PDA

View Full Version : humbucker & single coil info



drw
19 juni 2006, 00:44
ik ben dus een echte NOOB op gebied van gitaar technologie, je kan bepaalde setups hebben bij gitaren zoals bvb: H-H, H-S-S, S-S-S, ...
nu weet ik wel al dat single coils een beter clean geluid geven en een humbucker wordt gebruik voor zwaardere rock en metal

ik zou dus een gitaar willen met een goede clean en waar ik toch zwaardere rock en metal mee kan spelen, moet ik dan toch H-H nemen? of H-S-S omdat de humbucker die in de brug zit meestal toch voor het zwaardere werk is. en wat is het verschil tussen een humbucker of een single coil in de nek? en bvb bij de meeste stratocasters heb je S-S-S en daarvan staat de single coil in de brug schuin, wat voor effect heeft dit?

sorry hoor lijkt misschien voor jullie simpel, maar zoals ik dus al zei ben ik een noobie :p

iwamoto
19 juni 2006, 02:16
nou, ik zal een schot wagen, een humbucker zoemt zowiezo niet, en hij geeft een voller geluid, maar dat wil je natuurlijk niet altijd, je kan je humbuckers ook splitten zoals ik dat doe, maar het klinkt niet zo mooi als een echte single coil, maargoed, jou vraag, je moet denk ik eens een H-S-S config testen, want dan heb je cleane neck en ruige brug, het is helemaal wat je zelf wilt, ik heb H-S-H, en dan heb ik enkele spoel van de neck H voor de mooie cleans, maar je moet het zelf weten natuurlijk :)
hopelijk snap je het nu een beetje meer

no 1 hops
19 juni 2006, 07:14
iwamoto geeft het al wat aan, het gaat erom wat je wilt.
zelf vind ik de de humbucker/ neck en single/bridge combinatie wel lekker.
maar dat heeft ook te maken met de bill lawrence elementen.
zijn humbuckers zijn al clean en helder in vergelijk met de meer gangbare typen en de singel is noisless.
een soort fat tele met de humbucker in serie/parallel te schakelen kan ik alle kanten op.
hoe meer mogelijkheden hoe minder je tot spelen komt.

G.G.
19 juni 2006, 09:51
hoe meer mogelijkheden hoe minder je tot spelen komt.

Wijze woorden. Ik heb recent een stratje opgebouwd met alleen een humbucker in de brug en dat speelt toch echt wel het lekkerst.

@drw: Er zijn zoveel mogelijkheden zoals je ziet. Wat ik een leuke en veelzijdige optie vind is het volgende:

Koop een tweedehands stratocaster (squire, of london city (heb gehoord dat die prima zijn) of een andere fatsoenlijke imitatie) vervang het brug element voor een WSC rail humbucker (€45) je volume knop vervang je voor een pushpullpotmeter (volumeknop die je uit kan trekken, zit een schakelaar in geintegreerd om je humbucker in single coil stand te zetten) (€10)

Gitaar + aanpassingen moet voor €150 lukken als je een beetkje rond kijkt op marktplaats. Zo heb je een plank die voor iedere beginnen, en veel gevorderde prima voldoet. In de tekomst kan je nog genoeg prutsen met elementen etc want een strat heeft een slagplaat waar alle zooi achter zit. Plaatje is zo voor bijna niets te vervangen.

drw
19 juni 2006, 13:45
dus eigenlijk als ik van jazz, blues tot metal wil spelen koop ik mss best een strat met als setup H-S-S en dan als humbucker een emg ofzo?

bert k
19 juni 2006, 14:00
Een EMG, zeker als het een aktieve is, is een enorme brulboei, met weinig hoog. Er zijn best wel humbuckers die clean en helder klinken. Ik heb in mijn Charvel een Seymour Duncan JB zitten, dat is een hele heldere humbucker, hij klinkt erg mooi onvervormd, bovendien is hij te splitten, wat Iwa al zei. Dan heb je een heel bruikbaar clean geluid.

G.G.
19 juni 2006, 14:06
Ik heb in mijn Charvel een Seymour Duncan JB zitten, dat is een hele heldere humbucker, hij klinkt erg mooi onvervormd, bovendien is hij te splitten, wat Iwa al zei. Dan heb je een heel bruikbaar clean geluid.

Die heb ik ook in een andere strat zitten en dat is echt een geweldig element: clean met een heel klein beetje extra crunch

(soort van verse witte boterham, licht geroosterd (dat ie net een beetje kraakt), met hele verse aardbeien erop)

iwamoto
19 juni 2006, 14:08
hehe, mooi verwoord, naja, niet alles is gesplitst gelijk heel clean, mijn evo klinkt gesplitst niet heel helder :p

drw
20 juni 2006, 17:34
dus al bij al is een gitaar het meeste veelzijdig met een H-S-S setup? dus dat je van heel goeie clean tot metal kunt spelen of ben ik verkeerd en dit niet gaat met één enkele gitaar

ik dacht dan aan een fender american stratocaster HSS
en wat is het verschil met de Deluxe serie?

http://www.fender.com/products/search.php
bij search HSS intypen
wat is het verschil tussen die gitaren die je dan krijgt?

en wat is het effect wanneer een single coil in de brug schuin staat?

G.G.
20 juni 2006, 18:06
Iedere gitaar heeft zijn beperkingen maar ik denk dat je met H-S-S of H-S-H erg veelzijdig bent.

Ik heb zelf een JB/stratsingle/PAF combinatie en heb de volgende mogelijkheden:

H-X-X (Veel power)
S-X-X (lekker helder)
H-S-X (lekker warm en helder)
S-S-X (je kent hem wel van Hendrix)
X-S-X (lekker funky)
X-S-H (Heel warm met genoeg hoog)
X-S-S (je kent hem wel van Hendrix)
X-X-S (helder, warm en niet te vet of wollig)
X-X_H (warm als een PAF maar iets helderder dan normaal door het elzenhout)

drw
20 juni 2006, 19:47
ik zag een in het moderne versterker topic een review van een versterker met een filmpje erbij

http://video.google.com/videoplay?docid=-6439601805213666365&q=diezel

het begint eigenlijk op 7min, nu is mijn vraag: is dat een fender strat SSS? lijkt erop dat je er zowat alles kan opspelen

heeft die singel coil die schuin staat dan het effect van een humbucker?
zou handig zijn omdat fender die wel in een linkse versie maakt en de HSS types niet :(

Hendriks
20 juni 2006, 19:54
Iedere gitaar heeft zijn beperkingen maar ik denk dat je met H-S-S of H-S-H erg veelzijdig bent.

Ik heb zelf een JB/stratsingle/PAF combinatie en heb de volgende mogelijkheden:

H-X-X (Veel power)
S-X-X (lekker helder)
H-S-X (lekker warm en helder)
S-S-X (je kent hem wel van Hendrix)
X-S-X (lekker funky)
X-S-H (Heel warm met genoeg hoog)
X-S-S (je kent hem wel van Hendrix)
X-X-S (helder, warm en niet te vet of wollig)
X-X_H (warm als een PAF maar iets helderder dan normaal door het elzenhout)


Ik mis S-S-S

Hendriks
20 juni 2006, 20:00
Ik mis S-S-S
En S-X-S
Draadje tussen hals en brug onderbroken door een minischwitch

TMKXL
20 juni 2006, 22:38
In het filmpje van de Diezel Herbert gebruikt hij een HSS strat.

sembo
20 juni 2006, 22:46
kijk een op wat sites daar kan je veel info op vinden.

bijv: www.seymourduncan.com of www.dimarzio.com daar kan je naar elementen luisteren hoe ze klinken en nog veeeeeeel meer!!

:)

drw
20 juni 2006, 23:13
allemaal bedankt, ik denk dat ik maar is ga testen

nog één iets, ik heb die vraag nu al 3x gesteld maar niemand geeft er een antwoord op: de single coil die schuin staat in de brug, wat voor effect heeft dit, is het bedoeld om als humbucker te dienen? of heeft het helemaal geen effect?

Orpheo
20 juni 2006, 23:41
allemaal bedankt, ik denk dat ik maar is ga testen

nog één iets, ik heb die vraag nu al 3x gesteld maar niemand geeft er een antwoord op: de single coil die schuin staat in de brug, wat voor effect heeft dit, is het bedoeld om als humbucker te dienen? of heeft het helemaal geen effect?


het effect, wat leo fender wilde, was dat de bas wat minder zompig zou worden en t hoog minder schel, maar hij plaatste die pup verkeerd schuin; ipv de kant van de pup aan de hoge snaarkant meer naar de hals toe, werd t de kant van de pup aan de bassnaarkant. dat was het idee, en bij een strat waar de pup recht zit (zie je HEEL zelden) hoor je t verschil wel met een 'gewone' strat.

DarknessAwaits
20 juni 2006, 23:44
het effect, wat leo fender wilde, was dat de bas wat minder zompig zou worden en t hoog minder schel, maar hij plaatste die pup verkeerd schuin; ipv de kant van de pup aan de hoge snaarkant meer naar de hals toe, werd t de kant van de pup aan de bassnaarkant. dat was het idee, en bij een strat waar de pup recht zit (zie je HEEL zelden) hoor je t verschil wel met een 'gewone' strat.

Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dat waar is. Wanneer het 1 gitaar betreft kan ik het me nog (moeizaam) indenken dat hij even een kritische denkfout heeft gemaakt, maar als we praten over zo'n massaproductie... dat gaat er niet in.

drw
21 juni 2006, 09:59
oke, bedankt


In het filmpje van de Diezel Herbert gebruikt hij een HSS strat.

toch nog iets wat ik niet snap zie 3de post (http://www.marcseal.com/forum/viewtopic.php?t=8805&highlight=hss) en klik op de link, hij schrijft dat het een am strat deluxe HSS is
lijkt mij toch een SSS?

krieke
21 juni 2006, 10:06
volgens mij zit het zo, maar ik kan verkeerd zijn

tegenwoordig zijn de elementen van de am deluxe veranderd, in plaats van de Vintage Noiseless zitten er nu nieuwe SCN-noiseless elementen op (SCN staat voor de nieuwe magneetlegering Samarium Cobalt Noiseless)

op de Vintage Noiseless was er heel wat kritiek omdat het eigenlijk stacked humbuckers zijn (twee spoelen BOVEN elkaar) die niet HET singlecoilgeluid geven, en dus niet HET Fendergeluid

misschien is deze nog voorzien van deze oudere elementen is geeft het dus eigenlijk het geluid van een humbucker maar ziet het er uit als een single coil

G.G.
21 juni 2006, 10:25
En S-X-S
Draadje tussen hals en brug onderbroken door een minischwitch

Ik heb nu al 9 geluiden, en dat vind ik wel genoeg zo voor deze strat.

Mijn zelfbouwprojectje krijgt misschien 17 standen (3 humbuckers, splitten en in- en uitfase schakelaars) en misschien nog de SRV pre-amp van GFS.

Maar mijn ervaring leert dat ongeveer 5 goeie geluiden toch wel het maximum is wat je gebruikt.

no 1 hops
21 juni 2006, 11:08
Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dat waar is. Wanneer het 1 gitaar betreft kan ik het me nog (moeizaam) indenken dat hij even een kritische denkfout heeft gemaakt, maar als we praten over zo'n massaproductie... dat gaat er niet in.
klopt ook niet.
de toenmalige versterkers hadden een ander bereik dan de huidige.
en daar was leo al wat mee aan het tweaken.
neem buddy guy op zijn bassman.
alles fullup behalve de bas.

Hendriks
21 juni 2006, 11:45
Ik heb nu al 9 geluiden, en dat vind ik wel genoeg zo voor deze strat.

Mijn zelfbouwprojectje krijgt misschien 17 standen (3 humbuckers, splitten en in- en uitfase schakelaars) en misschien nog de SRV pre-amp van GFS.

Maar mijn ervaring leert dat ongeveer 5 goeie geluiden toch wel het maximum is wat je gebruikt.

Wat ik wou aangeven is dat je vrij eenvoudig een totaal nieuw geluid kunt creeeren , eigenlijk vreemd dat Leo hier zelf nooit aan gedacht heeft , als je het hals en brug element verbind krijg je een beetje "neuzig" Mark Knopfer achtig geluid , heel erg bruikbaar.

bert k
21 juni 2006, 11:51
Op mijn Charvel (HSS) zitten drie aan/uit schakelaartjes ipv een gewone switch. Effe wennen, maar je hebt heel veel mogelijkheden.

Hendriks
21 juni 2006, 11:56
Eigelnijk zijn 3 schakelaars een veel beter systeem , je ziet in een oogopslag welke elementen er ingeschakeld zijn.

drw
21 juni 2006, 12:27
volgens mij zit het zo, maar ik kan verkeerd zijn

tegenwoordig zijn de elementen van de am deluxe veranderd, in plaats van de Vintage Noiseless zitten er nu nieuwe SCN-noiseless elementen op (SCN staat voor de nieuwe magneetlegering Samarium Cobalt Noiseless)

op de Vintage Noiseless was er heel wat kritiek omdat het eigenlijk stacked humbuckers zijn (twee spoelen BOVEN elkaar) die niet HET singlecoilgeluid geven, en dus niet HET Fendergeluid

misschien is deze nog voorzien van deze oudere elementen is geeft het dus eigenlijk het geluid van een humbucker maar ziet het er uit als een single coil

klopt dit?

drw
21 juni 2006, 12:43
oke, bedankt



toch nog iets wat ik niet snap zie 3de post (http://www.marcseal.com/forum/viewtopic.php?t=8805&highlight=hss) en klik op de link, hij schrijft dat het een am strat deluxe HSS is
lijkt mij toch een SSS?

hoe zit dit nu?

TMKXL
21 juni 2006, 12:49
oke, bedankt



toch nog iets wat ik niet snap zie 3de post (http://www.marcseal.com/forum/viewtopic.php?t=8805&highlight=hss) en klik op de link, hij schrijft dat het een am strat deluxe HSS is
lijkt mij toch een SSS?

Nee, je moet goed kijken wanneer hij met z'n rechterhand aan deknopjes draait, zet dan het beeld stil en dan kun je zien dat er een humbucker bij de brug zit, ergo HSS.

no 1 hops
22 juni 2006, 14:20
klopt dit?ook de nieuwe zijn humbuckers, maar dan gevoiced als singles.
hier staat wat info
http://www.billlawrence.com/Pages/SCN.htm
lees vooral even de link bovenaan deze pagina
of klik hier
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm