PDA

View Full Version : airbrush



fred dons
18 juni 2006, 20:51
van het weekend bezig geweest een oude stratbody te refinishen
ik heb eerst de single coil pup cavities opgevuld met 2 komponenten plamuur (voordeel dat het niet krimpt)
daarna de body behandeld met gesso als grondlaag en daarna geairbrushed
voor alle stappen moet je even door het album heen scrollen
stap 1
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=17&page=3&ktw=bfc456f5483f80b01b532abbe0c8b0be
eindresultaat
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=30&ktw=90a09ddc05c905a04ad6c19c46a6a18b

Squier4ever
18 juni 2006, 21:08
Ziet er erg vet uit!

Fumi SG
18 juni 2006, 21:51
mooi hoor, ik hou er niet zo van maar toch netjes gedaan! Ga je nog polijsten + lakken of laat je het zo, ik vind hem nog niet echt af namelijk. Er zit nog iets van een 'sinaasappellaag' op zeg maar, dat is jammer.

Daniël_san
18 juni 2006, 21:53
Die is mooi! Echt respect voor dit fred!

fred dons
18 juni 2006, 22:41
zenks
er zit pas 1 lak lag op ( ik ben vanmorgen begonnen met de airbrush. eind van de middag eerste lak laag erop) ik verwacht dat hij qua aflakken eind van de week klaar is en dan gaat hij 3 weken uitharden voordat ik met polijsten en uiteindelijk assemblage van de gitaar ga beginnen.
(dus die sinasappel huid gaat nog wel weg hoor ;) )

no 1 hops
19 juni 2006, 07:26
zeg fred, ergen s op dit forum word ook gepraat over wat je nodig hebt om te airbrushen, dan komt de kompressor ook om de hoek.
om te (sun)bursten heb je volgens mij niet zoveel liters lucht nodig.
sommigen gebruiken dan wel eens een binnenbant van een auto die ze vullen met lucht, of de door jouw genoemde perslucht flessen.

nu had ik misschien even een helder idee.
stel je koopt zo'n niet al te dure badger of andere airbrush, daarbij zo'n 5 of 8 liter plantenspuit die je op kunt pompen ( je weet wel die ze ook gebruiken om gif te spuiten)
daar zit een soort van overdruk ventiel op, aansluiting voor een slang en je zou daar een kleine drukregelaar op zetten.
pompt dat ding maximaal op voordat je begint.
zou dat een goedkoop alternatief zijn?

fred dons
19 juni 2006, 07:48
ik denk dat je niet moet gaan bezuinigen op de airbrush, met name die goedkope badgers kunnen niet zo goed omgaan met een variable luchtdruk waardoor je spetters kunt krijgen
mijn eerste spuitspistool was zo'n badger met een glazen potje er onder en tegen de tijd dat ik hem had afgesteld was de lucht in mijn spuitbus op
dus het idee is wel goed maar gebruik wel een behoorlijke airbrush

er zijn van die electrische spuiters van o/a Kenzo die misschien ook wel geschikt zijn voor sunburst (kosten eur 25 bij karwei) ik heb er 1tje gekocht maar nog geen tijd gehad om er mee te oefenen maar voor 25 euri kan je niet echt het schip in gaan

Arjo
19 juni 2006, 12:09
Wouw Fred, ziet er super uit!!

Er zou op mijn zelfbouw een 60er jaren pinup gebrushed worden alleen krijg ik geen kontakt meer met die gast die het zou doen, echt jammer. Vind dat soort dingen een gitaar echt origineel maken.

Arjo

fred dons
19 juni 2006, 13:51
balen, was het een bekende airbrusher of iemand die je via via had leren kennen ?

Arjo
19 juni 2006, 15:20
via via, een tatoëerder die ik ken.

Arjo

B_2_the_a
19 juni 2006, 16:54
wo0w fred

te gaaf :D

Dirk W
19 juni 2006, 18:01
shaggadelic!

gw_guitars
19 juni 2006, 22:29
OK.
Nu ben ik niet snel jaloers te krijgen maar daar komt nu dus verandering in.
Dit vind ik dus helemaal te gek.
Ik hou wel van die 'oude' pin up stijl.

Alleen wat is gresso? (zwarte onderlaag) en hoe breng je dat op?

Groeten Gerard

no 1 hops
20 juni 2006, 07:34
gesso is een soort van verf waarmee je een ondergrond kunt voorbereiden om bv met olieverf, acrylverf en dus ook airbrush verder te gaan.
komt dus eigenlijk uit de kunstschildershoek.
mensen schilderen vaak op linnen of paneel.
dat kan bv een stuk massonit zijn, maar dat is donkerbruin.
je neemt dan gesso, strijkt het paneel daarmee in en je hebt een perfecte ondergrond ( in verband van hechting van de olieverf) om te schilderen.

nog even over dat opvullen van die single gaten.
wat heb je gebruikt, en heb je het eerst ook nog voor een gedeelte opgevuld met hout?

fred dons
20 juni 2006, 20:15
ik heb de gaten alleen opgevuld met motip polyster plamuur (2 komponenten)
vroeger deed ik het netjes door een stuk hout in te leggen maar je bleef na het lakken altijd de naden zien (hoe netjes het ook was ingelegd) (soms pas na een jaar btw)
om die naden weg te werken is de officele methode om de top na het opvullen met fineer te bekleden of een complete toop er op te lijmen maar dat vind ik iets te bewerkelijk

normale plamuur krimpt altijd iets maar deze is binnen 5 minuten uitgehard en krimpt niet in (maar is toch goed te schuren)

fred dons
20 juni 2006, 20:25
en wat betreft de gesso, voor kunstschilderen breng je het op met een kwast maar dan krijg je wel kwaststrepen, ik breng het daarom op met een sponsje. Het voordeel hiervan is dat je het heel dun kunt opbrengen zonder die bewuste relief strepen

gesso is in verschillende kleuren verkrijgbaar maar bijvoorbeeld witte gesso wordt groen/geel als je het aflakt (op die stukkken waar je niet hebt geairbrushed) ik gebruik daarom liever zwarte gesso maar dan moet je wel eerst wit airbrushen en daana pas met kleur werken

JoostBaksteen
21 juni 2006, 21:46
pffff weer ziekelijk... meester aan het werk :) complimenten.