PDA

View Full Version : Jahoor... het zelfbouwvirus: PRS



Nickname
19 juni 2006, 20:21
Het heeft me eindelijk te pakken.. het zelfbouw virus!

Ik wil dus een gitaar gaan bouwen en omdat ik nog 0.0 ervaring heb wil ik graag eerst het een en het ander uitzoeken voor ik ga beginnen. Een PRS vind ik dus een mooi model voor een gitaar en het lijkt me dus leuk om er zo één te gaan bouwen.

Als aanpak zat ik te denken:

- Een goedkoop gibson SG model (LP kan ook) als donor voor de elektronica en hardware
- Een mooi stuk hout voor de body kopen en zagen en vormen (wil ook een top maken)
- Een prefab hals kopen en dan zelf de headstock vormen

Maar mijn grootste vragen zijn:

- Wat voor donorgitaar raden jullie aan?
- Welke houtsoorten kan ik het beste gebruiken voor de body en top?

Voor het bewerken van het hout heb ik een oom die aannemer is met een werkplaats en een schoonvader die machinaal houtbewerker is voor zn beroep.. dus die kunnen me genoeg helpen met die dingen :)

Hopelijk kan ik er na de vakantie in de vrije uurtjes aan gaan beginnen! :satisfie:

Nickname
19 juni 2006, 20:27
Voor sommige details heb ik ook al ideeën:

- Voor de backplate cover wil ik hetzelfde hout gebruiken als de body met transparante lak.. zodat je nauwelijks ziet dat er iets zit. (idee van een bandlid van me)

- Ik zou graag voor de brug willen dat daar de snaren ook eindigen.. dus zo:

http://www.blackcreekguitars.com/03-PRS-McCarty-01.jpg

en niet zo:

http://images.misupply.com/products/original/Gibson/33297.jpg

Heeft iemand enig idee hoe je zoiets doet, of moet je dat ergens apart kopen?

Als jullie nog ideeën, op/aanmerkingen of suggesties hebben dan hoor ik het graag! :satisfie:

Keesz
19 juni 2006, 20:31
die snaren maken daar gewoon een ''bochtje'' onder de brug en locken daar vast, niet de best intoneerbare brug...maar staat wel cool...

donor gitaren :

Keiper Les Paul
Richwood Les paul/SG

die 2 komen me zo te binnen, kijk ook even bij ''Elektrische gitaren > Gitaren onder de 200€''

oknarb180
19 juni 2006, 22:38
Hallo Nickname,

Ik heb je een PM gestuurd.

groeten,

Branko

Nickname
19 juni 2006, 23:17
Hallo Nickname,

Ik heb je een PM gestuurd.

groeten,

Branko

Yooo danku danku! :D

Mattia
19 juni 2006, 23:49
Wraparound van dat type kun je bij GuitarFetisch scoren, kost niet veel (guitarfetish.com en/of z'n ebay winkel, wachten totdat er eentje gevelid word, krijg je 'm voor minder dan de 'buy it now' prijs). Zelf zou ik gewoon de hardware kopen, niks donor gitaar. Setje Gotoh mechanieken erbij, klaar is kees. GuitarFetisch z'n GFS pickups schijnen ook bizar goed te zijn voor de prijs...

Qua hout...mahonie. Afrikaans als 't een beetje goedkooper moet zijn (voor de klank maakt het IMO geen moer uit), Honduras als je wat geld teveel hebt ofzo. Die gitaar in jouw foto is een all-mahonie PRS, trouwens; je kan er ook een maple top opzetten.

Nickname
20 juni 2006, 00:02
Wraparound van dat type kun je bij GuitarFetisch scoren, kost niet veel (guitarfetish.com en/of z'n ebay winkel, wachten totdat er eentje gevelid word, krijg je 'm voor minder dan de 'buy it now' prijs). Zelf zou ik gewoon de hardware kopen, niks donor gitaar. Setje Gotoh mechanieken erbij, klaar is kees. GuitarFetisch z'n GFS pickups schijnen ook bizar goed te zijn voor de prijs...

Qua hout...mahonie. Afrikaans als 't een beetje goedkooper moet zijn (voor de klank maakt het IMO geen moer uit), Honduras als je wat geld teveel hebt ofzo. Die gitaar in jouw foto is een all-mahonie PRS, trouwens; je kan er ook een maple top opzetten.

Die foto was alleen maar ter illustratie voor de brug.. maar nocki had me inderdaad ook al over msn aangeraden om alles te kopen in plaats van een donorgitaar. Een maple top heb ik ook al over zitten nadenken en ik denk dat ik dat wel doe want samen met mijn schoonvader zet ik dat zo in elkaar.

Ik zit te denken aan een onderdelenlijst die ik dan moet hebben:

- 2 stukken hout (mahonie en maple)
- 2 humbuckers
- 2 potmeters
- uitgang jack
- 3-way switch
- potmeter knobs
- gekabelte
- tuners
- brug
- prefab hals

Mis ik nog iets? Als laatste zit ik te denken aan welke kleur ik erop laat zetten, mijn voorkeur gaat uit naar zwart-metallic op de voorkant.. de zijkant van de maple top donkerbruin-transparant, en de rest van de mahonie body weer zwart.

Deze kleurschakeling dus:

http://www.rush.com/php/media/gallery/2000s/pics/2000pic17.jpg

G.G.
20 juni 2006, 08:20
Paddlehead hals van Tonefactory? +/- €125

ruezzz
20 juni 2006, 11:39
De brug vind ik mooi hoor, maar die moet volgens mij wel in 1x precies op de goeie plek zitten. Lijkt me een behoorlijk riskante onderneming als je nog niet veel ervaring hiermee hebt... Als ie eenmaal zit valt er weinig meer aan te intoneren.

Nickname
20 juni 2006, 12:57
De brug vind ik mooi hoor, maar die moet volgens mij wel in 1x precies op de goeie plek zitten. Lijkt me een behoorlijk riskante onderneming als je nog niet veel ervaring hiermee hebt... Als ie eenmaal zit valt er weinig meer aan te intoneren.

Je hebt misschien wel gelijk.. waarschijnlijk ga ik er toch een LP-stijl brug op zetten.. die zijn een hoop makkelijker te intoneren :satisfie:

Heeft trouwens enig idee waar ik een 24-fret paddlehead kan krijgen? op tonefactory.nl heb je alleen maar 21 en 22

G.G.
20 juni 2006, 13:06
24? de gitaren in je voorbeeld hebben er 22. Bij 22 frets staat je hals element ook lekker ver van je brug voor een warme sound. Of gebruik je die 23ste en 24ste echt?

Nickname
20 juni 2006, 13:08
24? de gitaren in je voorbeeld hebben er 22. Bij 22 frets staat je hals element ook lekker ver van je brug voor een warme sound. Of gebruik je die 23ste en 24ste echt?

Wel eens... maar vooral vind ik het mooier staan :p ziet er wat evenwichtiger uit in mijn ogen :satisfie:

Elixir
20 juni 2006, 14:11
die prs bruggen zijn trouwens wel te intoneren...
aan de achterzijde van de brug zitten voor die grote schroeven nog kleinere schroefjes waarme je hem kan intoneren.

B_2_the_a
20 juni 2006, 14:22
maar dat is niet zo precies als eentje met allemaal losse zadels

B_2_the_a
20 juni 2006, 14:23
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/222000.jpg

zo iets moetj e hebbn

one piece bridge van schaller of bad ass

Mattia
20 juni 2006, 14:37
Is het net zo precies? Nee.

Maakt het uit...nee. Intonatie is prima te regelen, en je hebt wilkinsons met twee sets intoneerbare stukjes, alsook met maar een intoneerbaar iets. Moet zeggen dat ik er nooit last van heb gehad met normale snaren en redelijk normale tunings. Liever een wraparound dan een TOM. Minder onderdelen, direkte koppeling, en het ziet er gewoon strak uit. Een TOM op een PRS ziet er gewoon hartstikke fout uit, IMO.

Nickname
20 juni 2006, 14:59
Is het net zo precies? Nee.

Maakt het uit...nee. Intonatie is prima te regelen, en je hebt wilkinsons met twee sets intoneerbare stukjes, alsook met maar een intoneerbaar iets. Moet zeggen dat ik er nooit last van heb gehad met normale snaren en redelijk normale tunings. Liever een wraparound dan een TOM. Minder onderdelen, direkte koppeling, en het ziet er gewoon strak uit. Een TOM op een PRS ziet er gewoon hartstikke fout uit, IMO.

Wat raad je me dan aan?

G.G.
20 juni 2006, 15:44
Wat raad je me dan aan?

Hele dikke vetten Floyd Rose


:satisfie:

Mattia
20 juni 2006, 17:56
Nou, zoiets:

http://store.guitarfetish.com/wiliadinwrbr.html

Of zoiets:

http://store.guitarfetish.com/chbastinwrbr.html

Nickname
20 juni 2006, 19:14
Nou, zoiets:

http://store.guitarfetish.com/wiliadinwrbr.html

Of zoiets:

http://store.guitarfetish.com/chbastinwrbr.html

Die wilkinson vind ik wel mooi.. ik hoop dat het me lukt om zoiets te maken. Ik ga in ieder geval beginnen met het houtwerk voordat ik begin aan harware :) Heeft iemand enig idee wat een groot genoeg stuk mahonie en maple kost?

Mattia
20 juni 2006, 19:40
Die wilkinson vind ik wel mooi.. ik hoop dat het me lukt om zoiets te maken. Ik ga in ieder geval beginnen met het houtwerk voordat ik begin aan harware :) Heeft iemand enig idee wat een groot genoeg stuk mahonie en maple kost?

Uitgaande van tweedelige body (twee stukken mahonie, en twee stukken maple, al dan niet bookmatched) heb je het voor Khaya (Afrikaans Mahonie) over een euro of 30-45 (en is mogelijk groot genoeg te vinden voor een 1-piece body), maple minder als het zonder tekening mag, meer als het gevlamd/gequilt/etc. moet wezen.

Nickname
20 juni 2006, 19:42
Uitgaande van tweedelige body (twee stukken mahonie, en twee stukken maple, al dan niet bookmatched) heb je het voor Khaya (Afrikaans Mahonie) over een euro of 30-45 (en is mogelijk groot genoeg te vinden voor een 1-piece body), maple minder als het zonder tekening mag, meer als het gevlamd/gequilt/etc. moet wezen.

Ik zoek inderdaad hout zonder tekening omdat ik em toch niet transparant ga spuiten... hoe pak ik dat dan eigenlijk aan met dat mahonie? kan ik gewoon 2 stukken tegen elkaar lijmen dan?

Mattia
20 juni 2006, 21:32
Ik zoek inderdaad hout zonder tekening omdat ik em toch niet transparant ga spuiten... hoe pak ik dat dan eigenlijk aan met dat mahonie? kan ik gewoon 2 stukken tegen elkaar lijmen dan?

Yep. Gewoon een goede naad, lijmen maar. Kijk eens in m'n Strat+Tele bouwtopic, zie je hoe dat gaat met Swamp Ash (Techniek is hetzelfde).

Nickname
22 juni 2006, 22:02
Heeft iemand nog tips/ideeën of suggesties? Ik ben nog aan het denken over wat ik op de headstock ga zetten... in ieder geval geen paul reed smith.. want dat is het niet :satisfie: