PDA

View Full Version : hoe toets schoon te maken?



jan jansen
21 juni 2006, 19:24
Hoe kan je het beste een smerige toets schoenmaken?Met terpentine(ontvet)of gewoon met een ``sopje``?Zo te zien is ie ooit gelat en niet in de olie.En heeft dit veel invloed op de rosewood toets?

jan jansen

Enra
21 juni 2006, 19:45
Als je een toest schoon wilt maken kan je dat het beste doen met nafta, oftewel, Zippo aanstekerbenzine. Dat reinigt en ontvet. Maar!!! Als je dat doet moet je daarna ook je toets weer olieen met toestenolie. Wel voor beide even een apart doekje gebruiken en niet te veel olie. Wat er niet in enkele minuten intrekt kan je wegwissen.

Als je toets echt heel smerig is - ik heb in mijn werkplaats wel eens van die gitaren waar zo'n aangekoekte harde laag tussen de frets zit - dan kan je het beste eerst in de lengte van de toets staalwol OOO gebruiken. En dan nafta. En dan toetsenolie.

Palissander en Ebben gaan echt vele, vele jaren mee bij goed onderhoud. Geulen en putten tussen de frets in de toets worden niet in eerste instantie door nagels of veel spelen veroorzaakt, maar door zure afscheiding van je vingers (zweet, e.d.), daarvan wordt het hout week en slijt in. Olie geeft de toets weerstand tegen de zure vingers. Afhankelijk van hoe veel je speelt kan je een toets één tot drie keer per jaar olieen.

Voor Esdoorn gaat bovenstaande werkwijze niet op. Esdoorn wordt meestal gelakt gebruik, ofschoon schoonmaken uiteraard kan.

no 1 hops
21 juni 2006, 21:05
esdoorn kan je wel met nafta schoonmaken, denk wel om de dampen want dit is echt giftig spul.
wat betreft staalwol probeer 4 x0 te krijgen, het is er wel maar meestal niet makkelijk te krijgen.

gw_guitars
21 juni 2006, 21:24
Even een kort vraagje.
Wat is toetsolie?
Is dit net zoiets als meubelolie?

Gerard

Enra
21 juni 2006, 21:46
Toetsenolie is olie speciaal ontwikkeld voor muziekinstrumenttoetsen. Net als meubelolie ontwikkeld is voor meubelen. Ofschoon ik denk dat meubelolie vetter is.

Ik ken drie merken, maar er zijn er meer.

"Dunlop 02 conditioner" is een toetsenolie. Gitaarwinkels hebben dat of kunnen eraan komen. Niet mijn favoriet. Wel handig in gebruik.

Verder is er "Gerlitz Guitar Honey" via Texas & Tweed. Mijn favoriet!!

En tot slot ken ik nog "Joha Griffbrettol" (hoe zet je toch een 'Umlaut' op een o?). Die is ook goed.

gw_guitars
22 juni 2006, 10:01
OK,
Bedankt, Ik ga eens bij mijn gitaarwinkel langs.
Heb het binnenkort nodig

Gerard

B_2_the_a
22 juni 2006, 10:09
je hebt ook van dunlop fretboard cleaner & prep
dit is ongeveer het sterkste spul om mee schoon te maken zonder dat je toets eraan gaat, het haalt echt alles weg(meer dan met wasbenzine ofzo)

dan olie erop(van dunlop of blokfluit olie ofzo

Enra
22 juni 2006, 10:43
Let wel op. Je kunt een toets ook verzadigen met olie. Ook dat heeft een weekmakend effect.

Ter illustratie : In mijn werkplaats heb ik sinds 1995 misschien vier flesjes toetsenolie gebruikt. En bij wijze van service krijgt elke toets van een gerepareerde gitaar een schoonmaak en onderhoudsbeurt. Heel wat dus!

Kortom, gebruik van toestenolie is eerder in hoeveelheden van druppels dan van scheuten of halve flesjes!!! Alles wat niet binnnen enkele minuten opgenomen wordt door de toets is teveel en kan je verwijderen.

B_2_the_a
22 juni 2006, 10:51
wat ik zelf doe

op elk vakje een druppel(en op hogere frets misschien per 2)

dat goed uitsmeren
minuut laten intrekken

en de rest verwijderen

zo blijft het voor mij zo'n 3 maanden goed(maar speel welerg veel)

en bij reperaties doe ik dat ook, blijft lekker lang goed volgens mij

GibsonDC
22 juni 2006, 11:27
Je kunt dacht ik ook amandelolie gebruiken.

Enra
22 juni 2006, 11:30
Amandelolie.... Blokfluitolie.... Hebben jullie daar ervaring mee? Amandelolie klinkt nogal plantaardig en vet. Blokfluitolie kan ik me eerder wat bij voorstellen.

sembo
22 juni 2006, 11:32
bij een goede muziekzaak kan je vast wel citroen olie halen dat is goed voor je hals om schoon te maken maar ook dat je hals gladder is(elke keer effe doen voordat je nieuwe set snaren erop zet)

en het is nog goed voor je hals ook want zo droogt je hals niet uit(dan breekt hij)

mazzel :rockon:

Mattia
22 juni 2006, 15:08
Amandelolie lijkt me ook niet per se zo'n goeie. Blokfluit olie moet 't wel doen, denk, is voor dezelfde houtsoorten bedoelt (zo ongeveer), en meestal ook niet vettig.

Zelf gebruik ik...niks. Werkt ook goed.

Dat 'dan droogt je hals niet uit' is trouwens complete lulkoek. Die olie doet helemaal niks met/voor gelakt hout. Klein beetje (MINIMALE) hoeveelheid op de toets werkt prima, zoals Enra al aangaf, niet teveel, maar het is eigenlijk vooral omdat zo'n ongelakt stuk palisander en/of ebben heel wat te verteren heeft, vooral als je het actief gaat deydreren met Naphta oid.

Enra
22 juni 2006, 17:07
Wat...!? Gebruik je niks...!? AAAHH!!! Pak je Karcher hogedrukreiniger, je slijptol en een staabortsel en ga aan het werk!!!

Nee, geintje. Ik ken mensen die in een uur spelen met de zuurgraad van hun vingers al zowat door hun snaren heen gaan. De toets onder die snaren en vingers heeft gewoon wat ondersteuning nodig. En ik ken mensen die na jaren spelen nog steeds een mooie, schone en onaangetaste toets hadden.

Mattia
22 juni 2006, 17:21
Wat...!? Gebruik je niks...!? AAAHH!!! Pak je Karcher hogedrukreiniger, je slijptol en een staabortsel en ga aan het werk!!!

Nee, geintje. Ik ken mensen die in een uur spelen met de zuurgraad van hun vingers al zowat door hun snaren heen gaan. De toets onder die snaren en vingers heeft gewoon wat ondersteuning nodig. En ik ken mensen die na jaren spelen nog steeds een mooie, schone en onaangetaste toets hadden.

Hehehe...ook serieus: m'n snaren verslijten enorm snel (zure zweet), maar de toets heeft er tot nu toe (nog?) geen last van. Ebben kan wel tegen een stootje...

Enra
23 juni 2006, 14:58
By the way ( da's engels voor : bij de weg!!!), het is waar dat Ebben wel tegen een stootje kan. Maar onlangs had ik een klant met een dure klassieke gitaar met een Ebben toets waar na vele jaren droogte de scheuren in zaten. Eén daarvan dwars door de toets en het bovenblad onder de toets heen.

Ebben werkt (krimpt en zwelt) nu eenmaal harder dan andere toets materialen. De klant in kwestie had een erg droog huis (flat met blokverwarming), maar met wat olie zo nu en dan had hij zijn toets het scheuren kunnen besparen. (En een bak water op de verwarming en een hygrometer aan de muur). Zijn mazzel was dat Ebben vrijwel onzichtbaar te repareren is in een dergelijke situatie.

Mattia
23 juni 2006, 16:07
By the way ( da's engels voor : bij de weg!!!), het is waar dat Ebben wel tegen een stootje kan. Maar onlangs had ik een klant met een dure klassieke gitaar met een Ebben toets waar na vele jaren droogte de scheuren in zaten. Eén daarvan dwars door de toets en het bovenblad onder de toets heen.

Ebben werkt (krimpt en zwelt) nu eenmaal harder dan andere toets materialen. De klant in kwestie had een erg droog huis (flat met blokverwarming), maar met wat olie zo nu en dan had hij zijn toets het scheuren kunnen besparen. (En een bak water op de verwarming en een hygrometer aan de muur). Zijn mazzel was dat Ebben vrijwel onzichtbaar te repareren is in een dergelijke situatie.

Yep. Het duurt ook enorm lang voordat een ebben toets echt helemaal droog is, en niet verder gaat krimpen; verder moeten gitaren eigenlijk gewoon op vochtigehid gehouden worden (rond de 43-55% is wel zo ideaal), en zo niet, tja, gaat er vanalles mis. Of die olie de scheur echt had kunnen voorkomen, daar twijfel ik wel een beetje aan, maar het had in ieder geval geholpen.

(oja, en die reparatie, da's nou precies de reden dat ik complexe inlays alleen in ebben doe :-)

Dridon
23 juni 2006, 16:21
Ik heb pas voor mijn gitaren zonnebloem olie gebruik gewoon uit te keuken, werkte voor mijn doen allang perfect, toets was weer mooi zwart en frets waren voor even weer mooi glad :P.

Fox
23 juni 2006, 19:35
Ik maak mijn toets altijd eerst schoon met een licht bevochtigde doek en daarna doe ik er wat olie op ( natuurlijk niet teveel ). Werkt iedere keer :).

Mvg,

Tim