PDA

View Full Version : Wah pedaal gezocht voor funk en dance classics



evertz
20 juni 2006, 14:35
Wie van jullie heeft ervaring met een goed Wah-pedaal dat vooral gebruikt zal worden bij disco en funk repertoire? Heb intussen een tweetal crybaby's uitgeprobeerd maar dat is mij wat te schel. Verder heb ik op mijn ME50 ook een wah, maar dan heb je vaak were een volumeprobleem als ik deze inschakel (werkt alleen bij max. stand van volumeperdaal).
Heeft iemand tips?
Groetjes,
Sven

Little Jay
20 juni 2006, 14:47
Ik heb in mijn soul/danceclassics band altijd gespeeld met een Vox V847. Lekkere wah, niet schel, redelijk mellow, maar wel voldoende wah-effect en geen volume verschil. Daarvoor had ik een Jimi Hendrix wah en die is ook wat donkerder qua klankleur. Ik heb een Morley Classic wah gehad, maar die was door het volumeverschil zo goed als onbruikbaar.

De Vox is ook een klassieker natuurlijk en er zijn heel wat dance-classics mee opgenomen. Overigens gebruik ik een trucje: ik heb de wah zo afgesteld dat met het pedaal helemaal naar beneden de potmeter nog niet helemaal open staat, zodat de hoge tonen net niet helemaal doorgelaten worden en de wah ook minder schel klinkt. Dat kun je doen door de wah open te schroeven en met het pedaal helemaal naar beneden het tandwieltje aan de pot een paar tandjes terug te draaien. 3 tandjes of zo, even experimenteren.

Succes!

Wicked Willy
20 juni 2006, 14:50
Ik zou ook gaan voor de Vox. Lekkere Wah.

Johnny Ramone
20 juni 2006, 15:17
Vox weet ik niet, nog niet geprobeerd, denk wel dat het oke is.

Ik heb zelf een Budda Bud Wah, absouluut geweldig voor funk, soul, etc.., in het verleden al een RMC en een Clyde gehad, vreselijk schel, meteen weer verkocht. Het beste uitproberen, als het kan een stuk of 5 'goede' wahs op een rij en de 'beste' kiezen, succes ermee.

Dirk_Hendrik
20 juni 2006, 15:22
Er bestaat geen "wah voor funk". Elke wah is geschikt voor funk als de speler er maar mee om kan gaan. Zo zijn Boss Metal Zones' ook heel geschikt voor Jazz. Als de speler er mee om weet te gaan dus....

Op het moment dat je effecten zo in hokjes gaat stoppen krijg je eenheidsworst. Da's saai