PDA

View Full Version : Mosrite..?



pinkpaisleytele
20 juni 2006, 22:57
heeft iemand hier wel eens op gespeeld? (neem aan van wel!)
hoe speelt dat?
en waar kan je het mee vergelijken qua spelen en geluid?
Wat is een redelijke immi van een mosrite? (reken rond 600 eurie)
want zover ik heb begrepen is aan een echte niet meer voor een redelijke prijs te komen

Waarom deze ''rare'' vragen? nou, omdat ik een bewonderaar ben van deze lelijke gitaar (t is eigelijk net als zo'n citroen snoek; heel lelijk maar toch bewonder je het...)

BVD,

Gr :hippie:

Dennis

Les Paul
20 juni 2006, 23:00
Ik heb heel even de Mosrite van Wizz in mijn handen gehad. Hij heeft een heel erg dunne hals. Dat moet je dus wel liggen. Ik kon er echt niet op spelen.

Aimé
20 juni 2006, 23:04
Ik heb er ook een tijdje naar gezocht, maar heb inmiddels de strijd opgegeven ;)
Deze merken maken de kopies (maar of ze goed zijn weet ik niet)

- Dillion: heb ik ooit gemailed, wou een zwarte bestellen maar die hadden ze niet meer ofzo, dus kreeg ik voor een vriendenprijsje eentje met een andere kleur. Vond het wat een raar boeltje, nogal "te persoonlijk", maar soit. Niet gedaan dus, maar erg mooie gitaren ook (zijn allemaal voorzien van een binding dacht ik) ohjah ik kon er eentje krijgen voor 480 dollar, maar das dus dat "vriendenprijsje", normale prijs ligt rond de 800 denk ik.

- Eastwood: prijs weet ik niet, verwar het altijd met richwood.

- Wilson Brothers: erg goeie commentaar over gehoord, mss enige minpunt: de onderste hoorn is NIET langer dan de bovenste, maar toch erg erg mooie gitaren (vind ik dan) is volgens mij niet verkrijgbaar in Europa...prijs ligt waarschijnlijk rond de 600-700 euro. (edit: http://www.wilsonguitarventures.com/wgv.html)

Wizz
20 juni 2006, 23:12
Het zijn mijn lievelingsgitaren ! Ik zocht iets wat niemand had, en kwam er mee in aanraking toen we in het voorprogramma van Zeke speelden.
Ik bezit nu twee Ventures-modellen (de meest bekende) en de Combo (de interessantste).
De klank zit een aardig eindje richting Fender Jazzmaster, maar behoorlijk wat agressiever. Het zijn zo'n beetje de hardste enkelspoelen die ik ooit hoorde.
Op de Gitaarnetmeeting bij Nederland Muziek had ìk mijn mooiste tentoongesteld, een 1965 Ventures in Sunburst.
De nek is extreem dun, echt een halve bezemsteel, en de fretten zijn super-lage, hele dunne mandolinefrets. Niet iedereen is er van gecharmeerd hoe ze spelen, bends zijn bv wel lastig op zo'n dun nekje. Speel e zelf alleen maar "dikke poep door een trechter-punk" op, en daar lenen ze zich uitstekend voor, vraag maar aan Johnny Ramone...
Het jammere is alleen dat ze volstrekt onbetaalbaar geworden zijn, met vriendelijke dank aan bandjes als Franz Ferdinand. Mijn '65 is rond de vierduizend dollar waard, een Combo koop je ook niet meer beneden de tweeduizend, en een Sidejack zoals mijn '73 reissue kom je al helemaal niet meer aan, iig niet beneden de 10000 dollar, jawel.
Het goede nieuws is dat ik samen met de jongens van Indie Guitars bezig ben een lijntje op te zetten. Echt goedkoop zullen die ook niet worden, het blijven moeilijke gitaren om te bouwen. Gerard Oudenaller van www.stijlvorm.nl bouwde een "hardtail" voor me, kosten € 2795,= maar dan heb je wel wat, kijk maar eens op zijn site. Hoezo lelijk ?

Wizz

pinkpaisleytele
20 juni 2006, 23:25
@Wizz: Gaaf! laat je het me weten wat er uit komt met indie? prijs bedoel ik dan etc. En ja wat is lelijk... ik speel ook punk met een fender pink paisley telecaster wat qua kleurstelling ook heel lelijk is; Maar een telecaster! er is schijnbaar een tussenweg tussen lelijk en cool!

gr,

Dennis

Wizz
20 juni 2006, 23:35
@Wizz: Gaaf! laat je het me weten wat er uit komt met indie? prijs bedoel ik dan etc.

Zeker weten. De eerste exemplaren worden sowieso van mij.

Wizz

De Beer
21 juni 2006, 19:24
Danelecro Hodad(en innuendo)?
Die komt qua model een end in de buurt maar is geen replica...

Neals
21 juni 2006, 20:33
Zelf vind ik mosrites erg coole gitaren om te zien!

Hoewel voor punk ik een Telecaster of Les Paul het ultieme vind.

bert k
21 juni 2006, 21:43
Ik vind ze best mooi, maar ik heb moeite met dat scheve halselement. Echt geen muil. Wizz, ga je dat er ook zo opzetten? Dat mag toch wel recht?

Bram+
21 juni 2006, 21:55
Neeee! Dat verpest de hele funky look van de gitaar.

bloodboiler
21 juni 2006, 22:09
Uber coole gitaren!!! Nog nooit op gespeeld maar als ze echt zo'n dunne hals hebben dan is het niks voor mij. Geef mij maar een 59-er knuppel!

Met name door rijke Japanse Ventures fan zijn de prijzen de laatste jaren echt belachelijk onbetaalbaar geworden.

STW
21 juni 2006, 23:14
http://cgi.ebay.com/UNIVOX-ELECTRIC-GUITAR-Great-Music-Wonderful-Sound_W0QQitemZ7423916921QQihZ016QQcategoryZ119094 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/Univox-Hi-Flyer-P-90s-Phase-2-great-deal-added-pic_W0QQitemZ7423829483QQihZ016QQcategoryZ106457QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Wizz
21 juni 2006, 23:30
Ik vind ze best mooi, maar ik heb moeite met dat scheve halselement. Echt geen muil. Wizz, ga je dat er ook zo opzetten? Dat mag toch wel recht?

Heiligschennis, Bert ! Die hele "offset-look" is voor de liefhebber juist perfekt :
De stand van het element komt terug in de kop (gestileerde "M"), in de onderkant van de body, in de onderste "hoorn" die langer is dan de bovenste...
Dus een Mosrite met een recht halspickupje is als een Strat met een Gibson-kopje ! Het bestaat trouwens wel, de Mosrite Mk V heet 'ie. Da's de enige die niemand wil hebben en daarom nog wel te betalen is.
Mijn "Stijl-rite" , goed te zien op www.stijlvorm.nl (deze man verdient een klein beetje spammen heel wat meer dan andere bedrijven waar op dit forum over gejuichd wordt) onder "galerie" heeft twee modificaties die me wel heel goed bevallen : een humbucker bij de brug -inmiddels vervangen voor een Gibson 500T terwille van de volumebalans met de kanonharde P 90 bij de nek- en een Les Paul brug, waarbij ik de afstand tussen brug en staartstuk aanmerkelijk vergroot heb, terwille van de klank : Ook bij mijn Les Pauls zet ik het staartstuk zo hoog dat ik er nog net op kan spelen, of ik maak een "overwrap".

Wizz

bert k
21 juni 2006, 23:38
Oké, we laten die pup scheef zitten, het hoort wel zo, dat is waar. (Ik hou gewoon niet van scheve pickups, zelfs bij een strat vind ik het eigenlijk niet mooi.)


Maar die P90? Ik hou van het P90 geluid, maar zaten die er origineel ook op? (Ik hou ook van de Ventures, maar ik heb nooit precies uitgezocht waar die nou mee speelden.)

Wizz
21 juni 2006, 23:51
Semie Mosely wikkelde zelf zijn elementen. Dat is één van de vele dingen die ik zo te gek vind aan Mosrites, ze zijn volstrekt eigenzinnig, uniek, enzovoort.
De samenwerking tussen de Ventures en Mosrite was maar van korte duur, het verhaal wil dat dit alles te maken had met een stronteigenwijze Semie Mosely die zijn starre ideeën over gitaarbouw koste wat kost doordrukte. De Ventures waren helemaal niet zo blij met het dunne halsje -de Japanners achteraf des te meer...
Een origineel Mosrite-elementje kost ook al gauw enkele honderden dollars, en dan maar hopen dat íe het doet, vandaar dat ik voor de Soapbar P 90 van Gibson ging, die er redelijk in de buurt komt.

Wizz

Vonk
22 juni 2006, 15:59
Je hebt gelijk: 4 lelijkerds op 1 foto ;)

Wizz
22 juni 2006, 16:22
Hij heeft die "foute" waar ik het over had, de Mk V. Curt speelde ook veel op de Univox Hiflyer, een goedkope zeventiger-jaren kopie van de Mosrite.
Maar zo'n beetje de lelijkste gitaar die ik ken schijnt door Curt ontworpen te zijn, te weten de Fender Jagstang.... dus wat wil je ?

Wizz

Luke-wannabe
22 juni 2006, 17:58
Ah ik heb ook gas maar ze zijn niet in NL/BE/UK/DE te krijgen :chicken:
Ook niet de kopies enzo...

Vickman
24 juni 2006, 19:54
Ik heb een Danelectro Mosrite kopie gehad met ingebouwde distortion. Zag er goedkoop uit, maar klonk nog goedkoper. Die ingebouwde distortion was echt heel erg slecht en overbodig. Het enige wat mij wel beviel was de dunne hals. Hier een plaatje:

http://img394.imageshack.us/my.php?image=dsc009179gn.jpg