door hun hoofd gingen dan ; boeiend als ik het maar vet vind. wat ik me prima kan voorstellen, maar wel jammer vind.
Dude jij hebt ECHT niet allebei die albums helemaal gehoord.

Luke-wannabe
31 januari 2008, 20:22
nadeel van die nieuwe plaat is, en in zekere mate ook de vorige, dat de muziek niet helemaal voor gaat. de muziek is commercieel, goed in het gehoor liggend, en pop. niet dat ik dat per definitie verkeerd vind, maar ik betwijfel dat dit echt de muziek is die ze het allerliefst maken, en denk dat bij het schrijven van de liedjes toch ook wel andere factoren door hun hoofd gingen dan ; boeiend als ik het maar vet vind. wat ik me prima kan voorstellen, maar wel jammer vind.
Hahaha! :seriousf:

Balthazar
31 januari 2008, 20:47
Dude jij hebt ECHT niet allebei die albums helemaal gehoord.
jawel. ik vind het gewoon niet in de buurt komen van Blood sugar sex magik

rickert
31 januari 2008, 20:49
jawel. ik vind het gewoon niet in de buurt komen van Blood sugar sex magik
Daar gaat het niet om, je beweert wat andere dingen.

drap
31 januari 2008, 20:58
jawel. ik vind het gewoon niet in de buurt komen van Blood sugar sex magik

Ah, here we go. Ook dit antwoord is al heel vaak voorbij gekomen. Het is prima dat je dit album het beste album vindt, helemaal eigen smaak, maar ik blijf het een rare reden vinden van mensen dat ze er moeite mee hebben dat de Peppers ongelooflijk zijn veranderd. Temeer omdat ze dat eigenlijk elk album doen waar in ieder geval Frusciante op meespeelt. Ik zou dan denken dat ze dus lak hebben aan wat anderen vinden en gewoon doen wat ze zelf willen doen. Beroemd waren ze toch al, daar hoefden ze het echt niet voor te doen. Hun muziek is ook nog eens vele malen breder geworden dan BSSM. Ik zou het persoonlijk ook helemaal niet kunnen waarderen als er een BSSM deel 4 uit zou komen. Dat zou me stierlijk beginnen te vervelen. En je moet niks, maar ik zou zeggen, laat dat BSSM nou eens los, hoe tof dat dat album ook was en luister eens met andere oren naar hun meest recente werk. Het laatste album heeft notabene alles van alle albums vanaf het tijdperk Frusciante en ze zijn nog nooit zo terug gegaan naar hun funkrock roots sinds BSSM dan SA.

Balthazar
31 januari 2008, 20:59
Daar gaat het niet om, je beweert wat andere dingen.
ja, dat stadium arcadium meer pop dan funk is..
luister ik liever naar goede een popband dan RHCP die imho weinig aantrekkelijke popmuziek speelt. en misschien vinden zij dat zelf wel het einde, en doen ze het helemaal niet in teken van de commercie. ook prima.

drap
31 januari 2008, 21:04
En BSSM was niet poppy?

FruscianteFan
31 januari 2008, 23:36
En BSSM was niet poppy?Niet zo poppy als SA, maar ik denk wel net zo commercieel. Zijn de RHCP niet altijd commercieel geweest, behalve misschien toen ze net begonnen waren?

drap
1 februari 2008, 00:05
Niet zo poppy als SA, maar ik denk wel net zo commercieel. Zijn de RHCP niet altijd commercieel geweest, behalve misschien toen ze net begonnen waren?

In ieder geval vanaf Mother Milk was het één en al commercie en daarna zijn ze alleen maar groter en groter geworden. Dat is zeker niet vanaf pak 'm beet By the way, wat ik van Balthazar mag geloven. Dat ze toen een weg in zijn geslaan wat hij niks aan vindt, maakt ze niet meer poppy dan vanaf BSSM, als ik even mag referen naar huge hits zoals Under the bridge en Give it away. Hits komen bij bands als de Peppers echt niet meer omdat het van ze gevraagd wordt. Dat hebben bands van dergelijke grote allang niet meer nodig. De Peppers doen absoluut echt helemaal hun eigen ding.

Wat was er nou ook nog maar weer gestolen btw? :D

grayfink
1 februari 2008, 00:13
Psst Djennik... Topic is van 2006:sssh:

drap
1 februari 2008, 00:22
Psst Djennik... Topic is van 2006:sssh:

Ik weet het... Ik weet het... En ik was het ook die daar over viel... Maar de discussie neemt opeens een andere wending en ik ben er zeiksnor genoeg voor om dan toch weer te reageren... :nervous:

Balthazar
1 februari 2008, 00:45
je hebt een goed punt drap, maar idd give it away en under the bridge waren de pop hits op een funk album. wellicht dat de balans nu iets verschoven is richting pop imo, iets wat ze ook absoluut moeten doen als ze daar zin in hebben. t schoot me alleen in een vreemd keelgat dat ze dani california, een i.m.o. ondermaats pop nummer, harmonisch en melodisch 100 keer minder sterk dan bijv. under the bridge ( ok nu hou ik op met vergelijken.. ) gepikt blijkt te zijn, of, toevallig onnatuurlijk veel overeenkomsten vertoont met een nummer van een ander. en dan een weinig interessante solo en dan denk ik gewoon van waarom? ( niet wetende dat het topic al 2 jaar oud is btw.. anders had ik er uberhaupt niet op gereageerd )

FruscianteFan
1 februari 2008, 01:33
je hebt een goed punt drap, maar idd give it away en under the bridge waren de pop hits op een funk album. wellicht dat de balans nu iets verschoven is richting pop imo, iets wat ze ook absoluut moeten doen als ze daar zin in hebben. t schoot me alleen in een vreemd keelgat dat ze dani california, een i.m.o. ondermaats pop nummer, harmonisch en melodisch 100 keer minder sterk dan bijv. under the bridge ( ok nu hou ik op met vergelijken.. ) gepikt blijkt te zijn, of, toevallig onnatuurlijk veel overeenkomsten vertoont met een nummer van een ander. en dan een weinig interessante solo en dan denk ik gewoon van waarom? ( niet wetende dat het topic al 2 jaar oud is btw.. anders had ik er uberhaupt niet op gereageerd )Het enige waardoor Under The Bridge imo minder 'pop' is, minder commercieel dan Dani, is dat de tekst destijds oprecht geschreven als gedicht (waarmee ik niet wil zeggen dat de tekst van Dani per se en/of helemaal onzin is). Verder is Under The Bridge véél meer uitgemolken, véél meer een commercieel succes (zonder UTB was ook Dani waarschijnlijk niet zo'n succes geweest!). En wat betreft popnummer, harmonisch en melodisch: dat is juist waarin Stadium Arcadium uitblinkt! Heb je wel eens gelet op de opbouw van spanningen in Dani California? Zeker tegen het einde.

Als je bovendien weet hoevaak bepaalde combinaties gebruikt worden in popmuziek, hoe vreemd is het dan dat de Peppers een liedje schrijven dat lijkt op iets dat al bestaat? Let anders eens op hoevaak Am F C G voorkomt, niet normaal!

En ach, als je Charlie, Hump De Bump, Warlocks, Tell Me Baby, Storm In A Teacup en Turn It Again niet meetelt, staat er inderdaad geen funk op Stadium Arcadium. Er staat wel funk op, het is alleen niet meer zoveel, en het staat vooral niet meer zo centraal. Maar ja, zelf weten hoor.

drap
1 februari 2008, 01:46
She's only 18, 21st Century, She looks to me (zei 't wat rustiger, maar er zit absoluut funk in), So much I, die zou ik er ook nog ff bij doen wat betreft het funkgehalte. En eigenlijk zit ook Dani California er vol mee. Dan kom ik gezamenlijk al uit op 10 funknummers. Zoveel stonden er niet op BSSM voor zover ik me kan herinneren, want op doe plaat stond ook niet alleen funk. Het valt alleen op SA minder op, omdat er zoveel nummers opstaan, maar de funk is weer behoorlijk aanwezig op deze plaat en grijpt ook behoorlijk terug naar oude tijden, maar ook naar Californication (in mindere mate helaas) en By the way.

grayfink
1 februari 2008, 02:06
Ik weet het... Ik weet het... En ik was het ook die daar over viel... Maar de discussie neemt opeens een andere wending en ik ben er zeiksnor genoeg voor om dan toch weer te reageren... :nervous:

Bij mij ging er even iets mis. Alle posts na #49 had ik niet in beeld en ik was in de veronderstelling dat Djennik de topicbumper was. Sorry, ik zat te slapen. Dat ga ik nu echt doen trouwens. Welterusten.

Kim Wilson
1 februari 2008, 09:36
Wat is de definitie van poppy, commercieel en niet-commercieel?

dodeboboeror
1 februari 2008, 11:13
Wat is de definitie van poppy, commercieel en niet-commercieel?


pop·py (bijvoeglijk naamwoord)
1 (van muziek) zeer populair en commercieel

com·mer·ci·eel (bijvoeglijk naamwoord; commerciëler, commercieelst)
1 betr. hebbend op de handel, het zakenleven
2 gebaseerd op het maken van winst

niet (bijwoord)
1 om een ontkenning uit te drukken
2 als bijwoord van modaliteit

;)

Kim Wilson
1 februari 2008, 11:16
Ja, en hoe moet ik dat zien i.v.m. de albums (en met name hun muziek) die de Peppers uitbrengen? Zijn ze ook niet gewoon bezig om hun geld ermee te verdienen?

Ik vind de kreet "commerciele muziek" maar iets vaags.

rickert
1 februari 2008, 16:30
Ik vind het commercieel als je wat je zelf vet vind helemaal wegcijfert en alleen maar schrijft naar de vraag van het publiek. Ik vind het niets ergs trouwens. Maar commercieel is tegenwoordig ook veel meer dat het je opgelegd word leuk te vinden, zoals die rihanna enzo, je krijgt het gewoon 1000x te horen op de radio, punt uit.

Zoiets.

Luke-wannabe
1 februari 2008, 19:42
je hebt een goed punt drap, maar idd give it away en under the bridge waren de pop hits op een funk album. wellicht dat de balans nu iets verschoven is richting pop imo, iets wat ze ook absoluut moeten doen als ze daar zin in hebben. t schoot me alleen in een vreemd keelgat dat ze dani california, een i.m.o. ondermaats pop nummer, harmonisch en melodisch 100 keer minder sterk dan bijv. under the bridge ( ok nu hou ik op met vergelijken.. ) gepikt blijkt te zijn, of, toevallig onnatuurlijk veel overeenkomsten vertoont met een nummer van een ander. en dan een weinig interessante solo en dan denk ik gewoon van waarom? ( niet wetende dat het topic al 2 jaar oud is btw.. anders had ik er uberhaupt niet op gereageerd )
Sorry hoor, maar SA blinkt juist harmonisch en melodisch uit.
Moge het duidelijk zijn dat SA een veeeeeel melosicher en harmonischer plaat is dan BSSM. Niet dat ik nou zo super theoretisch ben onderlegd, maar je hoor toch wel dat er hier aan alle kanten additional melodietjes, riffjes en koortjes zitten. Als je uberhaupt die plaat al geluisterd hebt, wat ik betwijfel.
En wat Drap ook zegt, ze zouden nog meer afgerekend worden als ze BSSM deel 4 zouden maken.
Er word nu alleen maar gezeken omdat er toevallig 6 popnummers op een album van 30 tracks staan.. Pfff... :stop:

En trouwens. Ik zit nu Dani California te luisteren, en dat is me toch een melodisch en harmonisch nummer! En weinig boeiende solo. Sjezus. Dit is nou juist een solo die weergeeft waar het omgaat. Een goede opbouw, goede melodie en een lekkere groove. Daar kan menig shredder nog een puntje aan zuigen.

Balthazar
1 februari 2008, 20:41
Sorry hoor, maar SA blinkt juist harmonisch en melodisch uit.
Moge het duidelijk zijn dat SA een veeeeeel melosicher en harmonischer plaat is dan BSSM. Niet dat ik nou zo super theoretisch ben onderlegd, maar je hoor toch wel dat er hier aan alle kanten additional melodietjes, riffjes en koortjes zitten. Als je uberhaupt die plaat al geluisterd hebt, wat ik betwijfel.
En wat Drap ook zegt, ze zouden nog meer afgerekend worden als ze BSSM deel 4 zouden maken.
Er word nu alleen maar gezeken omdat er toevallig 6 popnummers op een album van 30 tracks staan.. Pfff... :stop:

En trouwens. Ik zit nu Dani California te luisteren, en dat is me toch een melodisch en harmonisch nummer! En weinig boeiende solo. Sjezus. Dit is nou juist een solo die weergeeft waar het omgaat. Een goede opbouw, goede melodie en een lekkere groove. Daar kan menig shredder nog een puntje aan zuigen.


ik zeg niet dat het niet melodisch of harmonisch is.. ik zeg dat ik het melodisch en harmonisch niet sterk vind. en als ze dan idd een plaat maken die ontzettend melodisch en harmonisch is zoals je zegt ( ómdat er riffjes en koortjes in zitten ? ) wat inhoud dat hun grootste hit gebaseerd is op een paar imho weinig interessante én bovendien gejatte akkoorden en riffs, en het ritmisch overweldigende er wat mij betreft redelijk af is luister ik liever naar andere bands. ik hoor dat ik de enige ben die er zo over denkt, maar dat maakt toch niet uit. ieder zn ding.
prima dat jij het wel leuk vind daar hoor je me toch niet over klagen.
maar ga niet zeggen dat ik het nog nooit gehoord heb.

kijk vroeger dacht ik bij de peppers aan vette, ritmische geheel eigen, originele , aparte, vreemde, coole funk muziek. nu denk ik aan kinderlijke pop liedjes.

drap
1 februari 2008, 20:58
Met dat laatste zinnetje geloof ik eigenlijk niet meer dat je het album wel echt helemaal hebt gehoord, want je kan er niet verder naast zitten dan wat je beweerd over de inhoud van het album.

Wat je ook zegt over wat je er niet sterk aan vindt, dat is geen waardeoordeel maar een inhoudelijk oordeel en is bezijdens de smaakkwestie. Of je er nu van houdt of niet, maar met name By the way en Stadium Arcadium gaan op alle fronten veel verder dan BSSM. Harmonisch, melodieus, etc. Nogmaals, prima dat je BSSM mooier vindt, maar je oordeel klopt niet in mijn ogen en doet er ook sterk op lijken dat je nog nooit het album in z'n volledigheid hebt geluisterd en je alleen maar uitgaat van de hitjes. Je legt zelfs de hits van toen en nu naast elkaar notabene.

En dat jatten denkt zelfs Tom Petty heel anders over.

EuroCinema
1 februari 2008, 21:38
Grappig dat sommigen BSSM nu aanhalen als de "goeie oude" Peppers. Voor mij en mijn vrienden was dat het moment dat ze "commercieel" werden. Ik weet nog hoe teleurgesteld ik was toen ze opeens met Under the Bridge kwamen! :nervous:
Onzin natuurlijk, elke muzikant moet gewoon spelen wat-ie wil. (Hoewel ik nog steeds honderd keer liever Hump De Bump hoor dan zo'n ballad-met-koortjes van ze.)

Luke-wannabe
1 februari 2008, 22:22
ik zeg niet dat het niet melodisch of harmonisch is.. ik zeg dat ik het melodisch en harmonisch niet sterk vind. en als ze dan idd een plaat maken die ontzettend melodisch en harmonisch is zoals je zegt ( ómdat er riffjes en koortjes in zitten ? ) wat inhoud dat hun grootste hit gebaseerd is op een paar imho weinig interessante én bovendien gejatte akkoorden en riffs, en het ritmisch overweldigende er wat mij betreft redelijk af is luister ik liever naar andere bands. ik hoor dat ik de enige ben die er zo over denkt, maar dat maakt toch niet uit. ieder zn ding.
prima dat jij het wel leuk vind daar hoor je me toch niet over klagen.
maar ga niet zeggen dat ik het nog nooit gehoord heb.

kijk vroeger dacht ik bij de peppers aan vette, ritmische geheel eigen, originele , aparte, vreemde, coole funk muziek. nu denk ik aan kinderlijke pop liedjes.
Nou ja dat getuigd tog wel van harmonische en melodische elementen...

appyhaan
2 februari 2008, 20:45
pop·py (bijvoeglijk naamwoord)
1 (van muziek) zeer populair en commercieel

com·mer·ci·eel (bijvoeglijk naamwoord; commerciëler, commercieelst)
1 betr. hebbend op de handel, het zakenleven
2 gebaseerd op het maken van winst

niet (bijwoord)
1 om een ontkenning uit te drukken
2 als bijwoord van modaliteit

;)

Dit zijn niet de definities van die woorden, maar de betekenis. Definities zijn wat anders...

drap
15 februari 2008, 23:23
Led Zeppelin heeft nu ook al gejat van de Peppers??? Het moet toch niet gekker worden...

Roderiguez
15 februari 2008, 23:24
Jullie moeten ook eens luisteren naar de laatste 2 minuten van het nummer "Stairway To Heaven" van Led Zepelin en vooral goed letten op de bas.
:strat:

Roderiguez
15 februari 2008, 23:25
Led Zeppelin heeft nu ook al gejat van de Peppers??? Het moet toch niet gekker worden...
Nee de peppers hebben gejat naar Led Zepelin

darkrazer
16 februari 2008, 14:07
Nee de peppers hebben gejat naar Led Zepelin

Inderdaad, Led zeppelin was ook maar veertig jaar eerder...

drap
16 februari 2008, 14:23
*zucht*........

-geert-
17 februari 2008, 14:45
idd: Zucht

zijn toch zoveel nummers dat er altijd wel wat ergens op lijkt