PDA

View Full Version : Sovtek Mig 100 impedantie vraagje



onze_jef
21 juni 2006, 16:57
Hey,

ik heb een Sovtek Mig 100 en hou enorm van die amp. De versterker heeft 3 speaker uitgangen: één 8ohm en twee 4ohm outputs.

Normaalgezien speel ik op één 8 ohm cabinet (Fender Dual Showman), maar soms gebruik ik hem met andere cabs.

Helaas begrijp ik niet goed hoe ik alles soms juist moet aansluiten.



Is het de bedoeling dat die twee 4 ohm uitgangen alletwee tegelijk gebruikt worden met twee 4 ohm cabs -zodat het totaal weer 8 ohm is- of mag ik er ook één enkele 4 ohm cab aanhangen.


Kan ik een 16 ohm cabinet juist aansluiten en zo ja, welke uitgang gebruik ik dan best?

Unicron
21 juni 2006, 18:37
Aan die twee 4 ohms outputs hang je:

óf een 4 ohms box, óf twee 8 ohms boxen, je hoeft ze niet beide te gebruiken, en je kan er niet twee 4 ohms boxen aan hangen.

Een 16 ohms box kan je het beste in de 8 ohms output stoppen, niet aan de 4 ohms, dan het verschil te groot.

onze_jef
22 juni 2006, 10:44
Ben jij vertrouwd met die Sovteks of is je commentaar gebaseerd op algemene kennis van lampenversterkers?

Alleszinds bedankt voor de reaktie.

Unicron
22 juni 2006, 16:48
Ik heb zo'n vijf jaar een Mig-100 gehad, zoek nu de Bassov versie omdat ik bas speel. Fijne versterkers.

Maar de bovenstaande info zal iedereen je geven, omdat je een 4 ohms versterker in het algemeen beter niet op 2 ohm kan laten draaien, en 16 ohm in de 8 ohms input wat minder schadelijk is. Een directe impedantie match is altijd het beste.

Er zijn ook versies van de Mig-100 met drie verschillende speaker inputs 4/8/16, dat is veel praktischer...

onze_jef
22 juni 2006, 19:08
bedankt voor de info