PDA

View Full Version : wat is een enhancer ofzoiets



RHCP!
21 juni 2006, 13:22
:???: wat is een enhancer ofzoiets, ik zit het me al effe af te vragen (ik heb zoiets van boss gezien):???:

rocker_71
21 juni 2006, 13:37
Ergens (harsnoise.com) van het net geplukt:

This basically boosts certain frequencies, mainly in the treble/upper mid side of things. You can select the frequency and amount. It was designed for 80's guitarists who had enormous pedalboards and lots of unnecessary gear and had most of their treble sucked away by too many poor bypassing pedals. It doesn't really work as a bass boost and it's pretty subtle, but it can be useful as a mid or treble boost. I've found that you get the harshest scorching noise if you crank all the knobs and put it in the effects loop. Other than that you'd be better off with an EQ pedal.

FruscianteFan
21 juni 2006, 14:08
Als ik dat zo lees, denk ik dat mijn Tokai Exciter wel eens een enhancer zou kunnen zijn.

Het voegt wat helderheid toe, maar de mijne neemt ook wat bass weg. Op een strat is het voor mij onbruikbaar, met humbuckers geeft het voor mij een acoustic-sim idee.

Dirk_Hendrik
21 juni 2006, 14:33
Als ik dat zo lees, denk ik dat mijn Tokai Exciter wel eens een enhancer zou kunnen zijn.

Het voegt wat helderheid toe, maar de mijne neemt ook wat bass weg. Op een strat is het voor mij onbruikbaar, met humbuckers geeft het voor mij een acoustic-sim idee.


Klopt,
Enhancer en exciter is hetzelfde ding.

Enhancers voegen kunstmatig extra boventonen toe aan het geluid en suggereren zo een briljanter/helderder geluid.

FruscianteFan
21 juni 2006, 14:48
weer iets geleerd.

MatthijsBlom
21 juni 2006, 14:54
Nog meer synoniemen voor enhacer die gebruikt worden:

Exciter ("Aural Exciter" is een naam waar het bedrijf Aphex patent op heeft)
Sonic Maximizer (gemaakt door BBE, Barceus Berry Electronics ofzo)
Vitalizer (Deze naam wordt gebruik door het bedrijf SPL)

Allemaal voegen ze extra hamonischen toe (soms enkel in het hoog maar soms ook in het laag). Dat doen ze allemaal via verschillende principes.
Aphex maakt als ik me niet vergis gebruik van een soort oversturing. BBE maakt gebruik van een of meerdere korte delay lines die t.o.v. elkaar verschoven worden. Hoe SPL werkt weet ik niet.

Er zullen vast en zeker nog meer varianten zijn....

paulusdeBKB
21 juni 2006, 15:00
Feit is dat de apparaten wel werken. Maar kijk uit: als je geluid goed is, begin er dan niet aan! Als je een goede exciter een tijdje hebt aangehad en je zet hem dan weer uit, dan klink je opeens heel dof/levenloos!

FruscianteFan
21 juni 2006, 15:57
Dat laatste is wel waar, ja. Maar ik heb de mijne voor 25 euro gekocht (2ehands) en af en toe is hij wel fijn, dus ik heb er geen spijt van.

Speeddemon
21 juni 2006, 18:12
Ik heb een Boss EH-2 Enhancer, die ik zeer sporadisch gebruik, en mits mild afgesteld, krijg je er echt meer punch en helderheid door. Maar zoals gezegd, speel je ZO een tijdje en schakel je daarna terug, klinkt alles ineens een tikkie dof.

Overigens werkt het met laagweergave net zo;
voordat ik m'n Little Big Muff (die al vet laag heeft) naar Mitch stuurde, heb ik 'm nog effe getest met een Boss OC-2 Octaver (ja, die MET 'r' :cooler: ) ervoor, wat helemaal een dikke muur gaf.
Daarna weer over m'n gewone set gespeeld (met m'n Burny LP Custom RR nog wel), en toen miste ik ineens een hoop vetheid. :chicken:

robert-gitarist
21 juni 2006, 18:21
Ik heb een Boss EH-2 Enhancer, die ik zeer sporadisch gebruik, en mits mild afgesteld, krijg je er echt meer punch en helderheid door. Maar zoals gezegd, speel je ZO een tijdje en schakel je daarna terug, klinkt alles ineens een tikkie dof.


Haha dat laatste is zo herkenbaar haha :D Zelfde heb ik ook..Enhancer gebruik ik voor me Overdrive/Distortion..lekker geluidje en inderdaad als je na tijdje terug schakelt klinkt het in eens veel doffer..Wel appart,aantal mensen zeiden tegen me dat Enhancer niet in de FX loop hoord,maar ja ik(nog wel eens eigenwijs :sssh: )dacht,laat ik het toch eens proberen maar dan pas had het nut..voor de preamp hoorde ik totaal geen verschil of ik nou met of zonder Enhancer speel.Kortom ik heb hem in me FX loop zitten :)
Ik heb trouwens ook een Boss EH-2 en vind het een erg fijn ding

Robbert
21 juni 2006, 19:10
Ik heb een Boss EH-2 Enhancer, die ik zeer sporadisch gebruik, en mits mild afgesteld, krijg je er echt meer punch en helderheid door. Maar zoals gezegd, speel je ZO een tijdje en schakel je daarna terug, klinkt alles ineens een tikkie dof.


Yep, heb ik ook. Valt me eigenlijk helemaal niet tegen dat effect, terwijl het toch een minimale verbetering is.