PDA

View Full Version : Big Muff Pi vs. Little Big Muff review



Mitch
21 juni 2006, 11:00
Op zoek naar een lekker sustainende sound voor zowel vóór als achter in de mix-melodietjes heb ik de big Muff van een vriendin getest (no pun intended). Die deed behoorlik goed wat ik wilde en toevallig had confrère Speeddemon zijn Little Big Muff te koop staan, dus die heb ik overgenomen. Tijd voor een vergelijkje dus !

Wat doen ze allebei ?
Vet sustainen ! De gain/compressie heeft echt de overhand, ook bij lage instellingen. naar mijn smaak het vriendelijkst voor solo-werk (akkoorden wordt toch wel gauw een brei) en via de toonknop krijg je geluiden van schel tot lomp dof met een hoop bruikbare geluiden daar tussenin.

Wat doen ze anders ?
Big Muff Pi: gebruikt een niet-standaard plug voor de adapter en neemt ontzettend veel ruimte in. Het geluid is héél smooth maar heeft relatief veel volume nodig om goed door de mix te komen (uiteraard ook afhankelijk van de instellingen). Ik vond het lastig om 'm zó te stellen dat -ie mooi rond klonk maar toch nog een beetje prikte.
Little Big Muff: prima afmetingen en een standaard adapter ingang. Mooi ! Het geluid is ietsje minder smooth dan de BM Pi, klinkt net ietsje ruwer. Voor ultra-smooth is deze nét iets minder geschikt. Het klinkt ook alemaal nét een tikkie helderder, waardoor -ie ook iets makkelijker door de mix prikt. En ondanks dat -ie het minder nodig heeft, is er een ruime hoeveelheid volume aanwezig. Duidelijk meer boost mogelijk en da's handig als je er een Frusciante-style lead sound uit wil toveren vanaf een redelijk cleane amp.

Ik voorspel een hoop 2ehands Big muff Pi's op Marktplaats de komende maanden ;)

Aimé
21 juni 2006, 11:04
bedankt bedankt bedankt ^^ binnen een uurtje neem ik eens de trein naar Brussel vrees ik :D

Mitch
21 juni 2006, 11:21
Soory, ik wilde je niet op kosten jagen :seriousf:

Speeddemon
21 juni 2006, 17:58
Mooi dat ie bevalt.

Ik heb zelf iets heel anders binnen vandaag, waarvoor ik de douane ruim 100 euro schuldig was (juistem, da's geen pedaal!), maar oh, oh, oh, wat voel ik me Slash nu!

http://i4.ebayimg.com/03/i/07/35/1d/ec_1.JPG

:rockon: :cooler:

Dirk_Hendrik
21 juni 2006, 18:47
Yikes! Wa's dat nou? Weer een gieter? Maar je hebt toch maar 2 handen? Wat moet je dan met al die gieters?

Mitch
21 juni 2006, 20:22
Nou, dat wordt een permanentje zo te zien :D

ewout
21 juni 2006, 20:32
hee bedankt voor de review, ik was wel benieuwd naar de verschillen! Ik heb zelf vorig jaar voor een periode van twee maanden een big muff pi USA gehad, maar verkocht vanwege te groot, geen true bypass (nieuwste hebben dat wel natuurlijk) en te onhandig met de powersupply. De sound was wel geweldig hoor, erg lofi, erg dik. Het was een gave combinatie met mijn fulltone 69. Die little big muff lijkt me wel wat. Heb je toevallig die MJM foxey fuzz van Gerard eens geprobeerd? Dat is ook een geweldige muff clone, een stuk strakker en ook wel rauwer dan de USA versie die ik had. Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de little big muff en die MJM foxey fuzz... wanneer is de volgende pedalendag? ;-)

Robbert
21 juni 2006, 21:27
Yikes! Wa's dat nou? Weer een gieter? Maar je hebt toch maar 2 handen? Wat moet je dan met al die gieters?

Waarom hangt dat ding in een boom?? :D

the feable
21 juni 2006, 22:26
Hij heeft zijn gitaar aan de wilgen gehangen:P

Robbert
21 juni 2006, 22:29
Nog effe ontopic ;)

Ben benieuwd wat je van m'n Everman Fuzz drive vindt Mitch.. schijnt een Big muff on steroids te zijn :D

Mitch
21 juni 2006, 22:57
Fuzz Drive ? Bedoel je niet die andere, Ultimate nog-wat ? De FD is juist een van de meest subtiele fuzzes die ik ken (eignelijk meer niveau lichte germ boost)

Robbert
21 juni 2006, 23:16
Fuzz Drive ? Bedoel je niet die andere, Ultimate nog-wat ? De FD is juist een van de meest subtiele fuzzes die ik ken (eignelijk meer niveau lichte germ boost)

Ja, je hebt gelijk, ik bedoelde Ultra drive :sssh:

Speeddemon
21 juni 2006, 23:31
Yikes! Wa's dat nou? Weer een gieter? Maar je hebt toch maar 2 handen? Wat moet je dan met al die gieters?
jij hebt toch ook meerdere gieters!

En ik ben bezig een andere gieter te verkopen... :chicken:

Maar dit ding is echt retegeil...

the feable
21 juni 2006, 23:43
Dat mag gezegd worden!