PDA

View Full Version : Ground-lift kabels, waar gebruiken?



Scali
19 juni 2006, 10:11
Van het weekend heb ik wat Planet Waves kabeltjes gekocht (custom serie).
Leuk spul, maar blijkbaar hebben ze een 'ground-lift'... De aarde is maar aan 1 kant aangesloten (wat blijkbaar een voordeel is wanneer je em gebruikt voor gitaar -> amp/effect).
Ik wilde ze eigenlijk gebruiken voor de 4-kabelmethode, maar als ik zo'n kabel gebruik tussen de send van m'n modeler/multifx en de amp input, krijg ik nogal veel ruis/storing als ik distortion gebruik, en blijkbaar kan m'n noisegate daar ook niets aan doen.
Op de andere 3 posities hoor ik geen problemen... dus momenteel heb ik de Planet Waves kabels overal, behalve bij het 'probleemgeval'.

Nou vraag ik me dus af of dat wel goed is... Het lijkt goed te werken, dus is het goed? Of zitten er haken en ogen aan het gebruik van dergelijke kabels in deze setup?
Kan iemand wat goede richtlijnen geven voor waar je ground-lift kabels mag/moet gebruiken?

Jeanken
19 juni 2006, 10:19
De ground lift is er om aardlussen tegen te gaan, de plek waar je er storing mee krijgt is waarschijnlijk omdat je zo ergens aarding opheft waar dat niet de bedoeling is.
Ik gebruik soms gelijkaardige kabels bij mijn pedalen, daar heb je dus aarde aan in én output én aan de DC plug vaak, als je dan nog een tweede pedaaltje zo bijschakelt krijg je een lus van de eerste pedaal de DC aan de aarde door de aarde van de output naar de aarde van de input van de tweede pedaal naar de aarde van de voeding welke dus in verbinding staat met de voeding van het eerste pedaal.
Onderbreek die keten door bv de kabel tussen de twee op een kant te ontaarden en je aardelus is weg.

Scali
19 juni 2006, 10:27
Dat snap ik... M'n vraag is eigenlijk of het kwaad kan of onwenselijk is om de aarde op te heffen als dat niet strikt noodzakelijk is (als in: ik hoor niet echt een verschil/probleem... maar misschien is het er wel... met distortion hoor je het natuurlijk veel duidelijker. Op het clean-channel merkte ik het ook niet).
Of is het al genoeg dat er een aarde-verbinding is tussen de multifx en de versterker via die ene kabel? De 3 andere kabels lopen namelijk ook allemaal van multifx naar versterker.

Kortom: Moet je redeneren dat je nergens ground-lift gebruikt, behalve wanneer je storing krijgt... Of moet je juist redeneren dat je overal ground-lift moet/mag gebruiken, behalve als je storing krijgt?

Jeanken
19 juni 2006, 10:34
Je moet redeneren dat je enkel groundlift gebruikt als het nodig is, dus als je door gewone kabels storing krijgt.
Als je zomaar overal groundlift gebruikt kan je ook een aarding opheffen waar dat niet gewenst is, zoals je zegt, je hoort het bij de clean niet en je denkt er is geen probleem, maar als er dan iets voorvalt met je apparatuur heb je geen aarding meer in dat deel van de schakeling, dus niet erg aan te raden..
Meestal zal je het echter wel horen denk ik, al zou ik het dus niet doen als het niet nodig is.
Oja, normaalgezien moet die ééne kabel trouwens genoeg zijn mocht je de gekochte kabels ook willen gebruiken :)

Scali
19 juni 2006, 10:42
Als je zomaar overal groundlift gebruikt kan je ook een aarding opheffen waar dat niet gewenst is, zoals je zegt, je hoort het bij de clean niet en je denkt er is geen probleem, maar als er dan iets voorvalt met je apparatuur heb je geen aarding meer in dat deel van de schakeling, dus niet erg aan te raden..

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De belangrijkste aarding is via het stopcontact, lijkt me, en niet via de signaalkabels.


Oja, normaalgezien moet die ééne kabel trouwens genoeg zijn mocht je de gekochte kabels ook willen gebruiken :)

Okee... Alternatief is om alle ongeaarde pluggen eraf te knippen (zijn aangegoten), en zelf geaarde pluggen erop te zetten.
Ik speelde al met dat idee voor de 'probleemkabel'... Maar ik heb nu even een ander kabeltje gemaakt van een kapotte gitaarkabel die ik nog had liggen. Die klinkt ook al beter dan wat ik had, al is het nog geen Planet Waves-kwaliteit.
Ik vond het toch wel zonde om meteen in nieuwe kabels te gaan knippen.
Ik hou het voorlopig wel even zo, dan. Het klinkt iig strakker en zuiverder dan ooit. Zo weinig ruis heb ik nog nooit gehad :)

Jeanken
19 juni 2006, 10:47
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De belangrijkste aarding is via het stopcontact, lijkt me, en niet via de signaalkabels.
Uiteraard, maar niet alle effectenbakken hebben geaard stopcontact.

Scali
19 juni 2006, 11:20
Ik vraag me eigenlijk af of de rest van de aansluitingen niet al gelift zijn in de versterker en/of multifx...
Tenminste, het lijkt me logisch dat de storing weg zou zijn als er *ergens* een geaarde kabel tussen zit. Maar het moest specifiek tussen send en input zitten. De storing was er ook als de rest geaard was.
Zou ik eens moeten testen.
Bij m'n oude multifx was dat niet zo, en had ik een probleem als ik 2 versterkers tegelijk probeerde aan te sturen (linker-output naar versterker 1 en rechter-output naar versterker 2)

The Chief
19 juni 2006, 12:24
hebben die kabels niet gewoon een shield dat aan één kant aangesloten is, en de aarde aan twee kanten?

Scali
19 juni 2006, 12:36
Van wat ik begrepen heb van het verhaal achter op de verpakking, niet.
En het zou ook niet verklaren waarom er zoveel ruis/storing is met de kabel tussen send en input.

caught in the balance
5 juli 2006, 01:48
hallo scali

de bedoeling van die kabels zijn dus inderdaad om aarde lussen te voorkomen
maar wat je dan moet doen is wanneer je het gebruikt in een loop
is dat het kabeltje voor de send wel geaard moet zijn maar wat dan terugkomt in je rack [return]daar haal je de aarde af om lussen te voorkomen
maar zo te horen heb je hier en daar last van wat brom of heb ik het mis
ik heb hier al 30 jaar ervaring mee,heb met complete koelkasten gewerkt met gear en mijn spullen waren muis stil
maar weet waar je aan begint, hoe meer gear je er tussen hangt moet je echt kijken hoe je ingang is qua niveau,want er zijn heel veel inputs van gear die je geluid naar de kloten helpen i know
dus check dat per unit dan zul je zien wat er verloren gaat qua sound onderweg

Scali
5 juli 2006, 08:35
Ja, het is voorlopig opgelost. Als ik zo'n Planet Waves-kabel gebruikte voor de send naar m'n gitaar-input, dan was er wat herrie, vooral met overdrive.
Die heb ik vervangen door een andere kabel. De return, en de kabel van effecten naar eindversterker zijn nog wel die Planet Waves kabels, en m'n gitaarkabel ook, en dat is allemaal heel stil nu.
Ik had dus eerst geen problemen met ruis/storing/etc, toen ik voor alles gewone kabels gebruikte. Maar die kabels waren nogal oud, en niet al te best, en veel te lang, dus was ik wel toe aan nieuwe. Ik had alleen geen idee dat je dit soort kabels had, dus daar had ik niet op gelet.

Het blijft me verbazen hoe lastig het is om echt goede kabels te kopen. Dure Gibsons, PRSen, Diezels, Bogners, Mesa/Boogies, G-System etc hebben ze in bijna iedere gitaarwinkel wel, maar kabels, ho maar.
Als je dit soort apparatuur hebt, wil je toch ook kabels van vergelijkbare kwaliteit? Vaak is er niet meer dan wat Stagg-kabeltjes ed te vinden.
Waar is de gitaarwinkel die het hele assortiment van Klotz, Monster, Planet Waves, Spectraflex etc in huis heeft?
Verder vind ik het ook wel raar bij Planet Waves dat ze deze Custom-kabel niet in een gewone variant hebben. De andere kabels zijn weer van mindere kwaliteit.
Eigenlijk is het dus onmogelijk om te kopen wat je wilt.