PDA

View Full Version : 3 way lever switch



Chroxy
20 juni 2006, 15:36
Ik ben bijna klaar met mijn telecaster zelfbouw. Vorig jaar ben ik ermee begonnen, maar vanwege drukte en luiheid nooit hem helemaal af kunnen maken. Nu is hij helemaal af, op de bedrading na.

Er komt wel geluid uit, maar wanneer ik de 3wayswitch op de middelste stand zet, krijg ik een ruisbombardement.

Dit waarschijnlijk omdat ik een 3way switch heb met alle soldeerpunten naast elkaar, ipv de 3 way lever swtich waar 4 punten aan iedere kant zit.

Hoe moet ik alles solderen dan? Ik kon nergens een schema vinden voor mijn 3 wayswitch.

alvast bedankt!

no 1 hops
20 juni 2006, 15:46
switch alla lespaul en consorten?
kijk en zoek even je config uit deze rij, ookal heb je dan geen hummies ( waarschijnlijk) vanwege de schakelaar moet je dus bij de lespaul typen zoeken
http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources.22pickupdiagrams/

Chroxy
20 juni 2006, 15:59
nee, een normale 3 way switch zoals die altijd uitziet bij een tele, alleen ipv 4 soldeerpuniten aan iedere kant heb ik 8 soldeerpunten aan 1 kant.

hier staat hij:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=269_270_272&products_id=1520

no 1 hops
20 juni 2006, 16:09
dan denk ik dat je gewoon de eerste vier links of rechts moet kiezen.
had je maar een multimeter, dan kon je die gebruiken om te zien welke pooltjes contact maken als je schakeld.
trouwens, ikkijk nog eens naar die guitar electronic bij de gewone tele.
vier om vier.
probeer gewoon vier naast vier?

Dirk W
20 juni 2006, 16:46
waarschijnlijk heb je een japanse ipv een amerikaanse.
Zo ja dan staat er 0 tot en met 3 op geschreven. 2 aan elke helft met de 0en in het midden.
De 0en staan altijd met iets in verbinding maar nooit met elkaar. Dus de 0 met de 1, 2 of 3.
Voor tele switching moet je de 0en dus aan elkaar vast maken en:
de nek op de 3 en 2, en de brug op de 1 en 2
of:
de nek op de 1 en 2, en de brug op de 3 en 2.

Hoe dat zat weet ik niet meer zo precies. Hangt er namelijk ook vanaf hoe je je switch neerzet (als je hem een halve slag draait is alles weer omgekeerd. Ik heb het er een keer opgegokt en ik gokte mis. Toen de switch losgeschroefd, omgedraaid, en weer vastgeschroefd.
Als je het perse zeker wilt weten enzo dan kun je een 9v batterij pakken met een gloeilampje en kijken wat waarheen gaat enzo.
Of een multimeter kopen.

Dirk

Chroxy
16 juli 2006, 20:24
zo, een tijdje geleden dat ik deze vraag stelde.. Vanwege luiigheid heb ik vandaag pas weer aan de telecaster liggen solderen.. eerst weer een hopo andere manieren, en uiteindelijk jouw manier.. en stom dat ik was.. het werkte in 1 keer..! Hartstikke bedankt!

De gitaar is nu zo goed als af, ik heb er 2 snaren opgelegd en laat hem even een nacht liggen... en ga morgen verder.. ik post wel wat foto's binnenkort :)

Wanneer ik de snaren aanraak, krijg ik trouwens een soort tik in mijn versterker, 1keer.. eerst wat knetter en dan.. tik.. en dan stopt het, totdat ik mijn hand wegpak en een ander *ijzer* deel van mijn gitaar aanraak. Nu kwam ik erachter dat mijn Fender en Epiphone dat ook hebben, is dat normaal? en hoe komt dat?

sickpunk
16 juli 2006, 20:29
slechte aarding, of van je verstereker of van je gitaar zelf(of beide natuurlijk)

Chroxy
16 juli 2006, 20:43
kan het ermee te maken hebben dat de versterker niet geaard is?.. want de aarde in de gitaar is allemaal doorverbonden richting versterker.. dus daaraan zou het niet kunnen liggen.. (brug is geaard aan een potmeter waar alle andere aardes naar toe lopen en vanuit die potmeter richting kabel)..

Dirk W
16 juli 2006, 20:43
Ik ken niet anders :P (ik heb nooit een geaard stopcontact op mn kamer gehad)

Chroxy
16 juli 2006, 20:46
ik heb inderdaad ook geen geaard stopcontact.. maar het viel me nu op en ik dacht al: damn, weer iets fouts gesoldeerd met aarde enzo. Ik ben in ieder geval blij dat het niet aan mij ligt, de 1e keer dat ik de telecaster soldeerde en aansloot bromde alles en zo ben ik 1 voor 1 alle brom gaan weghalen tot alleen nog signaal overbleef.. en dan sinds vandaag werkt die helemaal, ik heb het er mee gehad! :P

McHoek
4 mei 2009, 23:06
Hallo,

Sorry voor het "bumpen" van deze oude topic, maar ik zit met eenzelfde probleempje.

Ik heb dus ook een 3 Way lever switch met alle 8 contactpunten naast elkaar ipv 2 × 4 contactpunten tegenover elkaar.

8 contactpunten naast elkaar:

--------------
| | | | | | | |
? ? ? ? ? ? ? ?

2×4 contactpunten tegenover elkaar:

8 7 6 5
| | | |
-------
| | | |
1 2 3 4

Nu ben ik bezig met EMG humbuckers (81 en 85) maar in alle schema's die ik kan vinden staan de switch met 2 × 4 contactpunten afgebeeld.

Ik heb nu dus geen idee welke contactpunten ik moet pakken met de switch die ik nu heb.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Gothra
4 mei 2009, 23:15
Hallo,

Sorry voor het "bumpen" van deze oude topic, maar ik zit met eenzelfde probleempje.

Ik heb dus ook een 3 Way lever switch met alle 8 contactpunten naast elkaar ipv 2 × 4 contactpunten tegenover elkaar.

8 contactpunten naast elkaar:

--------------
| | | | | | | |
? ? ? ? ? ? ? ?

2×4 contactpunten tegenover elkaar:

8 7 6 5
| | | |
-------
| | | |
1 2 3 4

Nu ben ik bezig met EMG humbuckers (81 en 85) maar in alle schema's die ik kan vinden staan de switch met 2 × 4 contactpunten afgebeeld.

Ik heb nu dus geen idee welke contactpunten ik moet pakken met de switch die ik nu heb.

Kan iemand mij hiermee helpen?


ik had precies hetzelfde probleem, misschien even zoekfunctie gebruiken volgende keer


Gebruik je 2 pickups?
Zo ja, dan zou ik vermoeden:

1 2 3 0 0 1 2 3
v-v---v----v-v

Het ene element sluit je op de 1 en 2 aan de ene kant aan en het andere element aan de 2 en 3 aan de andere kant. Eén van de 0-en gaat verder naar de volumepot etc.

EDIT:
Sorry, ik had zo kunnen zien dat je 2 pickups gebruikt :hippie:

weet niet wat voor lever je hebt, maar bij de mijne waren ze zo genummerd...

McHoek
5 mei 2009, 21:28
Hoi

Ik had ook de zoekfunctie gebruikt en toen kwam ik in deze topic terecht :)

Helemaal super van je reactie! Vanavond even gesoldeerd en het werkt, alleen moesten bij mij de 2 nullen beide naar de vollume pod toe ipv 1 om beide humbuckers te laten werken :strat:

Bedankt :ok:

Gothra
5 mei 2009, 22:00
Hoi

Ik had ook de zoekfunctie gebruikt en toen kwam ik in deze topic terecht :)

Helemaal super van je reactie! Vanavond even gesoldeerd en het werkt, alleen moesten bij mij de 2 nullen beide naar de vollume pod toe ipv 1 om beide humbuckers te laten werken :strat:

Bedankt :ok:

ah raar, bij mij is het dus precies andersom, had ze eerst allebei en toen werkte er eentje niet, maar als ik ze allebei selecteerde wel, dat is nu opgelost.