PDA

View Full Version : Afkicken mislukt...



Harald
17 juni 2006, 20:19
Toch zeer ruim een jaar volgehouden geen nieuwe gitaar te kopen... maar dan gaat het toch weer mis :) En na lang wachten is hij net op tijd voor vaderdag binnen. Na van alles te hebben geprobeerd toch bij een Maton EBG808TE terechtgekomen. Ingeplugd geweldig, en akoestisch erg mooi, met een bescheiden volume.

http://home.tiscali.nl/haraldkoll/mouse3small.jpg

http://home.tiscali.nl/haraldkoll/mouse2small.jpg

http://home.tiscali.nl/haraldkoll/mouse1small.jpg

Picker
17 juni 2006, 20:28
Hahaaaaaa...! :dance:

PROFICIAT Harald!!!

hendrix2
17 juni 2006, 20:30
ongelooflijk prachtige gitaar :o
dit geeft mij een echt gas aanval!!!
speelt ze lekker? (waarschijnlijk wel hé:))
wat is die inlay juist aan de twaalfde fret?

Picker
17 juni 2006, 20:38
...wij hebben overigens precies dezelfde bankjes in de tuin. Heb er vandaag de hele dag op lopen schuren om ze opnieuw in de olie te kunnen zetten! :satisfie:

http://www.eltjohaselhoff.com/afd20580.jpg

Sim-Simon
17 juni 2006, 20:56
Tweede bankje is mooier, maar die gitaar steelt helemaal de show!! Gefeliciteerd!!

Harald
17 juni 2006, 21:05
@Picker Hm, in de olie zetten zou ook geen overbodige luxe zijn bij ons bankje trouwens...

@Hendrix2 de inlay is de CGP inlay (Waarmee Tommy CGP (Emmanuel) altijd tekent, Certified Guitar Player, een titel die hem door Chet Atkins is gegeven). Had er wel aan gedacht mijn eigen initialen te vragen, maar dan duurt het nog langer voordat je hem hebt, en ze hadden ze op voorraad bij Haworth. Was al een tijdje op zoek, toen ik er eindelijk uit was wat ik wilde kopen, had ik ineens ook niet meer zo veel geduld... Met versturen zit je dan zo nog een week of 4 te wachten voordat hij er is.

Bespeelbaarheid is zeker goed, maar die zal nog verbeterd worden. De actie kan nog een stuk omlaag, en misschien de hals wat rechter. Op zich kleine ingrepen. Het zadel (of brug, raak altijd in de war met die namen) is van een soort grafietachtig spul, dat wil ik waarschijnlijk vrij snel vervangen door been, en de brugpennen zijn van plastic. Daar komen houten (ebben) of misshien een ander materiaal voor in de plaats. Maar eerst de gitaar even laten settlen. Kan ik weer wat spieren opbouwen. Had net een tijdje op 011 gespeel ipv op 012. Valt me nu ineens ook op dat Elixer echt wat stugger zijn, dan met name de Martin SP die ik nu op mijn Steel string Alhambra heb liggen.

Picker
17 juni 2006, 21:15
Valt me nu ineens ook op dat Elixer echt wat stugger zijn, dan met name de Martin SP die ik nu op mijn Steel string Alhambra heb liggen.

Tja, als je de snaren gewoon op je gitaar laat liggen zijn ze nooit zo stug natuurlijk. Je moet ze ook eerst opspannen tussen de brug en de tuners!

(:roll: Sorry - teveel zon gehad denk ik.)

Picker
17 juni 2006, 21:17
Tweede bankje is mooier...
Ja, maar dat kostte me wel twee stoflongen en een tweedegraads verbranding op mijn rug!

gertdm
18 juni 2006, 09:30
Wat een mooie gitaar Harald.....joepiedepoepie....een gitaar met uitstraling....:)
Wat voor snaren en gauge zet je erop?

Maxxas
18 juni 2006, 10:31
...wij hebben overigens precies dezelfde bankjes in de tuin. Heb er vandaag de hele dag op lopen schuren om ze opnieuw in de olie te kunnen zetten! :satisfie:

http://www.eltjohaselhoff.com/afd20580.jpg

Mooi bankje maar euhh wat ligt daar rechts onder de zoden?

Harald
18 juni 2006, 11:14
Wat een mooie gitaar Harald.....joepiedepoepie....een gitaar met uitstraling....:)
Wat voor snaren en gauge zet je erop?
Wordt weer een tijdje proberen denk ik. Was na een tijd vooral Elixer gebruikt te hebben toch weer aan het varieren. Het eerste wat er straks op gaat is een setje Martin SP 012 Die slijten wat sneller, maar zijn ook niet zo duur, en spelen en klinken prima. Aangezien het een vrij zacht instrument is (maar daar heb je dan weer versterking voor) denk ik dat het bij deze gitaar wel 012 snaren blijven, geen 011 (wat wel weer lekker speelt trouwens). D'addario klinkt ook goed bij deze gitaren, maar die voelen weer wat stugger.

Picker
18 juni 2006, 12:13
Mooi bankje maar euhh wat ligt daar rechts onder de zoden?

Eehhh... ik geloof die belastinginspecteur die zo moeilijk deed, een paar jaar terug...

:seriousf:


(Maar het kan ook een baby-merel zijn die mijn dochtertje een paar weken terug dood in de tuin aantrof. :( )

Merc Wiersma
18 juni 2006, 13:42
Hallo Harald,

Proficiat met je nieuwe aanwinst. Ze ziet er erg mooi uit.

Wees blij dat je niet afgekikt bent!

Welk Element/ voorversterker systeem zit er op?

Harald
18 juni 2006, 17:13
De specs van de site van Haworth:

Soundboard AAA Solid Sitka Spruce
Rosette Herringbone
Inner Binding White/Black/White/Black
Outer Binding Ivory
Back Solid Queensland Maple
Sides Solid Queensland Maple
Neck Queensland Maple
Headstock Walnut
Fingerboard Rosewood/Dot Inlays/12th fret "C.G.P." inlay
Bridge Rosewood
Finish Satin Honey Stain Face
Pickup APMic
Pick Guard Tortoiseshell
Machine Heads Grover Chrome Deluxe

De binding lijkt mij gewoon kunstof, met Ivory kleur. een houten binding had mooier geweest wat mij betreft. De pickup is het eigen systeem van Maton, een piezo achtig systeem met aparte kristallen per snaar, en een ingebouwde microfoon. Werkt qua afregeling iets anders dan de Fishman stereo blender die ik in mijn Alhambra heb zitten. Daar heb je een balans tussen microfoon en piezo. Bij de Maton kun je het volume van de mic en de piezo afzonderlijk regelen. Verder hoog en laag schuifjes en een draaiknop voor het middengebied. Geen notchfilters (daar kun je dat midden moisschien voor misbruiken) en faseknopjes. Erg goed klinkend systeem wat mij betreft, en met een feedbackbuster in het klankgat is een prima volume mogelijk.

LaurentB
18 juni 2006, 19:45
Mooi hoor, gefeliciteerd!

Waar is die foto van al je gitaren op je website gebleven? Die stond wel op de oude versie; vond ik wel mooi!

Picker
18 juni 2006, 20:31
...Aangezien het een vrij zacht instrument is (maar daar heb je dan weer versterking voor)

De tweede keer dat je dat schrijft. Het verbaast me, want bij mijn Maton sprongen de ruiten bijna uit het huis toen ik de eerste accoorden aansloeg. Die was juist waanzinnig responsief en luid. Zou dat nu komen omdat het de Artist was? Kan met dat haast niet voorstellen. De Artist en de TE zijn nagenoeg identiek.

Harald
19 juni 2006, 01:54
@Picker: Geen idee, Ingrid vond hem gisteren ook ineens hard. Maar toen ik de Alhambra (die ken je) voor vergelijk oppakte was die toch echt een stuk harder. En vergeleken met een Martin dreadnought zal die weer meevallen.

Zo uit mijn hoofd zijn bij de Artist naast de esthetische verschillen eigenlijk alleen het hout van de achter en zijkant (en de hals?) anders. Me viel bij de Taylors die ik geprobeerd heb wel op dat dat bij dezelfde modellen invloed heeft, maar dacht dat het toch vooral om het bovenblad ging. Verschil tussen ceder en spruce was veel groter, dan dat van de verschillende achterkanten. En de invloed is toch vooral op klankkleur, niet zozeer volume.

Maar in vergelijking met je Taylor 712 kan ik me voorstellen dat het vergelijkbaar is, of misschien harder. Maar de 14 modellen die je nu hebt zijn weer heel anders lijkt me, afgaande op de Taylors die ik de afgelopen tijd in mijn handen heb gehad. Qua 12 modellen hadden ze wel niet veel helaas. En geen die me qua sound aansprak. Met name de variant met mahogany achter en zijkanten, en mahogany bovenblad viel me erg tegen. Zag er wel opvallend uit trouwens. Had graag de 712 naast de 714 gehoord, maar die hadden ze nergens. De standaard 714 stak er voor mij bovenuit, ook vergeleken met 614 en 814 modellen met speciale houtsoorten.

@LaurentB, foto's van mijn gitaren is wel een goed idee! Heb nu toch best een paar leuke staan. Ze lukken me alleen nooit zo goed :(

Picker
19 juni 2006, 07:59
Harald, had je de revoiced Taylors geprobeerd of de klassieke? M.a.w., 2005 modellen of iets oudere? Dat kan erg veel uitmaken.

Harald
19 juni 2006, 08:33
Waren allemaal vrij recent dacht ik. De meeste in ieder geval ook met het ES. Viel me trouwens op dat ook bij meerdere gitaren van hetzelfde model en houtsoort er toch soms enorme verschillen in klankkarakter zaten. Met name de 2 DDEA's die ik naast mekaar gehoord heb. Alsof je een strat met een les paul vergelijkt... De Taylors zijn akoestisch erg mooi, maar als ze er meer hebben van het model dat je wilt kopen zou ik ze echt even allemaal naast mekaar laten zetten voor vergelijk. Dat loont waarschijnlijk de moeite wel.

Heb net nog even op het volume van de Maton gelet. Het zit hem vooral in de bassen heb ik het idee. Die zijn vrij bescheiden. Het hoog en het midden is wat fermer. Daardoor kun je de melodie er mooi uit laten komen. Maar als je wat zachter aanslaat, en met name als je de bassen met vlees speelt ipv nagel of duimpick kun je de bassen toch mooi warm laten klinken. Weet trouwens niet hoe het voor de gitaar klinkt. Hoor hem natuurlijk alleen via de bovenkant.

LaurentB
19 juni 2006, 15:23
Weet trouwens niet hoe het voor de gitaar klinkt. Hoor hem natuurlijk alleen via de bovenkant.

Dan leg je hem toch even plat op je schoot terwijl je speelt? Maakt inderdaad erg veel uit in klank, merk ik zojuist weer bij mijn bescheiden Crafter.

Laurent

FruscianteFan
19 juni 2006, 15:33
Ben blij dat ik toch eens in dit subforum kijk. Met zo'n gitaar vind ik het ook niet gek dat je het niet kunt laten om haar te kopen!

Boom-chick-Franky
19 juni 2006, 20:02
Mooie gitaar Harald, Proficiat! :cheerup:
Ik heb ,toen picker zijn Maton nog had ,ze ook kunnen vergelijken
Ik vond inderdaad het geluid erg mooi maar kwa volume zeer bescheiden!
Zeker in vergelijk met de 712 die picker toen nog had.
Ik denk dat het toch meer een gitaar voor versterkt spelen is !
Wat me wel opviel is dat de hals zo flexibel was, is dat bij de jouwe ook zo?
Je kon de hals gewoon zijdelings laten bewegen , wat een mooi effect gaf met bepaalde akkoorden !


In ieder geval zul je er vast veel plezier aan beleven !

Wanneer horen we de eerste geluidsopname`s?!?!? :noob:

Groeten Frank

youngster
19 juni 2006, 20:13
Van harte met je nieuwe aanwinst!!!
Ziet er er gelikt uit :cooler: ...

Picker
19 juni 2006, 22:17
Mooie gitaar Harald, Proficiat! :cheerup:
Ik heb ,toen picker zijn Maton nog had ,ze ook kunnen vergelijken
Ik vond inderdaad het geluid erg mooi maar kwa volume zeer bescheiden!
Zeker in vergelijk met de 712 die picker toen nog had.
Ik denk dat het toch meer een gitaar voor versterkt spelen is !
Wat me wel opviel is dat de hals zo flexibel was, is dat bij de jouwe ook zo?
Je kon de hals gewoon zijdelings laten bewegen , wat een mooi effect gaf met bepaalde akkoorden !


In ieder geval zul je er vast veel plezier aan beleven !

Wanneer horen we de eerste geluidsopname`s?!?!? :noob:

Groeten Frank

Ja, nu gaat mij ook weer een licht op. Mijn Maton kwam met een stevige action ("precies zo afgesteld als die van Tommy" - ja ja...) en een iets concave nek. Het geluid is dan echt enorm vol en luid. Zet je echter de nek recht en stel je de echte Tommy-action af, dan vallen met name de bassnaren dramatisch terug. Er blijft haast niets over. Met de gitaren van Tommy is dat overigens precies zo, kennelijk is het Maton-eigen. Heel gevoelig voor de snaarhoek.

Maar gewoon een AER-retje eraan en 'probleem' is opgelost.

Harald
19 juni 2006, 23:01
Dan leg je hem toch even plat op je schoot terwijl je speelt? Maakt inderdaad erg veel uit in klank, merk ik zojuist weer bij mijn bescheiden Crafter.

Laurent
Probeer ik inderdaad af en toe ook, maar ikke geen Jeff Healey, veel verder dan een akkoord fretten en aanslaan kom ik dan niet... en voor de rechterhand is de handhouding dan ook echt anders (als fingerpicker), dus echt veel zegt het me nog niet. Wat ook nog meespeelt is de demping die je op de zijkanten en het achterblad geeft. Probeer maar eens de officiele klassieke houding, en een flamencohouding (benen recht naast elkaar, geen bankje, gitaar steunt op je rechterbeen, vastgehouden door je rechterbovenarm, hals schuin omhoog. Weet niet of ik dat al deed bij ons Flagé au Lait duo) op je Hopf. Levert in beide gevallen een heel ander geluid op. De flamenco houding levert een wat fellere sound op in mijn ervaring. Mijn favoriet is gewoon een goede gitarist op je instrument laten spelen en zelf luisteren. Luisteren terwijl je zelf speelt is ook al zo'n kunst...zelfs naar jezelf :)

Zal proberen in de loop van de week een opname te posten voor de liefhebbers, maar kan van het weekend worden.

LaurentB
22 juni 2006, 23:41
Probeer ik inderdaad af en toe ook, maar ikke geen Jeff Healey, veel verder dan een akkoord fretten en aanslaan kom ik dan niet... en voor de rechterhand is de handhouding dan ook echt anders (als fingerpicker), dus echt veel zegt het me nog niet..

En de luisterafstand tot de gitaar is ook iets anders, natuurlijk. Maar iets zegt het toch wel.



Wat ook nog meespeelt is de demping die je op de zijkanten en het achterblad geeft. Probeer maar eens de officiele klassieke houding, en een flamencohouding (benen recht naast elkaar, geen bankje, gitaar steunt op je rechterbeen, vastgehouden door je rechterbovenarm, hals schuin omhoog. Weet niet of ik dat al deed bij ons Flagé au Lait duo) op je Hopf. Levert in beide gevallen een heel ander geluid op. De flamenco houding levert een wat fellere sound op in mijn ervaring.


Hé, dat heb ik nooit geprobeerd, nooit geweten ook. Dat Hopf is trouwens ietsjes in prijsklasse gestegen sinds de tijd dat ik er een kocht. De duurste die ze tegenwoordig hebben is 10.000 euro!! Maar het wordt nu geleid door de zoon van de man die mijn gitaar gebouwd heeft.



Mijn favoriet is gewoon een goede gitarist op je instrument laten spelen en zelf luisteren. Luisteren terwijl je zelf speelt is ook al zo'n kunst...zelfs naar jezelf :)


Daar is de cassetterecorder/geluidskaart voor uitgevonden. Ik ben niet vaak zoveel vooruit gegaan als sinds het moment dat ik een 4-sporenrecorder gekocht had en mijn eigen nummers begon op te nemen.