PDA

View Full Version : xxx aanslaan?



Postov
21 juni 2006, 14:39
In veel nummers zie ik staan dat er snaren gespeeld moeten worden als x x x. Is dit een soort van aanslaan maar dan met je hand op de snaren waardoor je alleen een gerits hoort?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

M.COM
21 juni 2006, 15:05
Wel, je uitleg klopt bijna.

Bij x-en op tabs is het de bedoeling dat je je (linker)vingers op de snaren houd, maar ze niet indrukt! Dan sla je met je rechterhand aan en hoor je een gedempt geluid...

Dit wordt vaak gebruikt bij funk(rock)liedjes. Cfr. Frusciante bij de Peppers. Het is een leuke techniek, maar je moet het even onder de knie hebben...

Set Wenker
21 juni 2006, 15:34
Luister maar eens naar Smells Like Teen Spirit, daarin wordt het heel duidelijk gebruikt tussen de akkoorden.

-Steven-
21 juni 2006, 18:31
Luister maar eens naar Smells Like Teen Spirit, daarin wordt het heel duidelijk gebruikt tussen de akkoorden.
Die opmerking wilde ik net maken! Dat nummer heeft mij inderdaad geleerd om de xxx in tabs te spelen. Probeer het eens uit zou ik zeggen. :hippie:

Postov
21 juni 2006, 19:10
Die opmerking wilde ik net maken! Dat nummer heeft mij inderdaad geleerd omde xxx in tabs te spelen. Probeer het eens uit zou ik zeggen. :hippie:

Dat was inderdaad één van de nummers waar ik het ook zag, net als Lightning Crashes van Live.

Thx!

hendrix2
21 juni 2006, 19:34
het is zeker de moeite om het onder de knie te krijgen. Het maakt een ritme begeleiding veel voller vind ik persoonlijk.
En met wat wahwah derop kan je gemakkelijk voodoo chile van jimi hendrix naspelen... (en daarvoor hebben we toch allemaal een wah?niet?) :D