PDA

View Full Version : Vraag over vervangen van actieve elementen



Tupelo
21 juni 2006, 16:21
In mijn Blade telecaster zit actieve toonregeling. Nu wil ik de lipstick vervangen met een P90 element maar vraag ik me af of ik dat consequentieloos kan doen i.v.m. de actieve toonregeling.

Staat die VSC toonregeling los van de elementen & kan ik zomaar een element vervangen zonder dat de VSC onbruikbaar of schadelijk wordt of is er sprake van een speciale combinatie elementen/VSC toonregeling?

Sorry als dit een noob vraag is maar ik heb serieus geen verstand van electronica.

bert k
21 juni 2006, 16:41
Kan wel volgens mij. In mijn Charvel zit ook aktieve toonregeling. Laatst nieuw element erin gezet zonder enig probleem. Noteer wel goed waar alle draadjes aan vast moeten.

Tupelo
21 juni 2006, 17:01
O.k. en werkt die actieve toonregeling dan ook op het nieuwe element?

DarknessAwaits
21 juni 2006, 17:03
Waarschijnlijk wel hoor.

Fumi SG
21 juni 2006, 18:50
Kan wel volgens mij. In mijn Charvel zit ook aktieve toonregeling. Laatst nieuw element erin gezet zonder enig probleem. Noteer wel goed waar alle draadjes aan vast moeten.

Maar volgens mij is het actieve systeem van Blade toch iets ingewikkelder dan een gewone preamp á la EMG of iets dergelijks. Althans, de duurdere. Ik kan het mis hebben hoor...

bert k
21 juni 2006, 19:13
Je kan het linksom of rechtsom bekijken, maar uiteindelijk is het altijd een passief element, wat een bak elektronika ingaat. Zelfs met aktieve EMG's, alleen zit daar alles ingebouwd.

Je zou met een oud pupje eens kunnen proefdraaien, zoveel werk is het niet. Hoor je precies wat er gebeurt.

Tupelo
22 juni 2006, 03:10
Voor mij als weinig technisch begaafde is dat wel veel werk.
Op het moment dat ik er een P90 in leg, betekent dat; "er in laten leggen."
Inclusief frezen dus..

Ander element uitproberen zou een optie zijn als ik zelf wat kon solderen & verstand had van het technische circuit, maar dat heb ik niet. Dus ook dat zou uitbesteed & kostbaar worden.

Wil het eigenlijk zeker weten. Beste is waarschijnlijk om ff met de gitaar lans een Luthier te gaan, want daar beland ik uiteindelijk toch.. :(

bert k
22 juni 2006, 10:32
Aha, ik snap het. Dacht dat je het zelf ging doen. Maar dan is er niks aan de hand. Gewoon wegbrengen en laten doen. Het werkt echt, inclusief je toonregeling. Ik weet alleen niet in hoeverre die toonregeling het geluid van je element aantast. Je zou eens moeten vragen of er ook een aktief/passief schakelaartje ingebouwd kan worden, met een push-pull pot bijvoorbeeld. Dan kan je wisselen.