PDA

View Full Version : 3PDT deugt niet?



fullorder
20 juni 2006, 01:01
Ik heb een zelfbouwpedaaltje dat de vervelende neiging heeft om in uitgeschakelde stand m'n signaal soms sterk te verzwakken (als een gebufferd pedaal dat opeens geen voeding meer heeft). Een paar keer aan en uitschakelen verhelpt dit probleem, maar het gebeurt me toch 1 a 2 keer per oefensessie dat het weer 'toeslaat'.
Zou dit een exemplarisch probleem van de 3PDT switch kunnen zijn? Ik heb alle soldeerverbindingen meerdere malen gechecked en doorgemeten en ik kan geen fouten vinden. Ik heb meerdere zelfbouwpedaaltjes gemaakt die het allemaal prima doen en nooit 'uitvallen', behalve deze dus. Ieman een idee of een tip?

Einzeln
20 juni 2006, 08:20
Ik heb dat nu met een van mijn gitaren. Goedkope switch.

Robbert
20 juni 2006, 09:54
Probeer de schakelaar eens te vervangen. Ik heb zelf twee keer meegemaakt dat een 3PDT één pool niet of niet goed doorstroomde :D

birt
20 juni 2006, 11:43
jah de 3pdt in een van m'n pedaaltjes schakelt ook niet echt goed. kan gebeuren

fullorder
20 juni 2006, 12:31
Daar was ik al bang voor, dan maar vervangen die switch.
Heb er potverdulleme 6,50 voor betaald! ;)

Chris Winsemius
22 juni 2006, 00:12
Daar was ik al bang voor, dan maar vervangen die switch.
Heb er potverdulleme 6,50 voor betaald! ;)

Da's zeer goedkoop............

:)

Succes!!!

Robbert
22 juni 2006, 01:04
Da's zeer goedkoop............

Nou, eigenlijk niet :)

Dirk_Hendrik
22 juni 2006, 08:56
Da's zeer goedkoop............

:)

Succes!!!

Inderdaad niet zeer goedkoop...

http://effectsconnection.com/oscommerce/product_info.php?cPath=1&products_id=28

Chris Winsemius
22 juni 2006, 10:27
Inderdaad niet zeer goedkoop...

http://effectsconnection.com/oscommerce/product_info.php?cPath=1&products_id=28

Ik had zelf die blauwe 3PDT voor hogere bedragen gezien.

DH:
Is er trouwens verschil tussen de "normale" blauwe en die van FullTone?

bert k
22 juni 2006, 10:36
Ik kocht laatst een 2PDT bij Display voor 9,50. Dat vond ik duur. (Display, ik weet het. Maar ik had haast.)

Robbert
22 juni 2006, 12:27
Ik had zelf die blauwe 3PDT voor hogere bedragen gezien.

DH:
Is er trouwens verschil tussen de "normale" blauwe en die van FullTone?

Behalve prijs en opdruk niet ;)

Chris Winsemius
22 juni 2006, 14:31
Behalve prijs en opdruk niet ;)

Thanks!!!
FullPrice dus :)

Dirk_Hendrik
22 juni 2006, 14:39
Behalve prijs en opdruk niet ;)

O jawel! De kleur! :D

Verder is dat een lastige. Er zijn nogal wat Fuller originated berichten zat die Blauwe veel slechter zouden zijn. Die berichten hebben dus een gekleurde bril. Of er een kern van waarheid in zit is ook lastig te zeggen daar Fuller zo vol met poeha, bla en bullshit zit dat hij rustig in staat lijkt claims te maken die hij niet kan backuppen.


Om niet helemaal Fuller kritisch te zijn, de man heeft een inzicht in mechanisch ontwerpen waar de gemiddelde werktuigbouwer jaloers op mag zijn. Heel erg goed dus!

vinni
22 juni 2006, 22:41
Het mag toch wel bekend zijn dat Carling en Fulltone de beste switches leveren. En die kosten wat..............
Knockoffs zijn goedkoper....zal toch wel een reden hebben.....


http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Fulltone_3PDT_Stomp_Switch.html (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Fulltone_3PDT_Stomp_Switch.html)

Vinni

birt
22 juni 2006, 23:01
Het mag toch wel bekend zijn dat Carling en Fulltone de beste switches leveren. En die kosten wat..............
Knockoffs zijn goedkoper....zal toch wel een reden hebben.....


http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Fulltone_3PDT_Stomp_Switch.html (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Fulltone_3PDT_Stomp_Switch.html)

Vinni
carling volg ik je in. maar fiulltone komen uit net hetzelfde fabriek als die andere blauwe hoor

Dirk_Hendrik
23 juni 2006, 09:13
Het hele verhaal rond Mike Matthews van New Sensor en Fuller met betrekking tot die switches.

Wel je huiswerk bijhouden Nico ;)

Lucluc
23 juni 2006, 15:11
Wel grappig dat Electro Harmonix tegenwoordig een 3pdt schakelaar gebruikt waarvan maar twee pooltjes zijn aangesloten. Is denk ik vanwege een relais schakeling, maar dan kunnen ze toch beter een goedkopere 1pdt gebruiken? Of zouden die blauwe 3pdt al zo goedkoop zijn in te slaan tegenwoordig?

Dirk_Hendrik
23 juni 2006, 16:10
Uit m'n mailbox dan maar even... Pas op met interpreteren. Dit is de Fulltone versie van het verhaal verteld door een Fulltone fan.

I do know a little bit about the story of these blue 3PDT switches.
These were originally manufactured under contract per custom order of M.
Fuller with a considerably expensive initial tooling charge. The
factory also agreed to an exclusive contract to sell to no other vendor
because Fuller paid for many prototypes and made many changes.
Mike Matthews placed a large order with this factory and they
immediately broke their contract with Fuller. Switches manufactured in
that facility have the blue body to which you refer. They also have an
internal thermoplastic material that is not very resistant to solder
heat. That is one reason there are many failures; one must use extreme
caution and care in applying heat to these "copy" switches.
Fuller was of course displeased to see all his money go down the drain
because of the factory lying and breaking the contract.
The relationship with the original manufacturer was terminated and he
contracted with a more honorable and trustworthy company in another
country. In this last design, he solved the heat problem by specifying
a more expensive but more durable material to hold the solder terminals,
and a change to the body material to a black color.
The black-bodied 3PDT switches you see with the Fulltone logo on them
have superior characteristics to the "pirate" version sold by EH/New
Sensor.
You can hold any opinion you like regarding pricing, but there really is
a difference betrween the genuine Fullswitch and the Electro-Harmonix
copy switch.

Het is voor EH dus helemaal geen kwestie meer van inslaan. Ze bepalen, in overleg met de taiwanese firma die die switches maakt, de prijs.

Lucluc
23 juni 2006, 17:42
Leuk om te weten!

Bij mij rijst de vraag waarom die schakelaars zo goed tegen hitte moeten kunnen, want in principe heeft M. Fuller ze ook maar nodig om eenmalig aan te tippen met de soldeerbout.

Ik heb zelf al eens gehad dat ik ongeduldig was met desolderen en een beetje aan het draadje begon te trekken. Dan beweegt het oogje een beetje en weet ik dat je moet oppassen.

Robbert
23 juni 2006, 19:06
Ik heb zelf al eens gehad dat ik ongeduldig was met desolderen en een beetje aan het draadje begon te trekken. Dan beweegt het oogje een beetje en weet ik dat je moet oppassen.

Dat is wel waar je mee moet "oppassen". Ik heb voor de grap eens een schakelaar uit elkaar gehaald. Het is allemaal plastic binnen in, dus die hete pootjes kunnen er inderdaad voor zorgen dat er problemen optreden naderhand :)