PDA

View Full Version : Marshall jcm 600



Rormo
20 juni 2006, 19:05
Heb hier op een site een Marshall JCM 600 in een aanbieding gevonden. Probleem is dat ik deze amp nergens anders kan vinden. Hij staat er voor 795 en vraag mij af of dit een goede prijs is of niet.

Nu een hele gekleurde vraag: Ik heb op dit moment een JTM 30 waar ik heel tevreden over ben, alleen te weinig volume. Is de JCM 600 vergelijkbaar qua geluid? Ik weet dat dit subjectief is, dus geef maar gewoon je mening. Als je de JTM niet kent maar wel de JCM 600, zeg dan maar gewoon wat je daar van vindt.

dank

the feable
20 juni 2006, 19:09
De prijs lijkt me wat duur..
Ik dacht dat JCM600 over het algemeen goedkoper was/is dan jcm 800 en voor die prijs kun je toch een mooie JCM 800 kopen...

Over het geluid kan ik je minder vertellen...

Agent_Smith
20 juni 2006, 19:23
Ik heb vele jaren (nou ja okee 6 jaar) een JCM600 head gehad en als main amp gebruikt. Ik vind het één van de beste Marshalls (tweekanaals) die er zijn. Naar mijn mening veel beter klinkend dan de jcm900s, jcm2000s en ja vooral ook veel veelzijdiger dan de 800. Ik wil hiermee niet de woede op mijn hals halen van alle jcm800 liefhebbers (sorry, mijn ding is het niet zo) en ook zeker niets ten nadele van de overige genoemde Marshalls, maar ik heb het gewoon ervaren als een enorm goed klinkende en veelzijdige amp.
De standaard buizen zijn slecht, maar met JJs erin zingt hij, ja zelfs brult hij waanzinnig. Hij heeft heel veel dynamiek.
Minpuntje is de bouwkwaliteit. Het kastje is niet zo heel degelijk als de overige tops en de pootjes breken snel af, maar die lijm je er zo weer aan.
Er gaan geruchten over onbetrouwbaarheid door de bijzondere buizenopstelling, maar ik heb ik al die jaren geen enkel probleempje ermee gehad. De koelingsproblemen schijnen op de combo's van toepassing te zijn.
Kortom: het hangt helemaal van de muziekstijl af maar als je met de knoppen speelt (zie ook de manual) kun je er heel veel verschillende goede sounds uit halen.
Alleen 795 is echt waaaaaaaaayyy too much. De max ligt toch wel op ongeveer 450 euro, in perfecte staat (alleen de top dus).

Oja, ik gebruikte m altijd op mijn '77 Marshall 4x12 cab met Greenbacks. Dat scheelt ook heel erg natuurlijk. Op een moderne, standaard 1960 (dus met g12t75's) denk ik dat hij minder klinkt, maar dat is een kwestie van smaak.

tillens
20 juni 2006, 19:33
De prijs lijkt me wat duur..
Ik dacht dat JCM600 over het algemeen goedkoper was/is dan jcm 800 en voor die prijs kun je toch een mooie JCM 800 kopen...

Over het geluid kan ik je minder vertellen...


Alleen zijn de jcm600 en jcm 800 totaal andere amps qua sound...

Rormo
20 juni 2006, 20:39
sommige mensen zullen me nu pijn willen doen, maar ik gebruik alleen het clean kanaal van de amp. Hier overheen gebruik ik effectpedaalgeluiden. Ik gebruik het distortion kanaal dus niet. Maar dit ter zijde.

drap
20 juni 2006, 20:44
Alleen zijn de jcm600 en jcm 800 totaal andere amps qua sound...

Is die JCM600 niet de opvolger van de JTM60? Ja toch? Er staat me in ieder geval zoiets bij

Agent_Smith
20 juni 2006, 21:10
Is die JCM600 niet de opvolger van de JTM60? Ja toch? Er staat me in ieder geval zoiets bij

De jtm60 en de jcm600 zijn technisch exact gelijk. Alleen wat uiterlijk verschil. Of de één de opvolger is van de andere weet ik niet precies, maar ik dacht ook van wel idd.

the sure thing
20 juni 2006, 21:34
JCM 600 is een goede amp qua geluid! IDD een goede clean. En Marshall reageert erruug goed op (distortion) pedaaltjes. Die (hardnekkige?) roddel gaat over de betrouwbaarheid. EUR 450 voor een topje vind ik wat laag, maar EUR 500,- voor een mint-JCM 600 is zeker te doen.

tillens
20 juni 2006, 21:40
jup de jtm serie werd opgevolgd door de jcm 600.. ik zelf ben nog steeds op zoek naar zoon head uit de jtm60 serie.. lastig te vinden..

Rormo
20 juni 2006, 21:44
Ja een JTM 60 head zou voor mij ook geweldig zijn. Maar dat is echt niet te vinden.

Jeanken
20 juni 2006, 22:14
Die (hardnekkige?) roddel gaat over de betrouwbaarheid.
Dat was de JTM60, de transfo's waren onderbemeten waardoor die wel eens de geest durfden geven bij langere sessies.
Ik dacht (niet zeker van) dat dit probleem bij de JCM600 versie verholpen was.

tillens
20 juni 2006, 22:30
Ik heb dat nog niet gemerkt bij mijn jtm 60, ik heb de 212. mijn jtm 30 heeft nog nooit gehaperd..


iemand nog een jtm60 head in de verkoop?

Outrage
20 juni 2006, 22:32
Die JCM600 klinkt inderdaad erg goed. Maar technici zullen er misschien wel wat op vloeken bij eventuele herstellingen, want alles zit binnenin blijkbaar nogal op elkaar gepakt.

drap
20 juni 2006, 23:20
Die JCM600 klinkt inderdaad erg goed. Maar technici zullen er misschien wel wat op vloeken bij eventuele herstellingen, want alles zit binnenin blijkbaar nogal op elkaar gepakt.

Dat is inderdaad ook de vaak gehoorde klacht bij de JTM60. Hoe duur is ongeveer een JCM600 head trouwens? Weet iemand dat? Als ze soortgelijk klinkenn als de JTM60 dan wil ik er wel eentje scoren. Ik heb op een aantal Marshalls mogen spelen en ik vind persoonlijk het cleankanaal van een JTM60 (die ik dus zelf ook heb) het mooiste van de meer betaalbare Marshalls. Het clean van ouwe bluesbreakers en plexi's zullen ongetwijveld wel nog mooier zijn, maar die kan je alleen met een hele dikke portemonnee aanschaffen helaas

up-guitarman
20 juni 2006, 23:37
Ik heb de 2*12 combo JCM600 en ben hier zeer tevreden van !!!
Het cleankanaal klinkt heel goed voor een marshall en de OD is ook heel goed, redelijk vintage voicing. Voor mij persoonlijk beter dan een JCM2000 en veeeeel beter dan een JCM900 !!!


sommige mensen zullen me nu pijn willen doen, maar ik gebruik alleen het clean kanaal van de amp. Hier overheen gebruik ik effectpedaalgeluiden. Ik gebruik het distortion kanaal dus niet. Maar dit ter zijde.

Ik gebruik tegenwoordig ook vaak de Big Muff op het clean kanaal. De amp reageert ook gewoon wel heel goed op pedaaltjes, vooral het cleankanaal !!!

tillens
20 juni 2006, 23:42
Overigens een marshall 6101 schijnt ook best goed te zijn..


on topic; wie van het forum heeft eigenlijk een jtm 60 head?

heavy-metal-thunder
21 juni 2006, 12:33
sommige mensen zullen me nu pijn willen doen, maar ik gebruik alleen het clean kanaal van de amp. Hier overheen gebruik ik effectpedaalgeluiden. Ik gebruik het distortion kanaal dus niet. Maar dit ter zijde.

daar lijkt me niets mis mee. Met een one-trick-pony als vb. een jcm 800 moet je dat wel doen als je ook clean wil spelen.

Rormo
21 juni 2006, 15:01
Dank allen voor de reacties. Ik heb net antwoord gehad van de gitaar winkel. Het gaat hier om een combo JCM 600 en niet om head (+cab).
Dan lijkt 795 me toch wel erg prijzig.

Agent_Smith
21 juni 2006, 19:23
Dank allen voor de reacties. Ik heb net antwoord gehad van de gitaar winkel. Het gaat hier om een combo JCM 600 en niet om head (+cab).
Dan lijkt 795 me toch wel erg prijzig.

Okee, jammer voor je. Hou m in de gaten, zou ik zeggen.

BartT5R
25 juni 2006, 12:21
Ik heb zowel een JCM600 topje als een JTM30 combo gehad, en dat waren naar mijn inziens tog twee totaal verschillende versterkers hoor, de JCM600 overstuurde veel mooier, veel power amp distortion, en das toch wel heel mooi, was dead on Slayer weet je wel. Het cleane kanaal overstuurde ook bij hogere volumes, maar ook weer mooi, ik vond het een fantastisch topje eigenlijk, alleen wat weinig bass.
De JTM30 was daarentegen een heel ander verhaal, die was vond ik veel meer "Fender achtig" in het clean, en die bleef ook echt clean, de distortion vond ik dan weer wat min, waardoor ik toch een overdrive moest gebruiken om een beetje een vloeiende od te krijgen.
Al bij al vond ik de JCM beter, zeker veel beter als de JCM900serie.

Als je ergens een 600 kan strikken voor minder dan 500 dan moet je dat echt doen. Laat die dual reverbs maar links liggen hoor.

Lenweë Míriel
25 juni 2006, 12:35
een jtm30 die clean blijft??
nou die van mij blijft niet clean hoor. je moet hem wel gewoon open gooien.
als je het normal kanaal helemaal open gooit en met een gitaar met hums speelt wil hij echt wel oversturen. zo krijg je een beetje een classic rock sound.
het is wel dat het geen metal monster is maar oversturen wil hij wel hoor.
moet er nog en keer een booster voor zetten dan zal hij denk ik nog verder over zijn nek gaan

BartT5R
25 juni 2006, 14:22
De mijne bleef echt wel clean hoor, zelfs compleet open met een extra 1x12 er aan. En met EMG81.
Verschil zat hem misschien in de pre/eindlampen.

Lenweë Míriel
25 juni 2006, 15:03
vreemd maar ja met andere buizen kan het natuurlijk totaal anders zijn.
ik speel nu met wat 2 oude buisjes en 1 orginele voorbuisje an de eindbuizen tja daar weet ik verder niks van (heb ik ook nog niet bekeken)
ik nog eens binnenkort de buizen vervangen in de hoop dat ik het cleane kanaal nog iets verder kan laten oversturen.