PDA

View Full Version : Beste Big Muff(ii) Kloon Binnen!!!



E-J
20 juni 2006, 17:29
Sinds vorige week dinsdag alweer heb ik een Big Muff binnen, en wel deze:

http://www.stompboxes.co.uk/images/RAM%201%20lil.JPG http://www.stompboxes.co.uk/images/RAM%202%20lil.JPG
Niet mijn foto's overigens...

Wat een geweldig pedaal! En wat een troep zijn de huidige Electro Harmonix dingen :D Was van de week naar een winkel gegaan en de USA en RUS EH's uitgeprobeerd...gadverdamme wat een gare dingen.

De Ramhead klinkt gewoon magistraal. Het is een replica van de 1976 Big Muff II, en wat voor één! Zonder andere effectpedalen aan, rechtstreeks in mijn versterker, met het halselement is het een orgie van fuzz wat je hoort, maar wel enorm duidelijk! Met de brugpickup van m'n Strat wordt het al wat extremer/scherper en lekker rauw.

Maar als je dan een compressor aanzet, in mijn geval een oude MXR Dynacomp...je schrikt je te pletter. Enorm duidelijk, en zo rauw en agressief...ik heb nog nooit zoiets gehoord. Voor een fuzz is hij ook nog best stil, al hoor je uiteraard wel wat. Met dit pedaal heb je gewoon een echt David Gilmour scheurgeluid. Heerlijk dik, iemand zei al: 'speel je op een Stratocaster???'

Ik heb geen pedaaltjes meer nodig! Fantastisch apparaat. Mijn pedalen nu:

- MXR Dynacomp
- Colorsound Overdriver (booster)
- D*A*M Ramhead
- Ibanez DE-7 echo/delay

:cooler:

robzilla
20 juni 2006, 17:31
Cool hoor! Heb goede berichten over deze pedalen gehoord!

Veel plezier ermee :)

Random_hero
20 juni 2006, 18:30
Wat heb je er nou voor betaald als ik vragen mag/

vinni
20 juni 2006, 19:03
Heb één keer een Big Muff gehad.
Wat een waardeloos ding.
Maar het geluid op zich heb ik altijd interessant gevonden.
Als ik nu weer naar Stadium Arcadia luister hoor ik'm een paar keer voorbij komen......hmmm....

Wist niet dat er verbeterde versies waren van de BM.....bedankt!

Succes dr mee...........

Vinni

the feable
20 juni 2006, 19:12
wat kost die en waar kun je em krijgen??
En misschien nog wel belangrijker, is het gewone 9v voeding (boss aansluiting?)

??

Vonk
20 juni 2006, 19:16
100% handmade... Klinkt leuk, maar is natuurlijk gelul. Of zouden ze ook zelf alle onderdelen maken...?

tillens
20 juni 2006, 19:36
Zozo, dat ziet er sjeik uit... wat hebben ze nog meer>?

Reigor
20 juni 2006, 19:39
Leuk pedaaltje, dat wel. Maar wel een beetje matig om meteen de pedaaltjes van EHX de grond in te boren. Het zijn gewoon erg goede pedaaltjes voor de prijs.

E-J
20 juni 2006, 19:47
wat kost die en waar kun je em krijgen??
En misschien nog wel belangrijker, is het gewone 9v voeding (boss aansluiting?)

??

Ik heb hem besteld via http://www.vintageandrareguitars.co.uk , een aardig bekende wereld waar behoorlijk wat beroemde mensen inkopen gaan doen :)

Het kostte me 230 euro inclusief verzendkosten, met 5 jaar garantie overigens. In de week dat ik hem kreeg is hij duurder geworden, van 215 naar 230 en nu alweer 3 eurotjes erbij.

Ik wilde eerst een andere replica uit de VS halen (Baja Tech Da Moaf), die Maxguitar.nl voor me uit Amerika heeft gehaald, maar daardoor is de prijs van 135 dollar (107 euro) naar 190 euro gegaan :eek: (is nu te koop bij hun overigens). Vond ik al heel duur...ik had wat contacten in Engeland (ook allemaal Pink Floyd/Gilmour gek haha) en die zeiden allemaal DAM DAM DAM! Daarna nog flink nagevraagd op internet (harmony central enzo) en daar werd de Baja Tech toch wat afgeraden, zou te karakterloos klinken etc. Ik wilde een vintage achtige Muff! Tja, en toen kwam die Ramhead. Soundsamples gehoord en meteen een mail gestuurd naar V'A'R'G', die hebben gigantisch goede service geleverd (minstens elke week een update), enorm relaxe mensen...schijven iets van 25 te zijn en hebben een zaak vol de duurste boutiquestuff...kijk maar op hun site, behoorlijk ziek haha!

Over de 9 volt voeding, dat is inderdaad een normale 'Boss' aansluiting, erg relaxed. Vergeleken met andere Muffers heeft hij ook een behoorlijk kleine behuizing, hij is slechts iets breder vergeleken met een Boss pedaaltje.

Dit is de website van D*A*M trouwens http://www.stompboxes.co.uk


100% handmade... Klinkt leuk, maar is natuurlijk gelul. Of zouden ze ook zelf alle onderdelen maken...?

De onderdelen zijn volgens de makers (een echtpaar) de allerbeste die er zijn, voor de rest is alles echt handmade...ze doen er een hele tijd over om een partij te maken. Ik ben echt verbaast over de bouwkwaliteit...verschrikkelijk goed. Het is een 100% replica van de 2de 'Ram's Head' Big Muff, precies hetzelfde schema, maar nu met true bypass, adapter aansluiting, en dus een kleinere behuizing. Ook heeft hij 'internal shielding', hierdoor is hij aardig stil.

Ik weet dat 'ie behoorlijk duur is...maar dat vergeet ij als ik naar de bouwkwaliteit kijk, de veelzijdigheid en dan dat geluid...BRRRR en je haalt er vanalles uit. Ik raak niet uitgepraat... :D Maarja genoeg SPAM

Lucluc
20 juni 2006, 20:26
Hehe, en dan te bedenken dat er mensen op dit forum rondhangen die vrijwel wekelijks zo enthousiast over een nieuw pedaal zijn.....

Van je 'ik heb geen pedaaltjes meer nodig' kom je nog wel eens terug. Ook grappig dat je meteen na die zin je andere pedalen opsomt.

Maar een super mooie fuzz. Is het nou de BM II of BM "pi"?

Punt
21 juni 2006, 00:19
Waar vind ik die soundclips?

DaveItUp
21 juni 2006, 09:14
D*A*M* is echt ruig. Ik schaf wellicht nog een meathead aan.

interessander
21 juni 2006, 09:58
Die Sonic Titan lijkt me ook wel een heel fijn pedaaltje.
http://www.stompboxes.co.uk/gpage1.html

DREAMMACHINE
21 juni 2006, 10:15
volgens de site is het idd de 2e versie big muff, dus de ramshead/lambshead ... zoals de clone-naam al doet vermoeden. Ik heb zelf een 3e generatie, en wanneer ik die vergelijk met de reissues...tja...dan blijft er idd van de ri's weinig over, ben zelf ook wel benieuwd naar deze clone aangezien een vintage pedaal in je keten ( en zeker een bigmuff met z'n buffer) niet echt prettig werkt.

MatthijsBlom
21 juni 2006, 10:57
Ooit, (lang geleden) heb ik eens drie oude BigMuffs tegelijk gehad.
Alledrie waren het versie II's uit de jaren 70 van Electro Harmonix.

Ik was erachter gekomen dat ze alledrie anders klonken.
Als je de pedalen opende kon je ook zien dat er niet dezelfde electronica gebruikt was en dat zelfs de schem'as niet identiek waren. (1 Big Muff had helemaal GEEN opamp erin zitten maar enkel transitoren). Er waren geen rare dingen te zien op de printplaten zoals soldeersporen of vreemde onderdelen. Dus ik ga er vanuit dat er in geen enkele BigMuff "gesleuteld" was.

Nu had ik ook een Russische BigMuff (een van de eerste reissues) geleend van een vriend van me.
Ik had die natuurlijk gelijk vergeleken met die dingen van mij.

Die Russische klonk nagenoeg identiek aan 1 van de drie oude BigMuffs.
En toevallig was het ook nog zo dat ik dat de mooist klinkende van de drie vond. (Dat is natuurlijk een smaak kwestie...)



Waarom nu dit verhaal?

Omdat ik het hier nogal mee eens ben:

Leuk pedaaltje, dat wel. Maar wel een beetje matig om meteen de pedaaltjes van EHX de grond in te boren. Het zijn gewoon erg goede pedaaltjes voor de prijs.

Vonk
21 juni 2006, 11:24
De binnenkant van die ramhead, is dat ook gewoon op stripboard gemaakt? Ik zie op de site dat de 1966 hetzelfde eruit ziet als hoe ik ze altijd maak ;)

Die dingen zien er wel mooi uit!

fullorder
21 juni 2006, 11:50
Ik heb geen pedaaltjes meer nodig!

Dat heb ik vaker gehoord :D
Maar gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

E-J
21 juni 2006, 12:41
Ik heb ook niet gezegd dat ik er nooit meer een pedaaltje koop he :D haha. Misschien ooit nog eens een goedkoop boostpedaal voor lichte oversturing (de Colorsound gaat alleen op echt hoge volumes goed klinken, maar dan wel heel lekker).

Maar ik heb nu alles wat ik nodig heb, een mooi clean geluid (eventueel met de compressor), de Colorsound voor het iets zwaardere werk, en de Muff voor de zware ritme/solo stukken! Dan kan ik ook nog een delaypedaaltje aanknallen.

Dit is een soundclip van die Ramhead D*A*M Ramhead soundclip (http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=343910&songID=3897000) . Ik zal er binnenkort zelf ook nog wel een paar maken als iemand het wil :)

Over de EH's, tuurlijk die klinken ook als een Big Muff (uiteraard), maar ze zijn tamelijk vaag qua sound, niet echt helder of 'gedetailleerd', komt misschien door het prijsverschil...

MatthijsBlom
21 juni 2006, 13:31
Zo'n Colorsound booster heb ik nu nog nooit geprobeerd....lijkt me erg gaaf (omdat tot nu alle colorsound pedalen die ik heb gehoord mooi zijn geweest :))

Die D*A*M Ramhead ziet er in ieder geval wel mooi uit. Vooral de knoppen zijn mooi ;)

E-J
21 juni 2006, 18:00
Zo'n Colorsound booster heb ik nu nog nooit geprobeerd....lijkt me erg gaaf (omdat tot nu alle colorsound pedalen die ik heb gehoord mooi zijn geweest :))

Die D*A*M Ramhead ziet er in ieder geval wel mooi uit. Vooral de knoppen zijn mooi ;)

http://img152.imageshack.us/img152/648/79jf.jpg

De Colorsound Overdriver...

Lucluc
21 juni 2006, 19:46
Wat doet die knop aan de zijkant?

E-J
22 juni 2006, 10:53
Wat doet die knop aan de zijkant?

Dat is de (master volume). Het ding kan knetterhard, heel geschikt voor je sologeluid te boosten en gelijk wat extra gain toe te voegen.

Noid
23 juni 2006, 08:52
... en de Muff voor de zware ritme/solo stukken! ...

Mijn ervaring met muff's is dat de sound vaak vet is voor langzame solo's maar als je snelle stukken in een solo speelt (op niveau "hoera ik shred er op los:rockon:") het een ondefineerbare brij wordt. Maakt dit pedaal zich daar ook schuldig aan?

vinni
23 juni 2006, 09:38
Hmm,

Volgens mij is een Muff zo-wie-zo niet geschikt voor het echte shredden.

Maar ja.....mijn mening.

Vinni

E-J
23 juni 2006, 12:26
Mijn ervaring met muff's is dat de sound vaak vet is voor langzame solo's maar als je snelle stukken in een solo speelt (op niveau "hoera ik shred er op los:rockon:") het een ondefineerbare brij wordt. Maakt dit pedaal zich daar ook schuldig aan?

Ik denk van niet. Het sterke punt van de Ramhead is dat hij heel duidelijk, helder en gedetailleerd klinkt. Of je nou een langzaam stukje of een snelle doet, het klinkt gewoon strak!

Noid
25 juni 2006, 23:14
Ik denk van niet. Het sterke punt van de Ramhead is dat hij heel duidelijk, helder en gedetailleerd klinkt. Of je nou een langzaam stukje of een snelle doet, het klinkt gewoon strak!
Kunt u dat onderbouwen met een geluidsfragment :???: zodat ik mijn mening m.b.t. muffs en shred kan bijstellen? :)

E-J
26 juni 2006, 10:55
Kunt u dat onderbouwen met een geluidsfragment :???: zodat ik mijn mening m.b.t. muffs en shred kan bijstellen? :)

Ik kan zelf niet shredden...maar als ik wat snellere deuntjes speel wordt het geen vage massa. Ik zal proberen deze zaterdag, bij een bandrepetitie, wat op te nemen.

Joey Handsome
26 juni 2006, 19:39
Dit is een soundclip van die Ramhead D*A*M Ramhead soundclip (http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=343910&songID=3897000) . Ik zal er binnenkort zelf ook nog wel een paar maken als iemand het wil :)

...

Dat is dan toch weer raar, ik vind dit geluid echt totaal niet lijken op de Big Muff's die ik tot nu toe gehoord heb. Ik vind het ook niet mooi om het eerlijk te zeggen. Het kan natuurlijk aan een hele hoop factoren liggen (amp, gitaar, wazige delay).
Elke klinkt anders dat is het leuke. Ik heb de groene rus, en de USA reissue. Lijken totaal niet op elkaar, m'n voorkeur gaat naar de USA uit. Een vriend van me heeft een zwarte rus, maar dan in dezelfde oversized behuizing als de groene (dus niet de kleinere zwarte die je overal kunt krijgen), dat ding klinkt echt ongelooflijk rauw en bruut. Meer als een distortion dan een fuzz. Echt de het stoerste pedaal dat ik ooit gehoord heb. Ik zit er ook over te denken hem nog eens te lenen en na te laten bouwen.

E-J
26 juni 2006, 21:13
Dat is dan toch weer raar, ik vind dit geluid echt totaal niet lijken op de Big Muff's die ik tot nu toe gehoord heb. Ik vind het ook niet mooi om het eerlijk te zeggen. Het kan natuurlijk aan een hele hoop factoren liggen (amp, gitaar, wazige delay).
Elke klinkt anders dat is het leuke. Ik heb de groene rus, en de USA reissue. Lijken totaal niet op elkaar, m'n voorkeur gaat naar de USA uit. Een vriend van me heeft een zwarte rus, maar dan in dezelfde oversized behuizing als de groene (dus niet de kleinere zwarte die je overal kunt krijgen), dat ding klinkt echt ongelooflijk rauw en bruut. Meer als een distortion dan een fuzz. Echt de het stoerste pedaal dat ik ooit gehoord heb. Ik zit er ook over te denken hem nog eens te lenen en na te laten bouwen.

Er zijn inderdaad een hoop verschillend klinkende Muffs. Ik heb me laten vertellen dat de groene (Sovtek) en de USA aardig smooth zijn, en de zwarte inderdaad meer distortion. Volgens mij is die zwarte gebaseerd op de Big Muff II, waar de mijne een replica van is. Dikke distortion, al je de sustain meer opendraait langzaam aan een beetje fuzz...maar niet veel. De Ramhead klinkt echt heel dik en rauw met een compressor aan, dikker dan elke distortionbox die ik ook heb gehoord, maar knal die compressor uit en switch naar het halselement...dikke fuzz! :D

Jorn69
27 juni 2006, 17:56
Ziet er wel een vette pedaal uit. Ik zoek namelijk een pedaal om mn solowerk wat te "vergilmourisen". Ik heb wel al een Roger Mayer axis fuzz. Zou ik mijn geld beter in andere effecten besteden ? moet namelijk ook nog mojovibe, Teese picture wah enzo kopen

E-J
27 juni 2006, 21:58
Check je inbox Jorn69!