PDA

View Full Version : knopje voor de draagband



ashwin
17 juni 2006, 18:22
Gitaristen:

Schiet me ineens ook mijn volgende vraag te binnen waarop ik antwoord hoop te krijgen binnen dit forum.

Het is bij bepaalde merken (mijn beide gitaren hebben dit "euvel") gebruikelijk om alleen 1 draagbandknop te monteren.
Mijn Collings OM1A heeft het en mijn Avalon LC32 Custom ook.
Het draagknopje aan de kant van de hals ontbreekt.

Vraag 1: Wie weet een goed adres om zo'n knopje te laten monteren (moet goudkleurig zijn of zwart)?

Vraag 2: Wat is de opzet hiervan?

Vraag 3: Ben ik de gitaren lang kwijt (ivm mijn ontwenningsverschijnselen)

Vraag 4: Hoeveel mag het kosten?

Best regards
Ashwin

Javaca
17 juni 2006, 18:26
Gewoon met een touwtje om de kop heen (niet aan een stemmechaniek ;) )

Vraag 1: Wie weet een goed adres om zo'n knopje te laten monteren (moet goudkleurig zijn of zwart)?

Gewoon zelf doen. Die dingen kun je overal kopen en het inzetten is 1,2,3

Vraag 2: Wat is de opzet hiervan?
Gaatje boren op de plaats waar je er 1 wilt hebben (hielblok zou ik aanraden, nooit zo maar in een zijkant want die zijn te dun en breken gewoon uit)

Vraag 3: Ben ik de gitaren lang kwijt (ivm mijn ontwenningsverschijnselen)
Dit mag niet te veel tijd innemen, eigenlijk klaar terwijl u wacht.

Vraag 4: Hoeveel mag het kosten?
Knopje max 5,- (dat is al te duur)
Inschroeven ook niet te veel

ashwin
17 juni 2006, 18:33
Hoi

Das voor mij geen optie. Heb ik geprobeerd maar dan zit het me toch in de weg als je laag op de hals speelt (afhankelijk natuurlijk van de stand van de gitaar wat voor mij het comfortabelst speelt)
Ik bewaar mijn gitaren in de koffer (ja ze worden vetroeteld als een kinderen)
en daar zitten ze me ook in de weg. Moet dan het towtje weer losknopen etc.

Misschien is het ook wel een luxe probleem maar toch....

Martin D
17 juni 2006, 18:41
Ik heb ze erop laten zetten, ik begin er zelf niet aan ( Ook dure gitaren) kan je op wachten, duurt ogeveer 3 minuten per gitaar. Ik heb et laten doen bij www.degiergitaarbouw.nl Schiedam. Ik heb zilverkleurige, ziet er netjes uit, gemonteerd op het hielblok, over het "waar" kan je met de Gier over hebben.

Rockchick
17 juni 2006, 21:20
waarom zit er dan vaak standaard maar een knop op?

Heb zelf meteen eentje bij laten zetten toen ik em kocht. klaar terwijl u wacht..;)

Bram+
17 juni 2006, 23:22
Omdat het volgens mij de bedoeling is dat je het touwtje aan de andere kant van je strap aan de kop vastbindt.

kornelius
18 juni 2006, 08:25
ik heb er ook een keer een op laten zetten, toen ik een gitaar kocht: werd een gaatje voorgeprikt om lakscheuren te voorkomen, en vervolgens het knopje er in geschroefd. Heeft me niets gekost. Midden in de achterkant van het hielblok. Een draagband naar de kop vind ik niks.

ashwin
18 juni 2006, 10:53
Nou ja, zo denk ik er ook over. De draagband met een touwtje vastmaken vind ik ook niet echt bij mij werken.
Het voorboren van een gaatje in een (duur) instrument vind ik gewoon een beetje eng. Het idee alleen al. Zal misschien echt niets voorstellen maar toch..
Nee, denk toch dat ik het maar LAAT doen. Overigens is het mijnsinziens echt een trend van de laatste jaren hoor, dat gitaren niet meer met 2 van die knoppen worden afgeleverd. Het kan dan wel zo zijn dat het aan de voorkeur van de gitarist in spe wordt overgelaten om de "juiste" plek uit te kiezen; ik vind het bij mij in iedergeval niet werken. Ik ga ervan uit dat de fabrikant/maker precies weet waar (qua balans) het knopje het beste tot zijn recht komt. Maar laten ze het dan ook monteren en niet aan de individuele gitarist overlaten.

hadv
19 juni 2006, 00:26
helemaal mee eens

imm
22 juni 2006, 16:33
hahah .. ik heb er laatst ook maar eentje bij laten zetten want met zoon touwtje bleef ie niet eens zitte.. haha ben er gewoon te smal voor en speelt niet fijn
groetjes imke