PDA

View Full Version : Vervangen potmeters in een ES 335-type gitaar



hansoonk
18 november 2002, 19:51
Een potmeter van mijn Epiphone Riviera is aan vervanging toe. De stekkeringang wil ik ook eens bekijken. Alleen met mijn dikke vingers kom ik niet ver genoeg in de F-hole. Wie heeft hier ervaring mee? Kan dit Ueberhaupt zelf gedaan worden? Is hier speciaal gereedschap voor? Kennen jullie een reparateur die dit kan opknappen? Wie helpt me verder?

Luca P
18 november 2002, 20:24
Epi bodies ken ik niet maar als je het brug element helemaal weg haalt kom je er misschien bij. Ik denk dat zo ook zo via die ruimte zijn aangebracht. (of via de f-gaten?)
Je kan voor de zekerheid een draadje om de potmeter pin doen (als je de knop er af hebt gehaald), de moer los draaien en dan de potmeter via het gat v.h. element naar buiten halen. Dus met het draadje wat door het bovenblad steekt kan je de potmeter terug in het gat trekken.
Lekker duidelijk allemaal als ik het zo terug lees.
Wie weet een makkelijkere manier?
In ieder geval succes.

hansoonk
18 november 2002, 22:37
Hoi Luca, Dank je voor de tip, maar ik denk niet dat het werkt. De middelste strook van de klankast is massief, met daarnaast twee holle ruimtes. De elementen bevinden zich in het massieve deel. Bovendien is de afstand van de elementen tot de potmeters vrij groot. Ze zitten vlak bij de F-holes (sorry, maar ik heb geen betere naam hiervoor ... oh ja, sleutelgaten!) dus zullen ze hierdoor naar buiten moeten.

vulvasonic
19 november 2002, 00:05
Het is lullig, maar dit soort dingen kun je het best laten doen door een vakman. Het is een nogal lastig klusje waarvoor je toch wat specifieke hulpmiddeltjes en ervaring nodig hebt om dit goed te kunnen doen.
Succes!
;}

skabouter
19 november 2002, 22:48
hoe doet die dat dan ? ik wil ook zo`n semi, een es-335 waarschijnlijk. maar kunnen die nog open ofzo ?

vulvasonic
20 november 2002, 09:26
Neen.
Het is een lastig klusje met veel gepriegel met draadjes en knoopjes, spiegeltjes en tangetjes.
;}

7th heaven
20 november 2002, 13:47
ja ja dat is best wel een rot klus.

schroef de pot meter los.
bind een draadje aan de as.
laat de pot meter naar beneden zakken ( nu zit het draadje door het gat van de potmeter).
vriemel met veel irritaties de pot door de f hole.
nu kan je de pot meter vervangen. bind het draadje aan de nieuwe pot meter.
trek met beleid aan het draadje.
zodat de nieuwe potmeter op zijn plek komt te zitten.

nog vragen ik hoor het wel

skabouter
20 november 2002, 22:02
man, ze zouden gewoon zo`n klepje moeten hebben aan de achterkant. net als gewone gitaren.

of een draaideur oid !