PDA

View Full Version : recording out JCM 900



gitaarhaantje
19 juni 2006, 11:59
Ik heb even een vraagje over de recording out van mijn JCM 900.
Is het namelijk zo dat als je deze uitgang neemt en vervolgens op de line in aansluit van de geluidskaart dat je nog een beetje een redelijk geluid krijgt....

Ik heb namelijk voor school een project en ben van plan om mn eigen muziek op te nemen, maar het probleem is dat de recording out het niet doet... Stel nu dat het toch geen goede kwaliteit is dan ben ik ook niet van plan om het te laten maken...

Zijn er trouwens verder nog goeie tips om op te nemen, het liefst moet het zo weinig mogelijk geld kosten... Is bijvoorbeeld een behringer v-amp wat of een POD 2.0???

En hoe maken jullie baspartijen??? Door middel van fruity loops of iets anders??

Groeten Laurens

harrie-beton
19 juni 2006, 12:20
echt low budget is met een V-amp op je line in van je geluidskaart.
Onder de 70 euro ben je klaar.

Basgitaar kan met midi, zelf inspelen als je een bas hebt of met samples.

line out van jcm 900 klinkt alleen mooi als je "clean" speelt.

gitaarhaantje
19 juni 2006, 14:06
line out van jcm 900 klinkt alleen mooi als je "clean" speelt.

Ja zeg dat wel heb het toevallig nu wel werkende maar het klinkt voor geen meter....het "scheur" kanaal bedoel ik dan...

Maar die v-amp klinkt die wel redelijk en welke is dan het verstandigst die rack versie of die gewone???? Zit daar bijvoorbeeld in kwaliteit nog verschil tussen of helemaal niet...???

En hoe doe jij dat met de basgitaar... wat is het makkelijkste om te programmeren?

harrie-beton
19 juni 2006, 14:16
scheurkanaal klinkt niet. Een flink deel van je sound wordt gemaakt in je eindversterker plus de speakers.
Dat is prima te "vangen"hoor.
Je zou dus een (een redelijke kwaliteit) microfoon voor je speakers kunnen hangen. Zie op mijn site tips over opnemen, link onderaan.

Er is geen klankverschil tussen de 19 inch versie van de V amp en de gewone. De 19 inch heeft wel meer aansluit mogelijkheden.
Op marktplaats staan genoeg te koop trouwens, een v amp is een goedkopere kopie van de pod2.0 en klinkt redelijk.

Als je meer geld hebt dan zijn er andere machines: BOSS GT8. ZOOM. TONELAB. PODXT.
Over deze dingen is veel geschreven hier, gebruik de zoekfunctie!

Scali
19 juni 2006, 14:39
Als de JCM900 dezelfde speaker-compensated line out heeft als bv mijn 6101 of de JMP-1, dan klinkt dat best goed hoor.
Luister maar eens naar "What's Your Name, Hero?" op mijn Soundclick.
Dat is een opname van m'n 6101 via de line out direct de PC in. Je hoort alle 3 de kanalen, clean, crunch en lead.

gitaarhaantje
19 juni 2006, 17:26
Als de JCM900 dezelfde speaker-compensated line out heeft als bv mijn 6101 of de JMP-1, dan klinkt dat best goed hoor.
Luister maar eens naar "What's Your Name, Hero?" op mijn Soundclick.
Dat is een opname van m'n 6101 via de line out direct de PC in. Je hoort alle 3 de kanalen, clean, crunch en lead.


Ik heb idd een compensated line out maar het probleem is dat ie met het "scheur" kanaal overstuurd. Tenminste ik vergelijk dit met wat ik uit de versterker hoor en wat ik hoor als ik iets heb opgenomen....
Net nog even weer getest maar ik hoor echt duidelijk oversturing en ik heb al wel de line out enz... zachter en harder gezet maar dit maakt niks uit.....

gitaarhaantje
19 juni 2006, 17:29
scheurkanaal klinkt niet. Een flink deel van je sound wordt gemaakt in je eindversterker plus de speakers.
Dat is prima te "vangen"hoor.
Je zou dus een (een redelijke kwaliteit) microfoon voor je speakers kunnen hangen. Zie op mijn site tips over opnemen, link onderaan.




Dat is idd waar maar mijn leraar geluidstechniek zegt dat je met een microfoon voor de versterker toch al een redelijke opnameruimte moet hebben om het geheel goed te laten klinken ....

Ik werd door mijn leraar aangeraden om samples te gebruiken en de gitaar dus niet zelf in te spelen...
Juist dit wil ik niet omdat daar veel te veel tijd in gaat zitten en ik dan niet echt vind dat ik het zelf gemaakt hebt.. Daarnaast denk ik ook dat als ik eenmaal goed op kan nemen dat het veel sneller gaat dan een gitaar te programmeren...

Inderdaad staan op marktplaats veel behringer v-amps dus mischien is dat een goede oplossing...

bert k
19 juni 2006, 17:48
Ik werd door mijn leraar aangeraden om samples te gebruiken en de gitaar dus niet zelf in te spelen...
Ik zou eens voorzichtig aan een andere leraar gaan denken...

harrie-beton
19 juni 2006, 17:52
Met een v-amp (tweedehands) kun je makkelijk op je pc dingen inspelen, ik neem aan dat je leraar het inspelen van de BACKING TRACKS bedoeld.
Voor een bas zijn samples, zoveel noten spelen die jongens niet...

Ic3gl0vE
19 juni 2006, 19:47
Ik zou eens voorzichtig aan een andere leraar gaan denken...


Inderdaad... tenzij je echt alleen wat standaardwerk wil doen dan kun je Virtual Guitarist van Steinberg gebruiken die klinkt echt mega

Solidkick
19 juni 2006, 20:42
Ik zou eens voorzichtig aan een andere leraar gaan denken...
:D
!!!!!!!!!!

Han S
19 juni 2006, 20:43
Ik ben het wel met Harrie Beton eens, de direct out klinkt met scheur gewoonlijk niet tof en met clean ook niet echt denderend. Goede microfoon of een modeler gebruiken.

Solidkick
19 juni 2006, 20:57
Door een speakercab simulator aan de DI van je amp te hangen wordt het waarschijnlijk al een stuk beter.

Scali
19 juni 2006, 20:59
Maar die speakercab sim zit kennelijk al ingebouwd!

Solidkick
19 juni 2006, 21:43
Overheen gelezen. My bad.

guhlenn
19 juni 2006, 22:20
laat het geheel toch nog steeds ruk klinken... de v-amp van berrie is al beter. raar eigenlijk.

Scali
19 juni 2006, 22:22
De speakersim in mijn 6101 vind ik beter dan menig modeler die ik geprobeerd heb, en heb ik ook voor een aantal opnamen gebruikt.
Als die van de JCM900 hetzelfde is, zou ik hem zeker prefereren boven een V-Amp.
Grootste voordeel is natuurlijk echte buizentone/dynamiek ipv budget-modeling.

Han S
19 juni 2006, 22:51
Ik ben even in verwarring nu, was jij niet degene (Scali) die beweerde dat modelling alles kan wat een buis doet? Dat je langs digitale weg alles wat analoog doet kunt namaken? Of zie ik dat verkeerd?

gitaarhaantje
19 juni 2006, 23:01
Ik ben even in verwarring nu, was jij niet degene (Scali) die beweerde dat modelling alles kan wat een buis doet? Dat je langs digitale weg alles wat analoog doet kunt namaken? Of zie ik dat verkeerd?


Ik voel hier toch weer een gigantische discussie op gang komen maar dat kan aan mij liggen....

maar goed ik ben er wel over uit dat het niet wat word om de recording out van mijn versterker te gebruiken... ik kan sowieso woensdag ff de behringer v-amp lenen dus ik ga even kijken of dat wat beter is.... en tevens zou ik natuurlijk een microfoon kunnen gebruiken maar heb je dan niet het probleem dat het snel gaat rondzingen omdat het allemaal in een hele kleine kamer staat????

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie replies en mochten er nog meer tips komen is altijd mooi meegenomen...

Groeten Laurens

gitaarhaantje
19 juni 2006, 23:02
Ik zou eens voorzichtig aan een andere leraar gaan denken...


Ik denk dat mn leraar audiotechniek gewoon goed geluid boven iets minder geluid maar zelf ingespeeld prefereert. ikzelf vind natuurlijk zelf inspelen veel leuker dus dat ben ik dan ook van plan.....

Han S
19 juni 2006, 23:02
Nee hoor Laurens, dat is zeker niet mijn bedoeling en ik zal dat ook niet doen.

Scali
19 juni 2006, 23:08
Ik ben even in verwarring nu, was jij niet degene (Scali) die beweerde dat modelling alles kan wat een buis doet? Dat je langs digitale weg alles wat analoog doet kunt namaken? Of zie ik dat verkeerd?

Dat kan ja. Maar het moge duidelijk zijn dat de V-Amp dat niet doet. Het is de goedkoopste en minst geavanceerde modeler op de markt, en dat merk je.

Han S
19 juni 2006, 23:17
Dat kan ja. Maar het moge duidelijk zijn dat de V-Amp dat niet doet. Het is de goedkoopste en minst geavanceerde modeler op de markt, en dat merk je.

Okay, maar ik las dit: Grootste voordeel is natuurlijk echte buizentone/dynamiek ipv budget-modeling. En toen moest ik even nadenken.

Scali
19 juni 2006, 23:21
Okay, maar ik las dit: Grootste voordeel is natuurlijk echte buizentone/dynamiek ipv budget-modeling. En toen moest ik even nadenken.

Dan heb je het woordje 'budget' kennelijk niet gelezen.
Met 'buizentone/dynamiek' bedoel ik overigens niet dat dat specifiek door een buis gegenereerd moet worden, maar slechts dat het als zodanig klinkt. En daarin slaagt de V-Amp niet heel overtuigend. Dan liever een Marshall met ingebouwde speakersim, die kan dat wel.

Han S
19 juni 2006, 23:47
Maar wat vind jij persoonlijk de beste modeler? Welke klinkt in jouw visie het best? Dit vraag ik omdat ik er een in de studio wil hebben.

guhlenn
20 juni 2006, 07:20
dat klinkt toch we heel tegenstrijdig hoor Dennis. preamp distortion is nou niet de beste kaart van Marshall. IK kreeg ook uit een tri-axis (DI) op z'n best een acceptabel geluid, nooit echt fijn. Bij dat apparaat kun je het woord budget weggooien.

Scali
20 juni 2006, 09:45
Maar wat vind jij persoonlijk de beste modeler? Welke klinkt in jouw visie het best? Dit vraag ik omdat ik er een in de studio wil hebben.

De Zoom G9.2tt.

Scali
20 juni 2006, 09:52
dat klinkt toch we heel tegenstrijdig hoor Dennis. preamp distortion is nou niet de beste kaart van Marshall. IK kreeg ook uit een tri-axis (DI) op z'n best een acceptabel geluid, nooit echt fijn. Bij dat apparaat kun je het woord budget weggooien.

Maar daar gaat het hier niet om.
Je moet tussen twee 'kwaden' kiezen, en dat is enerzijds de JCM900 + ingebouwde speakersim, of anderzijds de V-Amp.
Dan denk ik dat de JCM900 de betere keuze is, ervanuitgaande dat ie ongeveer hetzelfde klinkt als mijn 6101 via de ingebouwde speakersim. Want daar haal je nog best acceptabele opnamen uit, zoals je kunt horen op mijn Soundclick (ik heb zelfs af en toe de 6101 speakersim gebruikt om m'n Zoom 8080 mee op te nemen, dat klonk beter dan met de ingebouwde speakersim van de Zoom, hoewel die allerlei afstelmogelijkheden heeft). Een V-Amp klinkt toch meer 'dichtgesmeerd', mede omdat de resolutie zo laag is, en de DSP niet erg krachtig is.

Wat een Tri-Axis daar verder mee te maken heeft, weet ik niet, want daar zit niet de Marshall speakersim in, en uiteraard ook niet de JCM900-preamp.

gitaarhaantje
20 juni 2006, 10:23
Maar daar gaat het hier niet om.
Je moet tussen twee 'kwaden' kiezen, en dat is enerzijds de JCM900 + ingebouwde speakersim, of anderzijds de V-Amp.
Dan denk ik dat de JCM900 de betere keuze is, ervanuitgaande dat ie ongeveer hetzelfde klinkt als mijn 6101 via de ingebouwde speakersim. Want daar haal je nog best acceptabele opnamen uit, zoals je kunt horen op mijn Soundclick (ik heb zelfs af en toe de 6101 speakersim gebruikt om m'n Zoom 8080 mee op te nemen, dat klonk beter dan met de ingebouwde speakersim van de Zoom, hoewel die allerlei afstelmogelijkheden heeft). Een V-Amp klinkt toch meer 'dichtgesmeerd', mede omdat de resolutie zo laag is, en de DSP niet erg krachtig is.

Wat een Tri-Axis daar verder mee te maken heeft, weet ik niet, want daar zit niet de Marshall speakersim in, en uiteraard ook niet de JCM900-preamp.

maar als het bij jou wel goed is... zou je mischien ook kunnen vertellen hoe je alles hebt aangesloten en wat je instellingen zijn... het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik iets verkeerd doe....

harrie-beton
20 juni 2006, 10:42
ik heb een lange website over opnemen op een pc. Lees maar eens.

Als je de recording out van een grote versterker als de JCM900 direct op je pc aansluit kan het best zijn dat je de ingang van de geluidskaart overstuurt.
Ideaal zou zijn om er een klein mengtafeltje tussen te plaatsen om de opname niveau's te kunnen controleren. De geluidskaart in een "consumenten" pc is helemaal niet zo goed in opname.

Verder heb ik zelf wel ge-experimenteerd met directe opnames maar het verschil tussen de line out van een versterker en wat uiteindelijk uit de speakers van de amp komt is zo groot.
Ik vind elke oversturing direct uit een gitaarversterker "getapt" lelijk. De luidsprekers kleuren de gitaar enorm bij en ook de eindtrap.
Je kunt dat ook makkelijk horen, draai maar eens een CD met klassieke muziek over je gitaarversterker.

Daarom heb ik gekozen voor modeling. Voor thuis opnames maken is dat het gitaarapparaat voor mij.

Als je een amp heb die de line out filtert om een speaker te simuleren dan kom je ook een end. Jouw JCM heeft dat niet.

taylor
20 juni 2006, 11:12
ik heb zelf gebruik een loadbox van koch daar zit ook een D.I op, je sluit je (amp)speakeroutput op aan dan met de D.I naar je tafel of micpreamp dan veder na je opname apparatuur.

dat gebruik ik meestal in combinaties met 2 mic's.

Scali
20 juni 2006, 12:23
maar als het bij jou wel goed is... zou je mischien ook kunnen vertellen hoe je alles hebt aangesloten en wat je instellingen zijn... het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik iets verkeerd doe....

Het klinkt alsof je line-out opgeblazen is ofzo.
Ik gooi gewoon m'n kanaalvolume voluit, en het line-level van de XLR-uitgang voluit, en dan steek ik het in m'n mengpaneeltje (op line-niveau ingesteld, geen microfoon natuurlijk). Dat gaat dan weer naar m'n PC, en opnemen maar.
Dat mengpaneeltje kun je in principe ook nog overslaan, maar bij mij zit het nou eenmaal zo aangesloten op het moment.
Als de line-out van je Marshall al kraakt, is er iets kapot, lijkt me. Bij mij maakt het niet uit hoe hard ik m'n kanalen erin prop, oversturen doet de line-out niet.
Als de line-in van je opname-apparatuur kraakt, dan is het natuurlijk gewoon een kwestie van het volume terugbrengen op de juiste plek.

Scali
20 juni 2006, 12:26
Als je een amp heb die de line out filtert om een speaker te simuleren dan kom je ook een end. Jouw JCM heeft dat niet.

Volgens de JCM900-handleiding (http://www.marshallamps.com/downloads/files/4100%20Hbk.pdf) op www.marshallamps.com heeft ie dat wel.


4. Recording Compensated Line-Out
Socket
Jack socket for direct connection to recording
equipment or PA system. The signal is specially
filtered for optimum recording performance.

gitaarhaantje
20 juni 2006, 16:02
Het klinkt alsof je line-out opgeblazen is ofzo.
Ik gooi gewoon m'n kanaalvolume voluit, en het line-level van de XLR-uitgang voluit, en dan steek ik het in m'n mengpaneeltje (op line-niveau ingesteld, geen microfoon natuurlijk). Dat gaat dan weer naar m'n PC, en opnemen maar.
Dat mengpaneeltje kun je in principe ook nog overslaan, maar bij mij zit het nou eenmaal zo aangesloten op het moment.
Als de line-out van je Marshall al kraakt, is er iets kapot, lijkt me. Bij mij maakt het niet uit hoe hard ik m'n kanalen erin prop, oversturen doet de line-out niet.
Als de line-in van je opname-apparatuur kraakt, dan is het natuurlijk gewoon een kwestie van het volume terugbrengen op de juiste plek.


Ik heb het MET en ZONDER mengpaneel er tussen geprobeerd en het blijft oversturen dus...... dan houd het denk ik op... Morgen maar eens met microfoon ervoor proberen en anders helaas de V_AMP maar...

Scali
20 juni 2006, 16:03
Ik heb het MET en ZONDER mengpaneel er tussen geprobeerd en het blijft oversturen dus...... dan houd het denk ik op... Morgen maar eens met microfoon ervoor proberen en anders helaas de V_AMP maar...

Of de JCM900 laten maken natuurlijk :)

harrie-beton
20 juni 2006, 16:08
als je het signaal afluisterd vanaf het mengpaneel, is dat ook overstuurd?

gitaarhaantje
20 juni 2006, 17:20
als je het signaal afluisterd vanaf het mengpaneel, is dat ook overstuurd?


Ook dat is al overstuurd idd en nou heb ik niet zon goed mengpaneel maar dan nog.... is er dan nog wel wat aan te doen???

Ic3gl0vE
20 juni 2006, 17:36
zachter uitsturen naar je mengtafel, gain van de mengtafel omlaag.

gitaarhaantje
20 juni 2006, 17:42
zachter uitsturen naar je mengtafel, gain van de mengtafel omlaag.


zachter uitsturen naar de mengtafel gaat niet omdat er op de versterker geen "trimmer" zit..... en de gain heb ik al geprobeerd en geen resultaat.... als er een signaal veeeeel te hard binnenkomt dan valt er toch met een mengpaneel ook niet veel aan te doen of heb ik dat verkeerd....

STW
20 juni 2006, 19:25
nee... rubbish in is rubbish out

Solidkick
20 juni 2006, 19:39
als er een signaal veeeeel te hard binnenkomt dan valt er toch met een mengpaneel ook niet veel aan te doen of heb ik dat verkeerd....

Het Line In volume van je mixer terugschroeven.

Han S
20 juni 2006, 19:45
Ik weet niet welk mengpaneel(tje) je hebt, maar het (draai)knopje zit gewoonlijk helemaal bovenaan en er staat 'gain' of 'trim' bij. En bij een beetje mengpaneel heb je ook nog een drukknopje met 'pad' welke het signaal nog eens 20 dB verzwakt.

gitaarhaantje
20 juni 2006, 22:46
Ik weet niet welk mengpaneel(tje) je hebt, maar het (draai)knopje zit gewoonlijk helemaal bovenaan en er staat 'gain' of 'trim' bij. En bij een beetje mengpaneel heb je ook nog een drukknopje met 'pad' welke het signaal nog eens 20 dB verzwakt.


Hmmmjah ik heb zeg maar het merkloze mengpaneeltje :S dus die maakt het er echt niet beter op dat weet ik ook...

Solidkick
21 juni 2006, 17:46
Hmmmjah ik heb zeg maar het merkloze mengpaneeltje
De meeste budget mixer hebben een mogelijkheid het binnenkomende signaal te temperen (of te versterken).
M'n Spirit Folio Notepad heeft dat al.
Zoals eerder vermeld: vaak het bovenste draaiknopje op de channelstrip.

gitaarhaantje
22 juni 2006, 11:48
Ik heb op soundclick een account aangemaakt omdat ik even wou laten horen wat het verschil tussen opnemen met microfoon en v-amp is, maar nu snap ik niet hoe ik mn mp3 er op kan zetten.... kan iemand ff helpen????? B.V.D

edit heb het algevonden sorry...


Laurens

gitaarhaantje
22 juni 2006, 12:01
http://www.soundclick.com/updateband/SongInfo.cfm?BandID=561413&Updated=4097123

Hier is de link met daarop de twee mp3tjes. Ik vind het mp3tje met de microfoon bijzonder blikkerig klinken.... Is het dan toch verstandig om voor de vamp te gaan??? Of doe ik gewoon iets fout... Enige help hierbij zou niet verkeerd zijn!!

Gr Laurens

gitaarhaantje
26 juni 2006, 14:39
zijn er verder geen tips meer :(

guhlenn
26 juni 2006, 18:57
als j opnames 'even' briljant kan laten klinken kan je daar veel geld mee verdienen. maw dat kost tijd en moeite. Als je snel wat ideetjes wil opnemen is de Vamp de beste keuze.

gitaarhaantje
27 juni 2006, 11:42
als j opnames 'even' briljant kan laten klinken kan je daar veel geld mee verdienen. maw dat kost tijd en moeite. Als je snel wat ideetjes wil opnemen is de Vamp de beste keuze.

Dat snap ik ook, maar ik bedoel alleen te zeggen dat ik een "redelijk" resultaat wil. Ik ga namelijk voor een project op school een filmpje maken en daarbij wil ik als ondersteuning de muziek zelf opnemen.. Maar ik denk dat ik gewoon de behringer gebruik. Het is wel niet topkwaliteit maar dat hoeft ook niet...


Allemaal hartelijk dank voor jullie replies en mischien post ik het product wel als ik het af heb....

Vriendelijke groeten Laurens