PDA

View Full Version : hoe goedkoop opnemen?



Rude Perception
19 juni 2006, 20:02
Ik heb een vraag, hoe kan ik het beste opnemen? Zelf heb ik een paar alternatieven, maar andere alternatieven zijn altijd welkom.

Het gaat erom hoe ik een zo mooi mogelijk signaal in mijn mixer krijg. Die gaat dan naar m'n pc/monitor.

Ik gebruik nu de speaker emulated out van m'n marshall dsl401. Nou heb ik er wel wat geld voor over om het beter te laten klinken. Het scheurkanaal klinkt namelijk echt ruk. De ballen zijn er helemaal uit.

Als alternatief heb ik nog een multi-effect liggen: korg ax1g. Deze heeft helemaal geen speaker simulatie. Klinkt dus ook slecht/nog slechter.

Ik zat zelf te denken aan de behringer v-amp. Tweedehands. Goed betaalbaar, maar ga ik er ook echt op vooruit? Kan je de speaker simulatie uitzetten? Dan zou ik m'n korg namelijk kunnen verkopen (ik gebruik zeer weinig m'n multi, maar wil toch wel veel effecten kunnen gebruiken. Voor de effecten die ik veel gebruik heb ik losse pedaaltjes).

Ook zat ik te denken aan een microfoontje. Dit zal dan wel een low-budget worden, want ik heb er niet heel veel geld ervoor (over). Kan ik dan beter een condensator uit de laagste prijsklasse kopen (phantoom voeding geen probleem) of beter iets van een shure sm-57?

STW
19 juni 2006, 20:19
ik zou voor een microfoon gaan

een sm57 bijvoorbeeld
of voor ongeveer hetzelfde bedrag een studio projects b1 (condensator)

allebei geschikt voor gitaar, kwestie van smaak denk ik welke je het best bevalt

meer afwegingen: de 57 is robuust, de b1 veelzijdig (ook leuk voor zang en akoestische gitaar)

een paar topics hieronder vertelt han een heel verhaal over microfoons, misschien ook wel interessant voor je

STW
19 juni 2006, 20:20
hier dus:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75644

edit:
en hieronder staat ook wel nuttige info:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76148

Rude Perception
19 juni 2006, 21:57
oja, het opnemen van akoestische gitaar is ook heel leuk als dat kan! Dus daarom is een mic zeker een pre denk ik.

Han S
19 juni 2006, 23:01
oja, het opnemen van akoestische gitaar is ook heel leuk als dat kan! Dus daarom is een mic zeker een pre denk ik.

Noem het een pre, er zijn maar twee manieren om een akoestische gitaar op te nemen, een microfoon of een pickup. En alleen de allerbeste pickup klinkt redelijk tot goed. Je zult dus aangewezen zijn op een goede microfoon. De pickup blijft een alternatief voor optredens omdat een microfoon in de live situatie meestal te snel feedback geeft.

Rude Perception
20 juni 2006, 18:56
Noem het een pre, er zijn maar twee manieren om een akoestische gitaar op te nemen, een microfoon of een pickup. En alleen de allerbeste pickup klinkt redelijk tot goed. Je zult dus aangewezen zijn op een goede microfoon. De pickup blijft een alternatief voor optredens omdat een microfoon in de live situatie meestal te snel feedback geeft.

Ik ga niet speciaal een pick-up kopen voor m'n akoestische gitaar. Ik speel bijna alleen maar elektrisch.
Het gaat mij vooral om het opnemen van elektrische gitaar. En de microfoon heeft de pre dat ik hem ook voor akoestische gitaar kan gebruiken, de v-amp dat het ook mijn multi-effect kan vervangen.

Ik denk alleen dat het zonde van m'n marshall is als ik opneem met een v-amp. Of zal ik met een mic (bijv. studio project b1) niet heel veel betere resultaten krijgen dan met m'n v-amp?

Han S
20 juni 2006, 19:20
De SP B1 is een neutraal klinkende microfoon waarmee je een vrij nauwkeurige opname zal kunnen maken van het geluid dat uit je speaker komt. Ook een akoestisch instrument wordt goed gedaan, het enige waar ik hem niet zo goed op vind is een trompet en een trombone.

Dit is een condensator werkpaard waarmee bijna alles wel goed lukt, geen topklasse, maar dat kost ook al gauw 20 keer zoveel.

Rude Perception
20 juni 2006, 20:25
Dank je wel han. Die studio project gebruik ik ook op school, om live de piano mee uit te versterken en hij tilt de piano idd heel mooi omhoog (dus weinig kleuring).
Hiermee krijg ik dus beter resultaat dan met m'n v-amp en dynamische mics?

harrie-beton
21 juni 2006, 09:13
Hiermee krijg ik dus beter resultaat dan met m'n v-amp en dynamische mics?




Denk het wel. Let wel, de microfoon registreert gewoon de geluiden uit je amp dus je amp moet goed ingesteld zijn, dan is het een kwestie van goed richten en je hebt een leuke opname met je pc.

gitaarhaantje
21 juni 2006, 12:25
Denk het wel. Let wel, de microfoon registreert gewoon de geluiden uit je amp dus je amp moet goed ingesteld zijn, dan is het een kwestie van goed richten en je hebt een leuke opname met je pc.


Maar je kunt dus een gitaarversterker beter opnemen met een condensator microfoon dan een dynamische microfoon?

Want ik dacht altijd dat een condensator microfoon te gevoelig voor een gitaarversterker was..

Ic3gl0vE
21 juni 2006, 12:26
veel condensatormicrofoons kunnen toch wel zo'n 130dB aan: dat is een heel erg hoge geluidsdruk en ik denk niet dat je je versterker zó hard zet in je kamer (is niet uit te houden namelijk, leidt tot gehoorbeschadiging)

Ic3gl0vE
21 juni 2006, 12:28
Ik denk alleen dat het zonde van m'n marshall is als ik opneem met een v-amp. Of zal ik met een mic (bijv. studio project b1) niet heel veel betere resultaten krijgen dan met m'n v-amp?

Het huismerk van thomann.de, "The T-bone" komt uit dezelfde fabriek als Studio Projects en klinkt erg goed, maar is goedkoper.
www.thomann.de
Ik heb zelf een SC400 (59 euro) en voor elektrische gitaar heb ik 'm niet gebruikt, maar voor akoestische gitaar en vocals klinkt 'ie mooi hoor!

Han S
21 juni 2006, 13:16
De studio projects microfoons zijn ontworpen door Alan Hyatt en Brent Casey in Amerika en worden volgens hun specs gefabriceerd bij 797 is China, waar heel veel microfoons worden gefabriceerd. Men beweert dat zelfs Telefunken en Neumann microfoonkapsels in China laat maken.

Besides that, een condensatormicrofoon kan best wel tegen de geluidsdruk van een gitaarspeaker. Neumann zegt dat je een van hun topmodellen, de M149, best in de kickdrum kunt gebruiken, als je er maar niet met de klopper tegen slaat.

Maar iemand als Klaus Heyne, een restaurateur van vintage condensators als de U47 zegt dat hij veel U47 Fet mics krijgt (welke veel voor kick worden gebruikt) die als gevolg daarvan schade hebben opgelopen. Sommige moet hij elk jaar opnieuw van een nieuw membraan voorzien.

Je zou dus kunnen concluderen dat een condensator toch wat sneller schade oploopt van extreme herrie. Er zit een heel dun velletje gespannen voor een metalen plaatje en dat velletje kan best eens wat uitrekken en dus slapper worden waardoor het geluid definitief zal veranderen. Vergelijk het met een drumvel dat uitrekt, ook daarvan zal de tone naar de kloten gaan.

Een dynamische mic heeft een verschijnsel wat de condensator niet heeft: omdat er een winding in een sterk magnetisch veld beweegt, zal hij zichzelf tegenwerken en dus de beweging afremmen. De regel van Lenz zegt ons namelijk dat een electrische stroom altijd de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt.

Een dynamische microfoon is in feite een dynamo en die zal een stroom leveren en daardoor zwaarder gaan lopen. Dit resulteert ook in een bepaald soort compressie.

Bovendien zijn er dynamische microfoons, geen goedkope helaas, die zo goed presteren dat ze veel goedkope condensators moeiteloos achter zich laten als je bijvoorbeeld een akoestische gitaar opneemt.

Emocide
24 juni 2006, 16:58
een pod (Y)
weet niet wat je budget is maar best veel artiesten nemen op met die pod van 700 euro *ben de naam kwijt*
en als je budget lager is zou ik voor zo'n kleinere gaan =D

Rude Perception
25 juni 2006, 10:04
een pod (Y)
weet niet wat je budget is maar best veel artiesten nemen op met die pod van 700 euro *ben de naam kwijt*
en als je budget lager is zou ik voor zo'n kleinere gaan =D
ik heb dus al laten merken dat m'n budget niet hoog is. Als je het topic wat beter had gelezen had je gezien dat ik aan de v-amp zat te denken. Een goedkope pod-kopie. Ook komen mics voorbij van rond de 100 euro.

Emocide
25 juni 2006, 15:58
dan zou ik zonder twijvel voor de toneport gaan :rockon:

Rude Perception
25 juni 2006, 21:53
dan zou ik zonder twijvel voor de toneport gaan :rockon:

Lijkt mij niet handig. Is geen multi-effect, en kan je niet gebruiken om akoestische gitaar mee op te nemen.
De 2 pre's die de v-amp of de mic wel hebben heeft hij dus niet. Maar ik zal er nog wel even wat info over zoeken. Ik heb eigenlijk nooit helemaal geweten wat zo'n toneport kan en doet.

Rude Perception
25 juni 2006, 22:26
ik heb even wat rondgezocht, en ik vind het een beetje een eng gedoe:P. Ik snap er eerlijk gezegt ook niet heel veel van. Je stuurt dus een clean signaal naar de toneport, en alle oversturing en gedoe wordt allemaal met software op je computer gedaan? Want in de toneport zelf gebeurd dat toch niet? Het lijkt mij onnodig ingewikkeld, en heb er eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in dat het beter klinkt dan een mic. De soundclips op www.line6.com (http://www.line6.com) overtuigden mij ook niet echt.
Maar waarom zou jij dan zo overduidelijk voor de toneport kiezen? Waarom is deze beter dan de mics die een echt buizengeluid opnemen? Je kan me overtuigen, maar dan wil ik wel argumenten horen, zoals ik die bij de mics wel heb gehoord.

harrie-beton
25 juni 2006, 23:00
De toneport is een uitgeklede versie van de succesvolle podxt.
Voor toneport betaal je veel minder omdat je computer het apparaat aanstuurt in plaats van de podxt zelf.
Een podxt doet het zonder pc ook, een toneport (die ook een microfoon ingang heeft) heeft altijd een pc nodig.

Voor thuis gebruik is modeling van buizenversterkers ideaal, je hebt een redelijk geluid zonder dat je echte buizenversterker lawaai hoeft te maken.

Rude Perception
25 juni 2006, 23:02
De toneport is een uitgeklede versie van de succesvolle podxt.
Voor toneport betaal je veel minder omdat je computer het apparaat aanstuurt in plaats van de podxt zelf.
Een podxt doet het zonder pc ook, een toneport (die ook een microfoon ingang heeft) heeft altijd een pc nodig.

Voor thuis gebruik is modeling van buizenversterkers ideaal, je hebt een redelijk geluid zonder dat je echte buizenversterker lawaai hoeft te maken.

Die buizenversterker maakt altijd lawaai, dat is geen probleem bij mij thuis. Ik heb geen echt goede computer (oude afgedankte van m'n pa) zal dat een probleem opleveren bij een toneport?

Ic3gl0vE
25 juni 2006, 23:09
een pod (Y)
weet niet wat je budget is maar best veel artiesten nemen op met die pod van 700 euro *ben de naam kwijt*
en als je budget lager is zou ik voor zo'n kleinere gaan =D


die dure is de podpro. voegt weinig toe aan de gewone pod en daarom vind ik de prijs zwaar overdreven.
podpro heeft meer uitgangen (o.a. XLR) en ik dacht ook sp/dif en hij is natuurlijk in 19" formaat, dat is wel weer heel erg handig.

Rude Perception
25 juni 2006, 23:14
hmm, ik ga binnenkort maar eens naar m'n gitaarzaak. Daar hebben ze die studio project liggen. Daarvan WEET ik in ieder geval dat hij goed is. Ik zal het ook wel aan de muziekleraar bij ons op school (ook geluidstechnicus) vragen, waarom hij voor de studio project ging. Hij weet alleen niets van gitaarversterkers. Hij dacht de fx send even te gebruiken om een gitaar door te versterken over de pa. Hij vondt het nog goed klinken ook. Totdat ik tegen hem zei dat hij eens met distortion zou moeten proberen. Hij trok hem er heel snel uit :). Ikke weer eens gelijk hebben (practisch altijd als heb op school gaat om een gitaar uit te versterken. Enige gitarist die techniek doet op school:P)

Han S
25 juni 2006, 23:40
hmm, ik ga binnenkort maar eens naar m'n gitaarzaak. Daar hebben ze die studio project liggen. Daarvan WEET ik in ieder geval dat hij goed is. Ik zal het ook wel aan de muziekleraar bij ons op school (ook geluidstechnicus) vragen, waarom hij voor de studio project ging. Hij weet alleen niets van gitaarversterkers. Hij dacht de fx send even te gebruiken om een gitaar door te versterken over de pa. Hij vondt het nog goed klinken ook. Totdat ik tegen hem zei dat hij eens met distortion zou moeten proberen. Hij trok hem er heel snel uit :). Ikke weer eens gelijk hebben (practisch altijd als heb op school gaat om een gitaar uit te versterken. Enige gitarist die techniek doet op school:P)

Gisteren heb ik opnamen gemaakt met een jazzband, een gitaar uit de jaren 60, zo'n hele dikke jazzgitaar, op een Fender buizenamp. SP B1 er voor en helemaal niks mis met dat geluid. De tweede B1 op de banjo en dat klinkt ook prima. Alles tegelijk opgenomen in één ruimte en de overspraak is alleszins redelijk.

Voor de duidelijkheid: ik krijg geen commissie, dus beschouw het niet als spam, het is voor dat geld gewoon een van de beste mics die je kunt vinden.

Rude Perception
25 juni 2006, 23:46
Gisteren heb ik opnamen gemaakt met een jazzband, een gitaar uit de jaren 60, zo'n hele dikke jazzgitaar, op een Fender buizenamp. SP B1 er voor en helemaal niks mis met dat geluid. De tweede B1 op de banjo en dat klinkt ook prima. Alles tegelijk opgenomen in één ruimte en de overspraak is alleszins redelijk.

Voor de duidelijkheid: ik krijg geen commissie, dus beschouw het niet als spam, het is voor dat geld gewoon een van de beste mics die je kunt vinden.

Dank je, ik heb zelf niet meer dan een paar getrainde oren (muziek/gitaar/geluidsman) en heb dus niet veel kennis van mics, maar ik stond ook verbaasd van het geluid van die sp b1 op school. Ik ben er zelf eigenlijk nooit achteraan gegaan omdat ik dacht dat deze toch ruim buiten mijn budget lag:nervous:. Ik wist uberhaupt niet dat condensatoren betaalbaar konden zijn. Zelf vond ik de sp heel mooi vlak versterken. Hiermee bedoel ik dus dat je de piano (daarvoor gebruiken we hem) er heel mooi mee omhoog kon tillen. Zonder dat je echt verkleuring hoorde (in live situatie). (ik hoop dat ik iets lul wat ergens op slaat, of is dit het bewijs dat ik niet zo goed getrainde oren heb wat betreft mics:chicken: ?

Han S
26 juni 2006, 00:07
Nee, je hebt een goed punt, LDC's als de SP B1 kleuren altijd wel enigzins, maar de B1 is opvallend neutraal.

Zonder arrogant over te willen komen kan ik je vertellen dat ik heel veel ervaring heb opgedaan met alle soorten microfoons en het is dus zo dat er geen enkele microfoon is die alles goed doet.

Een Sennheiser MD441 bijvoorbeeld is een van de duurste en allerbeste dynamische microfoons waar zelfs een viool nog prima op klinkt. Maar wikkel je die in een stukje schuimrubber en stopt hem in de brug van een contrabas, dan krijg je een geluid wat je het best kunt rangschikken in de catagorie volkomen kut.

Neem je een goedkope micro als de AKG D90 of de Audio Technica AT832 van €25.- en die stop je op dezelfde manier in die bas, dan heb je een geluid dat 10 keer beter is. Het is dus altijd een combinatie van mic en toepassing.

De B1 is een soort van werkpaard, hij doet het ongeveer overal meer dan redelijk op en ik heb hem al ongeveer overal op geprobeerd, piano, vibrafoon, cimbaal, overheads, spot mic op hi hat, ride cymbal, akoestische gitaar, gitaar en basamps, vocalen, contrabas, Hammond/Leslie, saxofoon, allerlei hoorns.

Alleen op trompet en trombone vond ik hem wat neuzig, voor de rest doet ie alles wel goed.

Het moeilijke van het opnamevak is de kennis van de microfoons en hun toepassingsgebied, je doet er heel lang over om dat goed onder de knie te krijgen. Iedereen kan aan knopjes draaien en er op drukken, maar voordat je een goede opname kunt maken van een orkest ben je even onderweg.

Rude Perception
26 juni 2006, 00:15
Nee, je hebt een goed punt, LDC's als de SP B1 kleuren altijd wel enigzins, maar de B1 is opvallend neutraal.

Zonder arrogant over te willen komen kan ik je vertellen dat ik heel veel ervaring heb opgedaan met alle soorten microfoons en het is dus zo dat er geen enkele microfoon is die alles goed doet.

Ik zie jou niet als arrogant. Wel als iemand die weet wat hij doet m.b.t. opnemen. Ik zal eerder van je leren dan je tegen spreken.

Daarom ben ik ook blij dat je het met me eens bent wat betreft de neutraliteit van de sp. (Verder hebben wij op school sm-58's, 2 sennheisers, en nog 2 condensatoren samson CO-2).

Han S
26 juni 2006, 00:21
Dank je. Ik heb meer dan 40 microfoons en toen ik in dit vak kwam was er nog geen internet. Je moest dus alles leren via boeken en met vallen en opstaan. En ik ben een paar ik op mijn bek gegaan hoor, neem dat maar aan.

Tegenwoordig kun je heel veel kennis vinden op het www. Zuig het op, het kost niks. Het enige wat je moet doen is de zin van de onzin leren onderscheiden, maar mensen als George Massenburg, Al Schmitt, Bruce Swedien, Harvey Gerst en nog veel meer van die oude meesters kun je gewoon geloven en die vind je op de forums.

knepman
26 juni 2006, 10:39
Even een klein vraagje tussen door... Ik heb een toneport UX2. Stel dat ik in plaats van de amp models te gebruiken een keer iets op mijn eigen versterker zou willen opnemen via de toneport, zou ik dan ook de Studio Projects B1 kunnen gebruiken via de toneport om op te nemen, of moet ik dan een mengpaneel erbij kopen?

harrie-beton
26 juni 2006, 10:40
@rude,

Je hebt voor Toneport een moderne pc nodig. Met een brakke pc, zeker niet doen. Zie elders op dit forum over de toneport.

Met een microfoon, een dichte koptelefoon en een mixertje kun je prima opnemen en over backing tracks heen spelen.
Vergeet een statief niet, goed mikken op de speaker is belangrijker dan een EQ.

ps ik heb wél moderne pc :)
http://82.73.162.167/website1/coolermaster.jpg