PDA

View Full Version : reparatie flamenco gitaar



koella
18 juni 2006, 00:14
Een tijd geleden heb ik een ouwe Gerundino flamencogitaar gekocht (1988 )
Hij klinkt geweldig maar hij loopt ontzettend aan op de frets.

Ik vrees dat hij opnieuw befret moet worden. Of erger nog : dat de toets enigzins afgeschaafd zal moeten worden.

Kennen jullie iemand aan wie ik dat klusje kan toevertrouwen ( liefst in het zuiden des lands )

Alvast bedankt !

Enra
18 juni 2006, 08:06
Dag Koella,
Het kan zijn dat je Flamencogitaar opnieuw gefret moet worden. Anderzijds horen Flamencogitaren enigszins te kletteren.

Toch moet je eens laten onderzoeken of het inderdaad een 'fretjob' is!! Aanlopen of overmatig kletteren kan ook veroorzaakt worden door een te lage afstelling van het zadel of een uitgesleten topkammetje. Weer een andere mogelijkheid is dat de hals zelf een 'backbow' heeft.

Maar zelfs als het een fretjob zou zijn kan het zijn dat opnieuw vlakken en kronen van de frets het probleem voor een jaar of wat verhelpt. De kosten daarvan zijn alleszins gunstiger dan herfretten en het is minder ingrijpend.

Tot slot, zorg dat je dit bij een gerenomeerde gitaarbouwer (gouden gids, internet) laat doen en niet bij de eerste beste winkel met reparatiebalie. Ik heb helaas te vaak fretjobs gezien die echt opnieuw moesten.

Succes

kornelius
18 juni 2006, 08:26
weet niet of je oost of west zit in het zuiden, bij casa benelly hebben ze wel wat verstand van flamenco gitaren, in Den Haag.

koella
18 juni 2006, 10:10
Dank jullie voor de feeback !

@Enra: Hie kun je zelf beoordelen of de hals een backbow heeft ?

Enra
18 juni 2006, 20:40
Back bow is eigenlijk het tegengestelde van neck relief. Dwz, een hals moet altijd een klein beetje krom zijn, hol eigenlijk, omdat anders de snaren gaan kletteren op de frets. Als je hals dus geen "neck relief" heeft, dan is je hals of kaarsrecht, of heeft een back bow. Neck relief is eenvoudig te checken.

Als je de E snaar in de 1ste positie met je linkerhand fret en in de 13de met de pink van je rechterhand indrukt, dan moet de snaar - die in feite recht is - op de 5de, 6de en 7de fret iets los zijn van de frets. Een halve mm tot rond een mm is mooi. Ik check dat op deze wijze en tik dan met mijn wijsvinger op de snaar boeven de 6de fret (soms is het niet goed te zien maar wel goed te horen), terwijl mijn pink de snaar op de 13de fret indrukt.

Een back bow zien kan als volgt. Neem een "straight bar" of een rechte lineaal van 50 cm en plaats die op de toets. Als de uiteinden van de lineaal vrij komen - of je krijgt een wipwap effect - heeft de gitaar een back bow.

Een gitaarhals zonder snaren zou eigenlijk perfect recht moeten zijn. De snaarspanning zou voor een goede neck relief moeten zorgen.

Ik hoop dat mijn verhaal helder is.

Succes.

koella
18 juni 2006, 21:08
Heel helder !

Bedankt Enra, ik ga het meteen checken !

Boom-chick-Franky
18 juni 2006, 22:04
Dag Koella,

Als mocht blijken dat je een goede Bouwer/reparateur nodig mocht hebben
dan weet ik er nog wel een in de buurt van Tilburg.
Chek zijn site maar even http://www.moustache-guitars.nl
Hij bouwt niet alleen goede gitaren, maar is ook een voortreffelijk reparateur!

Succes !
Frank :hippie:

LaurentB
18 juni 2006, 22:57
Een tijd geleden heb ik een ouwe Gerundino flamencogitaar gekocht (1988 )
Hij klinkt geweldig maar hij loopt ontzettend aan op de frets.

Ik vrees dat hij opnieuw befret moet worden. Of erger nog : dat de toets enigzins afgeschaafd zal moeten worden.

Kennen jullie iemand aan wie ik dat klusje kan toevertrouwen ( liefst in het zuiden des lands )

Alvast bedankt !

Er is dit bedrijf in Waalwijk:

http://www.gitaarspeciaalzaak.nl/index.asp

ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar het is in elk geval in het zuiden.

koella
18 juni 2006, 23:07
Guitarreria.Ben ik geweest ja.

Zij hebben zeg maar de diagnose voor mijn gitaar gesteld. Maar ze werken alleen aan gitaren die bij hun zijn gekocht.

Toch bedankt !