PDA

View Full Version : Klankverandering door leeftijd ?



Wizz
20 juni 2006, 09:37
Misschien een hele domme vraag, maar zou het zo kunnen zijn dat pedalen, in het byzonder overdrives & distortions, anders gaan klinken naarmate ze meer speeluren krijgen ? Van speakers en gitaren staat dat immers vast.
Ik sprak met de man die al meer dan dertig jaar de Pro Co Rat bouwt, en die verzekerde me dat er ècht geen verschil is tussen de "oude" en de "nieuwe", en toch zweren (bekende) gitaristen allemaal dat de oude beter zijn.
Ik heb een tien jaar oude Ibanez TS9 die héél intensief gebruikt is, vergeleken met een splinternieuwe, en de oude was toch duidelijk dynamischer. Toeval ?

Wizz

schizo910
20 juni 2006, 09:53
Ik heb geen idee, maar ik vermoed het wel. Ik heb een Tech 21 XXL pedaal dat ik al een aantal jaren erg intensief gebruik en ik durf te zweren dat hij anders is gaan klinken. Niet per se beter, maar zeker anders...

Vonk
20 juni 2006, 09:59
Ligt gewoon aan de onderdelen die erin zitten. Vroeger werden er andere onderdelen gebruikt dan nu, niet perse beter maar vast wel goedkoper als ze de kans kregen.

En condensators worden ook slechter met de jaren, ik weet niet of dat positief of negatief is voor het geluid.

Dus meer spelen zodat de onderdelen meer ingespeeld raken? Lijkt me onzin, ik denk dat alleen transistors en condesensators minder goed worden met de jaren.

Negative K3 fan
20 juni 2006, 10:12
30 jaar is best een redelijk lange tijd, in 30 jaar kunnen de potmeters en weerstand zijn gaan driften wat betreft waarde, elco's kunnen een beetje zijn uitgedroogd... dus grote kans dat er wel 'een' verschil te vinden is.

FruscianteFan
20 juni 2006, 10:32
Ik vind mijn DS-1 nu totaal anders klinken dan eerst (op dezelfde setting). Maar dat komt vast door al die andere factoren (mezelf, gitaar, versterker etc.) ;)

zoon van Piet
20 juni 2006, 10:38
Maar in het ouder worden en anders/beter klinken van effecten lijken omstandigheden als leeftijd (uitdrogen, driften etc) en mogelijk opslag (vocht etc)me belangrijker dan speeluren.
Maar ik ben wel overtuigd van het psychologische proces, de band die je opbouwt met je favo apparaten. Ik heb hier al eens gepost dat ik 'mijn' TS - de ene die ik in 82 kocht en op honderden gigs gebruikt heb- het beste vind klinken van mijn hele verzameling Tubescreamers. En ik heb niet het idee dat de gitaargoden destijds afdaalden en zorgden dat ik nietsvermoedend swerelds bestklinkende TS kocht. Anderen horen het niet aan die TS9 af en vinden mijn 808 beter klinken ( duhh!). Het ligt dus echt aan mijn oren, die zijn naar dat ding gaan staan.

Helter Skelter
20 juni 2006, 10:50
(oude) mannen

we gaan gewoon slechter horen! Ik kocht mijn eerste single JCM-800 in 1985 en vond de amp echt zo 'bright as hell'

maarrrrr,

vanwege mijn werk word ik elke 10 jaar medisch gekeurd en ben er achter gekomen dat ik inmiddels 30% van de hoge tonen in beide oren kwijt ben en dus klinkt alles anders nu, ik moet zelfs wat treble op de 800 bij draaien nu :o

het is gewoon de leeftijd.... :dance:

JoostBaksteen
20 juni 2006, 10:50
De bron is mij even ontschoten, maar de condensatoren in versterkers moet je eigenlijk ook 'inspelen', dan gaan ze beter klinken. Daar heb je wel met andere spanningen te maken dan in een pedaal, maar het zou best kunnen dat dat in een pedaal ook effect heeft.

/edit: ff gegoogled, het is niet de pagina die ik bedoel, maar het gaat er wel over: http://www.metroamp.com/forum/viewtopic.php?p=24619&sid=cf56d9b43b4f075029174c0c3c787aca

Wizz
20 juni 2006, 11:34
Bedankt voor jullie reakties ! Ik denk dat een zekere slijtage, zowel in het apparaat als in je oren, inderdaad wel eens de verklaring kan zijn. Versterkers klinken ook vaak eventjes vreselijk goed voor ze hun laatste adem uitblazen, en één van mijn favoriete gitaarsounds (Johnny Burnette Trio) werd veroorzaakt door een kapotte eindbuis...en een vreselijk goede gitarist die daar alles uit wist te halen wat erin zat !

Wizz

zoon van Piet
20 juni 2006, 15:40
(oude) mannen

we gaan gewoon slechter horen! Ik kocht mijn eerste single JCM-800 in 1985 en vond de amp echt zo 'bright as hell'

maarrrrr,

vanwege mijn werk word ik elke 10 jaar medisch gekeurd en ben er achter gekomen dat ik inmiddels 30% van de hoge tonen in beide oren kwijt ben en dus klinkt alles anders nu, ik moet zelfs wat treble op de 800 bij draaien nu :o

het is gewoon de leeftijd.... :dance:



Dat geeft dus een totaal andere kijk op de topictitel!

Robbert
20 juni 2006, 21:07
Dat geeft dus een totaal andere kijk op de topictitel!

Haha :p

100100111011

Dirk_Hendrik
20 juni 2006, 21:33
Ik heb een tien jaar oude Ibanez TS9 die héél intensief gebruikt is, vergeleken met een splinternieuwe, en de oude was toch duidelijk dynamischer. Toeval ?
Wizz


En verklaar deze dan even aan de hand van het "leeftijds" gebeuren?