PDA

View Full Version : Ombouw Squier Strat



anvil
18 juni 2006, 23:04
Ik heb een '96 Squier Strat gekregen die nogal wat te lijden heeft gehad, hoewel hij nooit bespeeld is. De body heeft de nodige krassen/deuken en doordat het ding aan temperatuur/vochtigheidswisselingen is blootgesteld is het hout iets gaan werken waardoor er lijnen in de finish zitten. Verder is de tremolo vrij slecht, de gitaar ontstemt heel snel.

Ik heb dan ook de volgende plannen met het ding :

- Eerst body kaalmaken
- Eventueel gat tremolo dichten?
- Vaste brug monteren (gewend aan een Les Paul zie ik weinig nut in een tremolo...)
- Misschien brug pickup door een humbucker vervangen?
- Opnieuw lakken, in een wat frissere kleur (Fender's Ocean Turquoise of iets wat daar dichtbij zit waarschijnlijk)

Ik heb al zitten kijken bij diverse leveranciers, maar vooral die nieuwe brug word een probleem, tenzij ik dat gat dicht... meeste vaste bruggen zijn voor een body zonder tremolo-gat.

Heeft iemand ervaring met het dichtmaken van zo'n gat? Welk hout kan ik het beste nemen?

En ik weet dat sommigen dit als "zonde van de tijd" zullen bestempelen, maar ik hoop hier meteen eea van te leren zodat ik straks met meer ervaring en vertrouwen grotere dingen kan gaan ondernemen...
Alvast bedankt voor de tips!

RvB
18 juni 2006, 23:25
de brug vervangen en de rest zo laten...





relic :rockon:

DarknessAwaits
18 juni 2006, 23:46
Je kan ook, wat een stuk makkelijker is, de trem vastzetten met een stukje hout ertussen. Dan hoef je verder niets dicht te maken en werkt (bijna?) net zo goed.

G.G.
18 juni 2006, 23:48
Is best te doen. Ik heb iets soort gelijks gedaan om een Ibanez Low Pro Tremelo op een strat te zetten. De ruimte waar de humbucker zat liet te weinig hout voor de studs over. daar heb ik een blok ingelijmd en een nieuwe elementruimte gefreesd.

Wat moet je doen?

Haal bij een houthandel hout. Wat maakt niet zo veel uit, zolang het maar niet te zacht is. Neem gewoon beukenhout ofzo, ze hebben vast nog wel ergens een reststukje rondslingeren.

Maak een mooie rechthoekige mak van mdf en frees de achterkant van de body (ruimte voor de tremelo veren) opnieuw uit (2 mm groter en dieper dan origineel).

Nu heb je overal moo blank hout aan de achterkant. Zaag het stuk hout precies op maat en lijm het erin.

Draai de body om en frees ook deze ruimte netjes 4kant en kaal, meet het gat aan de voorkant af. Neem een blokje hout, zaag, schuur en vijl dat op maat en lijm dat in dat gat.

Schuren plamuren en lakken.

anvil
19 juni 2006, 21:51
Bedankt voor de tips... gesterkt door het verhaal van G.G. ga ik morgen maar eens beginnen aan het kaalschuren, dan maar eens kijken of ik wat mooi hout kan vinden om de gaten te stoppen.

Iemand nog tips voor een leuke bridge humbucker, liefst betaalbaar en enigszins matchend (witte PU cover) ?

B_2_the_a
19 juni 2006, 22:02
niet vergeten: foto's posten

G.G.
22 juni 2006, 11:41
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm

Is een complete uitleg inclusief foto's