PDA

View Full Version : FX loop verbinden met pedalboard..



Punt
21 juni 2006, 00:22
Ik wil de FX loop van m'n amp gaan gebruiken.
Moet ik dan twee apparte gitaarkabels van de effecten op m'n board naar de loop kopen of zijn er andere oplossingen voor?
Je krijgt wel veel kabels zo (ook nog van het board naar de input van de amp).

thieske
21 juni 2006, 00:40
yep.. twee aparte kabels(of je moet natuurlijk met een wireless systeem gaan kloten enzo)

Bl44t44p
21 juni 2006, 01:03
Ik zit ook wel eens te hannesen met die wirwar aan kabels van mijn pedalenplank naar versterker (gitaarsignaal, footswitch en 2x fx loop). Oplossing bij optreden is gewoon de boel bij elkaar tapen zodat het een 'grote' kabel wordt :)

paulusdeBKB
21 juni 2006, 03:32
Ik heb geen idee of het werkt... maar Speakon bevat vier aders. Als die is afgeschermd (zal wel niet he?) dan kan je daar een multikabeltje van maken. Anders zijn er nog wel andere multikabels te krijgen. Dan laat je gewoon een paar draadjes niet aangesloten.

Overigens tie-wrap ik mijn kabels samen, werkt prima.

Lucky
21 juni 2006, 08:45
2 boards. een op je amp (met de pedalen die in de loop moeten) en een op de vloer. En het board op je amp bedienen met een remote switcher.

zo gaat je signaal niet helemaal naar het podium en trug en heb je minder kabels die van voor naar achteren gaan en minder ruimtegebrek voor je voeten.

robzilla
21 juni 2006, 12:40
Zoals ik het altijd begrepen heb maakt de lengte van de kabels in de loop niet zoveel uit. De amp heeft je signaal al vervormd waardoor lange kabels minder uitmaken (hogere impedantie?)..

Werk gewoon eventueel met een goede buffer en klaar ben je, op het podium ga je het verschil toch niet horen..

Bl44t44p
21 juni 2006, 14:44
Kan iemand mij eens dat hele buffer idee uitleggen? Want ik snap er nog steeds geen hout van. Of een linkje naar uitleg oid...

paulusdeBKB
21 juni 2006, 15:07
Kan iemand mij eens dat hele buffer idee uitleggen? Want ik snap er nog steeds geen hout van. Of een linkje naar uitleg oid...

+1, ik snap het ook maar half!

Heras
22 juni 2006, 11:34
Pedalsnake geen optie?

http://www.pedalsnake.com/

(zelf geen ervaring mee, maar deze oplossing sprak me wel aan)

BeeJee
22 juni 2006, 17:05
Ziet er goed uit, die pedalsnake zooi, wel behoorlijk prijzig...

vester86
22 juni 2006, 17:22
een XLR kabel of Stereo jack is genoeg, je hoeft namelijk geen aarde terug te laten lopen, daar krijg je groundloops van (had ik heel erg bij een brom bij de chorus) dus pin 1 Signaal send, pin 2 Signaal Return pin 3 (mantel?) Aarde.
klaar is kees.
Als je er ook stroom doorheen wil laten lopen moet je denken aan een XLR 5polig of een multikabel (maar das wel duur én stug meestal)

vinni
22 juni 2006, 22:14
Heb vroeger ook zo gespeeld.

Had een Mesa Tremoverb.

Van mn pedalboard had ik een lijntje gewoon naar de versterker in
en ik had twee lijnen van de FX-loop.

Overweeg om weer terug te gaan naar dit concept.
Maar vraag mij af of ik met name op de FX-loop lijnen dan geen buffers
nodig heb.....

Zal wel eens rondneuzen op andere forums

Vinni

vester86
23 juni 2006, 00:42
Bij FXloop minder dan bij gitaar->input, want het signaal is al gebufferd in de preamp...

Mike McCready
12 september 2006, 21:49
Ik zit ook met dit probleem. Ik had altijd de indruk dat kabels die tegen elkaar aanliggen een brom kunnen veroorzaken. Is dat zo? Als dat niet zo is (ik gebruik Planet Waves die zijn volgens mij wel goed afgeschermd), tape ik de kabels gewoon aan elkaar vast. De Pedalsnake is in principe hetzelfde idee, maar erg prijzig...

vinni
12 september 2006, 21:56
Hoi,

Nou....zoals ik al aangaf....
Overwoog om terug te gaan naar pedalboard + kabels naar de FX-loop.
Zo gezegd zo gedaan. Ben nu nog aan het bouwen.

Heb echter een midipedal/looper (Brunetti Vector) die ook buffers heeft op
de lijnen naar de FX-loop.

Overigens..........
Ja, het kan dat kabels die parallel lopen storen. Maar vaak zijn dit 230V en/of hoog frequent signaal kabels (midi) die niet goed zijn afgeschermd.
Goede kabels storen eigenlijk nooit. Wat wel stoort zijn vaak de 9V adapters en dan een kabeltje er vlak langs.....da's vragen om probelemen.

Vinni