PDA

View Full Version : octaafzuiverheid



maarten
18 november 2002, 14:30
mijn acoustische guild is niet meer helemaal octaafzuiver. Voor de rest is het een prachtige oude maar kwalitatief zeer goede gitaar.

is hier iets aan te doen?

alvast bedankt.

maarten

Luca P
18 november 2002, 19:06
Dat wordt een klusje voor een vakman ben ik bang. Er valt wienig aftestellen aan zo'n vaste brug. Er zal waarschijnlijk een ander zadel op gezet moeten worden.

Buzz
18 november 2002, 19:42
Wat heet octaafzuiverheid? Ieder gitaar is een compromis, zelfs een Guild. Meestal worden gitaren op de hoge E en de A-snaar "zuiver" afgesteld, daarnaast een compensatie voor de B-snaar (soms G). De minst zuivere van allen is de lage E. Die schuift naar te hoog op hoe verder je op de hals komt.
Maar het kan natuurlijk zijn dat het met jouw gitaar echt de spuigaten uitloopt. Laat dan inderdaad de vakman er mee aan de gang gaan.

maarten
18 november 2002, 21:30
nou je hebt gelijk, het is allemaal compromis. Maar toch is het teveel naar mijn mening.
Als ik de gitaar met losse snaren stem, dan kloppen ze op de 12 niet. En als ik ze op de twaalfde stem (fagiolet) dan kloppen ze los niet. Vooral de lage E is erg. En als ik de snaren stem met de fagioletten op de 5e en 7e frets dan klopt t ook niet helemaal. Tis als je verder op de hals komt ook steeds erger idd.
Voor de rest is het een geweldige gitaar maar wel al oud. toch al 20 jaar ofzo. Maar nog in goede staat en hij klinkt goed.

ik zal eens bij de gitaarboer informeren

alvast bedankt voor de tips