PDA

View Full Version : Hoe rugbrekend is jouw les paul?



stumpy
20 juni 2006, 19:14
Ik woog net mijn les paul, puur uit intresse omdat ik nogal last kreeg van mijn rug na een kwartiertje staand spelend. En daarna vroeg ik me af hoe zwaar les pauls van andere mensen waren.
Dit is de mijne:

http://i72.photobucket.com/albums/i162/stumpy_photos/IMG_2815.jpg

Alpine white Les paul Custom: 4,2 kg. Veel of weinig?

BLOK182
20 juni 2006, 19:23
Volgens mij wel een redelijk normaal gewicht....mijn LP Custom en LP Classic zitten ook rond de 4-4.5 kg, dan nog ff een gitaarband bekleed met lege hulzen om, en zitten we al op 8-9 kilo, en dan 2 uur doorspelen live:p

Treeb
20 juni 2006, 19:31
http://www.treeb.com/images/gitaar.jpg
4 kilo, schijnt best zwaar te zijn voor een epiphone, verkoper keek vreemd op toen hij hem vast pakte.

Helter Skelter
20 juni 2006, 19:31
LP's zijn redelijk zwaar ja, ook hangen ze niet helemaal in balans en zijn de scherpe randen ook irritant... :stop:

maar je moet wat overhebben voor de ultieme rocktone! 8-)

future2future
20 juni 2006, 19:59
Net ff gewogen en mij Les Paul Custom is 4.6 kilo. Normaal heb ik niet zo last van het gewicht om mijn schouder, maar 1 keer heb ik 5 uur achter elkaar met dat ding om gestaan en toen had ik echt een paar dagen last

FruscianteFan
20 juni 2006, 20:04
Net ff gewogen en mij Les Paul Custom is 4.6 kilo. Normaal heb ik niet zo last van het gewicht om mijn schouder, maar 1 keer heb ik 5 uur achter elkaar met dat ding om gestaan en toen had ik echt een paar dagen lastToevallig de Epiphone versie?

Volgens mij weegt mijn Epi LP Custom namelijk ook 4,6 kg. Last van m'n rug krijg ik er niet van (ook al heb ik best snel last van m'n rug van lang staan) maar ik merk het wel bij de schouder, zeg maar waar de band ligt.

Emocide
20 juni 2006, 20:09
snap wat jullie meemaken :P
heb zelf bc nj 7 snaar die is *zeker* even zwaar als de gemiddelde les paul
na een uur staan met dat ding moet ik echt weer ff zitten :P

future2future
20 juni 2006, 20:11
Toevallig de Epiphone versie?

Je kan het niet weten, maar ik ben nu wel ff op mijn pik getrapt ;p haha nee hoor
de mijne is een Gibson LP custom uit 1968

FruscianteFan
20 juni 2006, 20:12
Was maar een gokje ;)

En okay, je maakt me jaloers. Damn, een '68er Gibson Les Paul Custom, dat is cool!

bazzieman
20 juni 2006, 20:21
mijn epiphone les paul custom is 4.2 kilo

http://www.fotoproducties.com/recentefoto/0602clementines/index.htm

Treeb
20 juni 2006, 20:25
mijn epiphone les paul custom is 4.2 kilo

http://www.fotoproducties.com/recentefoto/0602clementines/index.htm
Ik dacht dat 4 kilo zwaar was voor een epiphone, blijkt helemaal niet zo te zijn, tot nu toe heeft iedereen een les paul van boven de 4 kilo, de nieuwe standards zijn trouwens wel een stuk lichter.

Luke-wannabe
20 juni 2006, 20:28
mijn epiphone les paul custom is 4.2 kilo

http://www.fotoproducties.com/recentefoto/0602clementines/index.htm
Hey k heb net die link gekeken. Ziet er uit als een vet goeie band! Hebben jullie ook een site ofzo?

Orpheo
20 juni 2006, 20:38
mn classic is verdorie maar 3.9 kilo! echt heerlijk licht, en speelt als een godje!

de edwards is NOG lichter, 3.7 kilo

de LPcustom3 pup is een beest; tegen de 7 kilo. ik heb gelukkig maar een heel simpele, superbrede leren band, zonder 'tierelantijnen' erop, dus t speelgemak is redelijk hoog.

@ 'iemand' (ik dacht helter skelter) welke scherpe randen dan? :D

krieke
20 juni 2006, 21:24
Ik dacht dat 4 kilo zwaar was voor een epiphone, blijkt helemaal niet zo te zijn, tot nu toe heeft iedereen een les paul van boven de 4 kilo, de nieuwe standards zijn trouwens wel een stuk lichter.

ja da zal wel, verhaal gaat de ronde dat ze gaten in de body boren
bij de standard 9 en bij de classic 17 :s

Orpheo
20 juni 2006, 21:43
Tja, dan ben ik toch wat beter af met mijn LP Junior :D.
2,8 kg om precies te zijn.

logisch he ;) de LP junior is een plaat mahonie. das niet zwaar. t esdoorn in een LPstandard/custom maakt die gitaar zo zwaar :)

Treeb
20 juni 2006, 22:00
ja da zal wel, verhaal gaat de ronde dat ze gaten in de body boren
bij de standard 9 en bij de classic 17 :s

Sorry, ik bedoelde de epiphone versies, de gibson versies heb ik niet vast gehad.

Jeanken
20 juni 2006, 22:09
Kweet niet meer juist hoe zwaar die was, maar mijn ouwe LP Joe Perry (niet de Boneyard, de eerste versie) was echt een van de zwaarste LP's die ik al vastgehad heb.
Maar wat een gitaar verder..

Helter Skelter
20 juni 2006, 22:12
@ 'iemand' (ik dacht helter skelter) welke scherpe randen dan? :D

de randen van de body uiteraard :satisfie:

ik heb wel eens gelezen dat Leo Fender de randen van de Stratocaster 'rond' maakte omdat veel gitaristen klaagden over rand van de LP...

tmcm
20 juni 2006, 22:17
Tja, dan ben ik toch wat beter af met mijn LP Junior :D.
2,8 kg om precies te zijn.

...die van mij nog iets lichter zelfs. Een doorslaggevende factor kwa LP aanschaf. (ik had een zwarte 3 pickup bigsby custom maar op een podium dacht ik alleen maar, klere.. volgende nummertje echt weer het stratje omgespen....)

mijn gretsch Les Paul... ook al zo'n onding...

mAnoontje
20 juni 2006, 22:42
Stelletje sissi's!

AART
20 juni 2006, 22:46
Ik heb een Ibanez RGT die qua gewicht meekwam met Orpheo's LP Custom :rockon:

Orpheo
20 juni 2006, 23:00
de randen van de body uiteraard :satisfie:

ik heb wel eens gelezen dat Leo Fender de randen van de Stratocaster 'rond' maakte omdat veel gitaristen klaagden over rand van de LP...

ja heb ik idd ook gehoord.

grappig detail; ik krijg altijd pijn aan mn ribben van strats en niet les pauls... ik spoor niet :D ik spoor ECHT niet :D

future2future
20 juni 2006, 23:03
Tja ik vind ook dat we niet moeten zeiken als er zo'n gitaar om je nek hangt

Carpe Diem
20 juni 2006, 23:25
...die van mij nog iets lichter zelfs. Een doorslaggevende factor kwa LP aanschaf. (ik had een zwarte 3 pickup bigsby custom maar op een podium dacht ik alleen maar, klere.. volgende nummertje echt weer het stratje omgespen....)

mijn gretsch Les Paul... ook al zo'n onding...

sorry hoor, maar jij bent wel een pussy. als je nog geen 2 nummers kan spelen met een ietwat zware gitaar.

Orpheo
20 juni 2006, 23:27
sorry hoor, maar jij bent wel een pussy. als je nog geen 2 nummers kan spelen met een ietwat zware gitaar.

enerzijds met je eens. maar wellicht heeft die arme kerel wel een hernia, zo erg dat ie eigenlijk van de doc geen gitaar meer op mag pakken! dan is een strat wel zo aangenaam! ondanks dat ie klote klinkt, maar daar gaat t nu niet om ;)

tmcm
20 juni 2006, 23:35
sorry hoor, maar jij bent wel een pussy. als je nog geen 2 nummers kan spelen met een ietwat zware gitaar.

hahaha mayby I am

gewicht heeft niks met fysiek te maken maar met gitaarstijl
dacht dat dat wel duidelijk was
op een licht stratje speel je anders dan op een zware dame of is dat onzin?

SRV die een LP laat rondtollen achter zijn rug...

paulusdeBKB
20 juni 2006, 23:37
Hee stelletje masochisten! Als je kickt op zwaar hout, ga dan maar eens een avondje met een Godin LGXT op stap. Heb geen weegschaal hier maar hij is zeker een kilo zwaarder dan mijn Fendertje (die helemaal niet kut klinkt).

Orpheo
20 juni 2006, 23:43
hahaha mayby I am

gewicht heeft niks met fysiek te maken maar met gitaarstijl
dacht dat dat wel duidelijk was
op een licht stratje speel je anders dan op een zware dame of is dat onzin?

SRV die een LP laat rondtollen achter zijn rug...

nja SRV kan niets meer rondtollen, maar waarom niet een LP om je schouders heen zwengelen? no problemo hoor.

@paulusdbkb:

ik ken die godins wel hoor, maar die wegen nog niks vergeleken bij de meeste jaren 70 les pauls :D

tis raar, t lijkt er wel op alsof je de massa van je gitaar in je sound terug hoort...

vulvasonic
20 juni 2006, 23:44
Mijn Les Paul is de lichtste gitaar van dit hele rijtje hieronder. De twee zwaarste zijn de ES 347 en de strat aan de linkerzijde. Persoonlijk maakt het me geen reet uit hoe zwaar de gitaren zijn, zolang ze maar 'zwaar' spelen. Dat vind ik het lekkerst. :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/Fenders_Gibsons.jpg

Helter Skelter
21 juni 2006, 00:35
enerzijds met je eens. maar wellicht heeft die arme kerel wel een hernia, zo erg dat ie eigenlijk van de doc geen gitaar meer op mag pakken! dan is een strat wel zo aangenaam! ondanks dat ie klote klinkt, maar daar gaat t nu niet om ;)

ik heb sowieso last van m'n rug, ook al sta ik ZONDER gitaar op een podium...

Orpheo
21 juni 2006, 01:09
ik heb sowieso last van m'n rug, ook al sta ik ZONDER gitaar op een podium...

ik had t over TMCM, en zei t tegen paulusdbkb, maar :rockon: dat je je aangesproken voelt :chicken:

ziggie
21 juni 2006, 01:51
Mijn LP Classic Premium plus weegt 3,6 kilo. En een bloedmooie sound!

marcelca
21 juni 2006, 05:33
mijn epiphone LP custom 3 pu net even op de digitale keuken weegschaal gezet



4544 grammetjes schoon aan de haak



http://carom.tweakdsl.nl/images/gitaarlp2.JPG

Agent_Smith
21 juni 2006, 08:28
Mijn LPs zitten allemaal rond de 4 - 5 kilo. Gelukkig (nog) geen problemen met het dragen van dit gewicht voor langere tijd.

almarvk
21 juni 2006, 08:50
Het maakt niet uit hoe zwaar een gitaar is. Zolang je er maar aan gewend bent.

heavy-metal-thunder
21 juni 2006, 09:12
ja da zal wel, verhaal gaat de ronde dat ze gaten in de body boren
bij de standard 9 en bij de classic 17 :s

neen, 17 gaten bij de Class5. En dan weegt die nog minstens een 4,4 kg (schat ik). Onlangs had ik een LP standard en die woog nog een stuk meer. Maar ik heb er nooit last van. Integendeel, ik had ooit een Strat 57Ri en die woog maar een 2,7 kg en dat gaf me geen stabiel gevoel.

Wij repeteren gemiddeld 3-4 u en dan sta ik constant recht, nooit hinder van. Eén maal had ik wel hinder, maar dat was een repetitie van 14u tot 21u30 (met enkele korte breaks).

heavy-metal-thunder
21 juni 2006, 09:14
Mijn LP Classic Premium plus weegt 3,6 kilo. En een bloedmooie sound!

nauwelijks te geloven, een les Paul van 3,6 kg... ik zou ongerust worden, een Les Paul die onder de 4 kg duikt is verdacht... hahahahah grapje, maar is echt erg licht.

Veekeren
21 juni 2006, 09:48
neen, 17 gaten bij de Class5. En dan weegt die nog minstens een 4,4 kg (schat ik).

Heb helaas geen weegschaal hier, maar mn Class5 is nog steeds niet bepaald licht te noemen. Heb er zelf geen last van of zo, maar merk wel dat als ik met mn PRS CU24 sta te spelen ik toch een stukje losser ben of zo :D

Bins
21 juni 2006, 09:56
Ik heb ook geen weegschaal, maar ik pakte pas weer mn olp mm1 (basswood, kleine body) op om hem te stemmen, en ik moest checken of ik em wel echt om had, zo licht :). Ik denk trouwens dat ik qua gewicht in de buurt van die epi's zit, die koreanen zullen wel dezelfde bomen gebruiken.

Toen ik er voor het eerst staand op speelde dacht ik echt "man, waar ben ik aan begonnen?", maar ik heb een hele confortabele (en imo achterlijk dure) strap erbij gekocht, en so far nog geen klachten. Ik heb nu niet echt meer het idee dat ik op een "zware" gitaar sta te spelen.

@ Vulva: je strat is zwaarder dan je lp? Bizar.

minas
21 juni 2006, 10:39
Mijn Gibson Les Paul Lite komt op +/- 2kg (niet echt een naukeurige weegschaal, maar daarop komt hij op precies 2 kg te staan).

Anders Destium
21 juni 2006, 11:11
Ik heb een paar gitaren gehad waar ik echt last van kreeg door het gewicht (ik ben maar een klein menneke). Voor mij een belangrijke reden om bepaalde gitaren weer te verkopen, hoe goed ze ook mochten klinken. Gitaarspelen doe je voor de lol, niet om last van je rug/schouders van te krijgen IMO.

taylor
21 juni 2006, 11:11
trouwens dat geld niet alleen voor LP,een 79e strat van mij is ong 4,5K

in de (eind)jaren 70 hadden ze zoiets van zwaar is beter of meer sustain maar dat kan ook smoes zijn omdat massaproductie echt op gang kwam dus minder kwaliteitcontrole van het hout enzo.

een 74e die ik heb is weer zo licht als een veertje nog 75e die zit er tussen in.

Speeddemon
21 juni 2006, 18:58
4.2 kg. (Burny LP Custom 80's) En ik heb er niet echt last van, ondanks dat jarenlang een lichte Ibanez S-series m'n main-gitaar was.

Lenweë Míriel
21 juni 2006, 19:23
mijn les paul weegt tussen de 3,5 en de 4 kilo
tja de weeg schaal is nou niet bepaal nauwkeurig.

Ganjaman
21 juni 2006, 19:59
3,5-4kg
1985 Tokai LS-50 ('58 plaintop RI als ik het goed heb) (en ja, er mist een snaar)

http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai1.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai2.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai3.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai4.JPG

bazzieman
21 juni 2006, 20:23
Hey k heb net die link gekeken. Ziet er uit als een vet goeie band! Hebben jullie ook een site ofzo?

dank je!
wat dacht je van mj=ijn onderschrift? haha

-Steven-
21 juni 2006, 21:59
Mijn Epiphone Les Paul standard weegt ongeveer 4 kg (4,2 volgens de weegschaal) maar heb er zelf vrij weinig last van. Maar ik heb er dan ook nog nooit mee op het podium gestaan, en thuis zit ik meestal.

FruscianteFan
21 juni 2006, 22:56
Ik moet zeggen dat toen ik laatst met mijn Les Paul (ruim 4,5 kg dus) een optreden had, totaal geen last had van dat gewicht had. Bij elkaar heb ik haar zo'n twee uur lang bespeeld, maar er zaten wel tussenpozen in van 5 minuten (dan deden de andere bandleden iets zonder mij, best relaxed).

En dat terwijl ik thuis na een half uur toch wel last ervan begin te krijgen.

turboblues
22 juni 2006, 00:57
@ Vulva: je strat is zwaarder dan je lp? Bizar.
Dat komt omdat het een double cutaway Les Paul is; die zijn chambered!

Helter Skelter
22 juni 2006, 01:04
Ik heb zowel een Custom (gehad) en een Standard en ik heb altijd het idee gehad dat de Custom een stuk zwaarder was...

turboblues
22 juni 2006, 01:15
Ik moest wel lachen toen ik dit topic zag. Op het moment heb ik 2 Les Pauls : een Custom en een Standard (allebei Gibson). Ik speel meer dan 20 jaar gitaar en heb zelf 4 Les Pauls gehad en heb er op ontelbare mogen spelen, maar nog nooit heb ik een zwaardere gitaar in mijn handen gehad dan mijn Standard uit 1993. Baseballbat van een neck en toch nog volledig uit balans door de superheavy body. Ik heb een paar gitaren tegen gekomen die zwaarder waren: basgitaren, waarvan 1 een 6-string was..
Zegt wel genoeg denk ik..
Ik weet nog dat ik ze indertijd uitgekozen had tussen al die andere LP's in de winkel omdat ik onder de indruk was van het gewicht; "zware gitaar, zware sound" dacht ik toen. Bleek in dit geval nog te kloppen ook..

turboblues
22 juni 2006, 01:17
Ik heb zowel een Custom (gehad) en een Standard en ik had altijd het idee gehad dat de Custom een stuk zwaarder was...
Bij mij is het dus andersom, en het scheelt echt veel!
Maar het kan wel dat het in de meeste gevallen zo is.

heavy-metal-thunder
22 juni 2006, 09:17
Ik moest wel lachen toen ik dit topic zag. Op het moment heb ik 2 Les Pauls : een Custom en een Standard (allebei Gibson). Ik speel meer dan 20 jaar gitaar en heb zelf 4 Les Pauls gehad en heb er op ontelbare mogen spelen, maar nog nooit heb ik een zwaardere gitaar in mijn handen gehad dan mijn Standard uit 1993. Baseballbat van een neck en toch nog volledig uit balans door de superheavy body. Ik heb een paar gitaren tegen gekomen die zwaarder waren: basgitaren, waarvan 1 een 6-string was..
Zegt wel genoeg denk ik..
Ik weet nog dat ik ze indertijd uitgekozen had tussen al die andere LP's in de winkel omdat ik onder de indruk was van het gewicht; "zware gitaar, zware sound" dacht ik toen. Bleek in dit geval nog te kloppen ook..

ik heb onlangs een 1993 LP Standard gehad en die woog inderdaad een stuk meer dan mijn Class 5. Ik had ook dat gevoel van onbalans.

Josdevos
22 juni 2006, 09:26
ik heb onlangs een 1993 LP Standard gehad en die woog inderdaad een stuk meer dan mijn Class 5. Ik had ook dat gevoel van onbalans.

Dat komt omdat de de meeste CS en Historic Gibsons uit vrij licht mahonie gemaakt zijn. Bovendien heeft een Class 5 weight relief holes wat hem waarschijnlijk extreem licht maakt icm het lichte mahonie. Standards hebben die weight relief holes meestal ook maar zijn uit zwaar mahonie gemaakt.

Helter Skelter
22 juni 2006, 09:27
ik heb onlangs een 1993 LP Standard gehad en die woog inderdaad een stuk meer dan mijn Class 5. Ik had ook dat gevoel van onbalans.

als je staand speelt valt het nog wel mee die onbalans, maar vooral als je zittend speelt (om te oefenen e.d.) merk je dat heel erg...

Veel LP-spelers zie je ook met de hals meer verticaal spelen (Slash) ;)

Wouter J
27 juni 2006, 23:48
Ik heb een vrij stevige rug dus ik heb weinig problemen met de 4 kilo van mijn Epiphone.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/LesPaulskull2.jpg

En nog veel minder met mijn LTD Eclipse die niet alleen een beetje lichter is kwa gewicht maar ook comfortabeler aanvoelt dankzij de afschuiningen rond de body.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/My%20musical%20instruments/Eclipse.jpg

FruscianteFan
28 juni 2006, 00:38
voor een gitaar van 4 kilo heb je geen sterke rug nodig ;). Ik heb geen sterke rug, maar ook niet zoveel problemen met mijn Epi van 4,6 kg :)

Magic Bean
28 juni 2006, 08:56
Ik heb totaal geen problemen met het gewicht van mijn Studio. Ik vind het juist fijn dat de gitaar n beetje op z'n plaats blijft

Veekeren
28 juni 2006, 09:01
Dat komt omdat de de meeste CS en Historic Gibsons uit vrij licht mahonie gemaakt zijn. Bovendien heeft een Class 5 weight relief holes wat hem waarschijnlijk extreem licht maakt icm het lichte mahonie. Standards hebben die weight relief holes meestal ook maar zijn uit zwaar mahonie gemaakt.

Nou extreem licht, vind het zelf niet iig... Maar misschien vind ik dat bij gebrek aan een LP Standaard :D

@heavy-metal-thunder: nog iemand met een Class5! Foto's?