PDA

View Full Version : Mensuurlengte en plaatsing brug.



Minda
21 juni 2006, 18:45
Even uit een andere post gejat:

Die pre-intonated wraparounds zijn best goed geintoneerd, zo standard, voor standard-type snaren. Dikkere snaren? Het geheel wat naar achteren slepen.
Dikkere snaren, brug naar achteren. En toen was ik de weg even kwijt. Ik weet dat in theorie de afstand tussen kam en 12e fret gelijk is aan de afstand tussen 12e fret en brug. Maar dit zal in praktijk niet helemaal kloppen, gezien de getrapte positie van de zadels bij een goed geïntoneerd instrument. Hoe bepaal je nu exact de plek van een brug? Is bijvoorbeeld die afstand van 'de 12e fret ligt halverwege' alleen van toepassing op de hoge E en de D snaar en ligt de rest daar wat achter, of zoiets? Is er een theorie of een vuistregel over de lengtes per snaar per snaardikte? Als ik een pre-intonated wraparound monteer wil ik wel eerst HEEL goed de positie bepalen. Die bruggen lijken namelijk alleen een beetje naar achter verstelbaar te zijn, de eerste plaatsing moet dus redelijk precies zijn.

Wie bedelft ons onder de theorie en praktijk?
Dank,

B_2_the_a
21 juni 2006, 18:57
les 1: een gitaar is nooit 100 % zuiver

de mensuur is 2x de afstand van nut tot 12efret... met een speling van een mm(ongeveer)

zo kan je dus beetje schuiven

Enra
21 juni 2006, 19:32
Voor akoestische steelstrings geldt als vuistregel :

2 x de afstand tot de twaalfde fret + max. 3mm voor de hoge E en 6 mm voor de lage. Ongeacht snaardikte; het natuurkundige probleem van de compensatie zit niet in dikte van snaren. Het probleem ontstaat door het feit dat de snaren boven de frets gespannen zijn in een kleine hoek. Zouden ze op de frets liggen, zou er ook geen compensatie nodig zijn. Je gitaar is dan alleen zo onbespeelbaar.

Maar waar het electrische gitaren betreft zou de compensatie wel een minder kunnen zijn omdat de actie vaak lager is.

Mattia
21 juni 2006, 20:00
Voor akoestische steelstrings geldt als vuistregel :

2 x de afstand tot de twaalfde fret + max. 3mm voor de hoge E en 6 mm voor de lage. Ongeacht snaardikte; het natuurkundige probleem van de compensatie zit niet in dikte van snaren. Het probleem ontstaat door het feit dat de snaren boven de frets gespannen zijn in een kleine hoek. Zouden ze op de frets liggen, zou er ook geen compensatie nodig zijn. Je gitaar is dan alleen zo onbespeelbaar.

Maar waar het electrische gitaren betreft zou de compensatie wel een minder kunnen zijn omdat de actie vaak lager is.

Zoveel?

Ik lees eigenlijk eerder rond de 3-4mm terug in het midden van de voorkant van de zadel op akoestische gitaren, hoek van zo'n 3 graden (3mm verder naar achter op baszijde. Komt neer op zo'n 1-1.5mm voor de hoge E, 3-4.5mm voor de lage E. Grofweg. Met, ja, wat speling, maar toch.

Volgens Cumpiano:
http://www.cumpiano.com/Home/Articles/Articles/Saddle/Placement/SADDLE~1.HTM

Het gaat echter niet alleen om de hoek die de snaren moeten maken (dat zou voor alle snaren hetzelfde zijn, die compensatie, aangezien de snaarspanning tussen snaren onderling niet erg veel verschilt, en verschillende tunings vergen andere intonatie), maar om het overkomen van de 'stijfheid' die inherent is aan het materiaal zelf als je het aandrukt, compenseren voor de afwijking tussen de werkelijke snaar en de theoretische snaar (die geen compensatie nodig heeft). Dikkere snaar, meer compensatie nodig. Andere tuning, andere compensatie. Kortere mensuur, relatief (qua percentage) meer compensatie nodig, omdat er minder snaar is om de extra stijfheid overheen te 'verdelen'. Zie een mandoline, bijvoorbeeld. Best op een flinke hoek.

Zo heb ik dat altijd begrepen, iig.

Ook interessant leesvoer:

Nut Compensation:
http://www.mimf.com/nutcomp/

Enra
21 juni 2006, 20:20
Dag Mattia,
Als je de 'fretrule' (Voor wie het niet weet : fretrule = lineaal met fretafstanden en mensuren) na meet zul je tot de ontdekking komen dat de compensatie bij de hoge E 3mm is. Maar de Lage E wordt door de schuine plaatsing van het zadel nog eens 3mm extra gecompenseerd.

Bij mij werkt dat feilloos, zowel bij standart als short scale.

Anderzijds twijfel ik niet aan het feit dat er andere opvattingen zijn. Dat is wellicht een verworvenheid van de hedendaagse gitaarbouw.

De snaarhoek die ik noem doet er wel degelijk toe. Immers de snaren zitten niet even dicht boven alle frets, daardoor onstaat een verschil in intonatie; en die moet noodzakelijkerwijze gecompenseert worden.

Je theorie over snaardikte 'makes sense', ofschoon ik daar weinig mee doe. In principe gebruik ik nagenoeg één dikte snaren, setjes 0.12. Maar goed, links om, rechts om, zo leer ik ook weer wat! Leuk dit forum!

Mattia
21 juni 2006, 20:36
Dag Mattia,
Als je de 'fretrule' (Voor wie het niet weet : fretrule = lineaal met fretafstanden en mensuren) na meet zul je tot de ontdekking komen dat de compensatie bij de hoge E 3mm is. Maar de Lage E wordt door de schuine plaatsing van het zadel nog eens 3mm extra gecompenseerd.

Bij mij werkt dat feilloos, zowel bij standart als short scale.

Anderzijds twijfel ik niet aan het feit dat er andere opvattingen zijn. Dat is wellicht een verworvenheid van de hedendaagse gitaarbouw.

De snaarhoek die ik noem doet er wel degelijk toe. Immers de snaren zitten niet even dicht boven alle frets, daardoor onstaat een verschil in intonatie; en die moet noodzakelijkerwijze gecompenseert worden.

Je theorie over snaardikte 'makes sense', ofschoon ik daar weinig mee doe. In principe gebruik ik nagenoeg één dikte snaren, setjes 0.12. Maar goed, links om, rechts om, zo leer ik ook weer wat! Leuk dit forum!

Hmm. Heb je het dan over de afstand tot het midpunt van de saddle, of de voorste rand daarvan (waar ik altijd meet)? Ik heb even m'n eerste akoestische gitaar opgemeten (speelt perfect zuiver met een setje 13), hoge E zit op 648mm (mensuur van 25.5"/647.7), lage E op 650mm. Saddle is wel 3.125mm breed, en de werkelijke berukpunt ligt verder naar achteren. Bij de volgende probeer ik het even op jouw manier, kijken hoe dat werkt :-)

Wat wel duidelijk wordt is dat er een redelijke ruim assortiment aan compensatielengtes het prima doet, en dat er verschillende systemen zijn die prima werken.

Enra
21 juni 2006, 20:48
Zadels zijn bij mij 2.5mm of 3.0mm dik en rond afgewerkt aan de bovenzijde. Ik meet op het midden. Volgens mij brengt dat onze theorien aardig bij elkaar.

Mattia
21 juni 2006, 20:53
Zadels zijn bij mij 2.5mm of 3.0mm dik en rond afgewerkt aan de bovenzijde. Ik meet op het midden. Volgens mij brengt dat onze theorien aardig bij elkaar.

Yep. Binnen 1mm afstand, gok ik zo.

Keesz
21 juni 2006, 21:59
mss is een badass brug iets voor je,bij die tune o matic dingen kan je de zadels individueel nog afstellen, is je mensuur bv 64 oid, reken je dat precies in het midden van je brug, zodat je zeker nog een leuke 3/4 mm hebt om met elk snaartje apart te klooien...