PDA

View Full Version : Nagels sterker door veel spelen?



LaurentB
19 juni 2006, 16:24
Hallo,

Door diverse projecten moest ik de laatste maanden ineens veel meer op mijn akoestische gitaar spelen dan anders, en gelukkig heb ik bijna geen last van gebroken nagels gehad, terwijl dat normaal toch wel een kwaal is bij mij.

Kan dat door het vele spelen komen? Heeft iemand van jullie dat wel eens gemerkt? Of zou het gewoon geluk zijn geweest?

Dracool
19 juni 2006, 17:25
Of dat door het spelen komt vind ik lastig om te zeggen. Ik kan je wel melden dat toen ik nog niet met een plectrum speelde een stukje van mijn duimnagel wegsleet door het gitaarspelen :)

Picker
19 juni 2006, 22:19
Denk niet dat van veel spelen je nagels sterker worden. Nagels zijn immers dood waar ze de snaren raken.

Regelmatig melk drinken helpt wel.

kornelius
19 juni 2006, 23:01
of op een andere manier zorgen dat je voldoende calcium binnenkrijgt :)

Harald
19 juni 2006, 23:07
Zomermaanden komt wel mooi uit, dan groeit je nagel sneller dan in de winter. Voor de rest kan nagelverharder goede diensten bewijzen. Staal of nylonsnaren maakt ook veel uit. Staal is een stuk agressiever, met extra slijtage voor je wijsvinger door de omwonden g snaar. Wat voor project heb je trouwens gedaan, iets met je crafter, of je hopf?

hendrix2
19 juni 2006, 23:41
ik heb ook nog lange tijd met mijn nagels gespeeld (klassieke gitaar), en dit vroeg toch wel veel verzorging om er voor te zorgen dat ze niet braken. Constant bijvijlen, opletten dat je nergens aan hapert...
Nu speel ik altijd zonder nagels, ook klassiek, en na een tijdje vind je ook wel de juiste methode om een goede klank te krijgen.

LaurentB
20 juni 2006, 00:36
Zomermaanden komt wel mooi uit, dan groeit je nagel sneller dan in de winter. Voor de rest kan nagelverharder goede diensten bewijzen. Staal of nylonsnaren maakt ook veel uit. Staal is een stuk agressiever, met extra slijtage voor je wijsvinger door de omwonden g snaar. Wat voor project heb je trouwens gedaan, iets met je crafter, of je hopf?

Nee, het was inderdaad met de (staalsnarige) Crafter. Een begeleiding voor zang die ik moest opnemen (en wat nog behoorlijk tegenviel waardoor ik het zeer vaak opnieuw heb moeten doen!) en oefenen voor een solo-optredentje (nou ja, achtergrondmuziek verzorgen, zo bleek).
Ik wist niet dat nagels sneller groeien in de zomer (is echter wel logisch, daar alle chemische processen bij een hogere temperatuur sneller verlopen), maar misschien maakte dat wel het verschil. Er ontstonden wel beginnende scheurtjes, maar die zijn er door de warmte sneller uitgegroeid, dat zal het geweest zijn.

LaurentB
20 juni 2006, 00:39
ik heb ook nog lange tijd met mijn nagels gespeeld (klassieke gitaar), en dit vroeg toch wel veel verzorging om er voor te zorgen dat ze niet braken. Constant bijvijlen, opletten dat je nergens aan hapert...
Nu speel ik altijd zonder nagels, ook klassiek, en na een tijdje vind je ook wel de juiste methode om een goede klank te krijgen.

Ik vind het zonder nagels op staalsnarige gitaar wel goed klinken, maar vooral op nylon snaren hou ik toch wel van de helderdere klank en betere definitie van nagels.
Maar het is een tamelijk neurotisch gedoe met die nagels, inderdaad. Ik heb dan ook al meer dan 25 jaar de tic om voortdurend op mijn nagels te letten.

LaurentB
20 juni 2006, 00:40
of op een andere manier zorgen dat je voldoende calcium binnenkrijgt :)

Ik drink al heel lang geen melk meer, eigenlijk. Misschien moet ik gewoon op een bot gaan lopen knagen de hele dag...