PDA

View Full Version : split/serie/parallel op een tele



dano
21 juni 2006, 11:15
hoop dat ik hier goed zit, dacht ook aan werkbank maar alla.

Ik heb op dit moment een USA tele met in de brug een little59 en in de hals een vintage stack, beide van seymour duncan. Nu zijn beide elementen uitgerust met meerdere draadjes zegmaar. Ik ben nu een beetje aan het zoeken wat de mogelijkheden zijn bij vooral de little59 qua switchen (splitten vooral en misschien phased of parallel?) Is er iemand die mij helder kan uitleggen wat de leukste mogelijkheden zijn en hoe dit gedaan kan worden?

Ik heb al een beetje gezocht op seymourduncan maar kom niet echt mijn situatie tegen en raak een beetje verward van al die schema's.

dit is ongeveer mijn situatie (+vintage stack in hals):

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/schematicsjpg/tele_bridge_hb.jpg

alvast bedankt:)

bert k
21 juni 2006, 11:46
Ik zou me beperken tot het splitten van die humbucker. Makkelijk, gewoon die rood/wit combi met een schakelaar naar aarde schakelen, dan staat ie single. Dat levert een bruikbaar geluid op. Parallel vind ik niet boeiend, gewoon een iets zachter humbucker geluid. Het scheelt echt te weinig om er moeite voor te doen. Tegenfase van de twee pups zou kunnen, maar dat levert een zacht neuzig dun geluid op waar je niet veel mee kan. (Ik hoorde het laatst nog toen ik een SD in mijn gitaar had gezet en per ongeluk verkeerd om had aangesloten. Klonk echt nergens naar.)

telecastermaster
21 juni 2006, 11:48
Ik zou een 4- of misschien wel 5-standen schakelaar nemen, als je wilt gaan splitten.

dano
21 juni 2006, 12:06
Ik zou me beperken tot het splitten van die humbucker. Makkelijk, gewoon die rood/wit combi met een schakelaar naar aarde schakelen, dan staat ie single. Dat levert een bruikbaar geluid op. Parallel vind ik niet boeiend, gewoon een iets zachter humbucker geluid. Het scheelt echt te weinig om er moeite voor te doen. Tegenfase van de twee pups zou kunnen, maar dat levert een zacht neuzig dun geluid op waar je niet veel mee kan. (Ik hoorde het laatst nog toen ik een SD in mijn gitaar had gezet en per ongeluk verkeerd om had aangesloten. Klonk echt nergens naar.)

mmm oke, das op zich om te beginnen wel leuk om te doen. Ik heb nog een SPDT liggen, zou dat hier mee lukken? en hoe sluit ik dat aan? Er zijn zoveel opties en schakelingen, ik ben het overzicht wat kwijt:)

http://www.herbach.com/Merchant2/graphics/00000001/mg-001.jpg

pool 1 wit
pool 2 rood
pool 3 ?

zoiets?

G.G.
21 juni 2006, 12:25
Rood EN wit op 2 en 1 of 3 verbinden met de aarde.

maestro_nl
21 juni 2006, 12:55
Ben het eens dat het coilcutten/parallel van een railpup niet zoveel zin heeft.

Ik heb zelf om mijn handbuild USA-CG tele een push/pull op mijn Volume- en Toneknop.
Volume P/P om de pots van 250k naar 500k te switchen.
Tone P/P om neck en brug (beide singlecoil) serie/parallel te schakelen.

Wat ook nog mogelijk is: 4-way i.pv. 3-way switch.
De 4e stand is beide pups in serie.

Ik zou geen toggle switch gebruiken i.v.m. boren en retail waarde.

dano
21 juni 2006, 13:05
mm ik ga toch voor de toggleswitch, ik hou wel van switches op een gitaar:P en de retail waarde? ach hij was al niet origineel meer (andere pu's) en ik koop gewoon ff een nieuw afdekplaatjes waar ik een extra gaatje in boor:) bedankt voor de hulp iig.

dus rood en wit op 2 en de aarde (heeft die nog een kleur?) op 1 of 3.

mmm kan iemand mij de logica hiervan uitleggen?

bert k
21 juni 2006, 13:27
Rood en wit komen elk van één van de spoelen van je humbucker. Normaal is dat doorverbonden. Als je nu op die doorverbinding (waar ze dus aan elkaar zijn gesoldeerd) ook nog een verbinding met aarde maakt, dus een nieuw draadje naar het huis van je volumepot bijvoorbeeld, dan is de ene spoel kortgesloten naar aarde en doet alleen de andere spoel het nog. Dus single.


(Dit is geen kortsluiting als in vonken, knetter, stuk, hoor. Zo noem je dat gewoon.)

dano
21 juni 2006, 13:34
ah thanx, dat is duidelijk. Ik ga ff een afdekplaatje bestellen en aan de soldeer:)

weet iemand waarom uit die vintagestack (in de hals) ook een rode en een witte draad lopen?

en wat voor draad kan je het beste gebruiken eigenlijk?

dano
26 juli 2006, 16:28
Rood en wit komen elk van één van de spoelen van je humbucker. Normaal is dat doorverbonden. Als je nu op die doorverbinding (waar ze dus aan elkaar zijn gesoldeerd) ook nog een verbinding met aarde maakt, dus een nieuw draadje naar het huis van je volumepot bijvoorbeeld, dan is de ene spoel kortgesloten naar aarde en doet alleen de andere spoel het nog. Dus single.


(Dit is geen kortsluiting als in vonken, knetter, stuk, hoor. Zo noem je dat gewoon.)

bump!

ff voor de zekerheid dit werkt dus? little59 in singlecoil formaat ?

G.G.
26 juli 2006, 16:37
bump!

ff voor de zekerheid dit werkt dus? little59 in singlecoil formaat ?

Ja, volgens dat schema in de eerste post kan dat, maar dan moet je wel een schakelaartje ergens monteren he. Zo'n mini ding die de rode en de witte draad aan de massa verbind (en weer loslaat)

dano
26 juli 2006, 16:39
jups ik heb dus een spdt schakelaar, daar verbind ik op de middenpool de rode en witte draad van mijn humbucker en op een van de andere polen maak ik een draadje naar de onderkant van de potmeter?

G.G.
26 juli 2006, 17:38
jups ik heb dus een spdt schakelaar, daar verbind ik op de middenpool de rode en witte draad van mijn humbucker en op een van de andere polen maak ik een draadje naar de onderkant van de potmeter?

Ja, precies, zo gaat ie goed.

dano
26 juli 2006, 17:40
aaaaaaaaaaaaaaaah neeeeeeeeeeee

dammit heb ik alles voor elkaar, werkt enzo, wil ik mn nieuwe telecontrolplate terugschroeven, komen de gaatjes niet overeen :|

dano
15 december 2006, 17:31
hoppa even een kick omhoog, het is gelukt:P

http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/coilsplit.jpg


nu ben ik nog op zoek naar hoe men het beste een killswitch in kan bouwen, iemand toevallig ideeen? schema's? oplossingen. Dus een switchje wat in ene je sound killed:P stilte dus

G.G.
15 december 2006, 17:34
Switch tussen je "hot"kabeltje van je output en de massa zetten.