PDA

View Full Version : Pickups extern schakelen



Jeanken
19 juni 2006, 09:37
Ik liep rond met de gedachte om de eerstvolgende gitaar waar ik de pickups verving eens iets geks te proberen.
De pickupswitch met de voet doen..
In plaats van de pickups eerst naar een schakelaar te wiren en dan naar vol/tone en naar de outputjack ga ik eerst van de pickups naar hun eigen vol/tone pots en rechtstreeks van daar elk naar een deel van een stereojack(tip en ring).
Dan zit je dus met het signaal apart, kan je zelfs elke pickup een amp geven, maar zover wil ik niet gaan.
Je zou eenvoudig via en AB tussen de pickups kunnen schakelen, maar dan verlies je de mogelijkheid om beiden in te schakelen, dus dacht ik, met een on/off voor iedere pickup die dicht genoeg bij elkaar staan kan je ze beiden los aan/uit zetten en dus ook twee samen, en wil je van de eene op de andere schakelen moet je maar de twee schakelaars samen indrukken. (en er is killswitch optie)
Nu zou dat voor de meeste gitaren best wel genoeg zijn, maar op mijn Tele wil ik (uiteraard ;) ) ook de serie schakeling gebruiken.
Dus beide pickups afzonderlijk, samen in parallel en samen in serie voor het humbuckeriger geluid (beetje omgekeerde van wat velen doen door hum te splitten).
Maar ik raak er niet meteen uit hoe ik die serie gedaan krijg, iemand een idee?

G.G.
19 juni 2006, 09:41
Zou te doen moeten zijn, maar mijn vraag is: waarom in hemelsnaam? Kan je niet gewoon wat pushpull potmetertjes op je tel zetten? Of een 5 standsschakelaar?

Jeanken
19 juni 2006, 09:47
Omdat het vaak onhandig is om tijdens een nummer op een 4 of 5 standenschakelaar van standje 2 naar 3 te gaan bv, je zit al gauw een standje te ver, en als je dan tegelijk een paar pedaaltjes moet intrappen ...
Om nog maar te zwijgen van tijdens het spelen de schakelaar raken.
Uiteindelijk zou het de bedoeling zijn om het MIDI te gaan sturen, en gewoon in de patchen te verwerken..

fred dons
19 juni 2006, 10:17
vigier heeft een gitaar met midischakelingen waarbij je terwijl je je versterker schakelt ook gelijk de standen op je gitaar aanpast

Jeanken
19 juni 2006, 10:23
vigier heeft een gitaar met midischakelingen waarbij je terwijl je je versterker schakelt ook gelijk de standen op je gitaar aanpast
Het MIDI deel is geen probleem, als ik het met een gewone voetschakelaar kan gaat het met midi ook, ik zie enkel niet goed hoe ik die serieschakeling concreet moet aanpakken.

G.G.
19 juni 2006, 10:31
Het MIDI deel is geen probleem, als ik het met een gewone voetschakelaar kan gaat het met midi ook, ik zie enkel niet goed hoe ik die serieschakeling concreet moet aanpakken.

Volgens mij de - van het ene element (hals) loshalen van de massa, verbinden met de + van het andere element (brug) en dan met een schakelaar deze twee aan de massa schakelen.

Geaard is dit alleen het hals element (want alles wat ervoor zit gaat naar de massa toe, schakelaar de andere kant op en het serietje begint bij de - van de brug naar de + van de brug naar de - van de hals naar de + van de hals.

G.G.
19 juni 2006, 10:33
Oops, dat is natuurlijk intern in de gitaar. Hoe je dat extern moet doen? Ik weet het niet. Denk dat je met een standaard kabel gewoonweg te weinig aders hebt om dit te doen. Je kan een ecxtra jeck plaatsen maar dan loop je weer te klooien met 2 snoeren. Misschien eens denken aan een ander soort kabel?

Jeanken
19 juni 2006, 10:41
Oops, dat is natuurlijk intern in de gitaar. Hoe je dat extern moet doen? Ik weet het niet. Denk dat je met een standaard kabel gewoonweg te weinig aders hebt om dit te doen. Je kan een ecxtra jeck plaatsen maar dan loop je weer te klooien met 2 snoeren. Misschien eens denken aan een ander soort kabel?
Nja, ik denk ook dat het met een ander soort kabel zal moeten, twee aparte jacks zie ik nog niet meteen zitten.
Maar dan is er nog het probleem, zo schakel ik wel serie, maar als ik dan op het pedaal slechts één van de twee pickups aan heb staan onderbreek ik de keten toch..
Dan moet ik die parallel over de twee andere switches zetten?
Hmmz, het is nog te vroeg om helder na te denken :satisfie:

Jeanken
19 juni 2006, 11:49
Een speakon plug should do the trick, of zijn er betere alternatieven?
En wat voor kabel zou ik daar best bij gebruiken?