PDA

View Full Version : hoe metal geluid met fender amp&gitaar



axkman
18 november 2002, 15:45
Hoi! Ik heb een Fender Strat Japan gitaar met kahler tremelo, en een Fender Stage185 versterker. De kwaliteit van de versterker wordt vaak als hoog beschreven, en dat hij een goede distortion heeft.
Het geluid wat ik zelf wil maken is dat lage vette metal geluid, wat je vaak in de oude Metallica, Within Temptation en The Gathering
terug hoort.
Nu is het geluid wat ik hoor veel te schel om dat mooie lage vette metal na te bootsen. Ik hoorde van iemand al dat ik dan hetbeste een single coil humbucker op m'n gitaar kon zetten. Maar zijn er nog meer dingen die ik moet doen? Een metal zone pedaaltje van Boss bijvoorbeeld? Dikkere snaren erop misschien? Modificaties in de Stage185 versterker? Extra kast met speakers eronder zetten?
Is dat supergeluid dan toch nog met mijn gitaar&versterker combi te maken?

Ohja, ook niet onbelangerijk. Ik heb absoluut geen geldboom opm'n rug op het moment. Dus een Mesa boogie kopen is al uitgesloten :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: axkman op 2002-11-18 15:46 ]</font>

Bins
18 november 2002, 15:53
Heb je aleens geprobeerd de treble en bass lekker open te draaien, en dan de mids (bijna) uit?
Anders zou ik mijn heil toch in een pedaaltje gaan zoeken.

BLOK182
18 november 2002, 16:38
Misschien een dikke scheurhumbucker in je brug bouwen? Verder kan je misschien een equalizer (bijv. boss ge-7) voor je versterker hangen, schijnt ook goed te werken.

Negative K3 fan
18 november 2002, 16:45
Single coils en metal gaat niet samen, maar als je het toch wilt proberen moet je je mids eens op nul zetten, gain en bas op tien en spelen met de treble, dan moet je in de buurt komen.

domie
18 november 2002, 16:49
en toch echt een humbucker lijkt me

Lacrymosa
18 november 2002, 19:24
Ey alex!!!!

Zet er lekker een hotrails in, wil ik ook wel voor je doen.

Verder kan je mischien een vet distortion pedaaltje kopen.

CheerS!!

vulvasonic
18 november 2002, 20:13
Seymour Duncan Little '59 (humbucker in singlecoil-formaat). Ik vind hem geweldig.
(is volgens mij ook niet de eerste keer dat ik dit te melden had).
;}

Lacrymosa
18 november 2002, 22:15
Ey alex

een Lil59 is ook een super element, als mn gitaar weer in elkaar zit kan je em uitproberen op mijn (hobby project)strat kopie.....

CheerS!!

Raffel
22 november 2002, 09:42
Ik hoorde van iemand al dat ik dan hetbeste een single coil humbucker op m'n gitaar kon zetten.


Wat de fok is een singlecoilhumbucker??? :lol

axkman
22 november 2002, 09:50
Lacrymosa, is goed! Zetten we er wel hotrails in, mocht ik ze ergens kunnen vinden &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

Is het ook beter om er 3 humbuckers in te zetten ipv 1, en deze dan alle 3 of 2 tegelijk aan te zetten?
Ik heb gehoord van wat mensen bij rockpalace dat het beter klinkt met 2 pickup elementen ipv 1. Ik wil ook best een dubbel humbucker element erin, mocht het installeren ervan (en het zagen enz) niet te veel kosten..


Ik heb best wel vet zitten spelen met de versterker distortion alleen, maar we moeten binnenkort maareens wat afspreken voor dat MT2 pedaaltje. En ook voor de 1e metal les &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

Raffel> een single coil humbucker is zoals het al zegt, een humbucker pickup element maar dan in single coil/ophanging vorm. Dus geen dubbel element maar single.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: axkman op 2002-11-22 10:07 ]</font>

axkman
22 november 2002, 22:12
Wat is volgens jullie de beste setup om vette MetallicA / van Halen / Within Temp. / The Gathering te spelen? ( Laag vol vet metal geluid)

1 of meerdere Hotrail single coil humbucker, of gewoon extra ruimte frezen om er een echte humbucker(s) in te doen (welke type geeft het beste geluid hiervoor?)

Lacrymosa
22 november 2002, 23:59
Ruimte fresen is zowiezo niet echt nodig.

je heb keuze uit 3 verschillende humbuckers in SC vorm die echt veel gebruikt worden.
Lil JB
Lil 59
hotrail

wat je zou kunnen doen is een lil 59 in je neck zetten en een hotrails in je brug en dan een Add neck push/pull schakelaar er aan toevoegen.

maar voor echte metal gebruik je meestal toch je brugbucker

en als je over een tijdje wat meer wil spelen, of wil klinken als bijv. Yngwie Malmsteen, dan is het doodzonde dat je geen singlecoil in je neck heb.

Want naar mijn mening is de beste configuratie H/S/S
je hebt hier veel meer mogelijkheden (in speelstijl) mee dan met een H/H.
een H/S/H is ook nog een mogelijkheid, maar daar ben ik niet helemaal weg van.

CheerS!!

pim1234
5 december 2002, 21:57
je kan ook emg kh21 set erin gooie een slagplaat met emg81's erop.....en dan flink downtune....succes verzekerd....dat is precies hetzelfde wat kirk gebruikt.....en bijna alle trahs/death/black/gothic metal gitaristen.

TJEK: http://www.emginc.com/Pro_KH21.html

Lacrymosa
6 december 2002, 09:04
Maar dan moet je gaan fresen en dat is zonde

Kan beter een Seymour Duncan humbucker er in zetten

trouwens, DiMarzio heeft ook een paar van die hummers in SC ophanging.

Fast Track 1 lijkt me ook wel een goede keuze.

Maar als ik jou zo hoor over zwaar, metal, bass en alles, zou ik voor de hotrails gaan.

DIe kan je trouwens bij Peer Dellen bestellen (dat rijmt, om de sinterklaas spirit er nog maar ff in te houden)

Hij zit tegenover de Rock Palace in de kleine nobelstraat, aardige vent, heeft er veel verstand van.

CheerS!!

Raffel
9 december 2002, 08:43
naar mijn mening klinken humbuckers nog altijd beter dan hotrails en andere humbucker-in-single-coil pickups.

Dat fresen moet dan maar :smile:

Als je 2 humbuckers aanschaft, kan je met behulp van een multipole switch ook een single coil neck geluid krijgen... Is een kwestie van goed aansluiten

axkman
9 december 2002, 11:59
Ja, na een aantal hoortestjes op de Seymour Duncan site vind ik ook dat een echte humbucker ook wel iets beter klinkt.. maar het verschil is niet erg groot (wat ik gehoord heb). Freesen en een grote humbucker zal wel ontzettend veel meer kosten dan een hotrail pickup, dus ik ga daar maar voor. Als ik de gave look van een echte humbucker wil, koop ik wel een nieuwe gitaar :smile:
(Waar alles standaard al inzit, met een hoog hardeplasser niveau.. een ESP bijv)

axkman
10 december 2002, 14:27
Als ik straks de Hotrail pickup heb, is het dan het beste om hem schuin te monteren (zoals m'n oude bridge pickup) of is horizontaal(/recht) hetbeste?

Wat vinden jullie van bepaalde toonschakelingen? Ik wil m'n nieuwe Hotrail pickup rechtstreeks aan de uitgang schakelen, maar zijn er nufty toonschakelingen speciaal voor zwaar/vet metalgeluid?

Kitaarhiero
10 december 2002, 16:40
Op 2002-11-18 16:45, schreef Negative K3 fan:
Single coils en metal gaat niet samen, maar als je het toch wilt proberen moet je je mids eens op nul zetten, gain en bas op tien en spelen met de treble, dan moet je in de buurt komen.


Iron Maiden en Deep Purple spe(e)l(d)en op single coils...
dusssss.

maar ja, gooi er een minihumbucker in, en neem een goed distortion pedaal.

Negative K3 fan
10 december 2002, 16:44
Op 2002-12-10 16:40, schreef Kitaarhiero:


Op 2002-11-18 16:45, schreef Negative K3 fan:
Single coils en metal gaat niet samen, maar als je het toch wilt proberen moet je je mids eens op nul zetten, gain en bas op tien en spelen met de treble, dan moet je in de buurt komen.


Iron Maiden en Deep Purple spe(e)l(d)en op single coils...
dusssss.

maar ja, gooi er een minihumbucker in, en neem een goed distortion pedaal.



die gast van iron maiden had toch een ander element in zn strat zitten, van deep purple heb ik geen verstand.

gerrekat
10 december 2002, 16:46
Een volledige Humbucker klinkt vetter dan welke hotrails of ander single coil formaat humbucker ook, maar ja wie wil zjin gitaar nou routen?

Als het een goedkope strat is zou je het kunnen overwegen.
Een DiMarzio Super Distortion doet wonderen!
Ik ben persoopnlijk helemaal weg van de Bill Lawrence L 500 XL elementen, beter gaat het niet.

axkman
10 december 2002, 17:00
Het gaat om een 2e hands Fender Strat japan. koste 350 euro, zitten wat Strat USA componenten op. Kahler tremelo, bournes pots, locknut en ST usa stemknoppen

vulvasonic
10 december 2002, 17:14
Op 2002-12-10 16:46, schreef gerrekat:
Een volledige Humbucker klinkt vetter dan welke hotrails of ander single coil formaat humbucker ook,


Ben ik het niet helemaal mee eens.
Een 'volwassen' humbucker klinkt inderdaad anders dan een hotrails of little '59.
Maar persoonlijk vind ik juist dat verschil (een redelijk subtiel verschil trouwens) het mooie van die hotrails en gelijksoortigen.
Een 'echte' humbucker smeert het geluid net iets sneller dicht en is naar mijn idee toch iets minder dynamisch.
Ik vind die kleine dingen de perfecte kruising tussen een SC en een HB, waarbij de balans overslaat naar het geluid van de HB.

Net zoals de P90, die vetter en warmer klinkt dan een SC, maar daar toch meer naar neigt dan naar een HB.

volg je me nog?

Moonchild
10 december 2002, 17:29
[/quote]

die gast van iron maiden had toch een ander element in zn strat zitten, van deep purple heb ik geen verstand.
[/quote]

Dave Murray gebruikt dus Hotrails
en Adrian Smith gebruikt JB juniors

beide elementen zijn al eerder genoemd in de discussie

axkman
10 december 2002, 17:34
Ok, allemaal duidelijk. Maar zelf wil ik dus dat vette, harde, lage metal geluid maken. Bijv WT/DT of Metallica en sommige nrs van Van Halen.

Dan toch maar een EM81 ofzo? Ruimte freesen en EM81 kosten nogal wat, maar als ik met de hotrail niet tevreden ben, dan is het ook 121 euro weggegooid :z

Lacrymosa
10 december 2002, 19:01
als je echt niet tevreden ben over die hotrails, dan wil ik em eventueel ooit (als ik et geld heb) nog wel van je overnemen

En als je EGM's wil, ga dan voor de 85, heeft wat meer dynamiek

Maar vergeet niet dat dat lage zware juist uit je amp komt en niet zozeer uit je gitaar

CheerS!!

Ic3gl0vE
10 december 2002, 20:56
ga dan voor de 89 ipv 85, de 89 kan je namelijk splitten zodat 'ie als een singlecoil klinkt

gerrekat
11 december 2002, 17:15
begin alsjeblieft niet aan EMG's die dingen zijn echt suf, al zet je ze op een bezemsteel klinken altijd hetzelfde totaal onnatuurlijk.

Ik vind ze veel te "braaf" voor metal, maar goed ik geef toe dat vooral Zakk Wylde er leuke dingen mee doet.

Als je voor het klassieke metal geluid gaat dan moet je echt eens een DiMarzio Super Distortion proberen, daar zijn erg veel klassieke metalplaten mee opgenomen, in de jaren 70 was er bijna niet anders te krijgen.

Randy Rhoads, Iron maiden, Eddy van Halen noem ze maar op allemaal SD's (vroeger dan)

Jeee
11 december 2002, 18:08
Als je een "echte" humbucker in een strat wil gooien, moet je dan echt fresen?

Is een nieuwe slagplaat dan niet voldoende?

Lacrymosa
11 december 2002, 18:56
Ligt er aan
in mijn imitatie strat zit een grote badkuip waar je genoeg ruimte in heb voor 10 humbuckers (ik bedoel onder de slagplaat)
Maar bij de meeste (echte) strats zijn de elementen netjes uitgefreesd

CheerS!!

axkman
14 december 2002, 15:51
In mijn strat moet er definitely gefreesd worden. De EMG's staan niet zo hoog geprezen op harmonic central, de keuze is nu tussen een Dimarzio X2N en een Dimarzio super distortion.. wat denken jullie?

Negative K3 fan
14 december 2002, 16:05
Je moet nooit vertrouwen op de harmony cecntral reviews, je weet nooit wie ze schrijft, ik heb de meest waardeloze dingen gezien die de hemel in werden geprezen en omgekeerd.

maar waarom beperk je je tot dimarzio? er zijn meer element bouwers zoals bill lawrence, seymour duncan etc.

axkman
14 december 2002, 16:10
Nou, volgens hormony central :smile: bleken de duncans minder sustain te hebben, en hadden de dimarzio's het typische old school metal geluid in huis. Mijn eisen voor m'n hummie zijn dat hij passief is, een hoge output heeft en een laag vet (bass/mid maar weinig hoog) metal geluid kan maken

Jeee
14 december 2002, 16:32
De Bass en de moet voornamelijk van je versterker komen, hoor. De typische metal pickup, de EMG81, heeft juist heel veel hoog, en weinig laag en mid.

Negative K3 fan
14 december 2002, 16:43
Op 2002-12-14 16:10, schreef axkman:
Nou, volgens hormony central &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> bleken de duncans minder sustain te hebben, en hadden de dimarzio's het typische old school metal geluid in huis. Mijn eisen voor m'n hummie zijn dat hij passief is, een hoge output heeft en een laag vet (bass/mid maar weinig hoog) metal geluid kan maken


heb je ook al eens naar de seymour duncan invader gekeken? en mijn ervaring met metal pickups is dat ze een redelijk even frequentie bereik hebben maar iets meer in de mids. Want het metal geluid creer je met je amp of pedalen en niet met je elementen. Bij metal draai je meestal alle mids eruit, maar mijn ervaring is dat het beter klinkt als je alle mids eruit draait met elementen die veel mids hebben. Snap je hem nog :smile:.

axkman
14 december 2002, 17:26
Tjaa, als je van de stelling uitgaat dat zo'n beetje je hele geluid afhankelijk is van je amp, effecten, toonregel schakelingen in gitaar, snarendikte en voor een klein deel je pickup element... dan zou ik met het standaard fender strat element ook geweldige metal kunnen maken :smile:
Zelf hou ik van lage diepe bassen, en vette metal.. en gitaarspelen heeft net iets meer dan bass, maar misschien bespeel ik in de toekomst wel beide..
Maar voor nu, ik heb het dimarzio super distortion aangehoord in mp3, en ik was er best over te spreken. Aan de andere kant, het klonk eigenlijk precies hetzelfde als proef mp3'tjes van het EMG85 element :s..
Dus jullie advies, gewoon EEN hummie pickup erin zetten, no matter what? Gewoon een Metal zone pedaaltje en bijv. dimarzio superdistortion? (Grafiekjes op dimarzio.com gaven aan dat er veel laag uit kwam, iets minder mid, en nog minder hoog)

Negative K3 fan
14 december 2002, 17:32
Op 2002-12-14 17:26, schreef axkman:
Tjaa, als je van de stelling uitgaat dat zo'n beetje je hele geluid afhankelijk is van je amp, effecten, toonregel schakelingen in gitaar, snarendikte en voor een klein deel je pickup element... dan zou ik met het standaard fender strat element ook geweldige metal kunnen maken &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Dat klopt ook niet, want een fendedr single copil heeft een echt twangy geluid in zich, met veel hoge toenn en minder middentonen, dat zal (bijna) nooit metal achtig gaan klinken. Het belangrijktste volgens mij is dat je gewoon een humbucker neemt met genoeg bas en erg veel output. Luister maar eens naar de soundclip van de SD live wire heavy metal (actief), die heeft ongeloofelijk veel mids maar klinkt ondankds dat heel erg metal. En iededr element heeft zo net een eigen karakter waar je achterkomt door het zelf uittesten ervan, maar aangezien dat vaak lastig is kun je ook soundclips op de seymour duncan site gaan luisteren.

axkman
14 december 2002, 17:35
Okay, goed.. dat wilde ik horen. Gewoon EEN hummie met veel bass en output :smile: thanks, ik zal in de winkels zelf ook wel een beetje verschillende hummies proberen, voor zover dat al gaat vandaag de dag :smile:

Thanks all!

Lacrymosa
14 december 2002, 18:56
Ey alex

als et goed is, heb ik binnenkort een Bill lawrence 500XL dat wordt vaak gezien als de ultieme metal hummer

en mischien is een Tone Zone wat beter vor je, ik heb ook nog een Double Whammy die binnenkort weer uit mn gitaar gaat. (zit nu in die ESP)

CheerS!!

Jeee
14 december 2002, 23:00
Pas toch maar op. Als je versterker al een beetje bassy is, en dan nog 's een pickup met veel bass, zou het wel eens pure mud kunnen worden.

Negative K3 fan
14 december 2002, 23:30
Op 2002-12-14 23:00, schreef Jeee:
Pas toch maar op. Als je versterker al een beetje bassy is, en dan nog 's een pickup met veel bass, zou het wel eens pure mud kunnen worden.


maar dan heb je iig al een goed element, als je dan later een goede amp erbij koopt dan heb je de goede combinatie.

Rwin
15 december 2002, 19:16
met zo'n setup is het moeilijkom een goede (lage) metal sound te krijgen.

zelfde als met een Gibson Les Paul en een Vox AC 30 een heel erg hoog/schel (RHCP-achtig) funk geluid maken....

ik bedoel het kan wel... maar de setup is er niet voor bedoeld.

ik zou zeggen... ik heb goede adviezen gelezen, probeer die eens.

Rwin

jorrit
24 december 2002, 21:26
hmz k mag t eigenlijk niet meer zeggen vrees ik maar ik zou een zoom tri metal uitgaan proberen....

ow en voor humbucker...dimarzio x2n in de brug. voor een mooi clean geluid, split m, en schakel m in samen met je neck humbucker...

geertenno
26 december 2002, 16:08
Boss Metal Zone!