PDA

View Full Version : alleen een top?



Nova
19 juni 2006, 07:59
hey, even een beginnersvraagje... is een top ook te gebruiken zonder kabinet?
ik kon dit nergens vinden, dus sorry als zo'n vraag al ooit gesteld is.

bedankt!

Harm
19 juni 2006, 08:08
Nee, voor een topdeel heb je altijd een speaker nodig.
een combo bestaat uit een versterkerdeel met een (of 2) speaker (s).

Nova
19 juni 2006, 10:59
ok, duidelijk. Bedankt :)

Harm
19 juni 2006, 11:19
Geen probleem joh!

Ga anders ook eens kijken bij een gitaarzaak en vraag dan maar eens wat...

In principe heb je de volgende "klassieke" systemen (modelling dus daargelaten):

- Top met speaker (mono)
- Pre-amp met eindversterker (stereo) plus speaker
- Combo (hierin zit een pre-amp deel met eindversterkerdeel met een of 2 speaker(s))

En dat in alle smaken!

(3-weg laat ik buiten beschouwing omdat dit in principe voortborduren is op een top met links en rechts effecten, wet-dry-wet)

Modelling is een ander verhaal en kun je op verschillende manieren hierop aan laten sluiten... hehehe!

Succes!

Harm

Squier4ever
19 juni 2006, 15:47
Idd mits je een Modelling topje hebt (volges mij trouwens alleen Line6 Spider II head) kun je zonder cabinet geen geluid tevoorschijn toveren en het is ook nog eens slecht voor je amp!

als je dit bij een buizenbak doet zul je binnen een paar minuten een luide knal horen, waarna je de trafo kunt vervangen en dus een paar honderd scheuro lichter bent.

FruscianteFan
19 juni 2006, 16:14
Idd mits je een Modelling topje hebt (volges mij trouwens alleen Line6 Spider II head) kun je zonder cabinet geen geluid tevoorschijn toveren en het is ook nog eens slecht voor je amp!

als je dit bij een buizenbak doet zul je binnen een paar minuten een luide knal horen, waarna je de trafo kunt vervangen en dus een paar honderd scheuro lichter bent.sorry hiervoor, maar volgens mij is 'tenzij' hier meer op zijn plek.

Squier4ever
19 juni 2006, 16:53
ja klopt wou de zin eerst anders formuleren, maar de bedoeling was duidelijk toch? zoniet ben je zelf een allochtoon op gitaargebied 8-)

Nova
19 juni 2006, 17:14
sorry hiervoor, maar volgens mij is 'tenzij' hier meer op zijn plek.


hm, het ging me juist om de Spider head...
dus om verwarring te voorkomen: daar krijg je wel geluid uit zonder cabinet..?

tijs12
19 juni 2006, 17:32
Het principie van een luidspreker is om Geluid te produceren ( logisch)
Mits er in een head ( geen enkele head .. anders is het een combo ) geen luidspreker zit zul je dus geen geluid kunnen produceren , dit kan alleen door een extra cabinet aan te sluiten ,

BlackSun
19 juni 2006, 18:02
Uit een spider krijg je dan alleen geluid via een koptelefoon.
In een head zitten nooit speakers.

Nova
19 juni 2006, 18:08
ok, weer duidelijk :p

Negative K3 fan
19 juni 2006, 18:38
als je dit bij een buizenbak doet zul je binnen een paar minuten een luide knal horen, waarna je de trafo kunt vervangen en dus een paar honderd scheuro lichter bent.

BELANGRIJK! nooit over een buizenamp spelen waar geen speakers aanhangen!!!!!

sickpunk
19 juni 2006, 19:12
wel over een transistor?
stel ik duik weer is de studio in, (ben bassist heb rack spullen) kan ik dan alleen me topje mee, hup in de mengtafel en klaar?

tijs12
19 juni 2006, 19:35
Uit een spider krijg je dan alleen geluid via een koptelefoon.
In een head zitten nooit speakers.

Nuttige reactie:) Dat kan natuurlijk ook via hoofdtelefoon:)

Squier4ever
19 juni 2006, 22:26
Volges mij heeft ook transistorbak het liever niet, even kan geen kwaad maar dat moet echt niet lang duren, maar niet zo'n expert op dat gebied. voor een buizenbak is het zoals inmiddels paar keer eerder gezegd funest.

MjS
19 juni 2006, 23:16
Heef je topje een line-out?