PDA

View Full Version : zoek een nieuwe amp 1200e.



Balthazar
19 juni 2006, 17:46
hallo,
ik ga mn rack van de hand doen en ga op zoek naar een amp en misschien kunnen jullie me hierbij helpen. Daar ik volgend jaar conservatorium ga doen ( vooropleiding in ieder geval ) wil ik een diversere versterker ( dan een jmp-1 ).
ik heb maximaal 1200 euro te besteden.
ik zoek het volgende :

- prachtig clean, funky
- dikke blues/jazz sound, clean met een randje
- ac/dc vintage rock sound
- 60's surf sound
- metal sound ( zoals bijv. mesa mark IV ), die kwa volume naast een 5150 kan

ik snap dat dit alles in 1 versterker lastig word of duizenden euro's gaat kosten. dus, vintage blues sound en metal sound zijn het belangrijkst voor me. oja en reverb lijkt me ook hcill voor erbij.
volgens mij zijn de cleane sounds van fender buizenbakken het mooist maar dan heb ik geen scheur geluid. heb vandaag een mesa boogie dual caliber geprobeerd en was er erg over te spreken. red die het op hoog volume?
hebben mesa mark II, III,en vooral IV een goede clean? oja en combo+ cab lijkt me nog vetter klinken dan top + combo door de extra speaker. of is dat niet zo? tis wel handiger iig voor als je een kleine show hebt.

bedankt alvast.
wieger

future2future
19 juni 2006, 17:53
Ik heb een Mark IV en ben zeer te spreken over het cleane kanaal!

btw waar ga je vooropleiding doen dan?

jw009
19 juni 2006, 17:55
Misschien is Koch wel wat voor je. Multitone of Powertone ofzo. Tweedehands volgens mij wel voor die prijs te krijgen

Mitch
19 juni 2006, 17:56
Poeh, dat zijn wel lastige eisen die je stelt. Je zult ergens concessies moeten doen, maar je kan een aantal amps testen die aan ongeveer twee eisen voldoen en dan kijken of je de rest met pedalen aan kan vullen. Gezien de combi goed clean/crunch én metal denk ik dat je goed richting Engl/Koch kan kijken.
Op zich is de combinatie combo + cab wel erg handig. Kleine gig, sessie, repetitie: combo en heb je meer ruimtelijkheid nodig een cab erbij. Eén van de 1x12 combo's van Engl, bijv. tweedehands Screamer of zo, heb je nog wat over voor een 1x12 of 2x12 cab.

Balthazar
19 juni 2006, 18:02
Ik heb een Mark IV en ben zeer te spreken over het cleane kanaal!

btw waar ga je vooropleiding doen dan?
in rotterdam, maar het is nog niet helemaal zeker, morgen nog auditie doen in utrecht.

Outrage
19 juni 2006, 18:04
Ik heb iemand die een Brunetti MC" (staat voor 2) heeft gekocht. Een combo, 60 watt, 3 kanalen. In de revieuw vertelde hij geloof ik wel dat hij er niet echt een metalgeluid uit kreeg.

Revieuw:

[Dit] is het uiteindelijk geworden, de Brunetti MC" (MC staat voor Master Combo, ik weet niet of de " staat voor de tweede generatie, of als grappig bedoelde referentie naar de relativiteitstheorie van Einstein). Ik bespeelde deze versterker drie weken geleden bij de Max Guitarstore in Den Haag, en was eigenlijk meteen verkocht. Desondanks ben ik daarna nog even verder gaan kijken, maar na een paar andere versterkers vluchtig geprobeerd te hebben concludeerde ik al snel dat deze niet hetzelfde gevoel losmaakten als de Brunetti. Conclusie: niet meer twijfelen, terug naar Max Guitars!

Genoeg geluld nu, over op de zaken die er werkelijk toe doen.

Specificaties
De MC" is een 60 watt klasse AB-versterker met drie onafhankelijke kanalen, 4 12AX7 preampbuizen en twee EL34 eindbuizen, en een Accutronics veergalm. Het cleane kanaal beschikt over een driebands equalizer, (input-)volumeregelaar en een eigen regelaar voor de hoeveelheid reverb. Het crunch- en leadkanaal hebben een gedeelde equalizer en reverbregelaar, maar elk hun eigen gain- en volumeregelaar. De bijgeleverde footswitch schakelt tussen de drie kanalen, en schakelt de reverb en de mysterieuze 'Edge'-functie aan en uit (hoewel dat laatste wat overbodig is, ik kan me niet indenken dat iemand dat ooit uit zou willen zetten! Hier kom ik nog op terug). Er is geen mastervolume.
De equalizer is er één volgens de oude stempel, dus niet met potmeters met een nulpositie met aan de ene zijde een boost en aan de andere zijde een cut, maar met een ècht nulpunt (alsin: 0 = stil) vanaf waar je het betreffende frequentiegebied harder in de mix kunt zetten. De drie potmeters van de equalizer van elk kanaal overlappen elkaar behoorlijk en vullen elkaar aan, zodat je hier redelijk fijnzinnig mee moet omgaan om ze goed op elkaar af te stemmen. Al met al is het gebruiksgemak desondanks erg hoog.

De versterker is aan de achterzijde voorzien van een drietal jackingangen waar een externe MIDI-switcher met relais aan gehangen kan worden, om de kanalen te kunnen schakelen. Helaas zijn de Edge-functie en de reverb niet extern schakelbaar. Bovendien kunnen de kanalen, de Edge en de reverb alleen met de footswitch geschakeld worden, en niet op de versterker zelf.
Verder is achterop de FX-loop te vinden, met een schakelaartje om te wisselen tussen serieel en parallel (met een 50% mix van het geëffecteerde signaal met het onaangeroerde signaal), en de speakeruitgangen. Tenslotte is hier ook nog de aansluiting voor de footswitch te vinden.

Geluid
Hier wordt het interessant: hoe klinkt deze versterker? Sommige bewoordingen die ik kies zou iemand anders misschien niet kiezen of staan misschien open voor een heel ruime interpretatie, maar ik heb geprobeerd om het zo goed mogelijk te omschrijven. Merk wel op dat het hier gaat om mijn mening

Het cleane kanaal sprankelt erg fraai, en klinkt op zichzelf vrij penetrant (maar niet schel) met een lekker vol midlaag. Het kanaal doet sterk denken aan het Fender-clean - en dat voor een combo met een behoorlijk ander format dan een Twin: EL34 eindbuizen en een gesloten achterkant. Door het ontbreken van een mastervolume kan het volume van dit kanaal bij mij thuis niet hoger dan 1, zodat dit kanaal te allen tijde, met elke gitaar, volmaakt clean blijft. Ik ervaar dit echter niet als een gemis: dit is exact wat ik verlang van een clean kanaal! Ik heb geen idee vanaf welk volume dit kanaal gaat vervormen, dat heb ik niet kunnen testen. In de winkel kon ik 'm daar ook niet hard genoeg voor zetten.
De bright-switch zie ik mezelf niet snel gebruiken, deze is naar mijn smaak rijkelijk over the top.

Het crunchkanaal gaat van clean tot vet en strak, met alles wat daartussen ligt. Ik heb de gain net voorbij de 5 staan, zacht aanslaan klinkt dan clean, maar als je harder aanslaat gaat de versterker erg mooi grommen. Met de gain op 8 komt het geluid van een Marshall JCM800 heel dicht binnen bereik: een strak laag, penetrant hoog, veel middentonen, ontzettend veel punch. De gesloten achterkant draagt hier ongetwijfeld sterk aan bij.

Het leadkanaal gaat verder waar crunch ophoudt. Bakken gain, en een heel dik geluid, met aanzienlijk meer laag dan het crunchkanaal! Dit kanaal klinkt niet zo strak als het crunchkanaal (althans, op slaapkamervolume), zodat het zich misschien wat minder leent voor bijvoorbeeld superstrakke palmmuted metalriffs, daarvoor is het crunchkanaal eigenlijk zelfs nog geschikter naar mijn mening, maar als vette rock je ding is zal dit kanaal je niet teleurstellen. Ook de numetal-jongens zullen dit kanaal echter wel kunnen waarderen. Tot die groep reken ik mijzelf echter niet, en de gain zal bij mij dan ook niet snel over de helft komen. Ook dan klinkt de versterker op dit kanaal echter veel 'groter' dan hij eruit ziet. Ik denk dat ook hier de gesloten achterkant daar sterk aan bijdraagt.

Ik noemde net al de Edge-functie. Ik kan niet uitleggen wat het exact doet en hoe het werkt, ik kan wel proberen uit te leggen wat voor verschil in geluid ik hoor wanneer ik 'm aan zet. De vervormde kanalen klinken met deze functie uit wat saai en ongeïnspireerd, en misschien zelfs wel wat muffig. Als je Edge aan zet, komt de hele versterker echter tot leven. Alle kanalen winnen aan sprankeling, harmonics knallen eruit, en alles klinkt gewoon levendiger en krijgt meer punch en ballen. Ik zei het al eerder: ik begrijp niet waarom Marco Brunetti überhaupt de moeite heeft gedaan om deze functie footswitchable te maken, want ik geloof niet dat iemand dit ooit uit gaat zetten!

Conclusie
Wat een moordversterker! Deze versterker heeft zelfs op laag volume zoveel meer ballen dan menig andere die ik heb geprobeerd... En de veelzijdigheid is zeer groot, ondanks de 'slechts' drie kanalen. Ik heb een goeie keuze gemaakt om de Triamp te koop te zetten: meer dan deze Brunetti heb ik inderdaad niet nodig! Zes kanalen is leuk, maar ik gebruikte ze lang niet allemaal. Ik kwam ten hoogste tot vier. Met één minder kan ik dan ook wel af

Nog even kort op een rijtje plus- en minpunten van de MC":

PLUS:
Breed klankspectrum uit 'slechts' drie kanalen;
Gescheiden reverb voor clean en crunch/lead;
Gesloten achterkant draagt dramatisch bij aan een voller geluid met meer punch;
Redelijke benadering van het geluid van een (half-)stack in een relatief compact 1x12-combo.

MIN:
Kanalen en reverb niet schakelbaar op de versterker zelf, alleen via de footswitch;
Geen mastervolume;
Geen traploze FX-mix voor de FX-loop, signaal wordt te allen tijde 100% of 50% beinvloed door effecten in de loop.

De minpunten wegen echter niet op tegen de pluspunten van deze versterker. En het belangrijkste punt is nog wel de hemelse klank van deze versterker! Ik ben een gelukkig mens, en ik ben er vrij zeker van dat ik een goeie keuze gemaakt heb


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

AART
19 juni 2006, 19:03
De eerste Mark IV die ik had kocht ik van een bluesgitarist die een Mark IV widebody head heeft gekocht...

Inmiddels een tweede Mark IV, en kan je vertellen dat de clean echt geweldig is.
De Metalscheur ken je al.
Met een ts 9 erbij trouwens is de rocksound ook erg ok.

Over het volume:
Heb zelf een 5150 gehad en de Mark IV gaat harder, terwijl de Mark IV eigenlijk maar 85 W is vs 120 van de 5150.

Voor thuis/lesvolumes is de Mark IV trouwens veel beter dan de 5150, omdat de voorversterker van de Mark IV per kanaal een eigen master heeft, zodat je heel simpel samen met de overall volumeknop een aangenaam volume voor thuis hebt zonder dat je al teveel van je sound inlevert.

Voor 1200-1500 moet je er wel een kunnen vinden, er staat er één op gitaarmarkt voor dat geld.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=61983

Tristan
19 juni 2006, 20:34
Ik heb zelf die Brunetti MC2 1x12 combo gehad en ik ben het met twee dingen die de reviewer zegt eens, die Edge functie klinkt te gek en deed ik ook bijna nooit uit... De amp klinkt ook ontzettend goed op lage volumes...
Helaas heb je aan deze amp geen ene reet in band/podium/live/studio/opname situaties, hij komt absoluut niet door de mix en gaat niet beter klinken als je hem harder zet... Je verliest ontzettend veel punch, je geluid komt niet door... Ik heb de amp om deze redenen verkocht... Kortom fantastische amp voor thuis, maar bij opnames en live/band/podium dingen is het echt helemaal niets...

future2future
19 juni 2006, 20:50
Net zoals AART zegt is de mark 4 goed! goed clean kanaal, lead kanaal is ook te gek van rock tot metal! Goeie koop

crrrN
19 juni 2006, 21:49
Randall RM100.

- prachtig clean, funky - blackface module
- dikke blues/jazz sound, clean met een randje - blackface/deluxe module
- ac/dc vintage rock sound plexi/sl+/jtm/top boost
- 60's surf sound plexi/sl+/jtm/top boost
- metal sound ( zoals bijv. mesa mark IV ), die kwa volume naast een 5150 kan recto/xtc/1086/ultra xl


Ideaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal.

Hell's Engl
19 juni 2006, 22:09
Hughes & Kettner Triamp!!!!!

Alles in 1 amp!! Er staat 'n MKII op gitaarmarkt voor 1500 Euro's, ook staat er 'n MKI combo te koop....

Heb zelf de MKI en ben errrugggg tevreden met mijn sound!! Tot nu toe de meest allround amp waar ik op heb gespeeld!! Lekker helder clean-funky clean met 'n randje-lekkere overdrives-high gain.... Heb geen pedaaltjes nodig!! Hooguit 'n boost...

Ben zelf van plan om ooit alles midi te laten sturen...

Ik zou zeggen; probeer 'm eens als je de kans krijgt!!

Succes en hou ons op de hoogte........

Groeten Joost

Orpheo
19 juni 2006, 22:49
de hughes and kettner triamp mark 2. heerlijke amp! maar niet echt superzware metal maar eerder tot lekker stevige rock.

de mesa mark 4. heerlijke amp! en t tweede kanaal, tja, das ff tweaken, maar ook top!

de mesa stiletto met een ts9 erbij.

marshall 6100

das wel mijn lijstje zo snel.

edit: en koch's powertone2.

crrrN
19 juni 2006, 23:01
Vond de powertone 2 echt zwaar tegenvallen, daarentegen vond ik de multitone wel weer meevallen. Hoewel hij niet op kan tegen "je weet wel welke amp ik bedoel"

Balthazar
19 juni 2006, 23:12
bedankt voor de toffe reacties ! doch koch noch engl hebben mij ooit kunnen overtuigen. ik ben erg benieuwd naar die randall modules en die h&k, ik ga ze zeker binnenkort uittesten. Maar tot nu toe word ik het warmst van de markIV.

Toaster
20 juni 2006, 01:05
Gebruik je dat ding alleen thuis of moet je hem ook mee naar school / optredens sjouwen?

Balthazar
20 juni 2006, 01:40
Gebruik je dat ding alleen thuis of moet je hem ook mee naar school / optredens sjouwen?
ik wil hem thuis gaan gebruiken, maar ook mee naar school, oefenruimte, en met optredens, in een metalband, op zeer hoog volume. en hopelijk binnenkort ook in een bluesband. daarom zit ik ook aan een combo te denken. en dan een 4x12 erbij voor bij die metalband. ( of 2x12 eventueel )

Tristan
20 juni 2006, 08:54
@Balthasar: De amps die je nu opnoemt zijn allemaal channel switching/voortrap/higain bakken, daar krijg je i.m.h.o. meestal twee echt goede sounds uit: volledig clean (Jazzy) en higain lead (Metal), de beste crunch/blues/clean met een randje sounds krijg je i.m.h.o. uit deze/dit soort amps:
Vox AC30CC (1x12 combo of top)
Marshall 2061x top, 1974x combo, JCM800 2203/2204 eenkanaals
Hiwatt Custom 20 top of combo
Ceriatone (heb ik zelf nog niet getest)
CMW amps (heb ik zelf nog niet getest
Marble (heb ik zelf nog niet getest)
Fender oude Silverface of Blackface amps

Wat betreft de combinatie Blues en Metal denk ik dat je met een eenkanaals JCM800 2203/2204 heel erg goed zult wegschuiven... Met een tubescreamer ervoor kan je er lekkere Metal uithalen, zonder tubescreamer heb je een goede Blues/Rock sound en als je je gitaar in de low input doet dan heb je ook nog eens een mooie clean met een randje JTM45 achtige sound...
Voor je normale cleane sound kan je dan de volume knop van je gitaar terugdraaien, echt Jazzy clean wordt het dan niet, maar het is zeker wel bruikbaar...

Wat betreft de combinatie Blues en Jazzy Clean denk ik dat je met een vroege Silverface Fender erg goed weg zult schuiven... De clean van de meeste oude Fender amps (niet de reissues, of de nieuwere amps) is vaak erg lekker en als je er een pedaal voor zet, of ze flink opendraait, dan krijg je er ook een hele mooie clean met een randje/blues sound uit... Wat betreft Metal lever je dan wel wat in, maar waarschijnlijk kan je wel een pedaal vinden dat dat lekker doet i.c.m. de amp...

Het is gewoon net wat je wil. Voor Rock/Metal zal ik zelf in eerste instantie een eenkanaals Marshall JCM800 2203/2204 gebruiken, in de tweede plaats een channel switching/higain/voortrap bak...
Voor Jazzy clean zijn die channel switching/higain/voortrap bakken ook heel geschikt, maar zijn sommige vroege Fender Silverface of Blackface modellen weer net iets lekkerder i.m.o...
Voor Crunch/Blues/Clean met een randje zijn die channel switching/higain/voortrap bakken niet zo geschikt i.m.o... Het kan wel, maar het is altijd minder dan bijvoorbeeld de door mij hierboven genoemde amps i.m.o...

AART
20 juni 2006, 10:19
@Balthasar: De amps die je nu opnoemt zijn allemaal channel switching/voortrap/higain bakken, daar krijg je i.m.h.o. meestal twee echt goede sounds uit: volledig clean (Jazzy) en higain lead (Metal), de beste crunch/blues/clean met een randje sounds krijg je i.m.h.o. uit deze/dit soort amps:
Vox AC30CC (1x12 combo of top)
Marshall 2061x top, 1974x combo, JCM800 2203/2204 eenkanaals
Hiwatt Custom 20 top of combo
Ceriatone (heb ik zelf nog niet getest)
CMW amps (heb ik zelf nog niet getest
Marble (heb ik zelf nog niet getest)
Fender oude Silverface of Blackface amps

Wat betreft de combinatie Blues en Metal denk ik dat je met een eenkanaals JCM800 2203/2204 heel erg goed zult wegschuiven... Met een tubescreamer ervoor kan je er lekkere Metal uithalen, zonder tubescreamer heb je een goede Blues/Rock sound en als je je gitaar in de low input doet dan heb je ook nog eens een mooie clean met een randje JTM45 achtige sound...
Voor je normale cleane sound kan je dan de volume knop van je gitaar terugdraaien, echt Jazzy clean wordt het dan niet, maar het is zeker wel bruikbaar...

Wat betreft de combinatie Blues en Jazzy Clean denk ik dat je met een vroege Silverface Fender erg goed weg zult schuiven... De clean van de meeste oude Fender amps (niet de reissues, of de nieuwere amps) is vaak erg lekker en als je er een pedaal voor zet, of ze flink opendraait, dan krijg je er ook een hele mooie clean met een randje/blues sound uit... Wat betreft Metal lever je dan wel wat in, maar waarschijnlijk kan je wel een pedaal vinden dat dat lekker doet i.c.m. de amp...

Het is gewoon net wat je wil. Voor Rock/Metal zal ik zelf in eerste instantie een eenkanaals Marshall JCM800 2203/2204 gebruiken, in de tweede plaats een channel switching/higain/voortrap bak...
Voor Jazzy clean zijn die channel switching/higain/voortrap bakken ook heel geschikt, maar zijn sommige vroege Fender Silverface of Blackface modellen weer net iets lekkerder i.m.o...
Voor Crunch/Blues/Clean met een randje zijn die channel switching/higain/voortrap bakken niet zo geschikt i.m.o... Het kan wel, maar het is altijd minder dan bijvoorbeeld de door mij hierboven genoemde amps i.m.o...


JCM 800 met pedaaltje komt no way ook maar in de buurt van een Mark IV/5150/recto qua gain en strakheid.

JCM 800 met ts 9 word IMO erg slobberig en losjes.
Bovendien niet erg veel gain, en de gain die je hebt dan is dubbelop gain(pedaal scheur + amp gain) en dat klinkt gewoon niet.


Die Randall RM100 tip is wel erg goed, dat ding ligt ook nog eens precies in je budget.
Blackface voor clean, SL+/SLP module voor crunch en een recto/XTC module voor vette scheur.

ieme
20 juni 2006, 10:29
* framus dragon *
Zeker het testen waard...

punkrockacademyfightsong
20 juni 2006, 10:59
moet zeggen dat ik zelf erg gecharmeerd ben van de Peavey tripple XXX
lekker warme en heldere clean
heeerlijk crunch kanaal, gaat van clean met een randje tot superlekkere rock overdrive tot brute metal, dit alles met hele mooie harmonische boventonen en een eigen karakter
lead kanaal: alle gain die je ooit nodig zult hebben

Balthazar
20 juni 2006, 11:05
ik heb toch wel moeite met het id wat in te leveren op het metal front, aangezien dat de enige band is waar ik op het moment in speel. als ik bijvoorbeeld zo'n versterker neem met uitstekend clean & lead, kan ik dan geen blues/crunch geluid maken met mn ts-9 ?

AART
20 juni 2006, 11:09
ik heb toch wel moeite met het id wat in te leveren op het metal front, aangezien dat de enige band is waar ik op het moment in speel. als ik bijvoorbeeld zo'n versterker neem met uitstekend clean & lead, kan ik dan geen blues/crunch geluid maken met mn ts-9 ?


Als je in de buurt woont kan je wel eens langskomen met je ts 9.
Op het boogieforum zetten heel veel mensen dat ding ervoor voor de crunch.

Als je dat onprettig zou vinden zouden de enige alternatieven zijn:
Randall RM100
VHT UL

Alleen die laatste kost 3 keer jouw budget.

Helter Skelter
20 juni 2006, 11:17
ik heb toch wel moeite met het id wat in te leveren op het metal front, aangezien dat de enige band is waar ik op het moment in speel. als ik bijvoorbeeld zo'n versterker neem met uitstekend clean & lead, kan ik dan geen blues/crunch geluid maken met mn ts-9 ?

mijn droom setup is een Fender buizenbak voor clean, een VoxTB voor crunch en een Jubilee/2203 voor leads, een A/B/C -switchje erbij en gaan met die banaan! Helaas niet erg praktisch en dus heb ik ook een paar jaar gezocht naar een 3-kanaals 'do-it-all' amp maar het blijft toch altijd een compromis en de vraag is of je daar genoegen mee neemt of niet....

marc_o
20 juni 2006, 11:43
ik heb toch wel moeite met het id wat in te leveren op het metal front, aangezien dat de enige band is waar ik op het moment in speel. als ik bijvoorbeeld zo'n versterker neem met uitstekend clean & lead, kan ik dan geen blues/crunch geluid maken met mn ts-9 ?


Ik ben van jouw setup (zoals te koop staat in je onderschrift) naar een ENGL sovereign gegaan.
4 sounds maal 2 volumes, van sprankelend clean tot superruig. Is een prima allrounder van 100 watt buizen die al je genoemde stijlen met groot gemak aankan.
Multi-amp suggesties zijn allemaal wel leuk, maar daar heb je in praktijk als scholier toch ook geen ene zak aan.
Sovereign is 1 keer 12", compact en gaat ontzettend hard als je wilt. Hang er een 1 keer 12" aan en je bent weg...voor jouw budget moet je die 2e hands wel kunnen vinden.

Orpheo
20 juni 2006, 11:48
JCM 800 met pedaaltje komt no way ook maar in de buurt van een Mark IV/5150/recto qua gain en strakheid.

JCM 800 met ts 9 word IMO erg slobberig en losjes.
Bovendien niet erg veel gain, en de gain die je hebt dan is dubbelop gain(pedaal scheur + amp gain) en dat klinkt gewoon niet.


Die Randall RM100 tip is wel erg goed, dat ding ligt ook nog eens precies in je budget.
Blackface voor clean, SL+/SLP module voor crunch en een recto/XTC module voor vette scheur.

dat eerste ben ik helemaal met je eens. een jcm800 wordt NOOIT zo strak als een mark4, maar geeft wel een lekkere metalsound als je dat wilt! (denk zakk wylde of slayer).

dat tweede ben ik NIET met je eens. met een ts9 wordt de 800 iets strakker, maar zeker niet losjes. je kan met de drive en volume spelen, meer drive=meer gain meer volume=strakker. alles op 10 op t pedaal slaat nergens op. wellicht heb je t zo eens gehoord, en vond je t daarom slobberig, maar bij mij is t zeker niet slobberig (en zeker niet zo strak als de mark4).

Orpheo
20 juni 2006, 11:48
Ik ben van jouw setup (zoals te koop staat in je onderschrift) naar een ENGL sovereign gegaan.
4 sounds maal 2 volumes, van sprankelend clean tot superruig. Is een prima allerounder van 100 watt buizen die al je genoemde stijlen met groot gemak aankan.
Mutli-amp suggesties zijn allemaal wel leuk, maar daar heb je in praktijk als scholier toch ook geen ene zak aan.
Sovereign is 1 keer 12", compact en gaat ontzettend hard als je wilt. Hang er een 1 keer 12" aan en je bent weg...voor jouw budget moet je die 2e hands wel kunnen vinden.

ach natuurlijk, ik was deze helemaal vergeten je aan te raden (aan de topicstarter). de sovereign is wellicht mijn favo amp NA de jcm800. in ieder geval mijn favo channelswitching amp.

Balthazar
27 juni 2006, 22:12
bedankt voor jullie reacties allemaal, ik denk dat ik voor de mark IV ga ( of de engl souvereign..).
ik vraag me alleen nog af :

- wat voor verschil zit er tussen de markIV's onderling?
de 'short'is een paar honderd euro duurder dan de 'medium' ofzo heel vreemd.
- is die altijd 85 watt ? of is er ook een 100 watt versie?
- klinkt de combo precies het zelfde als de top + een 1x12 ?
- is de combo makkelijk aan te sluiten op een 4x12?

tnx,
wieger

AART
27 juni 2006, 23:49
bedankt voor jullie reacties allemaal, ik denk dat ik voor de mark IV ga ( of de engl souvereign..).
ik vraag me alleen nog af :

- wat voor verschil zit er tussen de markIV's onderling?
de 'short'is een paar honderd euro duurder dan de 'medium' ofzo heel vreemd.
- is die altijd 85 watt ? of is er ook een 100 watt versie?
- klinkt de combo precies het zelfde als de top + een 1x12 ?
- is de combo makkelijk aan te sluiten op een 4x12?

tnx,
wieger


- Niks. Je hebt brede chassis versies(widebody combo en medium head) en small chassis versies(normale combo, shorthead en rackmount head).
Geen verschil in opties tussen deze versies.

- Alleen 85 W.
Schakelbaar naar 50, 30 of 15 W.

- Ja, maar dat ligt ook aan de maten en dergelijke(combo is open, kast soms diht).
Verder niks qua verchillen.

- Ja.

De combo is exact hetzelfde als een head. Gewoon 4, 4, 8 Ohm uitgangen net zoals een head.
Je kna een combo ook heel simpel ombouwen tot een head(alleen andere behuizing bouwen of van ebay plukken.


Als je meer vragen hebt kan je altijd PM en of het hier vragen ofcourse.

Tristan
28 juni 2006, 01:49
Hee AART, ik denk inderdaad dat je die Tubescreamer dan anders hebt ingesteld... Je moet het volume omhoog gooien en de gain laag houden, dan krijg je wel een lekker strak geluid... Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor Metal sound je wil hebben, maar ik vind zelf zowiezo die ouderwetse Metal sound ook veel beter dan de Moderne Metal sound... Die ouderwetse Metal sound heeft meer midden, klinkt warmer en heeft voor mij ook wat meer dynamiek en ballen, is daardoor ook iets minder strak... De Moderne Metal sound heeft meer laag, maar ook meer compressie en minder ballen i.m.o, is wel iets strakker... Voor solo's is die ouderwetse sound zowiezo beter i.m.o.
omdat er meer midden inzit heb je een vetter geluid en niet zo'n piel geluid als dat je tegenwoordig van de meeste Metal gitaristen hoort die een gitaarsolotje spelen...

SimonS
28 juni 2006, 08:26
maar je kunt natuurlijk het beste een éénkanaals versterker kopen :nervous: ;)

Tristan
28 juni 2006, 15:42
Voor Blues/Classic Rock is dat absoluut een waarheid als een koe...
Voor Metal (modern) en volledig cleane sounds is dat soms een ander verhaal...
@Topic Starter: Je moet gewoon niet verwachten dat je een echt waanzinnige blues/crunch sound kan halen uit een amp waar je een goede Metal (slag) en een mooie volledig cleane sound uit haalt...
Een van de weinige amps die Blues en Metal aankan is in mijn ogen een eenkanaals Marshall JCM800 2203/2204... Alleen lever je dan wat in op je cleane sound...

krieke
28 juni 2006, 16:19
@Topic Starter: Je moet gewoon niet verwachten dat je een echt waanzinnige blues/crunch sound kan halen uit een amp waar je een goede Metal (slag) en een mooie volledig cleane sound uit haalt...
Een van de weinige amps die Blues en Metal aankan is in mijn ogen een eenkanaals Marshall JCM800 2203/2204... Alleen lever je dan wat in op je cleane sound...

das ook dikke zever eh gast, misschien is er zo geen amp met zijn budget maar ze zijn er wel, om maar één vb te geven: ENGL SE

Michael AE
28 juni 2006, 16:23
Er is een verschil tussen kunnen en uitblinken, en daar heeft Tristan het over.

AART
28 juni 2006, 16:23
zoek gewoon eens een mark IV, lees de manual 10 kleer door(aan te raden met al die opties) en test hem.

Ik haal er lewkkere clean, blues, stevige rock en metal uit, ondanks dat velen anders beweren.

Voor de beste rocktone met ballen kan je het beste gewoon het lead kanaal met metal instellingen gebruiken(incl eq) en gewoon de volumeknop van je gitaar dichtdraaien.

krieke
28 juni 2006, 16:25
zoek gewoon eens een mark IV, lees de manual 10 kleer door(aan te raden met al die opties) en test hem.

Ik haal er lewkkere clean, blues, stevige rock en metal uit, ondanks dat velen anders beweren.

Voor de beste rocktone met ballen kan je het beste gewoon het lead kanaal met metal instellingen gebruiken(incl eq) en gewoon de volumeknop van je gitaar dichtdraaien.

idd klopt helemaal alleen is het niet voor mij door al die instellingen :s

zou deze zeker testen samen met de ENGL sovereign en misschien ook wel koch powertone2

Tristan
28 juni 2006, 16:29
Er is een verschil tussen kunnen en uitblinken, en daar heeft Tristan het over.

Ja, precies, er zijn een hele hoop versterkers die heel wat sounds kunnen maken, maar als je daar een versterker tegenover zet die in een sound uitblinkt, dan hoor je wel het verschil... Zeker met een Blues/Crunch sound, daar heb je uiteindelijk toch zo'n amp voor nodig... Als je eenmaal het verschil gehoord hebt dan wil je voor zo'n sound niet anders meer...

vincentvdlocht
28 juni 2006, 16:32
Op gitaarmarkt staat nog een Powertone I te koop.

Daar kun je ook aardig wat verschillende geluiden uit toveren. Ik vind hem zelf beter klinken dan de powertone II.


Ik heb me laten vertellen dat er wel iets te regelen is met de verkoper. ;-)

krieke
28 juni 2006, 16:44
Op gitaarmarkt staat nog een Powertone I te koop.

Daar kun je ook aardig wat verschillende geluiden uit toveren. Ik vind hem zelf beter klinken dan de powertone II.


Ik heb me laten vertellen dat er wel iets te regelen is met de verkoper. ;-)

haha, toevallig ben jij die verkoper :p

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=63571

kunk
29 juni 2006, 22:40
Laney vc50 lang niet zo duur en toch veelzijdig.

Kunk

AART
30 juni 2006, 00:14
Laney vc50 lang niet zo duur en toch veelzijdig.

Kunk


dat si toch een wel wat andere klasse dan de amps waar het hier over gaat volgens mij, leuke amp, maar niet zo veelzijdig als een engl 4 kanaalsbak of een mk 4 of rm100....

Balthazar
10 juli 2006, 22:02
yo iedereen die advies heeft gegeven bedankt,
doch ik heb niet zoveel gekregen voor mijn amp als ik gehoopt had ( 1000 euro uiteindelijk. )
daarom ga ik morgen een mesa boogie dc-5 kopen ipv een mark IV. voor een mooie prijs hoop ik.
675 is dat een goede prijs voor een dc-5? heb er al vaker over gespeeld en ik vind hem zeer goed klinken, clean en scheur, en voor de crunch heb ik mn od-9.
goede keus?
groeten
wieger

Treeb
10 juli 2006, 22:15
yo iedereen die advies heeft gegeven bedankt,
doch ik heb niet zoveel gekregen voor mijn amp als ik gehoopt had ( 1000 euro uiteindelijk. )
daarom ga ik morgen een mesa boogie dc-5 kopen ipv een mark IV. voor een mooie prijs hoop ik.
675 is dat een goede prijs voor een dc-5? heb er al vaker over gespeeld en ik vind hem zeer goed klinken, clean en scheur, en voor de crunch heb ik mn od-9.
goede keus?
groeten
wieger

Voor zover ik dat weet is dat wel een goede prijs, er worden niet heel veel dc-5 aangeboden voor zover ik gezocht heb. Ik heb er ook net eentje gekocht voor 700 euro, met nieuwe buizen erin. Tip voor user manual: http://www.mesaboogie.com/manuals/Dual%20Cal%20DC-5.pdf

AART
11 juli 2006, 11:51
is een mooie aankoop, die dingen willen wel.
De crunch van deze bakken is soms ook best goed te pruimen.