PDA

View Full Version : Fender Twin Reverb uit 64



Globetrotter
19 juni 2006, 14:13
Hoi,

Ik ben via via een 2de handse Fender Twin Reverb op 't spoor gekomen. 't Gaat om een originele TR uit '64 en hij is nog volledig origineel. Buizen zouden nog in orde zijn, maar zijn niet recent vervangen. Hij ziet er optisch op 't eerste gezicht nog heel goed uit. Nu is mijn vraag; wat is zowat een faire prijs voor zulke amp en zijn der dingen die je best weet over een TR uit 64... bv. echte mankementjes typisch voor die lijn?
Cheers,

Bart

PeeVee
19 juni 2006, 14:51
wat is zowat een faire prijs voor zulke amp
Dat wil je niet weten, ik denk dat "fair" in dit geval ook niet helemaal de juiste woordkeuze is. Er worden veel silverface TR's aangeboden maar extreem weinig blackfaces. Ik zie nog vaker blackface Super Reverbs voorbij komen dan Twin Reverbs. Persoonlijk speel ik liever op een SR dan een TR maar juist omdat bf TR's zo weinig voorbij komen lijkt het me een heel mooi bezit (puur hebberigheid). Een bf SR gaat tegenwoordig voor 1800 - 2000, een bf TR wellicht voor 2500?


en zijn der dingen die je best weet over een TR uit 64...
Dat ze hemels klinken? :)


bv. echte mankementjes typisch voor die lijn?
Als je serieus overweegt die versterker aan te schaffen, begin dan met controleren van trafo serienummers. Op zijkant van de alu kleurige trafo's eno op de onderkant van zwarte (power) trafo vind je een nummer dat begint met "606" (fabrikant Schumacher die de trafo's in die tijd produceerde voor Fender). Het getal dat erna komt geeft een jaar indicatie (er zou een "4" moeten staan voor 1964), vervolgens twee digits die weeknummer aangeven b.v. 12 voor week 12 van dat jaar.

Verder controleren of het componenent board nog de originele blue Mallory molded coupling caps heeft (worden nog wel eens "geplukt" onder het mom van "waren defect, moesten vervangen worden"); zeer essentiële factor in die mooie blackface sound en gaan doorgaans een leven lang mee (vermits er geen gekke dingen met die amp gebeurd zijn). De filtercaps in het aluminium broodtrommeltje aan de onderkant van het circuit zijn hoogstwaarschijnlijk Astrons en / of Mallory met kartonnen hulsje, m.n. de Astrons willen nog wel eens gaan lekken (of spuiten) met alle nare gevolgen van dien. Die zullen dus waarschijnlijk wel vervangen zijn, mocht dat niet zo zijn dan is dat mooi, maar laat er dan een tech naar kijken, ze hoeven niet slecht te zijn maar zijn dat vaak wel, voor meer bedrijfszekerheid liever vervangen (en originelen gewoon bewaren). De dubbele 25 + 25 mF / 25V elco's op het component board (ook in kartonnen hulsjes) gaan doorgaans aanzienlijk langer mee en hoeven niet persé vervangen te worden (maar wel aan te raden wanneer amp slap / dun / futloos klinkt); originelen ook weer bewaren.

Verder even checken wat voor speakers erin zitten, ik vermoed Oxford (moet er ergens een code 465 opstaan ook gevolgd door jaar indicatie en week indicatie) 12T6 "swiss cheese" (allemaal ronde gaatjes in frame).

Een 1964 is trouwens een pre-CBS model, er zou dan onder model naam (Twin Reverb) met kleine lettertjes Fender Electric. Instruments (FEI) moeten staan en niet Fender Musical Instruments (FMI). Laat je niet in de maling nemen, er bestaat natuurlijk ook een '65 Twin Reverb reissue die er net zo prachtig uitziet maar daarmee houdt dan ook meteen iedere vergelijking op. Is totaal andere versterker. Zo'n reissue blackface TR koop je voor onder de 1000 als ik me niet vergis.

Succes en houd ons op de hoogte...

Globetrotter
19 juni 2006, 15:18
Hoi!


Bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de zaken waar ik op moet letten. Nou lijkt de vraagrpijs van de verkoper mij wel heel laag, voor moest 't een originele zijn. Ik heb hem een aantal vraagjes doorgemaild, maar 't kan wel zijn dat ik der vanavond ofzo even naar ga zien.
Groeten,

Bart

Mr.Jay
19 juni 2006, 17:13
Hoi!
Bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de zaken waar ik op moet letten. Nou lijkt de vraagrpijs van de verkoper mij wel heel laag, voor moest 't een originele zijn. Ik heb hem een aantal vraagjes doorgemaild, maar 't kan wel zijn dat ik der vanavond ofzo even naar ga zien.
Groeten,
Bart

als dat die op "2ehands.be" is, troost je, het is een R.I. en dus geen '64 maar "65twinreverb" zou ie moeten heten. Er staat een pic van de achterkant, dan is meteen alle twijfel weg.

JaY

Globetrotter
19 juni 2006, 20:54
Hoi!

Hier is 't prentje van de achterzijde... Waar zie je dat aan dat 't een RI is? Beetje tips van kenners zijn welkom!
Merci!

Bart

http://img.2dehands.be/f/normal/14600170_1-fender-lampenversterker.jpg

En dan de voorzijde ook maar ineens:
http://img.2dehands.be/f/normal/14600170-fender-lampenversterker.jpg

Cheers,

Bart

Mr.Jay
19 juni 2006, 20:59
Hoi!
Hier is 't prentje van de achterzijde... Waar zie je dat aan dat 't een RI is? Beetje tips van kenners zijn welkom!
Merci!
Bart

precies DIE bedoelde ik, is een r.i. écht niet meer dan 1000 euro waard.
je ziet het o.a. de speakers en de speakeraansltuing, het speakerdoek vanaf de achterzijde gezien. het CE stikkertje, de hele backplate etc etc etc......

JaY

Globetrotter
20 juni 2006, 09:12
Thanks Guys...

Btw., wat is ie dan wel waard, als RI dan te verstaan? Als de RI dan toch ook een redelijke buizenbak is, zou ik misschien nog wel overwegen om em eens te testen en evt. vooralsnog te kopen, hetzij voor een redelijk hedendaags bedrag.
Cheers,

Bart

Globetrotter
20 juni 2006, 12:57
Niemand?

10 tekens...

Toaster
20 juni 2006, 13:04
Ga eerst eens luisteren zou ik zeggen.

Je hebt het nu over een "redelijke buizenbak".
Toen je dit topic begon praatte je nog over de heilige graal der versterkers.

Zo lijkt het net of je perse je geld kwijt wil.

Lucluc
20 juni 2006, 15:10
Koop dan voor minder geld een silverface. Stond er niet ergens eentje uit '74 te koop voor 750? Nog een beetje eraf lullen, servicebeurtje en je bent echt het heertje!

PeeVee
20 juni 2006, 16:55
Ik denk dat zo'n versterker naar redelijkheid nog wel 800 - 900 zal doen. Ik ben het met LucLuc eens, beter om voor 700 een vroege silverface (tot '74 ofzo) te zoeken, die te laten servicen dan heb je hoogstwaarschijnlijk betere sound en je geld beter geinvesteerd.

Mischa den Haring
20 juni 2006, 18:49
Ik denk dat zo'n versterker naar redelijkheid nog wel 800 - 900 zal doen. Ik ben het met LucLuc eens, beter om voor 700 een vroege silverface (tot '74 ofzo) te zoeken, die te laten servicen dan heb je hoogstwaarschijnlijk betere sound en je geld beter geinvesteerd.

+1........

SteavisSmokin
20 juni 2006, 21:27
+2

Mischa, ik heb je een PM gestuurd.

Globetrotter
21 juni 2006, 00:09
Koop dan voor minder geld een silverface. Stond er niet ergens eentje uit '74 te koop voor 750? Nog een beetje eraf lullen, servicebeurtje en je bent echt het heertje!

Het fijne aan dit forum is soms toch wel de grappige uitdrukkingen die door Belgen soms grappig overkomen. Anyway, thanks 4 the tips!!! Ik wil niet echt mijn geld kwijt hoor, maar ken de amp ook niet. Als de hoogste bieder morgen toch zijn klink intrekt, dan ga ik die RI wel eens uittesten, maar het brand nu al wel een pak minder :) .