PDA

View Full Version : Variax modellen overzicht



vettavillenl
19 juni 2006, 12:56
Er is een nieuwe, geupdate (als dat NL is?) versie van het Variax modellen overzicht beschikbaar.

Een A4 .pdf met alle gemodeleerde gitaren en de switch postites
http://www.vettaville.nl/vvlatestnewsnl.htm

dano
19 juni 2006, 14:30
god wat blijven die dingen toch lelijk:P

Bluesbreaker
19 juni 2006, 15:00
Een overzicht van alle huidige Fender modellen: www.fender.com

Overzicht van de modellen van Gibson: www.gibson.com

Lune-a-tic
19 juni 2006, 15:07
Een overzicht van alle huidige Fender modellen: www.fender.com

Overzicht van de modellen van Gibson: www.gibson.com

Start dan toch een nieuw topic, dat doet iedereen hier. Dat is lekker helemaal onoverzichtelijk.

PS: OT want dit is een Variax topic. :cooler:

Butger
19 juni 2006, 15:09
Inderdaad jammer ja dat ze zo lelijk zijn (mening he :cooler: ) anders zou ik best zon bas willen hebben..

iwamoto
19 juni 2006, 15:33
ik zou wel een variax willen, maar ik wil er echt niet veel aan uitgeven. en een 300 speelde echt niet fijn, mischien voor 150 nieuwe hals erin stoppen, dan is het mischien wel leuk, maar ik wil ook niet dat ie heel kunstmatig klinkt, waar ik wel bang voor ben

djgitarist
19 juni 2006, 20:33
Ik heb pas een variax300 uitgeprobeerd. Alle test-ruimtes waren bezet, dus ik kreeg een line6 combo ter beschikking.

De gitaar was accoustisch voordat ik hem inplugde best goed bespeelbaar, maar eenmaal in die line6 kreeg ik er niets anders uit dan schel gekrijs. Zelfs als ik het "brug-element" selecteerde van diverse gitaren.

Ik heb ooit een demonstratie van de (duurdere) variax variant bijgewoond, deze werd op verschillende tops van +1000 euro uitgeprobeerd, dat klonk wel overtuigend, maar de variax300 viel me vies tegen.

Bram+
19 juni 2006, 20:44
Terwijl de electronica niet eens zoveel afwijkt. Gek is dat...

Joey Handsome
19 juni 2006, 20:48
Geef mij maar een echte gitaar.

Bluesbreaker
19 juni 2006, 21:09
Geef mij maar een echte gitaar.

www.fender.com
www.gibson.com

!!!!!

geen reclame, gewoon mededeling!!!!!

iwamoto
19 juni 2006, 21:36
www.fender.com
www.gibson.com

!!!!!

geen reclame, gewoon mededeling!!!!!
ja, ik had laatst ook wel iets leuks gezien

www.ibanez.com !!!!!

TMKXL
19 juni 2006, 22:21
Zelfs als ik het "brug-element" selecteerde van diverse gitaren.

Het brug element is ook het schelste element op een gitaar. ;)

Dirk W
19 juni 2006, 22:29
Ik heb pas een variax300 uitgeprobeerd. Alle test-ruimtes waren bezet, dus ik kreeg een line6 combo ter beschikking.

De gitaar was accoustisch voordat ik hem inplugde best goed bespeelbaar, maar eenmaal in die line6 kreeg ik er niets anders uit dan schel gekrijs. Zelfs als ik het "brug-element" selecteerde van diverse gitaren.

Ik heb ooit een demonstratie van de (duurdere) variax variant bijgewoond, deze werd op verschillende tops van +1000 euro uitgeprobeerd, dat klonk wel overtuigend, maar de variax300 viel me vies tegen.

Ehh, dat verschil ligt dan echt in je vingers en in de versterking. De variax 300 heeft dezelfde electronica als de variax 700 en 600.
Als je geen schel geluid wilt moet je het brugelement dus niet gaan kiezen he. :S
En bespeelbaarheid heeft niets met het geluid te maken.

Lune-a-tic
20 juni 2006, 00:15
Gewoon even dit topic er bij lezen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76180 dan heeft ieder nadenkend wezen wel door wat voor onnozel kabaal hier wel gemaakt word. Met de grond gelijk maken waar men geen ervaring mee heeft. Het zoveelste forum dat aan geschreeuw en haantjesgedrag ten onder gaat dus, want 'wie 't hardste roept zal wel gelijk hebben' is zowat het motto geworden. Waar is '68 als we het nodig hebben. :soul:

fullorder
20 juni 2006, 00:20
Ik heb pas een variax300 uitgeprobeerd. Alle test-ruimtes waren bezet, dus ik kreeg een line6 combo ter beschikking.

De gitaar was accoustisch voordat ik hem inplugde best goed bespeelbaar, maar eenmaal in die line6 kreeg ik er niets anders uit dan schel gekrijs. Zelfs als ik het "brug-element" selecteerde van diverse gitaren.

Ik heb ooit een demonstratie van de (duurdere) variax variant bijgewoond, deze werd op verschillende tops van +1000 euro uitgeprobeerd, dat klonk wel overtuigend, maar de variax300 viel me vies tegen.

Lag dat niet gewoon aan de amp?

fullorder
20 juni 2006, 00:23
god wat blijven die dingen toch lelijk:P

Ben ook niet zo'n fan van Line6, maar ik vind die Variax gitaren er niet eens zo slecht uit zien (vooral die 600 serie). Heb verder totaal geen ervaring met Variax, maar ben toch wel benieuwd hoe zo'n plank klinkt op een goede amp.

vettavillenl
20 juni 2006, 08:11
Het zal geen verassing zijn dat ik op een Variax speel...

Je moet duidelijk wennen aan een Variax omdat de gemodelleerde gitaren dus ook anders reageren, zoals de 'echte' dat ook zouden doen. Door onmiddelijk door alle gitaren heen te jagen krijg je er geen indruk van.

Het uittesten van 1 gitaar neemt evenveel tijd als je in het echt zou nemen om te 'verkennen' hoe hij reageert. Om er 24 uit te testen kost dus iets meer tijd...

Daarnaast zitten er acoustische modellen in die je via een P.A. of acoustische versterker zou moeten uitversterken en niet via een gitaarversterker.

Afstelling van je amp is, per gitaar, is natuurlijk ook van invloed...

Jarenlang heb ik een met eeb Strat en Tele en Ovation gespeeld, toen de Variax kwam ben ik overgeschakeld en heb steeds mijn Strat nog meegenomen, meer voor de zekerheid.

Ovation is na 5x nooit meer meegegaan, Tele is verkocht en Strat gaat (bijna) nooit meer mee. (neem ik nog wel eens mee voor combinatie met de Atomic, ivm voeding voor de Variax)


Ter info de electronica van de Variax 500 & 700 zijn gelijk, de 300 en 600 ook. Grootste verschil zijn de processoren bij 500 & 700 3x bij 300 en 600 2x.

Of je e.e.a. mooi vindt is een persoonlijke smaak, je kunt natuurlijk de electronica transplanteren naar een andere gitaar...

schizo910
20 juni 2006, 09:51
Ik wil Vetta villen...

Hector_Tsolodimos
20 juni 2006, 09:54
digitale troep, dat is het! (mening)

rocker_71
20 juni 2006, 10:44
Iedereen moet het toch zelf weten wat ze spelen. :hippie:

De Variax giatren zijn echt niet zo slecht. Volgens mij gaat het velen meer om het idee. Ik heb er zelf nooit op gespeeld, maar heb wel een demo mogen aanschouwen van Ron Huisen bij Feedback. Dat klonk best wel aardig vond ik.
Ook was ik laatst bij een concert van Steve Howe, toch niet de minste en een zeer kritische musikant. Hij speelde wel mooi op een Variax! ;) Zo hoeft ie niet 20 gitaren mee te nemen. Ook de bassist van de Dijk speelt volgens mij op een Variax.

djgitarist
20 juni 2006, 19:01
Sorry, ik bedoel natuurlijk ook het hals element, waar ik warme klanken uit probeerde te halen.

Vonk
20 juni 2006, 19:34
Ik moet altijd meteen denken aan Griekse kaasshit als ik topics over Line6 zie langskomen, en die kaasshit stinkt.

schizo910
20 juni 2006, 19:47
Als ik een topic zie van vettavillenl lees ik hem normaal gesproken niet eens... Nu zag ik te laat wie de post maakte... al had ik het kunnen weten.

Noem het een vlaag van verstandsverbijstering... ofzo..

fullorder
21 juni 2006, 01:21
Ben ook geen liefhebber van Line6 (had ik al gezegd geloof ik), maar wat heeft Vettavillenl misdaan? Heb ik iets gemist ofzo :???:

Helter Skelter
21 juni 2006, 01:49
Ben ook geen liefhebber van Line6 (had ik al gezegd geloof ik), maar wat heeft Vettavillenl misdaan? Heb ik iets gemist ofzo :???:

vettavillenl wordt hier gezien als een van de grootste pleitbezorgers van de modellingtechniek en dat is link in een forum vol buizen-goeroe's. Er hangt ook altijd een zweem van commercieël belang rond zijn posts en website en ook dat wordt door velen hier als 'not done' beschouwd.

Lune-a-tic
21 juni 2006, 18:31
Ik moet altijd meteen denken aan Griekse kaasshit als ik topics over Line6 zie langskomen, en die kaasshit stinkt.
Tiens, racisme dat mag hier zomaar. tss tss en foei.

Lune-a-tic
21 juni 2006, 18:35
Ben ook geen liefhebber van Line6 (had ik al gezegd geloof ik), maar wat heeft Vettavillenl misdaan? Heb ik iets gemist ofzo :???:
Niets ernstig behalve wat vintage en buizen freaks doen twijfelen, andere vintage en buizenfreaks vinden dan dat dit niet door de beugel kan.
Breeddenkende mensen houden het op 'wie het niet geprobeerd heeft kan er geen oordeel over vellen, en wie het niet lust moet het niet per sé verbieden aan anderen'. Stijl ' leven en laten leven' en 'elkaar wat zon gunnen' helpt.
Misschien heb ik wel iets geleerd in al die jaren wat verstandhouding betreft. 8-)

bert k
21 juni 2006, 19:15
Mensen, terug on topic graag, en stoppen met het afzeiken, anders gooi ik het topic dicht.

Bluesbreaker
21 juni 2006, 19:20
Is dat een dreigement of een aanbod?

jim__
13 juli 2006, 15:39
Ik ben nu zelf bijna een jaar de (gelukkige) eigenaar van een Variax 300... Nu moet ik wel de Fender en Gibson liefhebbers toegeven dat het origineel altijd beter klinkt. Klopt als een bus. Maar.... Ik heb inmiddels mijn Variax via de Workbench zo getweaked (de Gibsonmodellen hoefden niet, die waren standaard al erg overtuigend gemodelled) dat ik er wel degelijk een zeer goed bruikbare gitaar door heb. Ik switch dan ook heel regelmatig tussen de Telecaster en de Gibson Les paul modellen doordat ik deze zo heb geprogrammeerd via de elementschakelaar. Werkt super!
Overigens kan het inderdaad zo zijn dat hij op Line6 versterkers, of eigenlijk bij iedere versterker, in het begin wel vreemd klinkt. Dit komt onder andere door het feit dat de variax alle eigenschappen van het originele model meeneemt, dus ook zaken als pick-upoutput en dergelijke. Zo heeft een Les Paul veel meer output dan een standard stratocaster (die trouwens door de nieuwe firmwareupdate in de variax weer een stuk beter is geworden). Hierdoor klinken de modellen nogal verschillend. Ook moet je een akkoestische gitaar niet op een gewone gitaarversterker aansluiten.
Ik gebruik dan ook een Behringer V-amp 2, welke ik na wederom wat tweakwerk al heel behoorlijk heb laten klinken. Ik gebruik dan wel de wat oudere buizenversterkermoddels (oude marschalls en vox AC30's). Voor de akkoestische martin's en de sitar gebruik ik het buizen voorversterkermodel binnen de v-amp, die na de hoge tonen iets te minderen allen super klinken. Ik kan via mijn Midi-floorboard dus inderdaad in een keer switchen van een distorted solo met een les paul na slagwerk op een martin D-28, en alle varianten daartussen. Ik overweeg alleen nog de aanschaf van een Atomic Reactor, om het een en ander toch wat warmer te laten klinken. Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het wel. Overigens moet ik bij dit topic wel vermelden dat zowel de Variax als de Behringer V-amp totaal ongeschikt voor je zijn indien je geen zin hebt om je te verdiepen in de aanpassingsmogelijkheden naar je eigen smaak van beide producten. Zo zijn de standaardgeluiden in de V-amp ronduit bagger te noemen, maar nadat je zelf wat gaat rommelen blijkt dat je wel degelijk bruikbare geluiden eruit kunt krijgen. Maar om het geheel af te ronden: de variax is in mijn ogen absoluut een aanrader, mits de hals je bevalt (iets grotere scale dan bijv. een stratocater).

Noid
14 juli 2006, 22:23
Hee Vettaville. Bedankt voor die tip m.b.t. dat overzicht. Het is toch de versie:

http://www.vettaville.nl/div/variax%20refrence%20sheet%20colour.jpeg (http://www.vettaville.net/Variax%20Reference%20sheet%200606.pdf)
Variax reference sheet in colour (updated june 2006) made by Batninja? Zoals je al zei kun je die Variax hardware overal inbouwen: Hierin bijvoorbeeld :) (dit is een tijdelijke oplossing het spul wordt straks nog in een andere gitaar gestopt).
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG6949a.jpg

Een aantal reacties geven mij overigens het idee dat men totaal niet weet wat voor soort overzicht dit is en wat het nut hiervan voor een Variax bezitter is. Daarom las ik met stijgende verbazing dat soort "bijdragen" aan dit topic ...

grayfink
15 juli 2006, 00:02
Ik heb sinds een tijdje een variax (300 met 600 hals) en weet wat er zo goed aan is en ook de tegenstanders begrijp ik.
Wat er goed aan is: Hij klinkt gewoon goed. Punt uit. Of de '60 strat precies zo klinkt als een Fender '60 strat weet ik niet, want ik heb geen '60 strat. Maar het is ontegenzeggenlijk een goed klinkende strat, compleet met neuzige tussenstandjes. De LP klinkt vet, met sustain van hier tot Tokyo, een echt goede LP sound. De akoestische sounds over PA klinken prima. De stratachtige ergonomie en balans is perfect.
Wat er op tegen is: je zit te klooien met XPS voeding via een stereokabel of batterijen. En je mist absoluut het gevoel dat je met de originele gitaar zou hebben. Je hebt in theorie wel tig gitaren, maar het blijft toch steeds een en dezelfde variax met hetzelfde halsje.
De tegenstanders hebben het vaak over het niet pure/elektronische aspect. Ik vind dat flauwekul. Electronica is het middel, niet het doel. Pure tone klinkt nergens naar, je bent echt een fatsoenlijke versterker nodig om het stroompje dat het spoeltje en magneetje in je gitaar produceren te bewerken tot een fijne sound. Met een Variax heb je gewoon nog een stapje extra bewerking.
Al met al ben ik er blij mee in elk geval.

Joey Handsome
15 juli 2006, 15:54
Ik zie het nut er eigenlijk niet zo van in om zoveel gitaren te kunnen nabootsen. Dit heb ik ook met multi effecten. Je gebruikt toch maar een paar sounds.

SimonS
15 juli 2006, 16:41
verse met chorus en akoestisch slagje
chorus Strat met chrunchy sound
solo met LP en lekkere leadsound

lijkt me toch handig...

Dirk W
15 juli 2006, 18:39
Je muziek klinkt minder snel als "allemaal hetzelfde"
Als je covert is het verschrikkelijk handig als je het geluid van het origineel goed weet na te maken.
Met sommige liedjes zijn die alternate tunings erg handig (moet je wel workbench hebben).

Joey Handsome
15 juli 2006, 18:51
Voor coveren kan ik er het nut dan nog wel van inzien. Als je zelf schrijft is het toch fijner om een hand hele goede sounds te hebben dan een emmer mindere lijkt me.
Het lijkt me ook echt een nadeel dat je die feel niet hebt met je gitaar zoals je dat met 'een echte' wel hebt zoals ik eerder las. Een Les Paul bespelen is toch echt heel anders dan een Tele.

Noid
15 juli 2006, 21:37
Voor coveren kan ik er het nut dan nog wel van inzien. Als je zelf schrijft is het toch fijner om een hand hele goede sounds te hebben dan een emmer mindere lijkt me.
Het lijkt me ook echt een nadeel dat je die feel niet hebt met je gitaar zoals je dat met 'een echte' wel hebt zoals ik eerder las. Een Les Paul bespelen is toch echt heel anders dan een Tele.
Met een Variax in combinatie met een POD XT heb je zeker geen emmer mindere sounds hoor. Voor het geld van een variax met een POD XT lijkt het me zwaar moeilijk om een andere combi te vinden die beter kan klinken...

Vooral voor opnames is het ideaal: je hebt maar 1 gitaar, maar je kunt er een heleboel nabootsen, electrisch en ook acoustisch (hup hier even een acoustische 12 snaar, daar even een fat strat, nog wat dobro slide met alternatieve tuning, even een lespaul, nu even een ... etc.) geen gezeik met moeten wisselen van gitaren en al helemaal geen gezeik met het fatsoenlijk uitversterken en opnemen van die gitaren (vooral in combinatie met een POD XT live). Datzelfde voordeel heb je ook in een band met oefenen en live-optredens. Het nadeel heeft Grayfink goed weer gegeven: wel de sound, maar niet de feel van het model. Dat herken ik goed. Daarom had ik de hardware al snel in een andere body gebouwd (tijdelijk, het moet nog weer in een andere gitaar komen, maar ik moet nog brugpiezo's bestellen voor de wilkinson tremolo die daar op zit). Ik heb nu nog zo'n 12 gitaren (electrisch en accoustisch). Sinds ik de Variax heb gekocht heb ik besloten dat ik daar 7 van weg doe. Dan hou ik nog steeds vijf gitaren met een eigen karakter over. I.v.m. de POD XT Live verkoop ik ook nog eens 2 van de vijf amps die ik heb (al 1 Fender Super Twin verkocht, om de POD te financieren) en alle effecten die ik door de jaren heb verzameld. Natuurlijk ben ik niet helemaal gek: mijn Burman PRO 502 (geweldige buizenbak) gaat natuurlijk niet de deur uit. Maar, Line 6 helpt mij met een grote schoonmaak :) en ik heb niet het idee dat ik er op achteruit ga.