PDA

View Full Version : dooie plekken op de hals?



qwertyuiop
19 juni 2006, 13:12
hoi,

volgens mij heb ik een aantal "dooie" plekken op mijn hals; op een aantal punten valt de sustain direct weg. Waar ligt dat precies aan? de snaar lijkt niet aan te lopen ofzo. iemand enig idee?

Robbert
19 juni 2006, 13:52
Is de hals wel recht? Van topkam naar brug kijken kun je een warp vaak zien.

qwertyuiop
19 juni 2006, 19:34
de hals is recht. Ik kan mij ook voorstellen dat wanneer een hals krom is, dat de "dooie" plekken bij elkaar zouden moeten zitten. Dat is in dit geval niet zo.
andere opties?

future2future
19 juni 2006, 21:03
Ja man dat heb ik ook. Als ik mijn hoge E op de 17e positie opdruk valt ie meteen weg. Bij andere posities niet...

Nickname
19 juni 2006, 21:11
Nieuwe snaren al geprobeerd?

qwertyuiop
19 juni 2006, 21:45
voor elk optreden nieuwe snaren.

turboblues
20 juni 2006, 00:26
Heb ik ook bij 2 gitaren! Bij de 15de à 17de fret. Je hoort de noten veel minder luid, dus niet enkel minder sustain. Alsof er een fret te hoog zit, maar ik zie niks verkeerd! En geen slijtage, want de gitaren hadden dit al toen ze nieuw waren.

vulvasonic
20 juni 2006, 00:30
Het schijnt bij veel Fenders met de oude radius (7.25????) regelmatig voor te komen. Ik weet niet waar het aan ligt. Ik weet wel dat het door velen als een probleem wordt gezien. Ikzelf vind het wel lekker als een gitaar een weinig inconsequent is. Je kunt er gebruik van maken, dat maakt gitaarspelen leuk (of frustrerend, legt eraan hoe je er tegenaan kijkt).

Agent_Smith
20 juni 2006, 07:41
Ik heb ook ooit één gitaar gehad die dat had. Daar doe je dus niks aan. Zijn gewoon idd dode plekken op de toets en zit gewoon in het hout.

Robbert
20 juni 2006, 09:49
(of frustrerend, legt eraan hoe je er tegenaan kijkt).

Frustrerend! Argh!!

Het maakte de beslissing om mijn oude strat door te verkopen een stuk makkelijker :)

qwertyuiop
20 juni 2006, 10:09
hmmm...als er inderdaad niks aan te doen is, is dat mooi kut! het gaat om mijn favo-fender die ik al 20 jaar heb, verschrikkelijk mooi is, zeer lekker speelt, en goed klinkt!!!

ik zal er eens mee naar Peer Dellen gaan, kijken wat hij zegt.

Agent_Smith
20 juni 2006, 12:11
ik zal er eens mee naar Peer Dellen gaan, kijken wat hij zegt.

Ja goed plan idd. Ik ben geen gitaarbouwer/houtdeskundige. Wellicht is er toch nog iets aan te doen door een pro...

heavy-metal-thunder
20 juni 2006, 12:51
hoi,

volgens mij heb ik een aantal "dooie" plekken op mijn hals; op een aantal punten valt de sustain direct weg. Waar ligt dat precies aan? de snaar lijkt niet aan te lopen ofzo. iemand enig idee?

ik had het verhaaltje van dooie plekken ooit al gehoord, maar kon me moeilijk voorstellen dat één bepaalde noot er niet zou doorkomen. Wel, ik heb het later zelf kunnen horen op een Gibson SG. Een leuke gitaar, klonk goed, maar overal op de nek kwam de fa# (F#) er niet door, geen sustain... had niets te maken met fretbuzz ofzo.

jeroenmoore
23 oktober 2006, 15:45
Heb ik ook op mijn Yamaha, bijna iedere gitaar heeft dode plekken, komt door het soort hout, of de veren van de tremelo resoneren mee in dezelfde frequentie. Is helaas niets aan te doen, moet je mee leren leven, ik kon daar ook niet zo goed tegen, maar zelfs experts, en dan bedoel ik niet de minste mensen mee, zeggen dat een gitaar met dode plekken ( minder sustain) bij de duurste gitaren kan voorkomen.

jeroen

no 1 hops
23 oktober 2006, 16:18
note's out noemen ze dat geloof ik in het engels.
vooral met een wat kleinere radius en je wilt benden dan ben je soms de klos.

ook een enkel toch iets uitstekende fret kan dat doen.
probeer de hals eens iets minder recht te laten staan en kijk of het dan nog voorkomt.

anders zou je een andere radius moeten laten maken.

LaurentB
23 oktober 2006, 16:20
hoi,

volgens mij heb ik een aantal "dooie" plekken op mijn hals; op een aantal punten valt de sustain direct weg. Waar ligt dat precies aan? de snaar lijkt niet aan te lopen ofzo. iemand enig idee?

Het zijn vaak een soort resonanties in de hals, waardoor de trilling van de snaar te snel geabsorbeerd wordt.
Mijn Ibanez Musician heeft er een op de hoge f#. Ik heb ooit eens, als experiment, met behulp van 'speelgoedklei' (dus van dat kunststof spul dat niet uitdroogt) een blok messing achter tegen de hiel van de hals bevestigd, ongeveer tegenover die plek, en toen was-ie weg. Alleen zat dat blok wat in de weg. Je zou eigenlijk van die platen dakdekkerslood moeten hebben, en die aan de hals bevestigen, maar die kon ik toen ook al niet vinden.

Hector_Tsolodimos
23 oktober 2006, 16:21
de hals is recht. Ik kan mij ook voorstellen dat wanneer een hals krom is, dat de "dooie" plekken bij elkaar zouden moeten zitten. Dat is in dit geval niet zo.
andere opties?
je hals moet juist NIET recht zijn..

Hector_Tsolodimos
23 oktober 2006, 16:25
hmmm...als er inderdaad niks aan te doen is, is dat mooi kut! het gaat om mijn favo-fender die ik al 20 jaar heb, verschrikkelijk mooi is, zeer lekker speelt, en goed klinkt!!!

ik zal er eens mee naar Peer Dellen gaan, kijken wat hij zegt.
er valt genoeg aan te doen.. ik heb dat een tijd lang bij mijn Fender USA standard Stratocaster gehad, en ik heb het als volgt opgelost:
(het ging om de vakjes 15 - 16 - 17 - 18 van de dunne 'e' snaar, wanneer ik deze vakjes omhoog drukte (bend) )
stel je hals zo nodig af, hij moet een béétje krom staan (inbussleutel)
stel je zadeltjes (geloof dat dat zo heet) van je brug af, bij fretbuzz (dat is denk ik wat je bedoeld) moeten de snaren vaak wat hoger gelegd worden, dat kan even wennen zijn, met spelen, maar zo was ik ook van mijn fretbuzz af
als dit je niet lukt, laat em dan afstellen bij een gitaarzaak ofzo
succes

LaurentB
23 oktober 2006, 18:09
er valt genoeg aan te doen.. ik heb dat een tijd lang bij mijn Fender USA standard Stratocaster gehad, en ik heb het als volgt opgelost:
(het ging om de vakjes 15 - 16 - 17 - 18 van de dunne 'e' snaar, wanneer ik deze vakjes omhoog drukte (bend) )
stel je hals zo nodig af, hij moet een béétje krom staan (inbussleutel)
stel je zadeltjes (geloof dat dat zo heet) van je brug af, bij fretbuzz (dat is denk ik wat je bedoeld) moeten de snaren vaak wat hoger gelegd worden, dat kan even wennen zijn, met spelen, maar zo was ik ook van mijn fretbuzz af
als dit je niet lukt, laat em dan afstellen bij een gitaarzaak ofzo
succes

Dat is niet wat men met een dode plek bedoelt. Een dode plek op een hals is een plek waar de snaar veel minder goed doorklinkt, ook zonder dat deze tegen frets aantrilt.

Luke-wannabe
23 oktober 2006, 18:14
er valt genoeg aan te doen.. ik heb dat een tijd lang bij mijn Fender USA standard Stratocaster gehad, en ik heb het als volgt opgelost:
(het ging om de vakjes 15 - 16 - 17 - 18 van de dunne 'e' snaar, wanneer ik deze vakjes omhoog drukte (bend) )
stel je hals zo nodig af, hij moet een béétje krom staan (inbussleutel)
stel je zadeltjes (geloof dat dat zo heet) van je brug af, bij fretbuzz (dat is denk ik wat je bedoeld) moeten de snaren vaak wat hoger gelegd worden, dat kan even wennen zijn, met spelen, maar zo was ik ook van mijn fretbuzz af
als dit je niet lukt, laat em dan afstellen bij een gitaarzaak ofzo
succes
Ja maar dat is iets heel anders dan wat en bij de TS aan de hand is. Jouw probleem was dat als je je snaar bend, ie dan dood loopt op een andere fret. Bij hem gaat het gewoon om een bepaalde positie, als ie die indrukt, klinkt die anders (minder sustain enzo). Dat ligt volgens mij aan het hout op dat plekje ofzo. Maar jouw probleem en dat van de TS zijn 2 heel andere dingen.

Hector_Tsolodimos
23 oktober 2006, 18:21
Dat is niet wat men met een dode plek bedoelt. Een dode plek op een hals is een plek waar de snaar veel minder goed doorklinkt, ook zonder dat deze tegen frets aantrilt.
hmm, ik was al band dat het daar om ging.. maar er werd ook wat gezegd over 'hals recht' enz, en toen dacht ik: misschien bedoelt hij met dooien punten wel 'fretbuzz', die dingen worden (zoals nu, bij mij) door elkaar gebruikt..
ik geloof dat tegen die dode plekken weinig tot niets te doen is.. behalve dat je een nieuwe neck kunt kopen..

Hector_Tsolodimos
23 oktober 2006, 18:22
Ja maar dat is iets heel anders dan wat en bij de TS aan de hand is. Jouw probleem was dat als je je snaar bend, ie dan dood loopt op een andere fret. Bij hem gaat het gewoon om een bepaalde positie, als ie die indrukt, klinkt die anders (minder sustain enzo). Dat ligt volgens mij aan het hout op dat plekje ofzo. Maar jouw probleem en dat van de TS zijn 2 heel andere dingen.
je hebt gelijk :), zie mijn vorige post hierboven..

jasses
24 oktober 2006, 12:08
Ik heb op mijn telesonic iets gelijkaardigs, 14de fret op mijn d-snaar klinkt minder goed door dan de rest en heeft zeer weinig sustain, maar het is gelukkig nog niet te erg, valt vooral op als ik ze niet inplug.
Vervolgens dan maar gaan rondzoeken of daar iets aan te doen valt, eindeloos wilde omzwervingen op het wereldwijde web en ik stootte toen op een speeltje van groove tubes dat de fat finger heet. Als ik het goed begrijp is het een stukje metaal dat je op de kop van de gitaar moet bevestigen om ze te verzwaren. Er wordt beweerd dat het de dead spots zou opheffen en dat het ook sustain zou bevorderen.
Geen idee of het ding daadwerkelijk in staat is de doden tot leven te wekken, maar wie weet bevat het toch een of andere mysterieuze godtartende kwaliteit.

LaurentB
24 oktober 2006, 14:20
Ik heb op mijn telesonic iets gelijkaardigs, 14de fret op mijn d-snaar klinkt minder goed door dan de rest en heeft zeer weinig sustain, maar het is gelukkig nog niet te erg, valt vooral op als ik ze niet inplug.
Vervolgens dan maar gaan rondzoeken of daar iets aan te doen valt, eindeloos wilde omzwervingen op het wereldwijde web en ik stootte toen op een speeltje van groove tubes dat de fat finger heet. Als ik het goed begrijp is het een stukje metaal dat je op de kop van de gitaar moet bevestigen om ze te verzwaren. Er wordt beweerd dat het de dead spots zou opheffen en dat het ook sustain zou bevorderen.
Geen idee of het ding daadwerkelijk in staat is de doden tot leven te wekken, maar wie weet bevat het toch een of andere mysterieuze godtartende kwaliteit.

Nou, dat doet wel denken aan wat ik eerder in deze thread postte, de hals verzwaren mbv een blok metaal.
Dat is niets mysterieus: zo'n dode plek ontstaat omdat de hals bepaalde frequenties te snel absorbeert. Als de massa van een object vergroot wordt zal dat object minder snel energie absorberen. Daarom hebben Les Pauls ook zo'n goede sustain, omdat het gewoon een loodzwaar apparaat is. Als je een massa aan de hals bevestigt zal dat het resonantiegedrag van die hals veranderen, en misschien een dode plek op kunnen heffen of verminderen.

Gearjunkie
24 oktober 2006, 14:34
Ik heb op een van mijn Strat's een zogenaamde 'Fathead', da's een koperen of messing plaat die aan de achterzijde tegen de kop gemonteerd zit. Misschien is dat een oplossing. Geeft idd meer sustain.

LaurentB
24 oktober 2006, 15:29
Ik heb op een van mijn Strat's een zogenaamde 'Fathead', da's een koperen of messing plaat die aan de achterzijde tegen de kop gemonteerd zit. Misschien is dat een oplossing. Geeft idd meer sustain.

Verstoort dat de balans van je gitaar niet teveel? Gaat-ie dan niet naar links hangen?