PDA

View Full Version : waarom moet je je pedaaltjes in een bepaalde volgorde zetten?



RHCP!
20 juni 2006, 17:47
waarom moet je je pedaaltjes in een bepaalde volgorde zetten?
en als een gitarist nu voor een stuk te spelen 3 pedaaltjes te gelijk moet induwen, hoe doet hij dat dan?
ik ben al 2 jaar aan het spele en ik ga beginne met pedaaltjes te kopen, maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst weten hoe het werkt!
ik hoop dat iemand me hierop kan antwoorden

Erikt
20 juni 2006, 17:48
misschien een multieffect iets voor jouw :hippie:

Negative K3 fan
20 juni 2006, 17:49
ik denk dat je dat zelf ook wel moet kunnen beredeneren...

als je een delay voor distortion zet vervorm je de echo ook, en als je de delay NA de distortion zet dan echo't het vervormde signaal en dat klinkt erg verschillend tov elkaar

robert-gitarist
20 juni 2006, 17:51
Als je ze niet op goeie volgorde zet krijg je een grei van geluid dat niet aante horen is..instellingen én volgorde zijn erg belangrijk voor een goed geluid.
3 pedalen te gelijk aan trappen..tsja dat is dus een na deel van veel pedalen hebben.Je hebt wel manieren om het anders/makkelijker te doen hoor(midi aansturen) maar goed als je niks weet nog van pedalen is midi gelul erg ingewikkeld nog voor je :hippie:

djgitarist
20 juni 2006, 18:38
Als je per se met losse pedalen wilt werken, kan je speciale schakelaars kopen: bijvoorbeeld een a-b switch.

Die heeft dan 1 ingang, en 2 uitgangen. Volgens mij kan je op die manier bijv. distortion en reverb aan de a-uitgang hangen, en bijvoorbeeld chorus en delay aan de b-uitgang. Aan het einde van beide "rijen" pedalen moeten de signalen met een verloopplug wel weer samen komen in 1 versterker (of toch naar 2 verschillende gaan als je dat juist wil, en daar het geld voor hebt...)

Makkelijk is anders, maar het moet kunnen.

robert-gitarist
20 juni 2006, 18:45
Als je per se met losse pedalen wilt werken, kan je speciale schakelaars kopen: bijvoorbeeld een a-b switch.

Die heeft dan 1 ingang, en 2 uitgangen. Volgens mij kan je op die manier bijv. distortion en reverb aan de a-uitgang hangen, en bijvoorbeeld chorus en delay aan de b-uitgang. Aan het einde van beide "rijen" pedalen moeten de signalen met een verloopplug wel weer samen komen in 1 versterker (of toch naar 2 verschillende gaan als je dat juist wil, en daar het geld voor hebt...)

Makkelijk is anders, maar het moet kunnen.

A/B Switch is voor 2 gitaren op 1 versterker of 1 gitaar op 2 versterkers ;) Wat jij zegt werkt na mijn idee niet of niet lekker...
Gewoon een pedalenbak bouwen,daar je pedalen in flikkeren,goeie volgorde en een looper maken/kopen.
Wat jij bedoeld is denk ik dan ook een looper ;)

Bijl
21 juni 2006, 15:24
Boss heeft een pedaal waarmee je een loop kan maken en op die manier meerdere effecten in een keer tegelijk aan of uit kan zetten. Als ik meerdere pedalen tegelijk wil aanzetten, gebruik ik gewoon twee voeten of plant mijn maatje 45 dwars op de pedalen. Wat betreft volgorde: eerst alles wat gain produceert (wah, distortion, eq) dan alle modulatie effecten (chorus, flanger e.d.) en als laatste je delay/reverb.

Voor een goede setup kan je hier kijken wat de groten der aarde doen met hun pedaaltjes: www.guitargeek.com

Vooral even kijken naar de setups van tom morello, mike einziger en wes borland.

Bl44t44p
21 juni 2006, 15:25
Sterf Comic Sans MS!

paulusdeBKB
21 juni 2006, 15:31
Als je gaat beginnen met pedaaltjes kopen, dan is je vraag eerlijk gezegd nog wat prematuur. Mijn advies: koop een paar tweedehandspedaaltjes en kijk hoe ze bevallen. Daar kan je je qua kosten geen buil aan vallen want je kunt ze voor ongeveer dezelfde prijs weer verkopen.

goede pedaaltjes om mee te beginnen zijn:
- overdrive / distortionpedaaltje
- chorus
- delay

En om je vraag te beantwoorden: als je moet schakelen van droog clean naar overstuurd+delay dan trap je gewoon twee pedaaltjes snel na elkaar in. Dat lukt best en de irritatiefactor is laag. Boven de vier pedaaltjes wordt het echter al snel onwerkbaar en dan is een looper handig.

FruscianteFan
21 juni 2006, 16:00
Boss heeft een pedaal waarmee je een loop kan maken en op die manier meerdere effecten in een keer tegelijk aan of uit kan zetten. Als ik meerdere pedalen tegelijk wil aanzetten, gebruik ik gewoon twee voeten of plant mijn maatje 45 dwars op de pedalen. Wat betreft volgorde: eerst alles wat gain produceert (wah, distortion, eq) dan alle modulatie effecten (chorus, flanger e.d.) en als laatste je delay/reverb.

Voor een goede setup kan je hier kijken wat de groten der aarde doen met hun pedaaltjes: www.guitargeek.com

Vooral even kijken naar de setups van tom morello, mike einziger en wes borland.Toch zie je wel vaak dat flangers (of phasers) vóór distortion wordt gezet.

paulusdeBKB
21 juni 2006, 16:03
Vooral phasers ja. Flanger voor distortion heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Zal eens checken hoe dat klinkt.